شنبه

اعدام پنج نفر در زندان مرکزی ارومیه

هرانا – سحرگاه روز جاری حکم اعدام ۵ متهم به قتل در زندان مرکزی ارومیه (دریا) به اجرا در آمد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز گذشته ۶ محکوم به مرگ جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی بند قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل و سحرگاه روز جاری حکم ۵ تن از ایشان از طریق چوبه دار به اجرا در آمد.

کرم رسایی، جواد قاسم‌زاده، حمید اسلام سکان، رشید کرامت و خضر آهوس نام ۵ متهم به قتلی است که در دادگاه به اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده و پس از اسیذان از رئیس قوه قضایئه سحرگاه روز جاری ۱۰ بهمن ماج حکم اعدام در موردشان اجرا شد.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «حمید اسلام سکان روز گذشته هنگام انتقال به سلول انفرادی از موضوع اعدام با خبر می‌شود و در مقابل مامورین مقاومت می‌کند. به همین دلیل از سوی مامورین بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به سلول انفرادی منتقل شد.»

همچنین سراج الدین رسایی که به همراه برادر خود برای اجرای حکم رفته بود با رضایت شکات پرونده به‌تنهایی به سلول خود بازگشت.

در پی درخواست دو گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد، احمد شهید، گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در ایران، و کریستوف هینز، گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای فراقضایی، برای توقف اعدام‌ها، موج اعدام در ایران آغاز شده است.

آقای لاریجانی روز چهارشنبه نهم بهمن در جلسه مسئولان عالی قضایی ایران، با دفاع مجدد از مجازات اعدام، گفت که این مجازات «در قوانین بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکا نیز وجود دارد اما آنان با چنین فشارهایی از سوی مدعیان حقوق بشر مواجه نیستند.»

بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۲۰۱۳ میلادی ایران ۵۸۵ نفر را در ایران اعدام کرده است که ۵۲ درصد اعدام‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر بوده است.
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.