جمعه

اولین واکنش های مقامات جمهوری اسلامی به اظهارات مُرسی: پختگی نداشت و مخل نظم جلسه شد


جـــرس: در پی اعلام مواضع مصر نسبت به سوریه در جریان اظهارات رئیس جمهور آن کشور در اجلاس تهران، دو تن از مقامات جمهوری اسلامی به واکنشی تند دست زده و محمد مُرسی را به "خامی"، "بی دقتی" و "اخلال در نظم و روند اجلاس تهران" متهم کردند.
محمد مرسی، رييس جمهوری مصر، روز پنجشنبه، ۹ شهريور ماه، در اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران از حکومت سوريه انتقاد کرد و رژيم بشار اسد را نظامی سرکوبگر دانست. در اعتراض به این سخنان، هیات سوری اجلاس را ترک کرد.

درحالیکه مقامات و رسانه های جمهوری اسلامی سعی در جعل و قلب اظهارات رئیس جمهور مصر داشتند، اما بازتاب این اظهارات و اقدام ایران، سبب برخی واکنش ها شده است.

در اولین واکنش، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی ابتدا از تعلل محمد مرسی در اعطای ریاست جنبش عدم تعهد به ایران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه آقای مرسی پختگی لازم در اداره نشست سران نم را نداشت و برنامه و نظم اجلاس را به هم ریخت.

به گزارش مهر، حسین شیخ الاسلام در ادامه به ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد اشاره کرد و افزود: اگر ایران در گذشته موضعی می گرفت تنها موضع کشور خود را بیان می کرد اما امروز ایران رئیس جنبش عدم تعهد است و مواضع این کشورها را بیان می کند.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایران امروز رهبر یک ارکستر با 120 نوازنده است که هر کدام از این کشورها به گونه ای ساز خود را می زنند و باید با تنظیم مواضع و فرهنگ کشورها یک موسیقی موزون بر اساس اصول عدم تعهد بسازیم که این کار مشکلی است اما جمهوری اسلامی لیاقت و شجاعت ساخت این موسیقی را دارد.

شیخ الاسلام تاکید کرد: محمد مرسی رئیس جمهور مصر به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد اشتباه بزرگی مرتکب شد و از اصول اصلی جنبش عدم تعهد خارج شد و تنها موضع کشور مصر را بیان کرد در حالی که به عنوان رئیس جمهور تنها باید مواضع نم را اعلام می کرد.

وی با بیان اینکه عملکرد مرسی در افتتاحیه نشست نم نشان دهنده رهبری یک جنبش نبود گفت: رهبر یک جنبش باید نظرات همه اعضا را منعکس کند و به بیان نظرات شخصی خود نپردازد.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این وجود مواضع آقای مرسی فرقی در ماهیت موضوع نخواهد کرد و این اعضا نیستند که باید با نظر رئیس جمهور مصر همراه شوند بلکه آقای مرسی باید خود را با مواضع اعضای جنبش عدم تعهد هماهنگ کنند.

شیخ الاسلام با تاکید بر اینکه محمد مرسی در نشست افتتاحیه برخلاف اصول جنبش عدم تعهد رفتار کرد گفت: وی با وجود اینکه می توانست موضعی را یک بار اعلام کند اما شاهد بودیم که برخی مواقع موضع خود را چند بار تکرار می کرد و این خلاف اصول بود.

محمد جواد اردشیر لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز، با بیان اینکه سخنان مرسی درباره سوریه دقت کافی را نداشت گفت که باید شرایط مرسی را در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار با بان کی مون در تهران اشاره کرد و گفت: امروز به اسم حقوق بشر تهاجمات زشتی به ایران می شود و متاسفانه تشکیلات سازمان ملل مقهور این تهاجمات است.

Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.