دوشنبه

"نشان‌دادن شباهت‌هاى ژنومى با انسان، در گوريلى به نام سوزى" عكس از: رويترز / باغ وحش كلومبوس


نوشته‌ى: ويل دانهم

گوریلی به نام سوزی، کمک به ارائه‌ی بینش تازه‌ای از شباهت‌ها و تفاوت‌های ژنتیکی میان انسان‌ها و این کَپی(اِیپ)های رو به انقراض می‌کند که از نزدیک‌ترین خویشاوندان زنده‌ی ما هستند.‌
دانشمندان به‌تازگی نسخه‌ای بهبودیافته از ژنوم گوریل را رونمایی کرده‌اند که بر اساس دی ان آی گرفته شده از گوریلی به نام سوزی، یک گوریل «پایین‌دشت غربی» ١١ساله در باغ وحش و آکواریوم کلومبوس در اوهایو، است و بسیاری از شکاف‌های موجود در نخستین نقشه‌ی ژنتیکی گوریل را (که در سال ۲۰١۲ منتشر شده بود) پر می‌کند .

پژوهش‌های تازه نشان داده که گوریل‌ها و انسان‌ها اندکی بیش‌تر از آن‌چه پیش‌تر شناخته شده بود پیوند نزدیک ژنتیکی دارند، و اختلاف ژنومی آنها تنها ١/۶درصد است. تنها شامپانزه‌ها و بونوبوها بیشتر از گوریل‌ها، با انسان پیوند نزدیک دارند.

این ژنوم جدید نشان می‌دهد که برخی از نواحیِ تفاوت‌های ژنتیکی عبارت اند از: سیستم ایمنی و تولید مثل، ادراکِ حسی، تولید کراتین (یک پروتئین کلیدی در ساختار مو، ناخن و پوست)، و تنظیم انسولین (هورمونی که سطح قند خون را کنترل می‌کند).

کریستوفر هیل، پژوهشگر ژنتیک در دانشگاه واشنگتن و یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه که در نشریه‌ی «علوم» منتشر شده است می‌گوید: "ممکن است تفاوت بین گونه‌ها به پژوهشگران در شناسایی مناطقی از ژنوم انسان کمک کند که به ادراک و شناخت بیش‌تر، زبان پیچیده، رفتار و بیماری‌های عصبی مربوط است".
او می‌افزاید: "داشتن ژنوم‌های مرجع کامل و دقیق برای مقایسه، به پژوهشگران اجازه می‌دهد که این تفاوت‌ها را کشف کنند".

برگردان به فارسی از تیم مِهبانگ
مِهبانگ  👈 @Mehbaang

Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.