دوشنبه

جزئیات دستگیری فعالان اینترنتی در قالب "پروژه عنکبوت" سپاه


یک مقام سپاه پاسداران جزئیات دستگیری تعدادی فعال فیسبوکی و احضار گروهی دیگر را تشریح کرد. سپاه در حالی فعالان اینترنتی را دستگیر می‌کند که در ایران پلیس فتا ضابط قضایی مقابله با جرایم سایبری معرفی شده است.



به گفته یک "کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه پاسداران"، در نیمه دوم سال جاری (۱۳۹۳) ۱۲ فعال اینترنتی دستگیر و ۲۴ تن دیگر "با حکم قضایی برای پاسخگویی" دعوت شده‌اند. بر این اساس، این افراد "مدیریت ۳۵۰ صفحه فیسبوکی" را بر عهده داشته‌اند؛ صفحاتی که در سه حوزه "مستهجن و غیراخلاقی، شکل‌دهی ابتذال به وسیله مدلینگ و قبح‌شکنی مقدسات دینی" فعالیت می‌کردند.

متهمان پرونده، مردانی با متوسط سنی ۲۵ سال، از استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان معرفی شده‌اند و به گفته این مقام سپاه، "همه سابقه قضایی دارند".

مصطفی علیزاده در تلویزیون ایران اعلام کرد که با "اشخاص ذیربط در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم به شکل ناصحانه" تماس گرفته خواهد شد.

پروژه "عنکبوت"

پایگاه خبری "تسنیم"، نزدیک به نهادهای امنیتی در ایران، روز شنبه (۱۱ بهمن/ ۳۱ ژانویه) از دستگیری‌های یادشده خبر داده بود. این وبسایت از اجرای "پروژه عنکبوت" با هدف " ناامن‌سازی شبکه‌های اجتماعی غربی برای تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی، مبتذل و مستهجن" نوشته بود؛ پروژه‌ای که "مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه" اجرای آن را بر عهده داشته است.

"تسنیم" با انتشار بیانیه این مرکز نوشته بود که در قالب پروژه یادشده "بخشی از مهم‌ترین عناصر و شبکه‌های فعال در اینترنت که مأموریت ترویج فساد و استحاله سبک زندگی ایرانی - اسلامی و هدف قرار دادن نهاد مقدس خانواده در سطح کشور را در دستور کار داشتند، شناسایی و تعدادی از آن‌ها دستگیر شدند".

بر اساس این بیانیه، افراد دستگیر شده طی ۲ سال و با "حمایت پنهان و غیر مستقیم دولت‌های غربی" حدود ۳۵۰ صفحه فیسبوکی راه‌اندازی کرده بودند.

موازی‌کاری با پلیس فتا

پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ و در پی استفاده گسترده معترضان از ظرفیت‌های اینترنت برای سازماندهی اعتراضات، حساسیت نهادهای حکومتی به شبکه‌های اجتماعی افزایش یافت.

در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ به دستور اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) به عنوان زیرمجموعه‌ی تخصصی ناجا برای مقابله با جرایم سایبری تشکیل شد. "حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملی" و "ممانعت از تعرض به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه" (اتهام‌هایی که سپاه بر اساس آنها دستگیری‌های اخیر را انجام داده) از مأموریت‌های پلیس فتا معرفی شده‌اند.

پلیس سایبری ناجا افزون بر این ضابط قضایی قانون جرایم رایانه‌ای در ایران معرفی شده است. با وجود این، در سال‌های اخیر بارها اخباری در مورد برخورد نهادهای مختلف، از جمله سپاه – اطلاعات سپاه – با فعالان اینترنتی منتشر شده است. در اخبار مربوط به دستگیری‌های اخیر هم هیچ اشاره‌ای به همکاری با پلیس فتا یا دخالت پلیس فتا به میان نیامده است.

جناح‌هایی از حکومت جمهوری اسلامی شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان موبایل را "تهدیدی امنیتی" ارزیابی می‌کنند. برخی مراجع مذهبی هم به اینترنت از منظر شرعی انتقاد می‌کنند. ناصر مکارم شیرازی پیش از این اینترنت پر سرعت همراه را "خلاف شرع" دانسته بود؛ موضعی که البته در ادامه تعدیل شد.
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.