شنبه

دختر عبدالفتاح سلطانی: هنوز منتظر پاسخ مسولان برای واقعه بند ۳۵۰ هستیم

کمپین حقوق بشر ایران - دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی در بند ۳۵۰ به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که خانواده های زندانیان سیاسی پس از گذشت یکماه و نیم از حمله به این بند در زندان اوین هنوز منتظر پاسخ کمیته پیگیری دولت از این اتفاق هستند.

مائده سلطانی به کمپین گفت: «متاسفانه نه تنها کمیته ای که قرار بود از سوی دولت پاسخگو باشد تا به حال به ما جوابی نداده است بلکه حتی مسولان قضایی احمد رضا حائری، نماینده خانواده های زندانیان که پیگیر این اتفاق بود را نیز بازداشت کردند و حتی چند نفر از زندانیان بند را به عنوان تنبیه به زندان رجایی شهر تبعید کردند.»

دختر عبدالفتاح سلطانی گفت: «در آخرین اقدام خانواده های زندانیان سیاسی شکایت نامه ای به دادسرای کارکنان ویژه دولت نوشتند و در آن از اقدامات غیر قانونی که در زندان اتفاق افتاده شکایت کردند. در این نامه مشخصا از جواد مومنی، معاون رییس زندان اوین شکایت شده که با ماموران اطلاعات در روز حادثه همکاری کرده است. ماموران اطلاعات جلوی او زندانیان را کتک زدند، موهای شان را تراشیدند، آنها را به انفرادی فرستادند.»

همچنین پریناز باغبان حسنی، همسر محد صدیق کبودوند، زندانی بند ۳۵۰ نیز به کمپین گفت:« به جای اینکه مسولان به ما پاسخ بدهند و مرهمی برای نگرانی های ما باشند حتی نماینده خانواده های زندانیان را نیز بازداشت کردند. چطور می توان منتظر پاسخ بود. به نظرم مسولان هیچ پاسخی نخواهند داد و اینها همه بازی است.»

روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۳، نیروهای وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و بیش از یکصد نفر از سربازان حفاظت سازمان زندان ها به بند ۳۵۰ زندان اوین یورش بردند و با باتوم زندانیان را مورد ضرب و جرح قرار دادند. سی و دو نفر از این زندانیان به ساول انفرادی منتقل شدند. همچنین برخی از زندانیان بر اثر شدت جراحات به بهداری زندان منتقل شدند. موهای تمام زندانیان بند پس از ضرب و شتم تراشیده شد.

خانواده های زندانیان بند ۳۵۰ پس از ملاقات با زندانیان و مشاهدۀ آثار ضرب و جرح بر روی بدن، اعضای شکسته و باند پیچی سر چند نفر از زندانیان در تاریخ دوم اردبیهشت ماه در مقابل دفتر ریاست جمهوری تجمع کرده و خواستار پیگیری دولت روحانی در مورد این حمله شدند. آنها در روزهای قبل تر نیز مقابل دفتر دادستانی و مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند و خواستار رسیدگی به خواسته هایشان شدند.

نزدیک به یکماه پس از حمله به بند و درخواست های پیاپی خانواده ها و قول مسولان برای پیگیری این اتفاق، سخنگوی دولت روز ۲۴ اردبیهشت ماه گفت که وزارت اطلاعات و دادگستری “قرار است گزارشی درباره وقایع زندان اوین تهیه کنند.” محمد باقر نوبخت افزود: “بعد از دریافت و جمع بندی، این گزارش را به اطلاع مردم خواهیم رساند.”

 سخنگوی دولت در حالی از تهیه گزارش از سوی وزارت اطلاعات و دادگستری از وقایع بند ۳۵۰ خبر داده که مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری، ۴ روز پیش از آن در تاریخ ۲۰ اردبیهشت ماه  با زیر سوال بردن تشکیل کمیته پیگیری ماجرای بازرسی بند ۳۵۰ زندان اوین گفت: “اصلا چنین کمیته ای به این معنا نبوده است.”  مصطفی پور محمدی مسولیت را به مقامات قضایی زندان اوین واگذار کرد و گفت: “باید مقامات قضایی زندان پاسخ روشن را بدهند.” وزیر دادگستری همچنین با اشاره به اینکه پیش‌تر صحبت هایی در خصوص وقایع بند ۳۵۰ شده است، گفت: “به هرحال توضیحاتی داده شده و اگر ادعایی خلاف آن هم باشد طبعا باید از رییس جدید سازمان زندان ها سئوال شود و اطلاعات تکمیلی را بفرستند.»

همچنین محمود علوی، وزیر اطلاعات روز ۲۷ اردبیهشت ماه  فقط به گفتن این جمله اکتفا کرد که برای تهیه گزارش بند ۳۵۰ “کارهایی در حال انجام است”. با این حال او از خبرنگاران خواست “وارد جزییات بیشتر این گزارش نشوند.”

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در تاریخ سوم اردبیهشت ماه، یک روز پس از تجمع خانواده های زندانیان در مقابل دفتر ریاست جمهوری اعلام کرده بود که تیمی برای بررسی وقایع اوین تشکیل شده است. با این حال تاکنون نه تنهاعوامل این حمله معرفی نشده اند بلکه گزارش ابتدایی از وقایع روز ۲۸ فررودین ماه که دولت قول آن را داده بود نیز منتشر نشده است. همچنین نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری که قول رسیدگی به وقایع بند ۳۵۰ را به خانواده های زندانیان داده بود تاکنون واکنشی نشان نداده اند.

 صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در روز سوم اردبیهشت و در همان روزی که سخنگوی دولت برای اولین بار خبر از تشکیل تیمی برای بررسی وقایع اوین خبر داد، گفت که بازرسی از زندان اوین در روز ۲۸ فروردین ماه عادی بوده و هیچ خلافی صورت نگرفته است.

همچنین غلامحسین اسماعیلی، رییس وقت سازمان زندان ها حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین را دروغ گروه های معاند نظام دانست. غلامحسین محسنی اژه‌ای ، سخنگوی قوه قضاییه نیز روز هشتم اردبیهشت ماه مدعی شد که از بند ۳۵۰ زندان اوین در بازرسی روز ۲۸ فروردین ماه مشروبات الکلی و موبایل کشف شده است. محسنی اژه ای همچنین با اظهار اینکه “یک زندانی شروع به بد گفتن و تعرض کند و شیشه بشکند، درست نیست،” گفت: “برای کسانیکه اموال زندان اوین را تخریب کرده اند پرونده تشکیل شده است.” تنها چند روز پس از واقعۀ بند ۳۵۰ و پس از پخش یک مصاحبۀ تلویزیونی، رییس قوۀ قضاییه غلامحسین اسماعیلی را به ریاست کل دادگستری تهران منصوب کرد و مقامات قوۀ قضاییه اعلام کردند که آقای اسماعیلی ارتقاء مقام پیدا کرده است. در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه پس از درج خبری با عنوان “برکناری رییس سازمان زندان ها” روزنامۀ ابتکار توسط قوۀ قضاییه توقیف شد.

بازداشت، اعدام و انتقال چند زندانی بند ۳۵۰ به زندان رجایی شهر  

در این فاصله زمانی  احمد رضا حائری، نماینده خانواده های زندانیان سیاسی در  تاریخ ۲۲ اردبیهشت ماه بدون علت مشخصی دستگیر شد. او ده روز پس از آن در تاریخ ۵ خرداد ماه آزاد شد. با این حال هنوز علت دستگیری او مشخص نشده است.

همچنین غلامرضا خسروی، زندانی متهم به محاربه که در روز یازدهم خرداد ماه اعدام شد، در آخرین ملاقات با خانواده اش گفته بود که مسولان زندان اوین قبل از انتقال او به زندان رجایی شهر برای اجرای حکم گفته اند، او یکی از مسولان اصلی شورش در بند ۳۵۰ در تاریخ ۲۸ فروردین بوده و چون حکمش نیز مشخص است باید حکم اجرا شود. بهزاد عرب گل، یکی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ نیز که در روز حمله به بند مورد ضرب و شتم شدید ماموران قرار گرفت در اقدام ناگهانی و بدون توضیح در تاریخ ۱۰ خرداد ماه از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد.

در تاریخ ۱۲ خرداد ماه نیز رضا شهابی، فعال کارگری به همراه اصغر قطان، رضا اکبری منفرد، اسدالله هادی، علی سلان پور، غلامحسین اسدی و ابوالقاسم فولادوند از زندان اوین به زندان رجایی شهر بدون علت مشخصی تبعید شدند.
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.