یکشنبه

گزارشی اجمالی از پنج شنبه سیاه در زندان اوین

 هرانا – گزارشات متعددی از سوی رسانه های مختلف در مورد ضرب و شتم زندانیان سیاسی در زندان اوین در طی روزهای اخیر منتشر شده است،
 هرانا در راستای تنویز افکار عمومی پس از گذشت یک هفته و با بازگشت اکثر
زندانیان به بند ۳۵۰، گزارشی اجمالی از چگونگی آن تهیه کرده است که به قرار زیر است:

حوالی ساعت ۹ صبح پنج شنبه ۲۸ فروردین ماه سال جاری تعدادی نیروی لباس شخصی به منظور بازرسی از بند ۳۵۰ زندان اوین وارد این بند شدند، اگر چه در میان نیروهای لباس شخصی چهره های آشنایی همچون آقایان قبادی و بحرینی، مسئولین حفاظت زندان اوین و رجایی شهر (گوهر دشت)کرج و نیز آقایان حسنی و فراران و پاسداران زندان اوین حضور داشتند اما هویت بیشتر افراد ناشناس بود و حتی افرادی با عینک آفتابی و ماسک وارد بند ۳۵۰ شدند.

پس از تفتیش بدنی اعضای اتاقها، بنا به دستور ماموران، زندانیان به حیاط بند منتقل شدند، در این میان اعضای اتاقهای ۱ و ۳ واقع در طبقه ی اول بند در خواست داشتند به دلیل مفقود شدن وسایل شخصی آنها (از جمله ساعت، پول نقد، هدفون، رادیو تک موج) و عدم پاسخگویی و مسئولیت پذیری مسئولان زندان در قبال آن، بازرسی با حضور اعضای اتاق صورت پذیرد، که در نهایت این امر مورد موافقت ماموران حاضر در اتاق ۳ قرار گرفت و به گواه ماموران، بازرسی به صورت کامل و در نهایت آرامش به اتمام رسید و گزارش این عمل در حضور اعضای اتاق ۳ به ریاست حفاظت زندان اوین ارائه شده است. اما در این میان ماموران لباس شخصی حاضر در اتاق ۱- بنا به دلایل نامعلوم اصرار به ترک اتاق از سوی تمامی اعضای اتاق را داشتند و تمام وقایع به صورت هم زمان توسط دوربین فیلم برداری که همراه ماموران بود، ثبت و ضبط می شد. پس از آن و در یک لحظه شاهد حضور بیش از ۵۰ نفر از سربازان زندان اوین در بند ۳۵۰ بودیم که مجهز به باتوم به اتاق یک حمله کردند و ضمن ضرب و شتم زندانیان با مشت و لگد و باتوم نسبت به انتقال آنها به خارج از بند اقدام نمودند و زندانیان حاضر در حیاط بند ۳۵۰ با مشاهده ضرب و شتم دوستان خود، اقدام به اعتراض و سردادن شعار کردند و این در حالی بود که سربازان درب حیاط زندان را از داخل قفل کرده بودند. پس از مضروب کردن و انتقال اعضای اتاق یک، لباس شخصی ها و سربازان اقدام به تهدید و ارعاب اعضای اتاق ۳ نمودند که در نهایت زندانیان این اتاق به منظور جلوگیری از التهاب بیشتر فضا و درگیری اتاق را به قصد خارج بند ترک کردند.

انتقال زندانیان به بند ۲۴۰
ضمن انتقال زندانیان اتاق ۳ یکی از ماموران لباس شخصی با بیان این جمله که “اینها سرباز کتک زدند”! موجب تحریک سربازان حاضر در محل شد، به گونه ای که سربازان بر اثر این تحریک با تشکیل تونلی در راه پله ی منتهی به خارج از بند ۳۵۰، زندانیان را با استفاده از مشت و لگد و باتوم به خارج از بند منتقل کردند. پس از آن و در خارج از بند(جایی که هیچ گونه دوربین نظارتی از سوی زندان نصب نشده است) تمام زندانیان از پشت دستبند زده شدند و چشم های آنها با استفاده از چشم بند بسته شد و در یک ردیف رو به دیوار قرار داده شدند و با استفاده از باتوم به شدت مضروب شدند و همزمان انواع ناسزاها، توهین ها و تحقیر ها نسبت به زندانیان بیان می شد. به هنگام سوار کردن زندانیان به ماشین برای انتقال به سلولهای انفرادی نیز با لگد و مشت به کمر و پشت و به دهن زندانیان زده شد. حین انتقال آقایان سمکو خلقتی، محمد صدیق کبودوند، مهرداد آهن خوه، جواد فولادوند به شدت دچار آسیب دیدگی هایی از جمله شکستگی سر، دست، آسیب دیدگی چشم و کمر شدند. شدت برخورد با زندانیان به نحوی بود که سربازان تمام پیراهن آقای سمکو خلقتی را پاره کردند و ایشان به صورت برهنه به سلول انفرادی منتقل شد.

انفرادی های بند ۲۴۰ اوین:
پس از پیاده شدن از خودرو در مقابل بند ۲۴۰ زندانیان در حالی که حتی قادر به دیدن جلوی پای خود نبودند، به سختی از راه پله ها به سوی سلولها حرکت کردند که در میان راه سربازان ضمن تحقیر و توهین به ضرب و شتم شدید تعدادی از زندانیان از جمله : محمد صدیق کبودوند، سمکو خلقتی و رضا اکبری منفرد نمودند. در این میان یکی از ماموران با فریاد بلند اعلام کرد این برخورد با اجازه ی دادستان تهران انجام شده و دیگر برای برخورد با شما محدودیتی نداریم ! پس از ورود به ساختمان بند ۲۴۰، ماموران بالاجبار موی سر و صورت زندانیان را به صورت کامل کوتاه کردند، که در پی اعتراض آقای کبودوند ایشان از سوی سربازان به شدت مضروب شد. پس از اصلاح اجباری موی سرو صورت ، سربازان در سلولهای انفرادی زندانیان را مجبور کردند ، در حالی که همچنان دستبند و چشم بند داشتند به صورت ایستاده رو به دیوار در حالی که پاها حداقل ۷۰ سانتی متر از هم فاصله داشته باشد به مدت بیش از یک ساعت قرار بگیرند و در صورتی که زندانی از این امر تخطی می نمود با استفاده از باتوم به ضرب و شتم وی می پرداختند.

پس از بیش از یک ساعت، مسوولان خدمات بند ۲۴۰ اقدام به تعویض لباس زندانیان نمودند و پس از آن معاونت زندان آقای مومنی با مراجعه به هر سلول و برداشتن چشم بند و باز کردن دستبند زندانی، هر فرد را مسئول ضرب و شتم سرباز معرفی می کرد، که این امر مورد اعتراض زندانیان قرار گرفت. پس از آن و قرار گیری زندانیان در سلول بنا به دستور آقای مومنی وعده ی غذایی ظهر در اختیار زندانیان قرار نگرفت. و تا شب هیچ گونه چای و غذا و حتی رسیدگی پزشکی در اختیار زندانیان مضروب و زخمی قرار نگرفت. تا ۳ روز حتا امکانات بهداشتی از جمله حوله ، صابون، مسواک و خمیردندان در اختیار زندانیان قرار نداشت و پس از سه روز پزشک به برخی از سلولها مراجعه کرد یا به منظور درمان آسیب دیدگان برخی از آنها از جمله آقای کبودوند و فولادوند به بهداری اوین منتقل شدند که پس از ساعاتی علیرغم شدت آسیب ها به سلول انفرادی منتقل شدند. در پی این برخوردها تعدادی از زندانیان از جمله آقایان سعید متین پور، غلامرضا خسروی، جواد فولادوند علیرغم وضعیت جسمی نا مساعد به اعتصاب غذا ی تر دست زدند . که نگرانی نسبت به سلامت جسمی و روحی آنها به شدت زیاد است.

وقایع داخل حیاط بند ۳۵۰
پس از اینکه زندانیان داخل حیاط شاهد ضرب و شتم شدید دوستان داخل بند خود از سوی ماموران و سربازان بودند، اقدام به سردادن شعار و فشار آوردن به منظور باز نمودن قفل درب حیاط کردند که سربازان به منظور جلوگیری از ورود و اعتراض زندانیان به داخل بند شوند که در این میان رگ دست یکی از زندانیان به نام امید بهروزی پاره شد و تکه های شیشه به صورت تعدادی از زندانیان اصابت کرد. پس از باز شدن درب حیاط از سوی زندانیان، ماموران و سربازان به سوی آنها حمله کردند و تعداد بسیار زیادی از آنان از جمله مصطفی عبدی، فرشید فتحی، مسعود عرب چوبدار، علیرضا رجایی، مجید معین، اکبر امینی و سهیل بابادی به شدت مضروب شدند به گونه که شصت پای فرشید فتحی شکست، دست راست مسعود عرب چوبدار دچار در رفتگی شدید شد و ضربه ی مستقیم باتوم به سر اکبر امینی منجر به شکستگی سر و آسیب دیدگی گردن وی شد.

بازرسی مجدد:
پس از انتقال اعضای اتاق ۱ و ۳ به سلول انفرادی ماموران اقدام به بازرسی مجدد اتاق و وسایل آنها نمودند که ضمن ضبط اموال مجاز شخصی آنها از جمله پول نقد، هدفون رادیو، کتاب به تخریب اتاق از جمله پاره کردن پرده ها و آسیب رساندن به تلویزیون و تختها پرداختند.

موج دوم انتقال به سلولهای انفرادی:
پس از اتمام بازرسی و درگیری ها و خروج نیروهای لباس شخصی و سربازان از بند ۳۵۰، حوالی ساعت ۱۵ بعد از ظهر تعداد ۷ نفر از زندانیان به بهانه ی گفتگو با مسئولان زندان به خارج از بند فراخوانده شدند، بلافاصله پس ار خروج این افراد از بند ماموران اقدام به بازداشت و زدن چشم بند و دستبند و انتقال آنها به سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین نمودند. آقایان عبدالفتاح سلطانی، محمد امین هادی، هوتن دولتی، سهیل بابادی، مصطفی ریسمان باف، مصطفی عبدی و محمد شجاعی از جمله ی این زندانیان بودند. ماموران به مانند دیگر زندانیان اقدام به کوتاه کردن موی سر و صورت زندانیان نمودند و علیرغم تاکید مصطفی عبدی بر گرایش مذهبی خود(درویش گنابادی) و اهمیت مذهبی محاسن در این گرایش مذهبی، ماموران به این امر توجهی نکرده و محاسن وی را نیز کوتاه کردند.

اسامی مجروحان و حادثه دیدگان
مجروحان درگیری حیاط بند ۳۵۰
۱ – کامیار ثابتی صنعت: شوک شدید عصبی، احساس فشردگی و درد در قفسه سینه به همراه علائم قلبی که به دنبال استفاده از داروی زیر زبانی علایم تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرد.

۲- امید بهروزی: بریدگی عمیق با جسم برنده در سطح قدامی مچ دست راست که با خون ریزی شدید همراه بود و با اقدام مناسب زندانیان بلافاصله هموستاز برقرار گردید و به همان صورت به بهداری اعزام شد. در معاینه ی اولیه احتمال وجود جسم خارجی در محل زخم وجود داشت .

۳- اکبر امینی ارمکی: پارگی نسبتا عمیق پوست سر در ناحیه ی بالای گوش راست که نسبت به برقراری هموستاز اقدام شد. خون مردگی و تورم در قسمت خلفی سرکه در ادامه با سرگیجه، تهوع و تاری دید همراه گردید.

۴- اسماعیل برزگری: تورم و تندرنس شدید در بخش پایینی سمت چپ قفسه سینه که با علایم شکستگی دنده مطابقت دارد.

۵- علیرضا رجایی : کوفتگی در ناحیه قدام ساعد دست راست ، کبودی و کوفتگی نواری شکل در ناحیه ی پشت ( کتف چپ و راست)

۶- امین چالاکی : کوفتگی به همراه خراشیدگی و خون مردگی جزیی در ناحیه خلفی آرنج چپ

۷- مسعود عرب چوبدار: کوفتگی ناحیه کتف راست و بالای بازوی راست به همراه تورم جزیی و محدودیت حرکت در مفصل کتف راست.

۸- فرشید فتحی : کوفتگی و تورم در انگشت شست پای چپ و محدودیت حرکت در مفاصل این ناحیه

۹- حسین رونقی ملکی : کوفتگی و تورم جزیی پوست سر در ناحیه ی خلفی سر ، بریدگی های بسیار کوچک و کم عمق در انگشتان و پشت دست چپ و کف دست راست .

۱۰- مجید محمدی معین : قرمزی ملتحمه چشم چپ و کوفتگی به همراه کبودی مختصر اطراف چشم چپ

۱۱- اصغر قطان : کوفتگی به همراه تورم خفیف در پشت پای چپ و راست

۱۲- عماد بهاور : کوفتگی های متعدد در سراسر بدن ، کبودی های نواری شکل در ناحیه ی پشت و کتف ها ، خراشیدگی خفیف و کوفتگی در ناحیه ی مچ هر دو دست.

۱۳- پیمان کاس نژاد : کوفتگی و تورم در ناحیه ی قدام ساعد چپ و بریدگی جزیی در قدام ساق راست .

جراحت مجروحانی که پس از بازگشت از انفرادی ثبت شده است .

روز ۳۰ فروردین
۱- اسدالله هادی: زخم و خراشیدگی در حال ترمیم در ساق پای چپ (بالای قوزک داخلی) کوفتگی و تورم پوست سر در ناحیه ی گوش راست، کبودی در حال بهبودی در مچ دست راست.

۲-اسداله اسدی : خون مردگی نسبتا وسیع در ناحیه ی شکم ( بالای ناف) کوفتگی در ناحیه پشت کتف راست و محدودیت حرکت در مفصل کتف

۳- امیر دوربین قاضیانی: کبودی در حال جذب نواری شکل در ناحیه ی پشت کتف راست که با تورم خفیف همراه است. کبودی در حال جذب تشتک زانوی راست و محدودیت حرکت نسبی در مفصل زانوی راست.

۴- داور حسینی وجدان: کبودی و تورم نواری شکل در ناحیه پشت کتف چپ به همراه محدودیت حرکت در مفصل کتف چپ .

۵- مصطفی عبدی : خراشیدگی خطی در حال ترمیم در ناحیه ی فوقانی پوست سر به همراه تورم مختصر

۶- مصطفی ریسمان باف : کبودیهای نواری شکل در قسمت خلفی ساعد دست راست که در حال بهبود است.

روز دوم اردیبهشت
۱-یاشار دارالشفاء : کبودی در حال جذب (سبز – زرد) نواری شکل درناحیه ی پشت کتف راست. زخم در حال ترمیم به همراه کبودی در حال جذب در بخش میانی قدام ساق پای چپ

۳- مهدی خدایی: زخم در حال ترمیم در ناحیه ی شست دست راست، کبودی در حال جذب همراه با تورم خفیف و کوفتگی در ناحیه پشت کتف راست

۴- مجید اسدی : کبودی در حال جذب ( سبز- زرد) در بخش میانی داخل بازوی چپ

۵- هوتن دولتی: کبودی و کوفتگی در حال بهبودی به همراه تورم و محدودیت حرکت جزیی در ناحیه ی مچ دست راست .

۶- سعید حائری : کبودی در حال جذب و تورم خفیف در ناحیه ی پشت کتف راست .

روز سوم اردی بهشت
مهرداد آهن خواه : جراحت و زخم روی سر، کوفتگی بر روی بدن
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.