شنبه

مخالفت مجدد با حضور و سخنرانی امید کوکبی در یک کنفرانس‌علمی

هرانا - دادستان تهران و وزارت اطلاعات با حضور امید کوکبی، فیزیکدان جوان اتمی در کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران در دانشگاه صنعتی شیراز مخالفت کردند.

به گزارش جرس، امید کوکبی قرار بود بعدازظهر چهارشنبه نهم بهمن ۱۳۹۲ در مورد کاربردهای صنعتی لیزر سخنرانی کند.

این دانشمند جوان از بهمن ۸۹ دستگیر و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند.

وی در دو نوبت دیگر نیز برای سخنرانی به کنفرانس‌های دیگر دعوت شده بود، اما در هر دو مورد پیشین نیز با شرکت وی مخالفت شد.

در نوبت اول در شهریور ۹۲ به کنفرانس فیزیک ایران دعوت شد تا در مورد بنیان‌های پایه‌ای لیزر در حضور فیزیکدانان کشور صحبت کند. در نوبت بعد به کنفرانس لیزر پزشکی ایران دعوت شد تا در موضوع کاربرد لیزر در درمان سرطان برای پزشکان، جراحان و متخصصان این رشته در بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک تهران سخنرانی داشته باشد؛ که موفق به شرکت در هیچ‌یک نشد.

امید کوکبی متخصص ساخت لیزرهای مدرن فوق سریع و به کارگیری آن‌ها در زمینه‌های پزشکی، صنعتی، هسته‌ای و دفاعی است که در دهم بهمن سال ۱۳۸۹ در هنگام بازگشت از دیدار از خانواده خود در ایران، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.

وی پس از تبریه از هر دو اتهام اولیه اجتماع و تبانی و اتهام بعدی جاسوسی، در ‌‌نهایت پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و بند ۳۵۰ زندان اوین نهایتا در روندی ناعادلانه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفته و به اتهام “ارتباط با دولت متخاصم آمریکا” به ده سال حبس تعزیری محکوم شد.

طبق گفته وکیل وی، سعید خلیلی، هیچ دلیل و مدرکی علیه وی در دادگاه ارایه نشده است. گفتنی است هیچ نسخه‌ای از حکم صادره علیه وی به او تسلیم نشده و مفاد این حکم در دفتر دادگاه برای او قرائت شده است. قابل ذکر است که بر خلاف تمام مقررات قانونی وعلی رغم تمامی پیگیری‌های صورت گرفته هرگز اجازه ملاقات امید کوکبی با وکیل وی نه در مراحل دادرسی و نه پس از آن تاکنون داده نشده است.

امید کوکبی کار‌شناسی خود را در دو رشته فیزیک کاربردی و مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف تهران اخذ کرد و سپس با اخذ بورسیه تحصیلی از اتحادیه اروپا تحصیلات تکمیلی خود را در مرکز تحقیقات فوتونیک اروپا در بارسلونای اسپانیا گذراند. وی در ادامه در مرحله فوق دکتری فیزیک اتمی با کسب بورسیه دیگری به دانشگاه تگزاس در آستین تگزاس آمریکا رفت.

وی سال گذشته رسما از سوی سازمان عفو بین الملل به علت نپذیرفتن همکاری در پروژه‌های اتمی و نظامی جمهوری اسلامی ایران زندانی عقیده شناخته شده است. کوکبی در سپتامبر سال گذشته نیز به همراه بوریس آلتشولر فیزیکدان و فعال حقوق بشر از موسسه لبدوف مسکو برنده جایزه بین المللی آندره ساخاروف از انجمن فیزیک آمریکا شد.

امید کوکبی متولد سال ۱۳۶۱، اهل گنبد کاووس و از اقلیت مذهبی اهل سنت و از ایرانیان ترکمن است.
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.