شنبه

ادامه انتقادها از تعطیلی دانشگاه‌ها در زمان انتخابات


کلمه- انتقادها به تصمیم امنیتی جریان حاکم در تعطیلی زودهنگام دانشگاه ها و مدارس کشور پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد و در جدیدترین و شاید عجیب ترین مورد، نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها هم نسبت به تعطیلی دانشگاه در زمان انتخابات انتقاد و از این اقدام ابراز تاسف کرده است.

به گزارش کلمه، تعطیلی اجباری دانشگاه ها و مدارس از برنامه های عملی حکومت برای کنترل شدید فضای سیاسی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ است. انتخاباتی  که از مدت ها قبل بیم برگزاری و هم چنین سرنوشت آن به جان به اصطلاح اقتدارگرایان حاکم افتاده و در این مسیر حتی هراس خود از جمع ها و تشکل های مختلف اعم از دانش آموزی و دانشگاهی را هم عیان ساخته اند.

اقداماتی که بیش از همه استمرار جنبه کودتایی انتخابات سال ۸۸ را عیان می سازد، با این تفاوت که این بار بر سر اینکه چه طیفی نتیجه این انتخابات را در فضای امنیتی موجود به نفع خود رقم بزند، دعوا به راه افتاده است؛ و دولت روی کار آمده از سوی رهبری با دیگر جریان های مدعی اصولگرایی بر سر این موضوع اختلاف دارند.

به هر روی به نظر می رسد نماینده ولی فقیه در دانشگاهها سعی کرده اعتراض خود را به این تصمیم امنیتی، به نحوی به سخنان رهبری مستند کند و آن را با این ادبیات مطرح سازد که از اینکه دانشگاه‌ها به عنوان محل خلق حماسه سیاسی در ایام انتخابات تعطیل است، متأسفم؛ چرا که فعال بودن دانشگاه‌ها لازم است.

پیش از این کلمه در گزارشی به این مساله پرداخته بود که حکومت با تعطیلی اجباری و زودهنگام مدارس و دانشگاه ها و ضربه زدن به سطح علمی کشور باعث به هم ریختن برنامه های از پیش تعیین شده کلاس ها و امتحانات در مدارس و دانشگاه ها شده است.

مطابق مصوبه وزارت علوم در فاصله زمانی ۲۰ خرداد ماه تا دوم تیرماه ۱۳۹۲ برای هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی نباید امتحانی برگزارشود. در همین راستا قرار است امتحانات مدارس و دانشگاه ها از هفته آخر اردیبهشت آغاز شود. در این بین، با توجه به تعطیلی روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه و زمان محدود باقی مانده، مسئولان آموزشی در سطوح مختلف با مشکلات زیادی برای برنامه ریزی مواجه اند. دستور وزارت علوم مبنی بر عدم برگزاری امتحانات در تاریخ ۲۰ خرداد لغایت ۲ تیر صورت گرفته، موجب تعجب و تحیر اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران شده و انتقاداتی را به همراه داشته است.

با این حال خواجه سروی، معاون وزارت علوم مدعی شده هدف از این اقدام فقط آرامش خاطر و ذهن دانشجویان برای فعالیت‌های انتخاباتی در ایام تبلیغات انتخابات و عدم مشغله ذهنی و درسی دانشجویان در ایام انتخابات بوده تا آنها بتوانند با فراغ بال و شور و حال بیشتری به فعالیت در این حماسه سیاسی بپردازند.  او اما توضیحی نداده اگر این هدف دنبال می شود اجبار بر تخلیه خوابگاه ها را باید چگونه تفسیر کرد. او هم چنین از ضرب الاجل برای این اقدام و ضربه به سطح علمی کشور سخنی به میان نیاورده است.

این اقدام امنیتی هفته پیش اعتراض انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را هم به همراه داشت که طی نامه ای سرگشاده به فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران تغییر زمان برگزاری امتحانات را نشانه هراس حکومت از حضور دانشجویان در عرصه‌های سیاسی و تصمیم‌سازی برای کشور خوانده و خواستار تعویق تاریخ امتحانات به بعد از زمان انتخابات و پاسخگویی مسئولین در این رابطه شدند.

علاوه بر برگزاری زودهنگام امتحانات مدارس و دانشگاه و تغییر زمان برگزاری آن وزارت علوم خواستار تخلیه خوابگاه های دانشجویی در ایام انتخابات شده است، چنانچه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با اعتراض به این رویه اعلام کرده بود: این امر گواهی است بر این که دانشگاه توانایی حفظ امنیت دانشجویان را ندارد و مسئولین وزارت علوم تکرار حوادثی مثل کوی ۸۸  در ایام انتخابات را محتمل می‌دانند، به همین جهت می‌خواهند دانشجویان را هر چه سریع‌تر روانه خانه‌هایشان کنند.

معاون وزیر علوم در ادامه توجیهات خود در تعطیلی دانشگاه ها افزوده که با توجه به تقویم آموزشی آنها دستورالعملی در دو محور صادر شد که بخش اول در خصوص دانشگاه‌هایی بود که بر اساس تقویم آموزشی، نیمسال دوم خود را از اوایل بهمن ماه آغاز کرده و امکان برگزاری امتحانات قبل از انتخابات را داشتند.

این سخنان در حالی است که معاون آموزشی دانشگاه تهران گفته است: پیش از این، امتحانات دانشگاه مادر قرار بود از هجدهم خرداد آغاز شود، اما به گفته معاون آموزشی دانشگاه، دانشجویان دانشگاه تهران امسال با توجه به تغییراتی که صورت گرفته، فرجه مطالعه قبل از امتحان نخواهند داشت؛ به طوری و کلاس‌های درسی دانشجویان، دوم خرداد ماه اتمام و از روز شنبه (چهارم خرداد) امتحانات دانشگاه آغاز می‌شود.

از سویی علیرضا دل افکار معاون آموزشی دانشگاه پیام‌نور نیز با اشاره به این تغییر  برنامه اعلام کرده بود: برای اینکه به کیفیت کلاس‌های درسی لطمه‌ای وارد نشود، تلاش شده است که کلاس‌ها به صورت فشرده در ۱۱ هفته برگزار شود، همچنین تعداد ساعت‌های درسی افزایش می‌یابد، به عبارتی دیگر به عنوان مثال به جای ۱۶ جلسه، ۱۰ جلسه کلاس درسی برگزار می‌شود، اما به جای آن، مدت زمان کلاس‌ها افزایش خواهد یافت.

مضاف بر این، این اقدام غیر علمی به اعتراض بسیج دانشجویی هم کشیده شد و خبرگزاری دانشجو وابسته به این تشکل نظامی- دانشجویی به نقل از مسئول سابق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد این اقدام را سیاسی خواند و گزارش داد کسانی که نمی خواهند دانشجویان سیاسی باشند، لااقل از این جور کارها پرهیز کنند و به اقدامات دیگر تمسک جویند.
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.