شنبه

نامه صادق زیبا کلام به محمود احمدی نژاد درباره وضعیت دانشگاه ها


ایران پهلوی - عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نامه‌ای به محمود احمدی نژاد نسبت به دستور رئیس دولت مبنی بر برکناری روسای دانشگاه تهران و تربیت مدرس، ابراز شگفتی کرد. صادق زیبا کلام در نامه خود آورده است که برایش جالب بوده که چطور بعد از هشت سال رئیس جمهور متوجه فضای دانشگاه‌ها شده است.
 استاد دانشگاه تهران تاکید کرده است که فضای سیاسی دانشگاه تهران بعد از به قدرت رسیدن اصولگرایان در سال ۱۳۸۴ با قبل از آن قابل مقایسه نیست. وی معتقد است که فضای دانشگاه‌ها بعد از ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ آنقدر محدود و سنگین شده است که "به وصف  نمی آید." 
زیبا کلام در بخش دیگری از نامه خود پرسیده است که چطور آقای احمدی نژاد حالا و بعد از آنکه هزاران دانشجو در این سال ها دچار مشکل شدند و بسیاری از تحصیل باز ماندند، به فکر دانشگاه‌ها افتاده است. 
وی معتقد است که در میان دانشگاه‌های ایران، وضعیت دانشگاه تهران از بقیه دانشگاه‌ها بهتر بوده و در  ادامه به دانشگاه "علامه طباطبائی" اشاره کرده  و می نویسد : " آیا مستحضر هستید از۲۲  خرداد ۸۸ به این سو، جناب شریعتی  چه تعداد اساتید این دانشگاه را به دلایل سیاسی بازنشسته، اخراج  و یا ممنوع التدریس کرده اند؟" 
این فعال و پژوهشگر سیاسی در ادامه نامه خود به وضعیت استخدام اساتید دانشگاه‌ها اشاره کرده و نوشته است که دانشگاه‌ها مدت هاست که حق استخدام استاد ندارند و وزارت علوم خود این کار را انجام می دهد. 
وی اشاره کرده است که در چهار سال گذشته تمامی امور دانشگاه‌ها در اختیار وزارت علوم قرار گرفته و بسیاری از دانشجوها به دلایل سیاسی از تحصیل محروم شده و یا نتوانسته اند از گزینش وزارت علوم عبور کرده و در مقاطع فوق لیسانس و دکتری تحصیل کنند. 
زیبا کلام در این نامه نوشته است که اگر هدف رئیس جمهور به وجود آوردن یک فضای علمی باز است، باید نگاهی به کارنامه وزارت علوم داشته باشد که "به مراتب سیاه تر از بسیاری از دانشگاه است." عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان نامه خود خطاب به محمود احمدی نژاد، تاکید کرده است که فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران، کمتر از روسای بقیه دانشگاه‌ها و همینطور وزرات علوم بعد از خرداد ۱۳۸۸، در دانشگاه‌ها "قلع و قمع" کرده است.
 وی نوشته است: "اگر قرار است رئیس دانشگاه تهران به دلایل دیگری برکنار شود، پس در اینصورت فضای سیاسی نامطلوب در دانشگاه را به میان نکشند، چون وزارت علوم و دانشگاه علامه طباطبایی وضعیت بدتری دارند." 
گفتنی است چندی پیش محمود احمدی نژاد در نامه‌ای به وزیر علوم خواستار برکناری روسای دانشگاه "تهران" و "تربیت مدرس" شد. رئیس جمهور، در نامه‌اش به کامران دانشجو، وزیر علوم، دلیل درخواستش برای برکناری این دو رئیس دانشگاه را  "رویکرد سیاسی و غیر علمی" آنها دانسته بود. با این حال، مشاور وزیرعلوم  درباره نامه محمود احمدی نژاد گفته بود: "در این زمینه هیچ‌ نامه‌ای از طرف رییس جمهور وارد سیستم دبیرخانه وزارت علوم نشده است."
 اما یاد آور شد که ممکن است نامه رئیس دولت سیکل اداری را طی نکرده و مستقیم از سوی احمدی نژاد به دست کامران دانشجو رسیده است. پس از انتشار نامه مزبور، تا به حال کامران دانشجو، وزیر علوم، هیچ واکنشی به آن نشان نداده است.
 خبرگزاری "مهر" نیز چندی پیش  خبر داد وزیر علوم در اظهار نظر اخیر خود گفته که رئیس دانشگاه تهران همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.