یکشنبه

قطع پخش زنده مصاحبه احمدی‌نژاد


روز آنلاین - یک هفته پس از هشدار رهبر جمهوری اسلامی به سران قوا، روسای سه قوه در جلسه مشترکی با یکدیگر به بررسی راه‌هایی ممکن برای رفع گرانی پرداختند و پس از آن محمود احمدی‌نژاد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی وعده داد که میزان یارانه‌های نقدی، در فاز دوم طرح هدف‌مندی یارانه‌ها افزایش خواهد یافت. هم‌زمان انتقادهای اصول‌گرایان از محمود احمدی‌نژاد نیز هم‌چنان ادامه دارد.

رییس دولت دهم روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی، پاسخ‌گوی سوالات خبرنگاران شد. از تفاوت‌های اصلی این برنامه با برنامه‌های پیشین آن بود که علاوه بر مرتضی حیدری، مجری صدا و سیما، برخی از روزنامه‌نگاران دیگر در برنامه حضور داشته و سوالاتی از احمدی‌نژاد پرسیدند.

اما شاید مهم‌ترین حاشیه این برنامه، قطع پخش زنده گفت‌وگو با احمدی‌نژاد، پس از اتمام سوالات حیدری بود. سخنان احمدی‌نژاد به بهانه پخش سریال قطع شد و سپس سوالات خبرنگاران و پاسخ‌های احمدی‌نژاد به صورت ضبط شده، پخش شد. خبرگزاری مهر در خبری نوشت که محمود احمدی‌نژاد از قطع این جلسه پخش زنده پرسش و پاسخ مطلع نبوده است.

"سامانه پیامک نهاد ریاست‌جمهوری" در واکنش به این اتفاق، آن را "غیرمنتظره" توصیف کرد و سایت شبکه ایران، وابسته به موسسه دولتی ایران، نوشت که "با توجه به رویکرد یک طرفه رسانه ملی طی روزها گذشته در برخورد با دولت، مشخص نیست این اقدام صدا و سیما شیطنتی است رسانه ای یا ناشی از یک بد سلیقگی در برنامه ریزی است. رفتار غیر حرفه ای و عجیب صدا و سیما شائبه فرصت سازی با هدف ایجاد حاشیه توسط مخالفان رئیس جمهور را تقویت می کند".

روز پیش رسانه های دولتی خبر داده بودند که رییس جمهور خواستار آن شده که به جز مصاحبه کنندگان صدا و سیما، خبرنگارانی از رسانه های دیگر – عموما هوادار دولت – حاضر باشند اما با قطع پخش زنده مصاحبه، این بخش از مصاحبه تلویزیونی برخلاف آن که دفتر رییس جمهور برنامه ریزی کرده بود بعد از نظارت صدا و سیما با تاخیری نیم ساعته پخش شد.

رییس دولت دهم در این برنامه، با اشاره به دلایل تاخیر در بحث ارائه بودجه به مجلس، گفت که طرح اصلاح نظام بانکی و همچنین گمرک، به زودی اجرا می‌شود. وی همچنین اضافه کرد که بحث پول ملی نیز به زودی و پس از رسیدن کشور به ثبات اجرا خواهد شد.

شاید یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که توسط احمدی‌نژاد مطرح شد، بحث هدفمندی یارانه‌ها بود. وی وعده داد که این طرح در سال آینده اجرایی خواهد شد و مسایل مربوط به این طرح نیز در بودجه پیش‌بینی شده است، وعده داد که "پرداخت یارانه افزایش می‌یابد" و گفت: "در خصوص حقوق و دستمزد کارکنان دولت و کارگران... یک افزایش ۲۰ درصدی پیش بینی کرده ایم و یارانه‌ها را هم افزایش دادیم وقتی این مسائل را کنار هم می‌گذاریم، موضوع پوشیده می‌شود البته قانون کارگری مرجع دیگری را برای تعیین افزایش‌ها مشخص کرده است که در آنجا دولت دخالتی ندارد و وزیر کار این موضوع را پیگیری می‌کند؛ اگر ما هدفمندی را اجرا کنیم قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی آن چیزی را که ما پیش بینی کرده‌ایم هم کاهش امسال جبران می‌شود و هم افزایش قیمت هدفمندی پوشش داده خواهد شد".

احمدی‌نژاد همچنین اضافه کرد: "رقمی را از صندوق توسعه ملی قرض کردیم و به بانک مرکزی دادیم و ریال آن را گرفتیم و امشب برای عموم مردم نفری ۸۵ هزار تومان و برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نفری ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم".

کمکی که به گفته‌ی وی پس از جلسات مختلف، اجرایی شد: "امسال بخش وسیعی از مردم واقعاً تحت فشار قرار دارند و سال سخت گذشت. یارانه‌ای که برای طبقات پایین در نظر گرفتیم برای جبران این وضع بود و نوسانات ارز را نیز باید جبران می‌کردیم که البته دولت به دنبال جبران از طریق هدفمندی بود. جلساتی گذاشتیم در یک جلسه هم مقام معظم رهبری دعوت کردند که خدمت ایشان رسیدیم و ایشان تأکید کردند که کمکی به مردم بشود".

وی همچنین در بحث گرانی کالاها به بالا رفتن قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: "ممکن است خودروسازان یک خودروی پراید را ۲۰ یا ۱۸ میلیون بفروشند و باز هم بگویند ضرر می‌کنم؛ چطور ضرر می‌کنید، مگر پراید چقدر ارزبری دارد؛ پراید حدود ۸ میلیون تومان بود؛‌مگر چقدر گران شده است، این خیلی بد است و من امیدوارم خودشان قیمت‌ها را اصلاح کنند. چرا که خوب نیست ما به این موضوع ورود پیدا کنیم... من نمی‌خواهم سر کسی را شیره بمالم؛ خودروسازان موظف هستند که خودشان قیمت بازار را به قیمت واقعی برسانند؛ دلال‌بازی یعنی چه".

پیش از برگزاری این گفت‌وگوی تلویزیونی، احمدی‌نژاد در جلسه سران قوا شرکت کرد. جلسه‌ای که خود وی آن را این‌گونه توصیف کرد: "طبق روال معمول، جلسه سران قوا بود و ما را هم دعوت کرده بودند که مسائل مهم و جاری کشور در آن مطرح شد".

اما علی لاریجانی، رییس مجلس درباره این جلسه، چنین اظهارنظر کرد: "اینگونه جلسات هر از چند گاهی تشکیل می شود و عمدتا درباره مسائل مختلف داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای است که در این جلسه نیز حوادث مهم منطقه مانند سوریه،فعالیت‌های هسته‌ای کشور، بودجه و کیفیتی که در تنظیم آن رعایت شده و موضوع گرانی‌ها صحبت شد. در خصوص گرانی، تمهیداتی برای کنترل تورم اندیشیده شد و اینکه چگونه تولید کشور از طریق صندوق توسعه رونق پیدا کند و لایحه بودجه به نحوی باشد که به کمک تولید آید و اینها روش‌هایی است که در مسیر کار بیشتر درباره جزئیات آن بحث خواهد شد".

پیش از این شاهین محمدصادقی، عضو هیات‌رییسه مجلس، درباره این جلسه گفته بود: "جلسه سران سه قوه با هدف تفاهم و همدلی بیشتر میان سران قوا انجام می‌شود. این نشست در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود تا اختلافات موجود میان قوا کمرنگ‌تر و هماهنگی‌ها میان مسئولان قوای سه‌گانه بیشتر شود".

این جلسه در حالی برگزار شده که اصول‌گرایان در روزهای گذشته انتقاد از احمدی‌نژاد را ادامه داده‌اند. سیدعلی بزرگواری، نماینده مجلس و از اعضای جبهه پایداری، با اشاره به این‌که "امروز همه به این نتیجه رسیده‌اند که رئیس جمهور ما، از یک اصالت سیاسی و اخلاقی بالا و سعه صدر برخوردار نبوده‏"، گفت: "احساس می‌کنیم که حالت لجاجتی به رئیس جمهور دست داده و ایشان نسبت به همه ارکان نظام با لجاجت رفتار می‌کنند؛ لذا در واقع در یک ورطه‌ای افتاده‌اند که رعایت اخلاق سیاسی مملکت و نظام جمهوری اسلامی ایران را نمی‌کنند؛ این باعث شده که بدون ادله شرعی و قانونی، رئیس دو قوه را زیر سوال ببرد که رهبر معظم انقلاب نیز به صورت صریح و روشن این موضوع را بیان نمودند".

در همین حال رسول سنایی‏راد، معاون سیاسی سپاه، با اشاره به درگیری‌های رخ داده در مجلس و سخنان آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون آن، چنین سخن گفت: " کسی که مدعی است ما به مقام معظم رهبری ارادت داریم و در فضای خودشیفتگی حاضر به نامه نوشتن برای عذرخواهی نمی‌شود، این تناقض را نمی‏تواند پاسخ دهد... عده‌ای دچار انحراف آشکار شده‌اند و با شعار برافراشتن پرچم عدالت و مبارزه با فساد به دنبال حفظ قدرت به هر قیمتی هستند و حرکتی انتخاباتی و سیاسی را آغاز کرده‌اند".

رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته در یک سخنرانی عمومی با اشاره به درگیری‌های رخ داده در مجلس، به انتقاد از محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی و نمایندگان مجلس پرداخته بود. وی تاکید کرده بود که در حال حاضر تنها "نصیحت می‌کند".

دور جدید اختلاف‌ها میان سران سه قوه، با استیضاح وزیر کار در مجلس به دلیل انتصاب سعید مرتضوی آغاز شد. در آن جلسه محمود احمدی‌نژاد اقدام به انتشار فیلمی از ملاقات خصوصی فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی کرد؛ مساله ای که با واکنش تند علی لاریجانی همراه شد و احمدی‌نژاد نیز با قهر مجلس را ترک کرد. یک روز پس از آن سعید مرتضوی بازداشت شد، گرچه بازداشت وی کمتر از ۲۴ ساعت به طول انجامید.

آیت‌الله خامنه‌ای حدود دو ماه پیش و پس از درگیری لفظی میان احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی، گفته بود: "از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است".

وی پیش از حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس نیز، جلسه‌ای با حضور برخی اعضای دولت، هیات رییسه و روسای کمیسیون‌های مجلس برگزار کرده بود که به گفته حمید رسایی مهم‌ترین عامل بی‌حاشیه بودن جلسه مذکور "تذکرات شب قبل رهبر معظم انقلاب خطاب به تیم اقتصادی مجلس، نوّاب و رئیس مجلس و همچنین تذکرات ایشان به رئیس دولت و تیم اقتصادی وی" بود.


Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.