یکشنبه

برادر محمدعلی دادخواه از فشار بر او برای «اعتراف علیه خود» خبر داد


رادیو فردا - برادر محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر که برای گذراندن دوران محکومیت هشت ساله خود در زندان به سر می‌برد، با اشاره به «افت حافظه» او خبر داد که آقای دادخواه برای اعتراف «علیه خود» تحت فشار شدید است. 

برادر آقای دادخواه همچنین نسبت به آن‌ چه «افت حافظه» این فعال حقوق بشر توصیف کرده است ابراز نگرانی کرد.

حسین دادخواه در گفت‌وگویی با کمپین بین‌المللی حقوق بشر که امروز شنبه، ۹ دی، منتشر شد گفت که برادر او «تحت فشار شدید برای اعتراف علیه خود و پذیرش اتهاماتش» قرار دارد.

اتهام محمدعلی دادخواه تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر است که این اتهامات با اعتراض او مواجه شده است.

آقای دادخواه این اتهامات را «بی‌اعتبار» می‌داند و اعلام کرده که رای دادگاه تجدیدنظر مبنی بر محکومیت او به هشت سال حبس تعزیری و ۱۰ سال ممنوعيت از وکالت «دادگرانه» نیست.

برادر این وکیل دادگستری که هفته گذشته با او در زندان ملاقات داشته است، با تاکید بر تغییراتی که در حالات او مشاهده کرده گفت که آقای دادخواه در این ملاقات حتی دختر خود را نشناخته و «حرف‌های بی‌ربط زده‌» است.

حسین دادخواه اظهار داشت: «خیلی غم‌انگیز است. محمد جملاتی را پس و پیش می‌گفت که من متعجب شدم. او همیشه در صحبت کردن عالی بود، هیچ وقت اشتباه و پس و پیش حرف نمی‌زد. هیچ وقت در صحبت‌هایش مکث نمی‌کرد. نمی‌دانم چه اتفاقی برای او افتاده است. او هفته گذشته مثل همیشه نبود.»

او در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر اعمال فشار بر محمدعلی دادخواه برای اعتراف و پذیرش اتهامات خود گفت: «به او گفته‌اند که اگر یکی از اتهامات خود را بپذیری فورا آزادت می‌کنیم. او هم گفته است من وقتی کاری نکردم، چرا باید اعتراف کنم که انجامش داده‌ام. گفته من فقط فعالیتم حقوق بشری بوده و اگر می‌خواهید همین را اعتراف می‌کنم.»

آقای دادخواه که مهرماه امسال برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان فراخوانده شد، اعلام کرده بود که اگر در زندان سخنی حاکی از اعتراف علیه خود کند، «از درجه اعتبار ساقط است» و در شرایطی خاص «مجبور» به گفتن آن شده است.

حکومت ایران کانون مدافعان حقوق بشر را که محمدعلی دادخواه یکی از اعضای هیئت موسس آن است «غیرقانونی» می‌خواند و اعتقاد دارد که این کانون به دنبال «براندازی نرم» است.

محمد سیف‌زاده، عبدالفتاح سلطانی و نسرین ستوده از دیگر اعضای این نهاد حقوق بشر هم‌اکنون در زندان هستند.
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.