جمعه

نسرین ستوده نامزد جایزه ساخاروف به دلیل نوشتن لایحه دفاعیه روی دستمال کاغذی از ملاقات حضوری محروم است




سپیده دم - نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی در حالی این هفته نامزد دریافت جایزه معتبر حقوق بشر “ساخاروف” شد که به دلیل نوشتن لایحه دفاعیه اش روی دستمال کاغذی از ملاقات حضوری محروم شده است. همسر نسرین ستوده در گفتگو با کمپین بین المللی
حقوق بشر در ایران گفت که خانم ستوده به مدت سه ماه است که از ملاقات با دو فرزند خردسالش محروم است و از یکسال گذشته اجازه ملاقات با مادر و برادرش را حتی به شکل کابینی نداشته است.

رضا خندان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «همه زندانیان دیگر کم و بیش دارای ملاقات حضوری هستند اما نسرین با وجود داشتن دو بچه کوچک نزدیک سه ماه از ملاقات محروم است. او به دلیل نوشتن لایحه دفاعیه اش روی دستمال کاغذی از ملاقات محروم شد. برای محاکمه اش در کانون وکلا در خرداد ماه امسال او مجبور شده بود روی تکه ای دستمال کاغذی لایحه دفاعیه اش را بنویسد. مسولان زندان به جای اینکه به او با احترام قلم و کاغذ بدهند تا لایحه اش را بنویسد او را به این دلیل که مخفیانه روی دستمال کاغذی نوشته از ملاقات حضوری منع کردند و دستمال را هم از او گرفتند. »
همسر نسرین ستوده با اشاره به فشارهای مضاعف به نسرین ستوده گفت:« مادر و برادر خانم ستوده نزدیک به یک سال است حتی از ملاقات کابینی هم با او محروم هستند. »

لینک مرتبط: پروژه چندرسانه‌ای «ستوده را آزاد کنید» (سه ویدیو ویک اسلایدنمایشی از نسرین ستوده

رضا خندان در پاسخ به آخرین وضعیت جسمی همسرش به کمپین گفت:« آنقدر لاغر و ضعیف شده است که به سختی دیگر قابل شناسایی است. امروز در ملاقات به من می گفت که فائزه هاشمی وقتی وارد بند شده و با بچه ها صحبت کرده است، سراغ او را گرفته است و گفته خانم ستوده هم پیش شما هستند؟ در حالیکه نسرین درست مقابلش نشسته بوده، یعنی اینقدر نسرین قیافه اش تغییر کرده، لاغر شده و چشم هایش گود افتاده که دیگر قابل تشخیص نیست. نسرین دیگر مثل عکس هایش نیست که همه جا پخش شده است. هم بندی ها به خانم هاشمی گفته اند نسرین جلوی رویت نشسته است!»

رضا خندان در خصوص واکنش خانم ستوده به نامزدی جایزه “ساخاروف” به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« من همین امروز(چهارشنبه ۵ مهرماه) با نسرین ملاقات کابینی داشتم، قبل از من خانواده های زندانیان در ملاقات روز یکشنبه خبر را رسانده بودند بنابراین نسرین خودش در جریان بود و خیلی هم خوشحال بود.در شرایطی که او است شنیدن این خبرها و حمایت ها خیلی کمکش می کند و برایش خوشحال کننده است. اما کاش شرایطش بهتر می شد.»

نسرین ستوده به همراه جعفر پناهی یکی از پنج نامزد جایزه حقوق بشر “ساخاروف ” معرفی شده است. ۵ نامزد نهایی دریافت جایزه حقوق بشر پارلمان اتحادیه اروپا با عنوان “ساخاروف” طی روزهای قبل اعلام شدند که نسرین ستوده و جعفر پناهی، فیلم سازی که به ۶ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از فیلم سازی و خروج از کشور و گفتگو با رسانه های داخلی و خارجی محکوم شده است به صورت مشترک یکی از ۵ نامزد دریافت این جایزه حقوق بشر هستند. برنده‌ی امسال جایزه‌ی ساخاروف، روز ۲۳ اکتبر طی مراسمی رسمی در شهر استراسبورگ اعلام خواهد شد.

نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، زنان و دانشجویان را برعهده داشت، در دادگاه اولیه به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال ممنوعیت از اشتغال به حرفه‌ی وکالت و ۲۰ سال محرومیت از خروج از کشور محکوم شد. حکم حبس تعزیری او در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال تغییر کرد.
Nasrin Sotoudeh Final نسرین ستوده نامزد جایزه ساخاروف به دلیل نوشتن لایحه دفاعیه روی دستمال کاغذی از ملاقات حضوری محروم است

Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.