یکشنبه

شاهکار جدید دولت احمدی نژاد: دستکاری عمدی نرخ ارز برای جبران کسری بودجه


کلمه –  چیز زیادی نگذشته از زمانی که احمدی نژاد گفته بود “یک عده ارز گرفته اند و انبار کرده اند.” حالا با گذشت چند هفته از افزایش پی‌در‌پی قیمت ارز و تاثیر نامطلوب آن بر ثبات بازار و نرخ کالاها و رشد تورم، چند نماینده مجلس از پشت پرده این گرانی پرده برداشته و رد اخلال‌های مورد ادعا را زده و به دولت رسانده اند و علت آشفتگی بازار ارز را یک گرانی عامدانه، با اراده دولتمردان، و با هدف سه برابر کردن یارانه نقدی اعلام کرده اند.

به گزارش کلمه، دولت احمدی نژاد که مخالفان زیادی را در اردوگاه به اصطلاح اصولگرایان مقابل خود برای افزایش یارانه نقدی دید که نگران بودند این اقدام در آستانه انتخابات نتایج ناگواری در پی داشته باشد، و از این رو این اقدام را مخالف قانون و خلاف مصلحت کشور و مردم می دانستند؛ اکنون با نزدیک شدن به ایام انتخابات و با دور زدن قانون و مجلس و جناح اصولگرا، ظاهرا درصدد اجرای این کار تبلیغاتی به شکلی پیچیده تر برآمده است.

چنانچه احمد توکلی نماینده منتقد دولت که باز هم دست به قلم شده، در گزارشی به مردم به این مساله اشاره کرد و الیاس نادران نیز در گفت و گو با مهر اعلام کرد: اطلاعات غیر رسمی رسیده به نمایندگان مجلس، اخبار مبنی بر تلاش دولت برای افزایش ۳ برابری یارانه های نقدی از محل افزایش قیمت ارز را تایید می کند. این نمایندگان منتقد دولت گفته اند: اقدام تعمدانه دولت در عدم عرضه ارز به بازار آزاد و ایجاد نوسان آشفتگی در بازار بیشترین لطمه را به اعتماد مردم به دولت زده و مردم را نسبت به توانمندی های دولت بدبین کرده است.

پیش از این نیز غلامرضا مصباحی مقدم برای اولین بار پس از چند هفته فاش کرده بود که بانک مرکزی ارزی عرضه نمی کند و همین عدم تزریق ارز، تقاضای ارز را تشدید کرده و منجر به افزایش قیمت ارز شده است.

در همین زمینه خبرگزاری مهر نیز در گزارشی از آن چه ایده‌ی “اقتصادی- سیاسی” دولت و نسخه جدید ارزی یارانه نقدی می نامید، خبر داد و نوشت: درصورت نهایی شدن آن، یارانه ماهانه نقدی ۹۰ هزار تومانی به ازای هر ایرانی از محل آزادسازی نرخ ارز اختصاص خواهد یافت.

براساس این ایده و درصورت نهایی شدن، مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع – ۱۲۲۶ تومان- و نرخ بازار آزاد (حدود ۲۴۰۰ تومان) از محل آزادسازی نرخ ارز به مردم پرداخت خواهد شد.

بدین صورت که از محل آزادسازی نرخ ارز (و کنار گذاشتن ارز تک نرخی بالای ۱۲۲۶ تومان)، سهم هر ایرانی از این محل سالیانه بیش از یک میلیون تومان و ماهیانه حدود ۹۰ هزار تومان خواهد بود.

حال، اگر یارانه نقدی موجود (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) را با این یارانه جدید ارزی (۹۰ هزار تومان ) جمع کنیم، بیش از ۱۴۰ هزار تومان می‌شود. در واقع وعده محمود احمدی نژاد برای سه برابر کردن یارانه نقدی با این “ایده اقتصادی-سیاسی” نیز محقق خواهد شد.

همچنین گفته شده که در تحرکی جدید، نزدیکان احمدی نژاد اخیرا در برخی نشست‌هایشان برای آماده سازی افکار عمومی، این ایده “اقتصادی-سیاسی” را به صورت این پرسش مطرح کرده‌اند: چرا نباید مابه التفاوت نرخ ارز ۱۲۲۶ تومان و بازار (حدود ۲۴۰۰ تومان) را به بیت‌المال برگردانیم و آن را به مردم ندهیم؟

دولت احمدی نژاد طی سال گذشته بیش از پانزده هزار میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه نقدی کسری داشته که با استفاده از منابع بانک مرکزی و بودجه برخی وزارتخانه ها نظیر نفت و نیرو تامین کرده است و با این وجود از اواخر سال ۹۰ در تکاپو برای اجرای مرحله دوم حذف یارانه ها بود که مجلس با تصویب قانونی سعی کرد جلوی افزایش شدید قیمت ها و اقدام ضربتی دولت را بگیرد حالا اما رئیس دولت و یارانش از در دیگری وارد شده اند.

اما واقعیت این طرح به اصطلاح ” اقتصادی – سیاسی ” و یا نسخه جدید ارزی، چیزی جز اقدامی سیاسی و تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیست. موضوعی که به کرات در تذکرات و هشدارهای اصلاح طلبان و فعالان جنبش سبز مطرح می شد که سرمایه های کشور با چه اهدافی دست مایه سیاسی بازی و شوی تبلیغاتی احمدی نژاد و یارانش قرار گرفته است. موضوعی که یاران دیروز و منتقدان امروز احمدی نژاد تازه به آن رسیده و با افشای این مساله نسبت به نتایج سیاسی آن بیم دارند. البته نه از جهت آنکه نگران آن باشند که همین اقتصاد نیم بند و بیمار کشور فلج تر شود، بلکه واهمه آنها از رقیبی است که در موسم انتخابات مقابل خود می بینند.

از جمله این واکنش ها در نامه امروز احمد توکلی به مردم هویدا شده که نوشته است: دولت هم هر وقت اراده کند برای تأمین کسری بودجه خود، با بازار به ظاهر رقابتی بازی می کند و هر قدر بخواهد به دست می آورد؛ چنان که الان اجازه می‌خواهد که ارز را گران کند و مابه التفاوت را به صورت نقدی بین مردم توزیع کند. اقدام تورم زایی که شیرینی موقت و تلخکامی طولانی مدت دارد. البته برای سیاسی کاری انتخاباتی به نظرشان مفید می‌رسد.

او اشاره کرده که بورس ارز تحت عنوان (Forex =Foreign Exchange Market) در دنیا متداول است. حجم عظیمی در حد ۳٫۹۸ تریلیون دلار (آوریل ۲۰۱۰) گردش مالی روزانه این بازار در جهان است. ولی آن بازار رقابتی است، درحالی که در بازار ارز ایران، عرضه کننده اصلی بانک مرکزی است. و اگر کل دولت را در نظر بگیریم، تقاضا کننده اصلی نیز دولت است. بنابراین ادعای تشکیل بورس برای کشف قیمت رقابتی، ادعایی بی‌اساس است. در واقع باز هم بانک مرکزی و دولت همه کاره‌اند با این فرق که در آن صورت، هر نرخ بالایی که پیدا شود، می‌توانند از خود سلب مسئولیت کنند.

الیاس نادران نیز با اعلام اینکه افزایش توزیع یارانه نقدی، حجم نقدینگی و در نتیجه قیمت کالاها را افزایش می دهد. گفته است: دولت پیش از این هم سابقه توزیع پول در آستانه انتخابات را داشت.

در همین زمینه خبرگزاری مهر به نقل از غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری اینکه درحال حاضر ارزش پول ملی ایران ۵۰ درصد کاهش یافته است، افزوده که این اقدام دولت با هیچ منطقی پذیرفته نبوده و اساسا به مصلحت نظام نیست.

وی با طرح این سوال که درکجای دنیا ارزش پول ملی را برای توزیع نقدینگی در جامعه که منجر به تورم می شود، کاهش می دهند؟ گفت: درحقیقت دولت با این اقدام می خواهد ارزش پول ملی را کاهش دهد تا بین مردم پول پخش کند که این اقدام هم به شدت تورم زاست.

سعید اربابی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس هم با بیان اینکه افزایش نرخ ارز به یکباره جز ملتهب کردن بازار نتیجه ای در برنخواهد داشت، گفت: ۳ برابر کردن پرداخت یارانه های نقدی موجب رشد ۵۰ درصدی نرخ تورم خواهد شد.

در این میان هر چند تاج گردون نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بررسی سه طرح فوریتی اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها، تعیین تکلیف مابه تفاوت نرخ ارز و شفاف سازی منابع صندوق توسعه ملی از فردا در صحن علنی خبر داده، اما به نظر می رسد آشفتگی های بازار ارز حاصل از اقدام دولت به این زودی ها متوقف نخواهد شد؛ هم چنان که قیمت ارز نیز در اولین روز هفته، روند صعودی داشت.

امروز قیمت دلار در بازار تهران به ۲۴۷۵ تومان رسید، در حالی که بانک مرکزی همچنان قیمت دلار مرجع را ۱۲۲۶ تومان اعلام می‌کند. قیمت هر یورو در بازار تهران ۳۲۳۵ تومان است. این در حالی است که قیمت اعلام شده یورو توسط بانک مرکزی نیز ۱۵۹۱تومان است. قیمت هر پوند نیز در بازار امروز ۴۰۳۵ تومان است. قیمت مرجع آن را نیز بانک مرکزی ۱۹۸۹ تومان اعلام کرده است.

از سویی خبرگزاری ایلنا در گزارشی از پیش بینی کارشناسان سرمایه نوشت که اشاره داشتند با تداوم افزایش نرخ سکه و دلار، پیش بینی‌ها، از عبور نرخ سکه و دلار به ترتیب از مرز یک میلیون تومان و ۲ هزار ۶۰۰ تومان تا پایان هفته حکایت می‌کند.

به نظر می رسد دولت و مجلس در آستانه کشمکشی جدید قرار گرفته اند که باید دید احمدی نژادی که به صراحت بر قانون گریزی دولتش تاکید کرده و می گوید قانون را قبول ندارم، پیروز این میدان است یا نمایندگانی که با توصیه رهبری مجبورند تا پایان دولت او را مدارا کنند.
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.