جمعه

آغاز به کار شصت‌و‌نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز؛ صندلی خالی برای جعفر پناهی


بامدادخبر – شصت و نهمین دوره‌ی جشن‌واره‌ی فیلم ونیز، شامگاه چهارشنبه (۲۹ آگست-۸ شهریور)، با اکران فیلم بنیادگرای ناراضی (Reluctant Fundamentalist) ساخته‌ی میرا نایر، کارگردان هندی‌تبار در شمال ایتالیا آغاز شد و تا روز ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور) ادامه خواهد داشت.

امسال در بخش مسابقه‌ی جشنواره، ۱۸ فیلم از جمله تازه‌ترین آثار کارگردانانی چون ترنس مالیک، برایان دی‌پالما، اولیویه آسایاس، تاکشی کیتانو، کیم کی-دوک و مارکو بلوکیو برای کسب جایزه‌ی شیر طلایی با هم رقابت می‌کنند.

رامین بحرانی، کارگردان ایرانی مقیم آمریکا نیز با فیلم «به هر قیمت» در بخش مسابقه حضور دارد.

امیر نادری، کارگردان سرشناس ایرانی ساکن نیویورک نیز امسال داور بخش جنبی «افق‌ها»ی جشنواره ونیز است.

در همین حال، مسوولان جشنواره‌‌ی ونیز که پیش از این نام جعفر پناهی، کارگردان بین‌المللی سینمای ایران را به عنوان یکی از اعضای هیات داوران معرفی کرده بود، با توجه به حکم ممنوع‌الخروجی این کارگردان که مانع حضور وی در ونیز شده، برای وی یک صندلی خالی قرار دادند.

جعفر پناهی سال ۲۰۰۰ با فیلم دایره برنده شیر طلایی ونیز شد. او از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

فیلم «خانه‌ پدری» ساخته‌ی کیانوش عیاری که گفته می‌شد شاید به دلیل مخالفت مسوولان وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در این جشنواره شرکت نکند، در بخش «افق‌ها» اکران می‌شود.

«خانه پدری» با بازی مهدی هاشمی، شهاب حسینی، نازنین فراهانی و مهران رجبی، فیلمی اپیزودیک است که مشکلات زنان در «جامعه مردسالار ایران» در طی هفتاد سال اخیر را به تصویر کشیده است. این فیلم در سال ۱۳۸۹ ساخته شد، اما هنوز امکان نمایش در ایران پیدا نکرده است.

جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره فیلم دنیاست و از اعتبار ویژه‌ای در میان جشنواره‌های بین‌المللی برخوردار است.
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.