شنبه

نیروهای امنیتی و مردم یزد منازل افغانهای این شهر را به آتش کشیدند


فعالان در تبعید :مقام‌های وزارت امور خارجه افغانستان می‌گویند که پس از کشته شدن یک شهروند ایرانی در ولایت یزد این کشور، شهروندان یزدی به خانه‌های مهاجران افغان در آن ولایت هجوم برده و طی آن، نزدیک به دویست خانواده را متضرر کرده‌اند.
 برخی سایت‌های خبری گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی ایران و جوانان یزد، بر خانه‌های مهاجران افغان حمله برده، شماری از مهاجران را بازداشت کرده و خانه‌های برخی از آن‌ها را آتش زده‌اند. اما سفارت ایران می‌گوید این «واکنش عمومی» مردم بوده است.
سفارت ایران در کابل، وقوع این حادثه را در روزهای گذشته تایید کرده است. به نقل از سایت رادیو صدای آلمان، محمد دهقانی، مسوول مطبوعاتی سفارت ایران در کابل گفته است که دو مهاجر افغان در شهر یزد بر یک دختر هجده‌ساله ایرانی تجاوز کرده و سپس این دختر را به قتل رسانده‌اند. او گفت مردم یزد از این موضوع خشمگین شدند و واکنش عمومی نشان دادند.
آقای دهقانی افزوده است: «جسد این دخترخانم هجده‌ساله در چاه ‌خانه این دو نفر از اتباع افغان پیدا شده است و پلیس آن‌ها را دستگیر کرده است که طبیعتا براساس قانون و مقررات جمهوری اسلامی ایران برخورد خواهد شد.
به گزارش 8 صبح کابل به نقل از وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که در پی این حادثه، زندگی افغان‌های مهاجر در ولایت یزد ایران مختل شده است. فرامرز تمنا، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که در پی حمله شهروندان ایرانی بر خانه‌های مهاجران افغان در یزد، نزدیک به دویست خانواده متضرر شده‌اند. آقای تمنا در این رابطه گفت: «خانواده‌های آسیب‌دیده در آن منطقه، بیش از دویست خانواده هستند که متضرر شده‌اند. سفارت افغانستان در تهران پی‌گیر این قضیه است تا ضررهای مالی و جانی‌که احتمالا به افغان‌ها وارد شده باشد، مورد بررسی قرار بدهد.»
معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان هم‌چنین تاکید کرد که هرچند با مداخله مقام‌های ایرانی، خشم‌ شهروندان یزدی علیه مهاجران افغان در این ولایت فروکش کرده بود، اما روز جمعه، بازهم خانواده‌های افغان در یزد، مورد حمله شهروندان یزدی قرار گرفتند. او گفت که وزارت خارجه آن کشور، به افغانستان اطمینان داده‌ است که جلو بروز خشونت‌های بیشتر علیه مهاجران افغان در یزد، گرفته می‌شود.
فرامرز تمنا می‌گوید هرچند در پی‌کشته شدن یک شهروند ایرانی، مهاجران افغان متهم شده‌اند، تاکنون نهادهای دولت ایران هیچ اسناد و شواهدی را به سفارت افغانستان در تهران و وزارت خارجه در کابل ارایه نکرده‌اند که نشان دهد شهروندان افغان در این قتل دست داشته‌اند. او گفت جرم عمل شخصی است و  نباید دیگر مهاجران مورد آزار و اذیت قرار گیرند.
وزارت خارجه افغانستان می‌گوید هنوز جزییات دقیقی از خسارت‌هایی که به مهاجران در ولایت یزد رسیده است، در دست نیست. اما یک مقام حکومت افغانستان که از گرفتن نامش خودداری کرده است، به سایت دویچه‌وله گفته که بر خانواده‌های افغان‌ها در یزد، حمله شده است و حتا از تجاوز جنسی بر دختران مهاجر نیز گزارش‌هایی وجود دارد.
اما، فرامرز تمنا می‌‌گوید تلاش‌ها برای تشخیص هویت افراد متهم به قتل جریان دارد. او گفت: «اگر هم در نهایت یکی از اتباع افغانستان چنین کاری کرده باشد، طبیعی است که جرم یک عمل شخصی است و متوجه هیچ کدام از دیگر شهروندان افغان در ایران نمی‌شود.»
یزد از جمله 20ولایت ایران است که اقامت مهاجران افغان در آن از سوی دولت ایران ممنوع اعلام شده است. ممنوعیت اقامت افغان‌ها در این مناطق و هم‌چنان بدرفتاری مسوولان دولتی ایران با آن‌ها، از سوی شماری از فعالان اجتماعی ایران و حامیان حقوق بشر به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. اخیرا در پی اعدام شماری از مهاجران افغان در ایران، تظاهراتی بر ضد حکومت ایران در کابل برگزار شد.
گفتنی است پیش از این , دولت ایران که مخالفت خود با حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان و توافق‌نامه استراتژیک کابل و واشنگتن را آشکارا بیان کرده است، تلاش زیادی به خرج داد تا مانع تصویب این توافق‌نامه شود. سفیر ایران در کابل تهدید کرده بود که در صورت تصویب این قرارداد، مهاجران افغان در ایران را اخراج خواهند کرد.
براساس آمار کمیشنری‌ عالی ملل متحد در امور پناهندگان، 1.7میلیون مهاجر افغان در پاکستان ثبت هستند و هزاران تن دیگر در این کشور زندگی می‌کنند که به‌عنوان مهاجر ثبت نشده‌اند.
به نظر می رسد نمونه انتقام گیری دولتی از وبلاگ نویس ایرانی که به جرم حضور در کمپین امام نقی , پدرش را در ایران گروگان گرفته اند ؛  در جامعه ایران نیز ساری بوده و حتی قبل از اثبات جرم یک متجاوز احتمالی , به کل افغانهای شهر یزد حمله ای قبیله ای صورت گرفته که در واقعا تاسف بار است.
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.