شنبه

نشست‌‌های ویژه چهار عضو کابینه برای مقابله با تحریم‌‌ها


اعضای اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گویند از چهار روز پیش با برگزاری نشست‌هایی طرح‌های مختلفی برای مقابله با تحریم‌های تازه نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران را بررسی و در اختیار محمود احمدی‌نژاد قرار داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رستم قاسمی، وزیر نفت بعد از برگزاری این جلسه که «ساعت‌ها به طول انجامید» راهکارهای پیشنهادی خود را برای چگونگی مقابله با این تحریم‌ها در اختیار محمود احمدی‌نژاد قرار دادند و رئیس جمهوری ایران هم «دستورات خاصی» در این باره صادر کرد.
در این ارتباط شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت خبر داد که به جز برگزاری جلسات مشترک در سطح وزرا و رئیس کل بانک مرکزی و معاونان وزرا، هر کدام از این افراد جداگانه با محمود احمدی‌نژاد جلسه داشته‌اند و کارشناسان دولتی هم مسایل مورد نظر را مورد بررسی قرار داده‌اند.
آقای حسینی تاکید کرد که بعد از انتشار اجرای قریب‌الوقوع تحریم‌ها علیه ایران «درآمدها و ذخایر ارزی کاهش و یا تقاضای ارز افزایش نداشته است.»
به زعم این مقام اقتصادی تاثیر تحریم‌های غرب علیه ایران بیش از آنکه واقعی باشد روانی است چون «غربی‌ها هر کاری که می‌خواستند بکنند تا حالا کرده‌اند».
وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت توضیح داد که در طول ماه‌های گذشته بخش عملیات واقعی تحریم‌ها که نقل و انتقال پول را دشوار می‌کند انجام گرفته و فشار آنان در این زمینه تخلیه شده اما آنها همچنان «دست بردار نیستند و درصدد تاثیرگذاری بر بخش روانی بازار هستند.
آقای حسینی از تلاش دولت برای کنترل شدیدتر بازار ارز خبر داد و گفت که در این زمینه تلاش می‌شود تا ارز به موقع و درست تخصیص پیدا کند. او در عین حال گفت که رسانه‌ها در تلاش هستند تا با فضاسازی‌ بازار موازی ارز را تحت تاثیر قرار دهند.
علاوه بر تحریم ایالات متحده که از روز پنجشنبه، هشتم تیر به اجرا درآمده، کشورهای اتحادیه اروپا نیز از فردا یکشنبه، ۱۱ تیرماه واردات نفت و ارتباطات بانکی از ایران را متوقف خواهند کرد.
حالا مقامات اقتصادی ایران نگرانند که اقتصاد ایران به‌ویژه در بخش بازار ارز با چالش‌های تازه‌ای مواجه شود.
در آخرین روز کاری بازار ایران در پنجشنبه نرخ دلار آزاد که در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اتمی مسکو به آرامی افزایش می‌یافت، با آغاز دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران به قیمت ۲۰۶۰ تومان رسید و هر یورو  هم به قیمت دو هزار و ۵۲۰ تومان و هر پوند بریتانیا سه هزار و ۸۰ تومان معامله شد.
آقای بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در این ارتباط گفته است که این افزایش نرخ‌ها، مقطعی است.
نوسانات بازار ارز ایران طی سال گذشته با تحریم بانک مرکزی توسط آمریکا و افزایش احتمال تحریم نفت ایران شدت گرفت و نرخ سکه به یک میلیون و پنجاه هزار تومان و نرخ دلار آمریکا در رکوردی تاریخی، به حدود ۲۳۰۰ تومان رسید.
همچنین بر اساس گزارش ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و و وزیر اقتصاد و دارایی امشب هم جلسه‌ای برای بررسی وضعیت بازار خواهند داشت.
این خبرگزاری، جلسه شنبه شب وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار را خواسته محمود احمدی‌نژاد مبنی بر حمایت از بازار سرمایه عنوان کرده است.
در همین حال، خبرگزاری مهر امروز در گزارشی با اشاره به اجرایی شدن تحریم‌های تازه ۲۷ کشور اروپایی علیه ایران از فردا نوشت که ممکن است ایران همزمان با این تحریم‌ها تنگه هرمز را مسدود کند.
در ماه‌های گذشته بارها بعضی از مقامات ایران و در راس آن‌ها سران نظامی تهدید کرده‌اند که با تحریم‌های تازه غرب به خاطر برنامه‌های هسته‌ای‌اش مقابله می‌کند و از جمله این‌که تنگه هرمز را می‌بندد. این تنگه استراتژیک، گلوگاه نفت صادرانی جهان است که ۸۰ درصد نفت عراق از طریق آن صادر می‌شود.
همچنین این منبع به نقل از مدیریت اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران خبر داده است که تحریم نفتی اروپا برای اقتصاد ایران مشکلی به‌وجود نمی‌آورد چون ایران هیچ نفت فروخته نشده‌ای در آب‌های خلیج فارس و پایانه‌های بین‌المللی ندارد.
تحریم نفت و نهادهای مالی ایران پس از آن اعلام شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه نوامبر سال گذشته از وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.
با آغاز مجدد مذاکرات اتمی میان گروه ۱+۵ و ایران زمزمه‌هایی مبنی بر تعلیق تحریم نفت ایران از اول جولای شنیده شد. اما پس از برگزاری سه دور مذاکرات در استانبول، بغداد و مسکو و به بن‌بست رسیدن طرفین، افزایش تحریم‌ها علیه ایران پی گرفته شده است.
Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.