دوشنبه

اعتراض به ماکت دختربچه‌ی باحجاب ایرانی در فرودگاه تورنتو

این تصویر ماکت‌هایی ست که در فرودگاه پیرسون تورنتو قرارداده شده است. همان‌طور که می‌بینید دختر نوجوانی با حجاب اسلام و شلوارکی تا زانو ایستاده است و تابلویی در دست دارد که به جای «خوش آمدید» به نادرستی روی آن نوشته شده است «خوش آمد»! اگر قصد کسانی که تصمیم گرفته‌اند چنین ماکتی در فرودگاه تورنتو بگذارند این بود است دختران نوجوانی که در ایران زنده‌گی می‌کنند را نشان بدهند کسی که با چنین پوششی در ایران به خیابان بیاید توسط گشت ارشاد دستگیر می‌شود زیرا شلوار او کوتاه است! اگر قصدشان ایرانی‌هایی بوده است که در خارج از ایران به سر می‌برند یا برای مسافرت به خارج از ایران می‌روند که اکثرشان در همان هواپیما حجاب اسلامی را به کناری می‌گذارند. جامعه ایرانی در خارج از ایران اساسا با «حجاب اسلامی» تعریف نمی‌شود. اکثر زنان ایرانی، حتا مسلمانان، در خارج از ایران «حجاب» بر سر نمی‌کنند و اگر در نسل مادربزرگ‌ها و مادرها تعدادی در خارج از ایران هم «حجاب» داشته باشند این نسبت در میان نسل دخترها و نوه‌ها بسیار اندک است و حالا معلوم نیست کسانی که تصمیم گرفته‌اند چنین ماکتی را به عنوان نماینده مردم ایران معرفی کنند چه در سر می‌پرورانند و البته به‌نظر می‌رسد بیش از آن که قصد سیاسی خاصی پشت آن باشد ناآگهی و عدم شناخت جامعه‌ی ایرانی و زبان فارسی موجب ان شده است زیرا تابلویی هم که دست دختر نوجوان داده‌اند نادرست است.
بحث «حجاب» بحث مفصلی است و قصد ورود به آن را ندارم اما چیزی که مسلم است این است که زنان ایرانی هرگز با «حجاب» تداعی نمی‌شوند درست برعکس با مبارزه‌ی هر روزه علیه‌ی حجاب اجباری تداعی می‌شوند مبارزه‌یی که در تمام سال‌های پس از انقلاب تداوم داشته است و در این سال‌ها به اوج خودش رسیده است و این ربطی به مسلمان بودن یا نبودن آنان ندارد. حتا بسیاری از زنان مسلمان ایرانی که خود حجاب اسلامی را قبول دارند و در خارج از ایران هم از آن استفاده می‌کنند با حجاب اجباری در داخل ایران مخالف هستند و چندی پیش در تهران یکی از این خانم‌های محجبه حرف جالبی به من زد او می‌گفت: «این حجاب اجباری باعث شده معلوم نشه کی حجاب را قبول دارد و کی قبول نداره. من دوست دارم معلوم باشه که حجاب انتخاب خود منه نه تن دادن به اجبار حکومت». چطور می‌شود مبارزه‌ی هر روزه و درگیری‌های هرروزه‌ی زنان ایرانی با ماموران حکومتی را ندید و این تصویر را از زنان ایرانی به نمایش گذاشت که گویا «حجاب» انتخاب خودشان است و براساس اعتقادت دینی‌شان محجبه هستند؟
«حجاب» تحمیل جامعه مرد سالار به زنان است و این تحمیل در «جمهوری اسلامی» به بدترین شکلش اعمال می‌شود. اعمال «حجاب» بر افراد زیر ۱۸ سال قبح مضاعف دارد زیرا هم اجباری کلی است و هم کودک‌آزاری محسوب می‌شود و معلوم نیست چرا دولت کانادا این کودک‌آزاری را به رسمیت می‌شناسد.
به هر حال جمعی از ایرانیان توماری علیه این ماکت که نه معرف نوجوانان دختر ایرانی است و نه زبان فارسی را به درستی به کار برده است درست کرده‌اند با امضای این تومار کمک کنید تا این جعل اصلاح شود. برای امضای توما لطفا اینجا را کلیک کنید.





غوزک پلاتینی



Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.