چهارشنبه

اظهارات تکان دهنده میترا پورشجری از وضعیت جسمانی و شرایط نگهداری پدرش در زندان

1mitraفعالان در تبعید: بیش از دو سال و نیم از بازداشت بدون مرخصی نویسنده وبلاگ ” گزارش به خاک ایران” می گذرد و نگرانی ها از وضعیت جسمانی وی ؛ و بی تفاوتی از سوی مسوولان همچنان ادامه دارد.

این درحالیست که حتی پزشکان ندامتگاه کرج ادامه روند عدم درمان  این زندانی عقیذتی از راه عمل جراحی قلب باز را خطرناک  دانسته ، هر لحظه احتمال ایست قلبی و مرگ حتمی، وی را محتمل دانسته اند.

این وبلاگ نویس ٥٢ ساله که از سال ٢٠٠٤  بلاگ نویسی را آغاز کرده است مدت ها تحت شکنجه های شدید جسمی و روحی قرار داشته که این شکنجه ها اثرات نامطلوبی بر روی سلامتی وی  گذاشته است.


میترا پورشجری دختر این زندانی سیاسی در این باره به خبرنگار “سودویند“، می گوید: پدرم یازده ماه پیش علیرغم  بیماری هایی همچون سنگ کلیه ، ورم پروستات ، دیسک کمر ، مشکلی بینایی و سرگیجه ؛ به یکباره ایست قلبی کردند و به گفته پزشکان نیاز مبرمی به عمل قلب باز دارند.

میترا پورشجری درباره درخواست از مسئولین زندان برای درمان پدرش افزود: “بارها برای گرفتن مرخصی استعلاجی اقدام کردیم ولی متاسفانه جوابی نگرفتیم و حتی زمانی که از طرف پزشکان تایید شد که ایشان باید به بیمارستان منتقل شوند و عدم تحمل کیفرخواست شامل حالشان می شود ، ولی باز هم اعتنایی نکردند و پدرم هم چنان در همان وضعیت به سر می برد.”

دختر این زندانی سیاسی در ادامه نسبت به دلیل سخت گیری های مسئولین زندان نسبت به پرونده پزشکی پدرش اظهار بی اطلاعی کرده و نسبت به سلامت جانی پدرش به دلیل فشار ها و مشکلات جسمی ابراز نگرانی کرد.

محمد رضا پور شجری (سیامک مهر) از آغاز دستگیری دچار دو حمله قلبی در زندان شده است. دکتر قلی‌زاده، رئیس اداره بهداری ندامتگاه کرج، در هفت آبان ماه سال ۱۳۹۱، در نامه‌ای به مقامات قضائی نوشته است که محمد رضا پورشجری مشکل قلبی دارد که درمان آن برای این مرکز هزینه زیادی بهمراه دارد، لذا مستدعی است در خصوص اعطای مرخصی درمانی، اقدام مقتضی به عمل آید.

دختر این زندانی سیاسی در ادامه  نسبت به شرایط ندامتگاه مرکزی کرج که پدرش در آنجا به سر  می برد افزود: “زندان ندامتگاه كرج بند سياسي ندارد و پدرم در ان زمان تنها زنداني سياسي بود كه به انجا تبعيد شد.پدرم در ميان زندانيان خطرناك و شرور بسر ميبرد و تاجايي كه دوبار مورد حمله انها قرار گرفته و بطور نمونه شبها در ميان دو نفر كه يكي مادر خود را به قتل رسانده و ديگري بچه خواهر خود را تكه تكه كرده ميخوابد.در اين زندان بيشتر زندانيان مواد مخدر مصرف ميكنند و تعادل روحي ندارند و پدرم امنيت جاني ندارد و جدا از اين ،مشكلات شديد بهداشتي بيداد ميكند.در اين سالن اب گرم تنها ٤٨ ساعت در هفته وجود دارد و بايد ساعتها در صف حمام باشند.لوله هاي فاضلاب تركيده و تمام راهروها را فرا گرفته،اين زندان در مقابل تخت و وسايل شوينده ماهانه ٧٥ و ٣٠ هزار تومان دريافت ميكند و بدليل وضعيت بد اقتصادي خانواده هاي بيشتر اين زندانيان،انها توان پرداخت اين پول را ندارند و اوضاع داخل زندان چه از نظر رواني و بهداشتي هرروز بدتر ميشود تا جايي كه عده اي بايد در راهروها و درميان فاضلاب بخوابند و تمام تعمير و فراهم كردن وسايل گرمايش و سرمايش به عهده خود زندانيان است و به تازگي به بهانه پيدا كردن گوشي موبايل به درون اتاقها وحشيانه حمله ميكنند و تمام مواد غذايي و وسايل انها را زير پا له ميكنند.”

میترا پور شجری درباره علت انتقال پدرش از زندان رجایی شهر به ندامتگاه مرکزی کرج توضیح داد: این پرسش ماست ولی هيچ وقت ، هیچ نهادي پاسخي واضح براي اين پرسش،نداشتند. ولي خودشان فكر ميكنند شايد به دليل فعاليتهايي بوده كه با بقيه دوستان در زندان رجايي شهر داشتند و آنها خواستند با اين كار پدرم را دور كنند و اين اتفاق زماني افتاد كه ميخواستند اورا براي سونوگرافي به بيمارستان خارج زندان منتقل كنند ولي متاسفانه بعد از بيرون رفتن از زندان او را به زندان ندامتگاه بردند.

او با بیان این که بسیاری از مشکلات جسمی پدرش مربوط به شکنجه های دوران بازجویی است ، اضافه کرد: در ٨ ماه انفرادي كه ايشان تحت شكنجه هاي روحي وجسمي بودند صدمات خيلي زيادي بهشان وارد شد، از جمله حمله هاي قلبي كه منجر به گرفتگي عروق ايشان شده و نياز به عمل قلب باز دارند. پيشتر دچار سرگيجه هايي ميشدند كه ناشي از فشارهاي شكنجه بوده و كمر دردهاي شديد كه همه اينها زاده زندان و شكنجه هاي درون ان بوده است.

محمد رضا پورشجری، نویسنده وبلاگی با عنوان گزارش به خاک ایران است که در ۲۱ شهریور ماه ۱۳۸۹ در منزلش بازداشت و پس از هفت ماه شکنجه در دادگاه غیر علنی به ریاست قاضی غلام سرابی به اتهامات اقدام علیه امنیت ملی و توهین به آیت الله خامنه ای و توهین به مقدسات به سه سال حبس محکوم شده بود.
Balatarin

دوشنبه

یادی از اکبر محمدی، فعال دانشجویی که پس از بازداشت و تحمل حبسی طولانی در سال ۱۳۸۵ در زندان اوین به قتل رسید

اکبر محمدی یکی از فعالان دانشجویی بود که از سال ۱۳۷۸ و در پی اعتراضات دانشجویی تیرماه ۱۳۷۸ تهران دستگیر, شکنجه و زندانی شد. او در ۸ مرداد ۱۳۸۵ پس از چند روز اعتصاب غذای خشک در زندان اوین به صورت مشکوکی درگذشت.

علل دستگیری و احکام صادره

اکبر محمدی در سال ۷۸ به همراه برادرش منوچهر محمدی و تعداد زیادی از دانشجویان در طی اعتراضات دانشجویی کوی دانشگاه تهران دستگیر و در دادگاه ویژه انقلاب به اعدام محكوم شد، اما پس از چندی حكم او به ۱۵سال حبس تقلیل یافت (شامل ۱۰ سال زندان و پنج سال حبس تعلیقی). وی بدون حکم جدیدی دوباره دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. دستگیری مجددش بدون هیچ توضیحی بود و با اعتراض «اكبر محمدی» و خانواده اش روبه رو شده بود

اعتصاب غذا و فوت مشکوک

در اعتراض به دستگیری مجدد توقف درمان در وضعیتی وخیم وی اقدام به اعتصاب غذای نامحدود در زندان اوین کرد. همبندان او در مصاحبه و با پخش اطلاعیه‌هایی اعلام کردند که با وخیم شدن وضعیت اعتصاب غذای وی و انتقال او به بخش بهداری زندان اوین، مامورین زندان دست و پای وی را با زنجیر بسته و دهان او را هم با چسپ می‌بندند (به دلیل حضور بازرسان بین المللی) و در نهایت همان شب او به طور مشکوکی فوت می‌کند.. وکیل مدافع محمدی، خلیل بهرامیان از قول زندانیان دیگر همبند موکل‌اش از جمله علی افشاری گفت که محمدی در طول چند روز پیش از مرگ، بارها وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و آثار شکنجه بر بدن او به خوبی نمایان بوده‌است.


خاکسپاری شبانه و محل دفن

پيکر وی شبانه در روستايی در اطراف شهر آمل به نام چنگ میان تحت مراقبت‌های بسیار شدید امنیتی و بدون حضور هیچ یک از اعضای خانواده اش دفن شد

مراسم ترحیم اکبر محمدی و موج دستگیری‌های مرتبط

مراسم هفتمین روز درگذشت اکبر محمدی که در ميان اندوه بسيار برگذار شد و به شدت از سوی مسئولين امنيتی و لباس شخصی‌ها تحت مراقبت قرار داشت. بسیاری از دانشجویانی که با اتوبوس از نقاط مختلف ایران جهت شرکت در مراسم هفتم وی عازم شهرستان آمل شده بودند توسط مامورین امنیتی متوقف و به طور موقت بازداشت شدند. در نهایت مراسم با شرکت کسانی که توانسته بودند خود را به روستای " چنگ میان " برسانند، تحت نظر مامورین وزارت اطلاعات و لباس شخصی‌ها برگزار شد. مادر اکبر در حالی که گل و شيرينی بر روي مزار اکبر محمدی گذارده بود می‌گفت: «امروز روز عروسی فرزندم است و همه شما در جشن عروسی اکبر شرکت کرده ايد.
Balatarin

ملاقات حضوری سعید متین‌پور در اوین

کمیته گزارشگران حقوق بشر - سعید متین‌پور، روزنامه نگار و فعال سیاسی و مدنی، امروز، دوشنبه هفتم مرداد پس از گذشت حدود ۳ سال از حبس، سرانجام به ملاقات حضوری آمد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، آقای متین‌پور به همراه تعدادی زندانی دیگر روز پنجشنبه ۲۷ تیرماه به دنبال یورش ۱۵۰ نفر از ماموران به بند ۳۵۰ زندان اوین، به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ فرستاده شده بود که متعاقب آن‌ و در اعتراض ۶ نفر از هم‌بندیان وی از جمله دو نفر از اعضای فعلی‌ و سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر به نام‌های سعید جلالی فر و سعید حائری به همراه رضا شهابی، سروش ثابت، فریدون صیدی راد و وحید علی‌ قلی‌پور دست به اعتصاب غذا زدند.

زندانیان اعتصاب کننده بعد از گذشت ۴ روز با بازگرداندن آقای متین‌پور و سایر زندانیان به اعتصاب غذای خود پایان دادند و سر‌انجام امروز و پس گذشت یک هفته از بازگرداندن به بند ۳۵۰، وی از حق ملاقات حضوری بهره‌مند شد.

سعید متین‌پور، زندانی سیاسی -عقیدتی‌ محبوس در زندان اوین، فارغ التحصیل رشته فلسفه دانشگاه تهران و فعال مدنی به علت فعالیت‌های مدنی به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده و با وجود اینکه نیمی از دوره محکومیت خود را سپری کرده اما همچنان از حق استفاده از مرخصی نیز محروم است، وی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌‌برد.
Balatarin

آخرین سوء استفاده ها از حضور در پاستور / مجوزهای احمدی‌نژاد به خودش

روز - دو روز بعد از اعلام این خبر که محمود احمدی نژاد در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به خود مجوز تاسیس دانشگاهی در تهران داده که قبلا قانون آن را ممنوع کرده است، وی در آخرین گفتگوی تلویزیونیش تاکید کرد که بعد از پایان دوران ریاست جمهوری خود مدیریت دانشگاه بین‌المللی را که تاسیس می کند به عهده خواهد داشت.

دادن مجوز دانشگاه که به نظپر می رسد تازه ترین فکری است که به ذهن همراهان و باند احمدی نژاد رسیده، در زمانی صورت می گیرد که بنا به اخبار بقائی معاون اجرائی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری هم مشغول تدارک محلی برای همراهان رییس جمهور و هم صدور مجوز های دیگری است که وزارت خانه های مختلف باید ظرف دو روز آینده صادر کنند.

 خبرگزاری تسنیم قبل از این خبر داده بود که اعضای شورای انقلاب در آخرین جلسه پس از تقدیر و تشکر از هشت سال فعالیت احمدی‌نژاد در این شورا و تشکیل منظم جلسات این شورا، به درخواست وی پاسخ مثبت داده به‌اتفاق آرا، مجوز تأسیس دانشگاهی در تهران را به وی اعطا کردند.

به‌گفته این منابع آگاه، از ‌آنجا که مجوز تأسیس این دانشگاه برای شهر تهران صادر شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مجوز می‌داد که این مجوز توسط احمدی‌نژاد اخذ شد.

یکی از معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تأیید این خبر گفت: دکتر احمدی نژاد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که موافقت اصولی راه اندازی دانشگاهی را از وزارت علوم دریافت کرده است. وی ادامه داد: از آنجا که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای دارد مبنی بر اینکه راه اندازی دانشگاه غیر انتفاعی در تهران ممنوع است به جز مواردی که مجوز آن را شورای عالی انقلاب فرهنگی داده باشد، وقتی این مساله نیز در شورا توسط دکتر احمدی نژاد مطرح شد، برای مجوز دانشگاه مطرح نشد، برای این مطرح شد تا وی بتواند این دانشگاه را در شهر تهران راه اندازی کند.
چنان که خبرها نشان می دهد احمدی نژاد حتی نام دانشگاه و اعضای موسس آن را هم به شورای انقلاب فرهنگی معرفی نکرده و در حقیقت چک سفید امضا از آنان با امضای خود در وجه خود دریافت داشته است. معاون شورا درباره نام دانشگاه اظهار داشت: درباره نام دانشگاه موضوعی مطرح نشد. پیش از این تأسیس دانشگاه ایرانیان به نام رحیم مشایی مطرح و عنوان شده بود که بررسی و اعطای مجوز این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است. به نظر می رسد اکنون با اعلام خبر تأسیس یک دانشگاه غیرانتفاعی در تهران به نام رئیس جمهور این گمانه زنی ها نیز مطرح می شود که این دانشگاه همان دانشگاه ایرانیان است.

بر پایه این گزارش، خبرهای رسیده حاکی از آن است که در این میان، حمید بقایی از میان یاران احمدی‌نژاد فعال‌تر از دیگران در این حوزه (حوزه‌های تأسیس نهادهای جدید برای دولتی‌های سابق) مبادرت ورزیده است. 
بنا بر این گزارش، در چند روز گذشته، بقایی و تیم همراه وی، به دنبال تمدید مجوز مؤسسه خانه انتشارات ایرانیان، فعال کردن مؤسسه خبرگزاری ایرانیان و نیز احیای مجوز دانشگاه بین‌المللی ایرانیان خارج از کشور بوده است. 
روزنامه بهار در گزارشی احتمال داده ساختمان امور بین‌الملل نهاد ریاست جمهوری در خیابان لادن که اکنون در اختیار سعید‌‌لو و حمید مولاناست،‌ دفتر رئیس‌جمهور سابق در نظر گرفته شود؛ مسأله‌ای که احتمالا با نظر مساعد دولت آینده روبه‌رو نشود. 

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه آیا باید دانشگاه احمدی نژاد به تصویب دولت جدید برسد، گفت: این مساله یک مقدار پیچیده شده است، از نظر حقوقی هم باید بررسی شود.

وی ادامه داد: اینکه هیات موسس آن باید به تایید شورا برسد از مباحثی هستند که باید بررسی شود.

به نوشته روزنامه های تهران یک منبع آگاه درباره اعضای هیات موسس دانشگاه احمدی نژاد گفت: به جز احمدی نژاد، مشایی، بقایی و افرادی دیگر از اعضای هیات موسس این دانشگاه به شمار می آیند.

وی افزود: آنها زمانی قصد داشتند دانشگاه ایرانیان راه اندازی کنند که شورا مانع شد اکنون بدون آوردن نام دانشگاه در شورا، اساس نامه را به اسم ایرانیان زده اند.



ممنوعیت اعطای مجوز
یک سایت اصولگرا نوشت اظهارنظر محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نشان می دهد که این اقدام غیرقانونی است. غلامعلی نادری، مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم خردادماه سال ۱۳۸۸ با ارسال بخشنامه‌ای تاکید کرد درخواست‌های جدید برای تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی در تهران و شهرستان‌های کشور بررسی نشود. او حتی در تاریخ ۳۱خرداد سال‌جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد: به‌علت اشباع‌شدن تعداد موسسات غیردولتی در تمام استان‌های کشور، فعلا مجوز جدیدی صادر نمی‌شود و فقط مجوز راه‌اندازی موسسات غیرانتفاعی تک‌جنسیتی برای مراکز هر استان صادر خواهد شد. با این حال مشخص نیست چرا وزارت علوم پا روی حرف و بخشنامه‌های خود گذاشته است و با موافقت اصولی چراغ سبزی را به شورایعالی انقلاب فرهنگی برای اعطای مجوز تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی در تهران به محمود احمدی‌نژاد نشان داده است.

هموار کردن راه تاسیس دانشگاهی غیرانتفاعی در تهران برای محمود احمدی‌نژاد از سوی وزارت علوم و شورایعالی انقلاب فرهنگی در شرایطی صورت گرفت که صف طولانی برای دریافت مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی در وزارت علوم تشکیل شده است؛ به‌گونه‌ای که از استاد دانشگاه تا فعال صنعتی و حتی نماینده مجلس هم خواستار افتتاح دانشگاه غیرانتفاعی هستند.

علی آهون‌منش، رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی به روزنامه شرق گفته در یک مقطع زمانی شاهد بودیم که وزارت علوم بدون توجه به تبعات احتمالی، مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی زیادی را صادر کرد و حالا هم اگر تعداد این دانشگاه‌ها زیاد است، این دیگر مشکل وزارت علوم است و دانشگاه‌های غیرانتفاعی نباید از آن متضرر شوند. 

سعيد ليلاز در مقاله ای در اعتماد روز یکشنبه با اشاره به این که شأن یک ريیس‌جمهور سابق بالاتر از رياست يك دانشگاه غيرانتفاعي است نوشته اگر همین کاری که احمدی نژاد دیروز انجام داد در دادن مجوز به خودش براي تاسيس دانشگاه غير انتفاعي را آقاي خاتمي انجام مي‌داد متهم به ده‌ها تهمت مي‌شد كه كمترين آن رانت خواري بود. تاسيس دانشگاه توسط احمدي‌نژاد محملي است براي اينكه از رانت جايگاه رييس‌جمهور سابق استفاده كند، در حالي كه يك اتاق را در نهاد رياست‌جمهوري از آقاي خاتمي دريغ كردند.

نویسنده توضیح داده که هر مجوز يا اختياري كه به افراد عادي داده نمي‌شود و از طرق اختيارات خاص به شخص يا گروهي تعلق مي‌گيرد نوعي رانت است. اگر احمدي‌نژاد يك فرد عادي بود به اين سرعت نمي‌توانست مجوز تاسيس دانشگاه بگيرد. پس این یک رانت سیاسی است.

مقاله اعتماد تاکید کرده اگر از اين دانشگاه درآمدي كسب شود كه مي‌شود، مصداق رانت اقتصادي است و اگر اين دانشگاه جايگزين حزب يا بنيادي شود نمونه‌يي از رانت سياسي مي‌شود. در عين حال با توجه به اينكه عده‌يي تحت تعليم تفكر رييس دانشگاه قرار مي‌گيرند مي‌توان عنوان رانت فرهنگي و اجتماعي را نيز بر آن اطلاق كرد.

 محمد حسين روانبخش در مردم سالاری نوشته طي هفته‌هاي اخير گمانه‌زني درباره اينکه احمدي‌نژاد بعد از پايان رياستش بر کابينه‌اش کجا مي‌رود زياد شده بود و هر کسي از ظن خود چيزي مي‌گفت... اما رويم به ديوار، ظن هيچکس اين نبود که وي بخواهد بعد از پايان اين دو هفته باقيمانده (که خدا بخير بگذراند!) دانشگاه تاسيس کند!

نویسنده تاکید کرده: چون اين موضوع يکباره شکل گرفته، به عنوان يک ناصح عرض مي‌کنم که دانشگاه مثل دولت نيست که به هر کس چند تا شغل تقديم شود و امورات با هاله نور و مکتب ايراني برادر مشايي و کتاب معجزه هزاره سوم و سخنگويي برادر الهام بگذرد؛ به عبارت بهترتر براي دانشگاه علاوه بر مجوز، دانشجو هم لازم است که بايد براي آن هم فکري شود!

طنز مردم سالاری با این جمله پایان می گیرد: اين را گفتيم که چند وقت ديگر لااقل برادر احمدي‌نژاد خودش از کاري که کرده تعجب نکند!
Balatarin

هرانا؛ هشدار پزشکان بند ۳۵۰ در مورد وضعیت وخیم احمد دانشپورمقدم

 هرانا - پزشکان زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین، نسبت به وضعیت وخیم احمد دانشپورمقدم از بازداشت شدگان عاشورای ۸۸، هشدار دادند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چند تن از پزشکان زندانی در نامه‌ای به مقامات بهداری زندان اوین، وضعیت سلامتی این زندانی سیاسی را به علت کاهش یک سوم از وزن و در پی خونریزی، وخیم توصیف کردند.

در نامه این پزشکان آمده است: آقای دانشپور از یک سال پیش دچار مثلنا توام با خونریزی شدید از ناحیه رکتوم است و تشخیص اولسراتیو و درمان دارویی در مورد نامبرده تاثیر نداشته است به طوریکه وی تاکنون ۳۰ کیلو از وزن ۹۰ کیلویی خود را تحت تاثیر خونریزی شدید از دست داده است.

در این نامه تاکید شده است، استرس و اضطراب عامل تشدید و عدم بهبودی بیماری نامبرده گردیده و ۴ سال بلاتکلیفی زیر حکم اعدام این زندانی و پدرش در بند ۳۵۰ و حبس طولانی همسر و مادرش دربند زنان ۳۵۰ او را در شرایطی استرس زا قرار داده است.

پزشکان امضاء کننده این نامه با ذکر مسئولیت قانونی، اخلاقی و انسانی مقامات دادستانی به دستگاه قضایی و زندان خواستار اقدامات جدی و فوری در مورد این زندانی سیاسی شده‌اند.

احمد دانشپورمقدم ششم دی ماه ۸۸ به همراه پدرش محسن دانشپور، مادرش مطهره بهرامی و همسرش ریحانه حاج ابراهیم‌دباغ بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گردید.

۱۸ روز پس از بازداشت روزنامه کیهان به نقل از مقامات دادستانی اعلام کردند که هر ۴ نفر افراد بازداشت شده محکوم به اعدام گردیده که همین موضوع منجر به واکنش مهندس میرحسین موسوی در آن زمان گردید.

اگر چه محکومیت زنان زندانی خانواده دانشپور ۵ ماه بعد در دادگاه تجدید نظر تبدیل به ۱۰ سال «مطهره بهرامی» و ۱۵ سآل «ریحانه حاج ابراهیم‌دباغ» شد ولی هنوز پس از گذشت ۴ سال وضعیت این پدر و پسر در زندان اوین نامشخص است و حکمی در مورد آنان صادر نگردیده و به آن‌ها ابلاغ نشده است.
Balatarin

خانواده روح‌الامینی به رای دادگاه کهریزک اعتراض کرد

دادگاه کهریزک برای رسیدگی به شکایت خانواده‌های محسن روح‌الامینی،‌ امیرجوادی فر و محمد کامرانی شکل گرفترادیو فردا - میرمجید طاهری، وکیل خانواده محسن روح‌الامینی، یکی از قربانیان شناخته شده بازداشتگاه کهریزک، از اعتراض رسمی موکل خود به حکم دادگاه رسیدگی به آن خبر داده است.

آقای طاهری ششم مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در ایران گفته است پرونده کهریزک سه بخش داشت   که در دو بخش اعتراضاتی صورت گرفته است.

به گفته وکیل خانواده روح‌الامینی یکی از  اعتراض‌ها به نحوه شکلی یکی از مجازات‌هاست، اعتراضی دیگر به «قرار منع تعقیب» در مورد یکی از اتهام‌ها صورت گرفته و در بخش دیگر اعتراض «متوجه یکی از متهمان است» و پرونده در حال رسیدگی‌ست.

نام این متهم اعلام نشده است، اما میرمجید طاهری پیشتر نیز گفته بود پرونده شکایت خانواده روح‌الامینی از سعید مرتضوی و علی‌اکبر حیدری‌فر در باره «اتهام معاونت در قتل» هنوز باز است.

همان زمان عبدالحسین روح‌الامینی نیز گفته بود که پرونده شکایت خانواده آنها از سعید مرتضوی همچنان باز است و دادگاه هنوز رای خود را درباره «اتهام معاونت در قتل» صادر نکرده است.

آقای طاهری به خبرگزاری مهر گفته است اگر خانواده محمد کامرانی، دیگر قربانی شناخته‌شده بازداشتگاه کهریزک نیز اعتراض کنند، پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده می‌شود.

دیوان عالی کشور عالی‌ترین نهاد قضائی در ایران است که شعبه‌های آن از حق رسیدگی به شکایت‌ها از آرای صادر شده در دادگاه‌های پائین‌رتبه‌تر برخوردارند.

روز ۲۸ تیرماه علی کامرانی، پدر محمد کامرانی،گفته بود به حکم دادگاه علیه سعید مرتضوی اعتراض خواهد کرد.

آقای کامرانی نیز مانند وکیل خانواده روح‌الامینی پس از اعلام حکم گفت «پرونده کهریزک هنوز مختومه نشده است».

دادگاه رسیدگی به جریان کشته‌شدن محسن روح‌الامینی،‌ امیرجوادی فر و محمد کامرانی در بازداشتگاه کهریزک در پی اعتراضات گسترده در ایران به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ پایان یافت.

این دادگاه، سه مقام پیشین قضایی ایران یعنی سعید مرتضوی، علی اکبر حیدری فر و  حسن زارع دهنوی (معروف به قاضی حداد) را به انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرد.

علاوه بر اینها سعید مرتضوی، متهم ردیف اول این پرونده، به اتهام گزارش خلاف واقع به ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی نیز محکوم شده است.

Balatarin

وضعیت وخیم جسمی زندانیان اعتصاب کننده در زندان رجایی شهر

هرانا - اعتصاب کنندگان شورای مرکزی ینی گاموح در زندان رجایی شهر کرج، در وضعیت وخیم جسمی بسر میبرند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمود فضلی، آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی، بهبود قلی‌زاده و شهرام رادمهر که از ۲۲ تیر ماه در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زده بودند و ابتدا به زندان اوین و سپس زندان رجایی شهر کرج تبعید شدند، در شرایط وخیم جسمی بسر میبرند.

روز گذشته یک‌شنبه ۶ مرداد ماه شهرام رادمهر و محمود فضلی بر اثر وخامت وضع جسمی به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شدند.

یکی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در این مورد به گزارشگر هرانا گفت: "رئیس زندان رجایی شهر کرج آقای (مردانی) ضمن تهدید این افراد از ایشان خواسته است که اعتصاب غذای خود را بشکنند. ولی این ۵ زندانی سیاسی در جواب اعلام کردند که تا حصول نتیجه و برگزاری یک دادگاه عادلانه به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد."

وی همچنین ادامه داد: "این افراد پس از ورود به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر، بدلیل کمبود جا در این سالن مجبور شدند در راهرو بخوابند."
Balatarin

پدر حسین رونقی می‌گوید جان فرزندش در زندان در خطر است

رادیو فردا - احمد رونقی ملکی، پدر حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق مدنی، که در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود، در نامه‌ای که به دادسرای عمومی و انقلاب تهران نوشته، از «تمدید نشدن مرخصی درمانی» او و «خطری» که جانش را در زندان تهدید می‌کند گفته است.

در این نامه که وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسن موسوی، آن را منتشر کرده، شرحی از وضعیت سلامتی حسین رونقی و مشکل کلیوی او پس از عمل جراحی سال گذشته آمده و از دادستانی تهران درخواست شده که مرخصی درمانی او را تمدید کند.

به گفته آقای رونقی ملکی این مرخصی از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه تمدید نشده و مقرر شد که این فعال مدنی به زندان بازگردد.

احمد رونقی ملکی در نامه خود می‌گوید «فرزندم کلیه‌هایش با مشکل مواجه می‌باشد؛ جهت حفظ و نگهداری کلیه راست مدام نیاز به مراجعه به متخصص دارد» و اگر «در زندان بماند به استحضارتان می‌رسانم کلیه‌های فرزندم و جانش در خطر خواهد افتاد».

به گفته آقای ملکی، فرزند او پس از عمل جراحی کلیه‌هایش به کما رفته بود و پس از چندین روز به هوش آمد.

حسین رونقی ملکی، از مسئولان کمیته مبارزه با سانسور، از زندانیان سیاسی ایران است که از جمله به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

خرداد ماه سال گذشته، یک هفته پس از عمل جراحی کلیه، به زندان بازگردانده شد.

بنا بر گزارش‌ها او در زمان بازداشت، در زندان حاضر به گرفتن خدمات درمانی نشده و گفته بود تا مرخصی و اجازه درمان کامل نگیرد، همکاری نخواهد کرد.

حسین رونقی زمانی‌که برای دوران نقاهت بعد از عمل جراحی در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد، همراه پدرش برای کمک به زمین‌لرزه‌زدگان سال گذشته آذربایجان به این منطقه رفته بود که مجددا بازداشت شد.

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر خواستار آزادی او شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل در یکی از تازه‌ترین بیانیه‌های خود در روز ۲۲ خرداد ماه، از رونقی ملکی در کنار دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی ایران نام برده بود.

او که در زمان بازداشت اولیه ۱۰ ماه را در سلول انفرادی گذرانده است، از کم‌کاری کلیوی در کنار بیماری‌های دیگر رنج می‌برد.
Balatarin

سوء مدیریت منابع آبی کشور: روند خشک شدن و نابودی دریاچه ها وتالاب ها یکی پس از دیگری

بالاترین - سوء مدیریت منابع آبی کشور، ایران را به سوی یک فاجعه ملی سوق میدهد. از تالاب گاوخونی و تالاب هامون اثری نمانده، دریاچه بختگان در استان فارس عملا نابود شده، و دریاچه ارومیه به مرگ کامل خود نزدیک و دوسوم آن خشک شده است. این درحالی است که علی ر غم خشکسالی های دوره ای در سالهای گذشته؛ کارشناسان و حتی برخی مدیران رژیم حاکم بر ایران یکصدا معتقدند عامل اصلی از دست دادن منابع آبی و نابودی محیط زیست میهنمان در وحله اول به سوء مدیریت و بیکفایتی مسوولین، و اجرای طرح های توسعه ناپایدار وعدم برنامه ریزی بلند مدت مربوط می شود. در آبیاری سنتی زمینها دوسوم آب به هدر میرود و سد سازی های بی رویه بر روی رودهای منتهی به دریاچه ها و حفرده ها هزار حلقه چاه غیر مجاز دریاچه ها و تالاب ها را از نفس انداخته است، و منابع آبهای زیر زمینی کشورمان را با تهدید جدی روبرو کرده است. به گفته مقامهای محلی، تنها ٦٠ هزار چاه غیر مجاز اطراف دریاچه ارومیه حفر شده است.
Balatarin

شنبه

مستند رضا شاه ، پدر ایران نوین




حال خوشی ندارم ! هنوز وقتی به توطئه انگلیس و سایه شومش بر ایران و اجرای خواسته های شومش فکر میکنم نفسم بالا نمی آد . اسلام، روحانیون ، مردمی بی سواد و دربند مذهب ...
رضا خان و نقشه ها و طرح های بزرگ و زیر بنائی برای تبدیل یک خرابه تحویل گرفته شده از قاجار های بی کفایت و خوش گذران به کشوری مستقل و مدرن و قابل اعتنا ، 
رضا خان خود خود ایران بود خود خود ایران ! 

در دورانی که موسیلینی و هیتلر و ... برای نیل به ارضای اهداف شخصی دیکتاتوری میکردند رضا خان اما ! رضا خان اما برای آبادانی این مرز پرگهر شبانه روز ، شبانه روز زحمت کشید ، با لباس خدمت به تک تک پروژه ها نظارت داشت ! 
به او انگ نوکری انگلیس زدند اما همان ها هم میدانستند رضا خان فقط عشق به نوکری برای یک آب و خاک دارد آن هم فقط  --- ایران --- 

رضا خان خود ایران بود ! 
خود خود ایران
Balatarin

مریم شفیع‌ پورفعال دانشجویی بازداشت شد

هرانا - مریم شفیع‌ پور فعال دانشجویی و دانشجوی ستاره‌دار دانشگاه بین المللی قزوین ساعاتی پیش بازداشت شد.

بنا به گزارش تارنمای ادوارنیوز، دو هفته پیش مامورین امنیتی با حمله به خانهٔ این عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، اقدام به تفتیش منزل وی کردند و وسائل شخصی وی از جمله دو لپ تاپ، دو موبایل و دست نوشته‌های شخصی وی را با خود بردند.

پس از حمله به منزل این فعال دانشجویی مامورین امنیتی وی را برای آنچه که "پاره‌ای از توضیحات" خواندند احضار کردند و امروز مجددا به دادسرای شماره ۲ شهید مقدس اوین برای بازپرسی احضار شد که پس از بازجویی اولیه وی بازداشت و به زندان اوین انتقال داده شد.

پیش از این در سال ۸۹ به دلیل فعالیت‌های دانشجویی دادگاه انقلاب قزوین وی را به یک سال زندان تعلیقی محکوم کرده بود.
Balatarin

در طی ۴ روز، ۹ نفر در استان اردبیل اعدام شده‌اند

 هرانا - سه نفر دیگر در اردبیل اعدام شدند تا تنها در طی ِ ۴ روز، تعداد اعدام شدگان در این استان، به ۹ تن برسد.

بر اساس گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان اردبیل، سحرگاه روز سه‌شنبه، هجدهم تیرماه، سه نفر دیگر که از سوی شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب اردبیل، به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر، با حکم مرگ مواجه شده بودند، در زندان مرکزی این استان به دار آویخته شدند.

در این گزارش آمده است که "دو نفر از اهالی و ساکنین تهران و متولدین سال‌های ۱۳۳۵ و  ۱۳۳۲ به جرم مشارکت در خرید و حمل هروئین به میزان نهصد و چهل و سه گرم و چهل و پنج سانتی گرم در اردبیل دستگیر و به اعدام محکوم شده بودند و خودروی جاسازی شده و حامل موادمخدر متعلق به یکی از محکومین فوق نیز به نفع دولت ضبط شده است. هم‌چنین به دلیل اعتیاد وی، مجازات شلاق و جزای نقدی، قبل از اعدام اجرا گردید."

هم‌چنین در مورد فرد سوم عنوان شده که "وی متولد ۱۳۶۵ و اهل و ساکن ارومیه بود که به جرم حمل و نگهداری هروئین به میزان نهصد و نود و هفت گرم در اردبیل دستگیر و پس از رسیدگی و طی مراحل قانونی پرونده، از سوی شعبه‌ی مذکور، به اعدام محکوم شده بود و خودروی حامل موادمخدر متعلق به وی نیز به نفع دولت ضبط شده است."

گفته می‌شود اعدام این سه شهروند با بررسی و موافقت دادستان کل کشور و پس از مخالفت کمیسیون عفو با درخواست عفو نامبردگان در دو مرحله، صورت پذیرفته است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دادگستری کل استان اردبیل در طی دو سال گذشته تاکنون ۱۸ نفر در این استان به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند که اجرای حکم ۹ تن از این افراد در هفته‌ی گذشته و در یک بازه‌ی زمانی ۴ روزه، صورت پذیرفته است.



Balatarin

احمد شهید برای صحبت با ایرانیان به آمریکا و کانادا سفر می‌کند

هرانا - احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای پی گیری وضعیت حقوق بشر در ایران، به آمریکا و کانادا می‌رود تا درباره‌ی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی اطلاعات گردآوری کند.

به گزارش صدای امریکا، آقای شهید قصد دارد با ایرانیان مقیم این دو کشور در این زمینه گفتگو کند. توجه اقای شهید عمدتاً به قربانیان و شاهدان خواهد بود. نتیجه‌ی این مأموریت حقیقت یابی ِ دو هفته ای که از ۲۳ تیر آغاز می‌شود، چهار ماه دیگر، در قالب گزارش به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر، برخی دیپلمات‌ها در سازمان ملل به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در همان ماه و طی همان تجمع نامزدی خود را برای عضویت در شورای حقوق بشر اعلام کند. از ژانویه سال آینده میلادی ۱۴ کرسی برای دوره ای ۳ ساله در این شورا خالی می شود. خبرها حاکی از آن است که سوریه نیز در پی راهیابی به این شوراست.
Balatarin

هفت شهروند در رشت به دار آویخته شدند

 هرانا - محمد جواد حشمتی٬ رئیس کل دادگستری گیلان، از اجرای شبانه‌ی حکم اعدام ۷ شهروند در زندان مرکزی رشت خبر داده است.

محمد جواد حشمتی، رئیس کل دادگستری گیلان در گفتگو با واحد مرکزی خبر اعلام کرد که حکم اعدام ۷ نفر به اتهام "تجاوز به عنف" شامگاه سه‌شنبه ۱۸ تیرماه، در زندان مرکزی رشت به اجرا درآمد.

وی در ادامه افزود: "این افراد در اسفند سال ۸۹ مرتکب این جرم شده بودند که حکم آن ها بعد از تایید نهایی، اجرا شد."
Balatarin

اعزام رسول بداقی به بیمارستان و فشار بر خانواده و نزدیکان وی

 هرانا - اعضای خانواده و بستگان رسول بداقی در کوهدشت و اسلامشهر مورد تهدید، ارعاب قرار گرفته‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رسول بداقی زندانی سیاسی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران به دلیل دفاع از حقوق معلمان و دانش آموزان و اعتراض نسبت به خصوصی سازی مدارس و زیر پا گذاشتن اصل سی قانون اساسی، مدت چهار سال است در زندان به سر می‌برد.

وی در دوران قبل از زندان به همراه سایرمعلمان و اعضای تشکل‌های صنفی سراسر کشور، به شیوه‌های گوناگون اعتراضات خود را به گوش جهانیان رسانده است.

یکی از نزدیکان رسول بداقی به گزارشگر هرانا گفت: "بستگان وی در کوهدشت و اسلامشهر به شیوه‌های گوناگون مورد تهدید، ارعاب، شکنجه و زندان قرار گرفته‌اند. در این راستا یکی از خواهرزاده‌های وی به نام زهره سلیمانی که در سال آخر دبیرستان مشغول تحصیل یوده است به خاطر پاره کردن عکس خامنه‌ای از صفحات اول کتاب‌های درسی‌اش و اعتراض نسبت به شیوه مدیریت دبیرستان شادی مورد خشم مدیر دبیرستان خانم (عزیزپور) قرار گرفته و پرونده تحصیلی وی را تحویل داده و از مدرسه اخراج کرده‌اند. پس از گذشت یک هفته از حراست آموزش پرورش کوهدشت با خانواده وی تماس گرفته شده و او را به همراه کتاب‌هایش به حراست احضار نموده‌اند. مسئولین حراست پس از تهدیدهای فراوان از جمله جلوگیری از ورود او به دانشکاه با ادامه تحصیلش موافقت کرده‌اند."

وی همچنین ادامه داد: "دختر رسول بداقی، شبنم بداقی در مدرسه راهنمایی کشوری اسلامشهر به خاطر اعتراض دانش آموزان مدرسه بوسیله مدیر مدرسه احضار و علت اعتراض دختران دانش آموز را تحریکات وی دانسته و تهدید کرده‌اند که در صورت تکرار وی را از مدرسه اخراج خواهند کرد."

این منبع در ادامه تصریح کرد: "اداره اطلاعات کوهدشت داریوش علیزاده برادرِ همسر رسول بداقی و دوتن از دوستان وی را احضار و پس از یازده روز شکنجه‌های قرون وسطایی با قید وثیقه آن‌ها را آزاد کرده‌اند و پس از مدتی توسط دادگاه کوهدشت احضار و به دوسال زندان تعلیقی محکوم کرده‌اند. همچنین ابراهیم بداقی برادر رسول بداقی بار‌ها به طور تلفنی تهدید و از او خواسته‌اند که از حمایت خانواده رسول بداقی خودداری کند. سایر اقوام و دوستان و نزدیکان و همکاران رسول بداقی به شیوه‌های گوناگون احضار تهدید و ارعاب شده‌اند."

وی در مورد وضعیت رسول بداقی در زندان رجایی شهر کرج گفت: "رسول بداقی معلم زندانی قرار بود امروز شنبه ۲۲ تیر ماه به دلیل سردردهای شدید به بیمارستان سینا منتقل شود. اخیرا شیوع سردرد به دلیل امواج ناشی از دستگاه‌های پارازیت در زندان رجایی شهر شدت پیدا کرده است، این دستگاه‌ها برای مختل کردن تماس‌های تلفنی با موبایل و عدم ارتباط زندانیان با خارج زندان به شکل گسترده در زندان رجایی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشکلات بسیاری برای زندانیان ایجاد کرده است."
Balatarin