یکشنبه

حمله پلیس به تجمع حامیان محیط زیست در اصفهان

هرانا - گردهمایی و زنجیره انسانی بیش از پانصد نفر از فعالان محیط زیست اصفهان در محوطه خشک شده زاینده رود، با دخالت پلیس و حمله ماموران لباس شخصی، به ضرب و شتم شدید و بازداشت برخی از حاضران منجر شد.

به نوشته وبسایت گفت‌وگو نیوز، علی‌رغم تجمع آرام که بدون حمل پلاکارد و یا حتی سر دادن شعار برگزار شده بود، پلیس از ساعات اولیه تجمع، سعی در متفرق کردن مردم داشت.

سایت محلی صاحب‌نیوز نیز با اظهار شگفتی از میزان خشونت پلیس در برخورد با این تجمع، در گزارشی میدانی به شرح آنچه روز جمعه اتفاق افتاد، پرداخته است:

مقارن ساعت ۹ صبح روز جمعه تعدادی از فعالان محیط‌ زیست و دوست داران اصفهان با اجتماع خود در فاصله پل های تاریخی سی و سه پل تا خواجو در حمایت از زاینده‌رود و برای رفع مشکلات خشک‌سالی زنجیره انسانی تشکیل دادند.

در این گردهمایی که به صورت خودجوش و مردمی و از طریق پیامک و دعوت در فضای مجازی شکل گرفته بود، بیش از پانصد نفر از فعالان محیط زیستی و اجتماعی اصفهان و نیز تعدادی از فعالان کشاورزی اصفهان حضور داشتند.

رفته‌رفته تا ساعت ۱۱ صبح بر تعداد اجتماع‌کنندگان افزوده شد و علی‌رغم اینکه این افراد بدون حمل پلاکارد وسر دادن شعار جمع شده بودند، از ابتدا پلیس سعی در متفرق کردن مردمی داشت که با سر دادن صلوات قصد نداشتن محل را ترک کنند.

در بین جمعیت اقشار مختلف مردم، از پیر و جوان و زن و مرد و کودک حضور داشتند و اکثرا مدعی بودند که قصد انجام کار سیاسی ندارند و تنها برای هم افزایی و یادآوری مشکلاتی که از خشکی زاینده رود گریبانگیر مردم شده به مسئولین اینجا جمع شدند.

یک جوان ۲۳ ساله مهندس معدن گفت: «نمی دانستیم برای دفاع از محیط زیست و رنجی که به مردم رسیده هم باید مجوز گرفت و تنها با پیامکی که برایمان آمد به محل آمدیم و فکر می کردیم اجتماع از طرف مدیران استان سامان دهی شده است.»

مشاهدات  حکایت از تذکر ابتدایی مأموران انتظامی به مردم دارد که ناگهان به حملات شدید عده‌ای مأمور در لباس شخصی و نظامی تبدیل شد که از سمت میدان انقلاب و نیز هتل پل به جمعیتی که با فاصله ۲۰۰ متر از سی‌وسه‌پل جمع شده بودند یورش بردند که این حملات منجر به زخمی شدن ۲ نفر شد که با آمبولانس منتقل شدند، همچنین حدود ۷ تا ۱۰ نفر از اجتماع‌کنندگان پس از ضرب و شتم شدید دستگیر و توسط خودروهای انتظامی منتقل شدند.

در میان درگیری زنانی قابل‌ مشاهده بودند که با حمله پلیس چادر از سرشان افتاده بود و حتی مأمورین به مرد ۴۵ ساله‌ای که کودک به دوشش بود نیز امان ندادند و با باتوم وی را ضرب و شتم کردند به صورتی که کودک از بغلش بر زمین افتاد.

تعداد کثیری از مردم هم با شکل‌گیری این درگیری که حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامید از فراز سی‌وسه‌پل و در بوستان های اطراف به نظاره این درگیری می‌پرداختند، همچنین پلیس به ضبط دوربین یکی از عکاسان و نیز موبایل‌هایی که از درگیری ها تصویر گرفته بودند، اقدام کرد.

گفتنی است اکثر خانم های اجتماع‌کننده محجبه بودند و پلاکارد یا نشان خاص و یا مشخصه‌ای که بیان‌کننده ماهیت حزبی و گروهی جریان باشد در بین افراد و این اجتماع دیده نشد.

پ. مستاجران می گوید: «در استان های همجوار حمایت شایانی از اجتماع مردم در خصوص خشکسالی و مشکلات آبی شده و حتی در آن اجتماعات علیه اصفهان شعار دادند، ولی اینجا مدیران ما علاوه بر حمایت نکردن با این مسایل هم برخورد می کنند.»

پیرزن حدوداً ۶۰ ساله‌ای هم که روی پله‌های خالی از آب، کنار دهنه سی و سه پل نشسته بود، گفت: «آمدم دعا کنم که خدا به مسئولین برای بازگرداندن آب به رودخانه کمک کند».

وی درحالی‌که کتاب مفاتیحش را نشان می‌داد، افزود: «این‌ها که اینجا هستند با کسی خصومت ندارند، ولی پلیس از ما می‌خواهد که اینجا را ترک کنیم و من گفتم تا مسئولین نیایند تکان نمی‌خورم».

یک عکاس و خبرنگار رسانه‌ای که نخواست نامش فاش شود، از ضبط دوربین عکاسی و ضرب و شتم خود سخن گفت.

گفتنی است پلیس با متفرق کردن اجتماع‌کنندگان با الفاظی نظیر ضد انقلاب و منافق و برخی الفاظ دیگر جمع مذکور را خطاب قراردادند. یکی از نیروهای انتظامی حاضر مدعی سازمان‌دهی این جمعیت برای ایجاد آشوب و ناامنی بوده و مدعی بود هدف این قشر سیاسی است نه حل مشکلات و ما باید با اجتماع بی مجوز برخورد کنیم.

پیگیری های مکرر خبرنگار ما با مسئولین نیروی انتظامی از جمله معاون نیروی انتظامی استان (سرهنگ حسین زاده) که در محل درگیری نیز حاضر بود، بی‌نتیجه مانده و تا این ساعت، پیگیری از واحد اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای نیروی انتظامی (سرگرد صادقیان) نتیجه‌بخش نبوده و این مسئولین نیروی انتظامی استان اصفهان علی‌رغم اینکه قرار بود با تماس اطلاعات لازم را به رسانه‌ها برسانند تا پاسی از شب اقدام نکردند و در تماس های آخر بیان کردند: نیروی انتظامی بعداً اطلاعیه صادر کرده و خبر می‌دهد ولی این اجتماع و برخورد نیروی انتظامی با افراد را انکار نکردند.
Balatarin

داود رضوی ممنوع الخروج و به دادگاه احضار شد

 هرانا - داود رضوی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد ممنوع الخروج و به دادگاه احضار شد . 
به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،داوود رضوی عضو هیئت مدیره ی سندیکای کارگران شرکت واحد که دو سال پیش به افتخار بازنشستگی نائل آمده ،در سحرگاه روز شنبه سوم خرداد ماه هنگامی که بنا بر دعوت پنج  سندیکای فرانسوی  به کشور فرانسه و شهر پاریس دعوت شده بود قصد خروج از کشور را داشت ، در آستانه ورود به هواپیما در فرودگاه امام خمینی توسط مامورین امنیتی از سفر ایشان جلوگیری به عمل آمد ه و به ایشان ابلاغ کردند که ظرف دو روز آینده به دادگاه انقلاب مراجه نماید.

رضوی که در ده سال اخیر به عنوان فعال سندیکائی و کارگری زحمات قابل توجهی برای احقاق حقوق کارگران متحمل شده بود قرار بود در نشستی کارگری که از طرف فدراسیونهای معروف سندیکایی در تاریخ بیست و ششم ماه می در شهر پاریس برگزار می شود حضور داشته باشد اما گویا از انجا که این دعوت از سوی عوامل امنیتی و قضائی داخل کشور مورد خوشایند نبوده از خروج نامبرده بدون اینکه ممنون الخروج باشد جلوگیری به عمل آمد.

لازم به ذکر است که آقای داود رضوی از سال ۱۳۸۴ فعالیت کارگری سندیکایی خود را آغاز کرد و همصدا با دیگر یاران سندیکاییش در اعتراضات و اعتصابات  سندیکایی در سال ۱۳۸۴ حضوری فعال و مستمرداشت و چندین نوبت سابقه بازداشت و صدور حکم قضایی برای ایشان از دیگر تجربه ها می باشد .
Balatarin

سه‌شنبه

تشکیل پرونده، ۱۳ تن از معترضین انتخابات ۸۸

هرانا – محسنی اژه ای، سخنگوی دستگاه قضایی کشور از تشکیل پرونده برای  ۱۳ تن از معترضین به انتخابات ۸۸ خبر داد.

به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه برای چند نفر از مجرمان فراری فتنه ۸۸ حکم غیابی صادر شده است، تاکید کرد: پرونده ۱۳ نفر دیگر در مسیر بررسی قرار گرفته و پس از اعلام اگر حاضر نشوند برایشان غیابی حکم صادر می شود.

به گفته وی چند نفری از محکومان نیز به کشور بازگشتند که یک نفر آنها در حال حاضر در زندان است و دو نفر دیگر با قرار وثیقه آزاد هستند و پرونده شان در حال رسیدگی است.
Balatarin

ممانعت از ملاقات خانواده بهنام ابراهیم‌زاده

 هرانا – خانواده بهنام ابراهیم‌زاده که برای ملاقات وی به زندان اوین مراجعه کردند با ممانعت مسئولین روبرو شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام ابراهیم‌زاده عصر شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ابتدا از سوی مقامات قضایی به دادسرای شهید مقدس زندان اوین احضار و پس از آن به سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شد.

خانواده این فعال کارگری زندانی که طی روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه برای ملاقات با وی به زندان اوین مراجعه کرده بودند موفق به ملاقات با او نشدند.

یکی از نزدیکان وی که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «به خانواده بهنام اطلاع دادند که وی همچنان در سلول انفرادی است و امکان ملاقات با وی وجود ندارد.»

وی در ادامه گفت: «بهنام ابراهیم‌زاده هفته گذشته در شعبه ۲ دادگاه مقدس زندان اوین مورد بازپرسی قرار گرفته و قرار است مجددا دادگاهی شود.»

گفتنی است، بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری که از سوی دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و در حال سپری کردن چهارمین سال محکومیت خود است در تاریخ ۲۲ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.
Balatarin

دوشنبه

:)

Balatarin

توقیف حقوق مادر یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات ۸۸

 هرانا – حقوق بازنشستگی پروین صمیمی معلم بازنشسته و مادر یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات ۱۳۸۸ بدستور دادگاه توقیف شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پروین صمیمی مادر یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ بنام سارا زاهد زمانی که در اسفند ماه سال ۹۲ به دادگاه انقلاب شیراز مراجعه می‌کند تا پرونده دخترش را پیگیری کند، با حکم مصادره و توقیف حقوق بازنشستگی خود روبروی می‌شود.

سارا زاهد در تاریخ ۶ آبان ماه ۱۳۸۸ به دلیل شرکت در اعتراضات مردمی بازداشت و پس از دو هفته با قید وثیقه از زندان آزاد شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز برای سارا زاهد که از ایران خارج شده و هم اکنون در کشور آلمان اقامت دارد ۵ سال زندان صادر کرد و زمانی که مادر وی برای پیگیری پرونده‌اش با وکالت تام به دادگاه رفت تا روی حکم صادره اعتراض بزند دادگاه بجای قبول اعتراض دستور به توقیف حقوق بازنشسگی وی را داد.»

گفتنی است، عموی سارا زاهد زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین بنام علی زاهد می‌باشد که هم‌اکنون با حکم اعدام روبروست.
Balatarin

یکشنبه

مرگ یک زندانی در زندان چابهار براثر بیماری ایدز

هرانا – حیات بلیده‌ای زندانی عادی زندان چابهار براثر ابتلا به ایدز جان سپرد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حیات بلیده‌ای معروف به (ناصر رئیسی) براثر بیماری عفونت سیستم ایمنی بدن (ایدز) که در زندان چابهار به آن مبتلا شده بود جان سپرد.

وی که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر و سرقت مسلحانه به حبس ابد محکوم شده بود از ۵ سال پیش بازداشت و در زندان بسر می‌برد.

وی که در فروردین ماه سال جاری فوت کرده به خانواده خود گفته بود هم‌اکنون ۲۰ زندانی مبتلا به ایدز در زندان چابهار نگهداری می‌شوند که حتی توان راه رفتن نیز ندارند.

گفتنی است، شیوع بیماری عفونی ایدز در زندانهای ایران نگران کننده است و این بیماران غالبا از امکانات پزشکی مناسب برخوردار نیستند
Balatarin

انتقال بهنام ابراهیم‌زاده به سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین

هرانا – بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری و زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین به سلول انفرادی بند ۲۰۹ منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام ابراهیم‌زاده عصر روز جاری ابتدا از سوی مقامات قضایی به دادسرای شهید مقدس زندان اوین احضار و پس از آن به سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از دلایل انتقال وی اطلاعی بدست نیامده است.

بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری که از سوی دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است و در حال سپری نمودن چهارمین سال بازداشت خود است اواخر هفته گذشته به همراه ۹ تن دیگر از اسیب دیدگان پنج‌شنبه سیاه بند ۳۵۰ پس از تحمل قریب به ۱۵ روز انفرادی از بند ۲۴۰ به بند عمومی زندان اوین بازگشته بود.

بهنام ابراهیم‌زاده در تاریخ ۲۲ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.
Balatarin

انتقال ارژنگ داوودی به سلول انفرادی بند ۲۴۰

  هرانا – ارژنگ داوودی زندانی سیاسی بند ۸ زندان اوین به سلول انفرادی بند ۲۴۰ این زندان منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ارژنگ داوودی زندانی سیاسی که اخیرا از زندان بندرعباس به تهران بند ۸ زندان اوین که به اتباع خارجی اختصاص دارد منتقل شده است، طی روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه پس از اینکه از رفتن به دادگاه امتناع کرد، به سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد.

این زندانی سیاسی سالخورده که در تمام طول محکومیت خود از حق مرخصی محروم بوده است از اوایل تیر ماه سال گذشته از بند ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به انفرادیهای بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پس از ۱۲۷ روز انفرادی در این بند به زندان بندر عباس تبعید شده است.

گفتنی است، ارژنگ داوودی که محکومیت ۱۰ ساله اول خود را به پایان رسانده تاکنون با پرونده سازی‌های طی دوران محکومیت به ۲۰ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است.
Balatarin