دوشنبه

ستاره‌ها مرده‌اند تا تو بتونی زندگی کنی.



هر اتمی در بدن شما از یک ستاره که در گذشته منفجر شده به وجود آمده. اتمی که در دست چپ شماست احتمالا از ستاره‌ای امده که متفاوت است از ستاره اتم دست راستتان. این واقعا شاعرانه‌ترین چیزی است که من در مورد جهان میدانم.
شما همه از گَرد ستاره هستید.
اگر ستاره‌ها منفجر نشده بودند شما الان اینجا نبودید. زیرا عناصر ( کربن, نیتروژن, اکسیژن و همه چیزهایی که برای تکامل نیاز هستند ) در ابتدای زمان نخستین وجود نداشتند. این عناصر در ستاره‌ها به وجود امدند. پس عیسی رو فراموش کن. ستاره‌ها مرده‌اند تا تو بتونی زندگی کنی.

لاورنس کراوس

(فیزیکدان کانادایی-آمریکایی که در شاخه فیزیک نظری فعالیت می‌کند. او استاد فیزیک در مدرسه تحقیقات زمین و فضا است و در دانشگاه آریزونا نیز مدیر پروژه است. کراوس مولف چندین کتاب است که همگی جز پرفروشترین ها بوده‌اند. از معروفترین کتابهای او "هستی (گیتی) از هیچ چیز" است)
Balatarin

یکشنبه

استاد شجريان: ۱۴۰۰سال است اسلام با هنر ما کنار نيامده است

Balatarin

زیباکلام: اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم چون سازمان ملل آنان را به رسمیت شناخته است

صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مناظره‌ای با موضوع «تعامل انقلاب اسلامی با غرب» با حضور عبدالله گنجی گفت: من در گذشته تضاد و مبارزه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی با غرب را متاثر از میراثی که از جریان چپ مارکسیستی به جریانات انقلابی رسیده بود، می‌دانستم اما الان معتقدم شروع ستیز جمهوری اسلامی با غرب از جایی بود که مسلمانان انقلابی در سال 58 جا پای مارکسیست‌ها گذاشت و همان باورهای آنان را پذیرفتند.



وی افزود: ضدیت جریانات اسلام‌گرا با غرب که نقطه تحقق آن با اشغال سفارت همراه بود به خاطر رقابت نفس‌گیری بود که بین مارکسیست‌ها و بچه مسلمانان وجود داشت. این رقابت آنقدر جدی بود که این بچه‌ها تنها با گلوله به هم شلیک نمی‌کردند البته دست بالا به مارکسیست‌ها تعلق داشت به همین خاطر از طرف یاران امام(ره) قول و قرارهایی با سفارت آمریکا در ایران گذاشته شد و «شان من» عنوان می‌کند که من دیدم آقای بازرگان، بهشتی و موسوی اردبیلی به سفارت می‌آمدند و مذاکره می‌کردند.

استاد علوم سیاسی ادامه داد: مارکسیست‌ها جریانات اسلام‌گرا را به حالت تدافعی کشیده بودند و این جریانات تلاش می‌کردند تا از سلامت انقلاب دفاع کنند و بعد از اشغال سفارت آمریکا موازنه به سرعت به نفع مسلمانان انقلابی برگشت و آن هیبت انقلابی برای جریانات اسلام‌گرا به وجود آمد و رهبران انقلاب نیز با همه وجود به این جریان پیوستند چون متوجه شدند هیبت و پرستیژ اجتماعی برای آنان به وجود می‌آورد و از این طریق می‌توانند رقبای خود را قلع و قمع کنند. شنل آمریکاستیزی که بر دوش رهبران انقلاب ایران افتاد باعث شد آنان به راحتی این شنل را از دوش خود بر ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت روحیه انقلابی در سال 58 و 92 گفت: در سال 58 چهره‌های متشخص انقلابی کسانی بودند که با امپریالیست آمریکا مبارزه می‌کردند و مانند الان نبود که پرستیژ انقلابی را افرادی مانند نلسون ماندلا داشته باشند که بعد از روی کار آمدنش یک نفر را هم اعدام نکرد.

وی افزود: زمانی که ما قبول کردیم گروگان‌ها را آزاد کنیم نتوانستیم هیچ امتیازی از آمریکا بگیریم و حال کسی نیز از بیانیه الجزایر دفاع نمی‌کند. در مورد مسئله هسته‌ای نیز این داستان در حال تکرار شدن است.

زیباکلام با طرح این سوال که چه شد این جریان آمریکاستیزی ادامه پیدا کرد، گفت: در ایران موج امپریالیسم‌ستیزی ادامه پیدا کرد اما این موج در جهان ادامه پیدا نکرد بدین خاطر که جمهوری اسلامی خود را یک نظام ایدئولوژیک تعریف می‌کند. تفاوت ما با ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی این است که آنان مسلمانانی هستند که در یک انتخابات دموکراتیک نصف+1 را به دست آوردند و به قدرت رسیدند اما ما این نگاه را نداریم و نگاهمان به نظام جمهوری اسلامی یک نگاه ایدئولوژیک است که مرکز همه خوبی‌ها است.

وی ادامه داد: این نظام به طور طبیعی خود را رقیب جلوه می‌دهد و وارد پیکار می‌شود در حالی که ما مشاهده می‌کنیم حزب عدالت و توسعه در ترکیه نگاه ایدئولوژیک به حکومت ندارد در حالی که ما معتقدیم نظام سیاسی و اقتصادی ما برترین است و به همین خاطر مجبوریم خودمان را در تضاد با غرب ببینیم و نمی‌توانیم قبول کنیم که غرب از جهت اقتصاد و مناسبات سیاسی از ما برتر است.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکرد ما به اسلام ایدئولوژیک‌محور است، گفت: البته این نوع نگاه بیشتر در حکومت وجود دارد و بیرون از حوزه حکومت در حال رنگ باختن است و بزرگترین مشکل آن نیز نسل تحصیل‌کرده است.

وی افزود: اسلامی کردن علوم انسانی نیز بدین خاطر است که نظام متوجه شده که نسل تحصیل‌کرده ما خودشان را در تضاد با غرب نمی‌بینند و فکر نمی‌کنند نظام اسلامی ما در حوزه سیاسی و اقتصادی برتر است.

* آنچه در شوروی اتفاق افتاد در جمهوری اسلامی هم اتفاق می‌افتد

زیباکلام تاکید کرد: نظام ما روزبه‌روز مانند شوروی در اقلیت قرار می‌گیرد و آنچه که در شوروی اتفاق افتاد در جمهوری اسلامی نیز اتفاق خواهد افتاد و این نظام خود را از درون اصلاح خواهد کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر در تشیع یک روحیه مبارزه و ستیز نهفته است که باعث می‌شود جمهوری اسلامی روحیه مبارزه‌گرایانه داشته باشد پس چرا در شیعیان عراق این وضعیت وجود ندارد و چرا آیت‌الله سیستانی شیعیان را علیه آمریکا بسیج نمی‌کند؟ البته نمی‌دانم اگر حمایت ایران از حزب‌الله برداشته شود آنان چقدر می‌توانند دوام بیاورند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین ویژگی تشیع غیرسیاسی بودن آن است، گفت: کافی است به نظر علمای گذشته از صفویه تا پهلوی نگاه کنید و ببینید که راجع به حکومت و سیاست چه گفته‌اند ما شاهدیم که در دوره صفویه علما تاج پادشاهی را بر سر شاهان قرار می‌دادند و در آن دوران علمای شیعه در کنار حکومت هستند و نهضت مشروطه نیز علما را همسو با خود کردند و در زمان محمدرضا پهلوی نیز علما کاری به سیاست نداشتند تنها روحانی‌ای که این وضعیت را به هم زد امام(ره) بود در غیر این صورت تمام علمای بزرگ تشیع با حکومت همراه بودند به همین خاطر وقتی ما می‌بینیم که علما با شاه و حکومت طاغوت کاری نداشتند طبیعتا با غرب نیز کاری نداشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دو نگاه به اسلام وجود دارد، گفت: یک عده معتقد هستند که اسلام باید رو به جلو حرکت کند و باید توسعه‌گرا باشد و دین تنها برای دنیای دیگر ما نیست مانند بن‌لادن. در ایران نیز این نگاه غالب است که باید با نظام سلطه مبارزه کنیم و یک نگاه کاملا ایدئولوژیک‌زده به دین در حالی که دیگر مسلمانان این نوع نگاه را ندارند. آنچه که افول خواهد کرد نگاه ایدئولوژیک‌زده به دین است چراکه نگاهی سیاست‌زده است.

زیباکلام در ادامه با اشاره به نگاه بازرگان به دین گفت: بازرگان تمام عمرش را صرف این کرد که بگوید اسلام برای این دنیا نیز حرف دارد تا این دنیا را برای ما بهشت کند و نسل 57 نیز با تمام وجود معتقد بود که اقتصاد توحیدی وجود دارد و ما در اوایل انقلاب نگاه ایدئولوژیک به اسلام داشتیم و معتقد بودیم که کامل‌تر از ایده‌های غرب و شرق است.

وی افزود: اما بازرگان در آخرین سخنرانی‌اش در حسینیه ارشاد طوری سخن می‌گوید که انگار می‌خواهد عنوان کند تجربه نظام جمهوری اسلامی باعث شده به این نتیجه برسد که اسلام آمده است تا بگوید آن دنیا و پیامبری نیز وجود دارد. شما از کجای قرآن می‌توانید استخراج کنید که نظام بانک به وجود بیاید و بتوانیم عربستان را سر جایش بنشانیم اما این نگاه در سال 57 وجود داشت.

زیباکلام در ادامه افزود: ما در اوایل انقلاب اعتراض داشتیم که چرا اقتصادی که در شورای نگهبان تصویب شد لفظ توحیدی ندارد ما تا این حد ایدآل‌گرا بودیم به همین خاطر به خانه شهید بهشتی رفتیم تا اعتراضمان را به آنان اعلام کنیم که شهید بهشتی در پاسخ به ما گفتند ما تلاش کردیم اما دیگران موافق نبودند و این موضوع رای نیاورد البته الان متوجه می‌شوم که آن دیگران درست می‌گفتند الان ما می‌بینیم که اقتصاد توحیدی ما بهره 25 درصد می‌گیرد و حال آیا شما فکر می‌کنید در اسلام اقتصاد وجود دارد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه مشکلات رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران را برشمرد و گفت: ما قائل هستیم که باید اسرائیل را نابود کنیم به همین خاطر جنبه ایدئولوژیک گرفته‌ایم و برای آن همه‌کار می‌کنیم، سوال بنده این است که این رسالت را چه کسی برعهده ما گذاشته است؟ چرا سیاست خارجی ما براساس همین تفکر اقدام می‌کند؟

* مشکل اصلی ما نگاه ایدئولوژیک ما به جهان است

زیباکلام تصریح کرد: ما وقتی صحبت از اقدامات آمریکا علیه خودمان را می‌خواهیم بیان کنیم لیست بلندبالایی ارائه می‌دهیم اما هیچ‌وقت نمی‌گوییم که با نگاه ایدئولوژیکمان چه اقداماتی علیه غرب و آمریکا کرده‌ایم و چه تحریفات و دروغ‌هایی علیه آنان به کار برده‌ایم، مشکل اصلی ما نگاه ایدئولوژیک ما به جهان است. وقتی ما می‌خواهیم نظام سلطه و اسرائیل را نابود کنیم آیا می‌شود توقع داشته باشیم که آنان کاری نکنند؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما روز به روز در حال باختن هستیم چراکه نتوانسته‌ایم نسل‌های تحصیل‌کرده بعد از انقلاب را حفظ کنیم و حمایتمان از بشاراسد باعث شده تمام اعراب را علیه خودمان بسیج کنیم و به دلیل سیاست‌های غلطمان سنی‌ها از هویت سنی بودنشان آگاه شدند.

زیباکلام با اشاره به حضور در دانشگاه زاهدان گفت: حدود 80 نفر از دانشجویان آن دانشگاه با لباس بلوچی و با حرارت کامل از کینه‌هایشان صحبت می‌کردند و هیچ ترسی نیز از حراست دانشگاه نداشتند. ما نه‌تنها در عرصه بین‌الملل هر کسی را که توانستیم علیه خودمان دشمن کردیم بلکه در عرصه داخلی نیز همین کار را انجام دادیم. سرمایه‌گذاری‌های ما در ونزوئلا چه نتیجه‌ای داشت اگر امام (ره) الان حاضر بودند چقدر تضمین می‌دادید که سخنان سال 57 را تکرار می‌کردند اگر ما فقط به سخنان امام در 30، 40 سال گذشته رجوع کنیم پس باید درب دانشگاه امام صادق(ع) و تهران را گل بگیریم.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما به جای اینکه نگران غرب باشیم سعی کنیم وضعیت مملکت خودمان را حل کنیم. بنده کشور اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم چراکه سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است.


Balatarin

راهپیمایی مردم فارسان در اعتراض به سریال سرزمین کهن - 24 بهمن ماه 1392

Balatarin

محاکمه کامران ایازی به اتهام سب النبی و ارتداد

هرانا – از سوی شعبه ۷۶ کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی روز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه سال جاری به عنوان زمان رسیدگی به اتهام ارتداد دکتر کامران ایازی اعلام شده است. نخستین جلسه ی رسیدگی به این اتهام در اسفند ماه سال ۹۰ برگزار گردید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دکتر کامران ایازی پیشتر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهامات اجتماع و تبانی و توهین به مقدسات به ۹ سال حبس تعزیری, ۱۶۰ ضربه شلاق و ۴۸ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بود که پس از آن پرونده ایشان به منظور رسیدگی در مورد اتهامات ساب النبی و ارتداد به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شده است.
دکتر ایازی  در ۳ بهمن ماه سال ۸۹ از سوی نیروهای اداره اطلاعات شهر شیراز در مطب محل کار خود بازداشت و پس از ۸ روز به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شد و طی دوران ۳ ماه تحمل سلول انفرادی به منظور کسب اعترافات و نیز مصاحبه تلویزیونی مورد ضرب وشتم و شکنجه روحی قرار گرفت.

بازداشت وی در سال ۸۹ بدلیل عضویت در  یک انجمن اینترنتی به همراه ۶ تن دیگر صورت پذیرفت و این در حالی بود که از تعطیلی انجمن مذکور بیش از ۲ سال می گذشت. دکتر کامران ایازی, دندانپزشک , متاهل و دارای ۳ فرزند می باشد که بیش از ۴ سال است در بند ۳۵۰ زندان اوین در حبس به سر می برد
Balatarin

یک فعال سایبری به هشت سال زندان محکوم شد

هرانا – آرش مقدم اصلانی، فعال سایبری از سوی دادگاه انقلاب به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال سایبری به اتهام توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام از سوی دادگاه انقلاب تهران به هشت سال زندان محکوم شد.

محاکمه این زندانی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صورت گرفته است و مصداق اتهامات وی فعالیت در شبکه های اجتماعی چون فیس بوک بوده است.ت که همچنان پزشکان حاضر در بهداری اژ داروهای مسکن و آرام بخش به جای درمان استفاده میکنند.
Balatarin

وضعیت نامناسب جسمی حسن فرجی در زندان اوین

 هرانا – وضعیت جسمی حسن فرجی زندانی سیاسی امتیتی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین نامناسب گزارش شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، او که از بیماری کولیت روده و مشکلات قلبی عروقی رنح میبرد با بی توجهی مسولین زندان و بهداری زندان اوین روبرو شده است.

هفته گذشته در پی بروز مشکل قلب او را به بهداری زندان اوین منتقل نمودند که پزشکان تنها به استفاده از داروهای مسکن و آرام بخش اکتفا نمودند.

طی روز گذشته و روز جاری نیز حسن فرجی به دلیل گرفتگی روده و مشکلات مربوط به بیماری کولیت به بهداری منتقل شده است که همچنان پزشکان حاضر در بهداری اژ داروهای مسکن و آرام بخش به جای درمان استفاده میکنند.
Balatarin

فتوای مکارم شیرازی درباره اعدام در ملا عام

رادیو زمانه -   ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید در قم، در پاسخ به پرسشی در باره اعدام در ملا عام گفته است: “اگر اجرای حد در ملاعام، پیامدهای منفی داشته باشد، سزاوار است از آن پرهیز شود.”

اعدام-در-ملاعام
اعدام-در-ملاعام

به گزارش خبرگزاری شیعیان (شفقنا)، در این پرسش خطاب به مکارم شیرازی آمده است: “آیا اجرای حدود در ملاء‌عام، از ضروریات اجرای حدود و جزو لاینفک آن است یا می‌توان حدود را در ملاء‌خاص نیز اجرا کرد؟ منظور از ملاعام در شرع مقدس چیست؟ آیا توصیه یا نهی از شرکت کودکان و افراد غیر بالغ در هنگام اجرای حدود شده است؟ با توجه به آنکه بعضا ممکن است تماشای برخی صحنه‌ها نظیر اعدام بر روی روح و روان کودک تاثیر مناسبی نداشته باشد، آیا می‌توان از شرکت کودکان و افراد غیر بالغ در هنگام اجرای حدود ممانعت به عمل آورد؟”

مکارم شیرازی نیز پاسخ داده است: ” در برخی از حدود سفارش شده که در حضور عده‌ای اجرا شود. اما اگر اجرای حد در ملاء‌عام پیامدهای منفی داشته باشد. از آن پرهیز شود.”

شماری از احکام اعدام‌ در ایران، به ویژه آنهایی که جنبه عمومی دارند؛ بنا به تصمیم مقام قضایی در برابر دیدگان مردم اجرا می‌شود.
Balatarin

بدون تیتر


Balatarin

شنبه

عكسي كمتر ديده شده از دوران كودكي امام راحل

Balatarin

:) ینی من درگیرِ اینایی شدم که نشستن ؛ منتظرن آقا سخنرانی کنه

Balatarin

عدم تحویل اجساد و ممانعت از مراسم دو اعدامی اهواز

دست‌کم سه تن از شرکت کنندگان در مراسم یادبود ایشان بازداشت شدند



هرانا – مسئولین امور از تحویل اجساد هادی راشدی و هاشم شعبانی خودداری کرده و خانواده ایشان را تهدید به پیگرد قانونی در صورت برگزاری مراسم نمودند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طبق اظهار مسئولین وزارت اطلاعات هاشم شعبانی و هادی راشدی حدود ۵ روز پیش اعدام شدند و قرار بر این شد که محل دفن ایشان به خانواده‌هایشان اعلام شود.

بستگان این دو فعال فرهنگی عرب که از تحویل اجساد ایشان محروم شدند از سوی نهادهای امنیتی تهدید شدند که حق ندارند مراسمی در مسجد برگزار نمایند و می‌توانند ظرف مدت ۲۴ ساعت تنها در منزل مراسم خود را برگزار کنند و مردم حق اجتماع در منزلتان را ندارند؛ در غیر این‌صورت پیگرد قانونی در انتظارشان خواهد بود.

مامورین وزارت اطلاعات هم‌چنین به خانواده اعدام شدگان گفتند باید به هرکس که به منزلتان مراجعه کرد اعلام کنید که فرزندان ما مجرم بودند و نظام جمهوری اسلامی آن‌ها را اعدام کرد.

روز گذشته که خبر اعدام هادی راشدی و هاشم شعبانی پخش شد تعدادی از جوانان منطقه ضمن در دست داشتن عکس اعدام شدگان در محل تجمع کردند که این امر با دخالت نیروهای امنیتی و بازداشت دست‌کم ۳ تن از ایشان همراه بود.

هاشم شعبانی‌نژاد وهادی راشدی دو فعال فرهنگی شهررامشیر که احکام اعدام آن‌ها توسط شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور تایید شده بود، توسط اداره اطلاعات اهواز به مکانی نامعلوم انتقال داده شدند و طی روز گذشته خبر اعدام ایشان به خانواده‌هایشان اطلاع داده شد.

گفتنی است، اجساد عبدالرضا امیرخنافره، غازی عباسی، عبدالامیر مجدمی و جاسم مقدم‌پناه که آذرماه سال جاری اعدام شدند نیز تاکنون به خانواده‌هایشان تحویل نشده است.
Balatarin

اعدام پنج نفر در زندان مرکزی ارومیه

هرانا – سحرگاه روز جاری حکم اعدام ۵ متهم به قتل در زندان مرکزی ارومیه (دریا) به اجرا در آمد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز گذشته ۶ محکوم به مرگ جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی بند قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل و سحرگاه روز جاری حکم ۵ تن از ایشان از طریق چوبه دار به اجرا در آمد.

کرم رسایی، جواد قاسم‌زاده، حمید اسلام سکان، رشید کرامت و خضر آهوس نام ۵ متهم به قتلی است که در دادگاه به اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده و پس از اسیذان از رئیس قوه قضایئه سحرگاه روز جاری ۱۰ بهمن ماج حکم اعدام در موردشان اجرا شد.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «حمید اسلام سکان روز گذشته هنگام انتقال به سلول انفرادی از موضوع اعدام با خبر می‌شود و در مقابل مامورین مقاومت می‌کند. به همین دلیل از سوی مامورین بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به سلول انفرادی منتقل شد.»

همچنین سراج الدین رسایی که به همراه برادر خود برای اجرای حکم رفته بود با رضایت شکات پرونده به‌تنهایی به سلول خود بازگشت.

در پی درخواست دو گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد، احمد شهید، گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در ایران، و کریستوف هینز، گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای فراقضایی، برای توقف اعدام‌ها، موج اعدام در ایران آغاز شده است.

آقای لاریجانی روز چهارشنبه نهم بهمن در جلسه مسئولان عالی قضایی ایران، با دفاع مجدد از مجازات اعدام، گفت که این مجازات «در قوانین بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکا نیز وجود دارد اما آنان با چنین فشارهایی از سوی مدعیان حقوق بشر مواجه نیستند.»

بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۲۰۱۳ میلادی ایران ۵۸۵ نفر را در ایران اعدام کرده است که ۵۲ درصد اعدام‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر بوده است.
Balatarin

آب آلوده در زندان رجایی شهر موجب بیماری زندانیان

 هرانا – بتازگی آب آلوده در زندان رجایی شهر کرج موجب اسهال و استفراغ زندانیان می‌شود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از چند روز پیش، آب آشامیدنی زندان رجایی شهر آلوده شده و زندانیانی که از آب لوله کشی زندان برای آشامیدن استفاده می‌کنند دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.

این درحالی است که فروشگاه زندان بتازگی آب معدنی جهت استفاده زندانیان تدارک دیده و زندانیان این زندان باید آب مورد نیاز خود را از فروشگاه تهیه نمایند.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «بیش از صد‌ها تن از زندانیان سیاسی، عقیدتی و عادی زندان رجایی شهر طی چند روز گذشته از طریق آب آلوده بیمار شدند و مسئولین بهداری نیز اقدامات لازم را جهت درمان ایشان انجام نداده‌اند.»

گفتنی است، هم اکنون بیش از ۸۰ زندانی سیاسی، عقیدتی و امنیتی در سالن ۱۲ و بیش از ۱۰۰ زندانی اهل‌سنت در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شوند.
Balatarin

مخالفت مجدد با حضور و سخنرانی امید کوکبی در یک کنفرانس‌علمی

هرانا - دادستان تهران و وزارت اطلاعات با حضور امید کوکبی، فیزیکدان جوان اتمی در کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران در دانشگاه صنعتی شیراز مخالفت کردند.

به گزارش جرس، امید کوکبی قرار بود بعدازظهر چهارشنبه نهم بهمن ۱۳۹۲ در مورد کاربردهای صنعتی لیزر سخنرانی کند.

این دانشمند جوان از بهمن ۸۹ دستگیر و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند.

وی در دو نوبت دیگر نیز برای سخنرانی به کنفرانس‌های دیگر دعوت شده بود، اما در هر دو مورد پیشین نیز با شرکت وی مخالفت شد.

در نوبت اول در شهریور ۹۲ به کنفرانس فیزیک ایران دعوت شد تا در مورد بنیان‌های پایه‌ای لیزر در حضور فیزیکدانان کشور صحبت کند. در نوبت بعد به کنفرانس لیزر پزشکی ایران دعوت شد تا در موضوع کاربرد لیزر در درمان سرطان برای پزشکان، جراحان و متخصصان این رشته در بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک تهران سخنرانی داشته باشد؛ که موفق به شرکت در هیچ‌یک نشد.

امید کوکبی متخصص ساخت لیزرهای مدرن فوق سریع و به کارگیری آن‌ها در زمینه‌های پزشکی، صنعتی، هسته‌ای و دفاعی است که در دهم بهمن سال ۱۳۸۹ در هنگام بازگشت از دیدار از خانواده خود در ایران، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.

وی پس از تبریه از هر دو اتهام اولیه اجتماع و تبانی و اتهام بعدی جاسوسی، در ‌‌نهایت پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و بند ۳۵۰ زندان اوین نهایتا در روندی ناعادلانه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفته و به اتهام “ارتباط با دولت متخاصم آمریکا” به ده سال حبس تعزیری محکوم شد.

طبق گفته وکیل وی، سعید خلیلی، هیچ دلیل و مدرکی علیه وی در دادگاه ارایه نشده است. گفتنی است هیچ نسخه‌ای از حکم صادره علیه وی به او تسلیم نشده و مفاد این حکم در دفتر دادگاه برای او قرائت شده است. قابل ذکر است که بر خلاف تمام مقررات قانونی وعلی رغم تمامی پیگیری‌های صورت گرفته هرگز اجازه ملاقات امید کوکبی با وکیل وی نه در مراحل دادرسی و نه پس از آن تاکنون داده نشده است.

امید کوکبی کار‌شناسی خود را در دو رشته فیزیک کاربردی و مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف تهران اخذ کرد و سپس با اخذ بورسیه تحصیلی از اتحادیه اروپا تحصیلات تکمیلی خود را در مرکز تحقیقات فوتونیک اروپا در بارسلونای اسپانیا گذراند. وی در ادامه در مرحله فوق دکتری فیزیک اتمی با کسب بورسیه دیگری به دانشگاه تگزاس در آستین تگزاس آمریکا رفت.

وی سال گذشته رسما از سوی سازمان عفو بین الملل به علت نپذیرفتن همکاری در پروژه‌های اتمی و نظامی جمهوری اسلامی ایران زندانی عقیده شناخته شده است. کوکبی در سپتامبر سال گذشته نیز به همراه بوریس آلتشولر فیزیکدان و فعال حقوق بشر از موسسه لبدوف مسکو برنده جایزه بین المللی آندره ساخاروف از انجمن فیزیک آمریکا شد.

امید کوکبی متولد سال ۱۳۶۱، اهل گنبد کاووس و از اقلیت مذهبی اهل سنت و از ایرانیان ترکمن است.
Balatarin