جمعه

حذف بانوان از ۸۸ رشته دانشگاهی نوعی بی‌عدالتی جنسیتی است


خبرگزاری هرانا - رئیس کانون زنان بازرگان اتاق ایران با اشاره به اینکه نگاه جامعه به بانوان کارآفرین نیازمند اصلاح است، گفت: حذف بانوان از ۸۸ رشته دانشگاهی نوعی بی‌عدالتی جنسیتی است.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان، زهرا اخوان نسب در کمیسیون توسعه توان اقتصادی و بازرگانی بانوان اتاق اصفهان تصریح کرد: بانوان کارآفرین با وجود وظایف خانوادگی، اجتماعی و وجود موانع متعدد تلاش می‌کنند، در عرصه اقتصاد حضور فعال داشته باشند.

وی از رسانه‌های جمعی و گروهی خواست که نگاه جامعه را نسبت به این قشر از بانوان اصلاح کنند و افزود: رسانه‌ها می‌توانند با ساخت برنامه‌های اثرگذار زمینه حضور زنان را در فعالیت اقتصادی فراهم سازند.

وی حذف دختران از ۸۸ رشته دانشگاهی را نوعی بی‌عدالتی جنسیتی در جامعه دانست و گفت: در شرایطی که شصت درصد پذیرفته شدگان دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند، این قبیل رفتار‌ها قابل تأمل است.

شهشهانی تاکید کرد: اگر بانوان خودشان به فکر فعالیت اقتصادی نباشند و از فرصت‌ها استفاده نکنند، به دست آوردن مجدد آن بسیار دشوار است.

عضو کمیسیون بانوان خواستار تقویت کمیته‌های کمیسیون شد و گفت: فعالیت‌های کمیته‌ها از نظر کیفی می‌تواند برای بانوان کارآفرین تأثیر مثبت داشته باشد.

وی یادآور شد: بانوان کارآفرین در شرایط امروز اقتصادی نیازمند آموزش و تقویت هستند.
Balatarin

بان کی مون : نگرانی های خود در زمینه حقوق بشر را به مقامات جمهوری اسلامی انتقال دادم


جـــرس: دبیرکل سازمان ملل عصر روز جمعه پیش از ترک ایران، طی یک کنفرانس خبری به ارائه گزارشی از دیدارها و تشریح مواضع خود پرداخت و از انتقال نگرانی های خود در زمینه نقض حقوق بشر در ایران طی دیدار با مقامات جمهوری اسلامی خبر داد.

به گزارش مهر، بان کی مون در نشست خبری پیش از ترک تهران با اشاره به دیدار خود با رهبر جمهوری اسلامی، رئیس‌ دولت، دبیر شورای عالی امنیت ملی و چند تن دیگر از مقامات ایران ودانشجویان یکی از دانشگاه‌های تهران، گفت: همچنین درباره پرونده هسته‌یی ایران نیز مذاکراتی داشتیم و خواستار اقداماتی از سوی ایران شدم که نشان دهد به دنبال فعالیت‌های صلح‌آمیز در پرونده هسته‌یی خود هستند.

بان کی مون در دیدارهای خود با مقام های حکومتی در ایران، خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رهبران جنبش سبز شده و همزمان درخواست رسمی او برای دیدار با میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی در سفر جاری نیز به مسئولان کشور اعلام شده بود. آقای مون در دیدارهای رسمی خود در تهران، به حکومت اصرار کرده که رهبران مخالف دولت، فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی را آزاد کنند تا زمینه ساز آزادی بیان و گفت و گو در فضایی باز قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص مساله حقوق بشر نیز نگرانی‌های خود را به دولت ایران انتقال دادم، گفت: در این دیدارها خواستار توجه به این مساله در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور شدم. همچنین از ایران خواستم که با نماینده ویژه سازمان حقوق بشر در ایران همکاری بیشتری کند. در این سفر همچنین با نمایندگان دولت سوریه دیدار و در آنجا اعلام کردم که ما با هرگونه خشونت در سوریه مخالفیم و هر دو طرف نباید از سلاح‌های سنگین علیه یکدیگر استفاده کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین به دیدار خود با محمود عباس رئیس دولت تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره کرد و گفت:همچنین دیداری با محمودعباس داشتم و در آنجا وضعیت اسفناک صلح را بررسی کردیم و توافق‌هایی برای بررسی آغاز دوباره مذاکرات داشتیم و در این زمینه از ایران نیز می‌خواهم که به روند صلح کمک کند.

بان کی مون همچنین تصریح کرد: در این دیدارها درباره پرونده هسته‌یی ایران نیز مذاکراتی داشتیم و خواستار اقداماتی از سوی ایران شدم که نشان دهد به دنبال فعالیت‌های صلح‌آمیز در پرونده هسته‌یی خود هستند. همچنین درباره مساله حقوق بشر نیز نگرانی‌های خود را به دولت ایران انتقال دادم و خواستار توجه به این مساله در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور شدم. همچنین از ایران خواستم که با نماینده ویژه سازمان حقوق بشر در ایران همکاری بیشتری کند.

وی با تاکید بر اینکه در خلال مذاکرات، این مساله را نیز اعلام کردم که به هیچ‌وجه نباید برای مشروعیت سایر اعضا تهدید یا تحریم صورت گیرد افزود: نباید روند تحریم‌ها به گونه‌ای باشد که منجر به افزایش تنش شود. معتقدم زمان آن رسیده است که هر دولتی مسئولیت اقدامات خود را به عهده بگیرد و در جهت صلح حرکت کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران فرصتی برای ایران است که نقش معتدل و صلح‌طلبانه خود در جهان را بیشتر ایفا کند، گفت: ایران باید نشان دهد کشوری است که خواهان منطقه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی و گفت‌وگوی تمدن‌ها است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران میزبان تعداد زیادی از آوارگان افغانی است، مذاکره و گفت‌وگوهای مهمی داشتیم.

دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر اینکه از ایران انتظار داریم از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بتواند به برنامه‌های جهانی و منطقه‌ای و صلح و امنیت جهانی کمک کند، گفت: در حالی ایران را ترک می‌کنم که با چالش‌ها آشنا شدم و همچنین خرسندم که پیام‌ها را انتقال دادم، چراکه این پیام‌ها باید صرفا در یک مقطع حساس انتقال داده شود.

بان کی مون با تاکید بر اینکه از دولت و مردم جمهوری اسلامی تشکر می‌کنم که من را به این اجلاس تهران دعوت کردند، گفت: این اجلاس فرصت مهمی برای ایران بود که نه تنها موجب ارتقاء جایگاه سیاسی ایران در جامعه بین‌المللی می‌شود بلکه به معنای نشان دادن پیشگامی و رهبری ایران است تا بتواند یک نقش معتدل و سازنده را در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کند.فکر می کنم بازدید من از ایران و شرکت در اجلاس عدم تعهد مفید و سازنده بود.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به مواضع سازمان ملل در خصوص مسئله فلسطین گفت: موضع سازمان ملل درخصوص فلسطین واضح است. ما معتقدیم تصویر دو دولت زمینه‌ای است برای تداوم صلح و ما از طرح دو ملت که مردم فلسطین و اسرائیل بتوانند در کنار هم با صلح و امنیت زندگی کنند حمایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بنده بارها بر این موضع تاکید کردم و امروز هم دوباره در دیدار با محمودعباس آن را به وی یادآوری کردم.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه نشست خبری در فرودگاه مهرآباد در خصوص انتصاب اخضر الابراهیمی به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت: بسیار مهم است که تمام اعضای جوامع بین‌المللی از ایشان حمایت و با ایشان همکاری کنند. من از مقامات و رهبری ایران هم درخواست کردم از ایشان حمایت کنند و به نظرم از مسئولان ایرانی چنین حمایت قوی را دریافت کردم.

وی با تاکید بر اینکه ما برنامه شش ماده‌ای کوفی عنان و بیانیه مشترک گروه‌های امل را داریم که در ۳۱ ژوئن در ژنو تصویب شد، گفت: من پیش از اینکه به اینجا بیایم چندین جلسه مهم راهبردی با ایشان داشتم و تمامی پیشنهادات، بیانیه‌ها و توصیه‌ها به عنوان ابزار مهمی قابل استفاده هستند. هدف دیپلماتیک هم این است که شاهد ایجاد صلح و پایان دادن به خشونت در سوریه باشیم.

بان‌کی‌مون تصریح کرد: طرفین درسوریه باید از خشونت‌ها دست بردارند و درگیری‌ها را متوقف کنند و تمام بازیگرانی که می‌توانند نقش تجهیز و تسلیح را داشته باشند، چه به طرف دولت و چه گروه اپوزیسیون و مخالف، باید از این کار دست بردارند چراکه هرگونه نظامی‌سازی موقعیت در سوریه فقط این واقعه غم‌انگیز را طولانی خواهد کرد و این موجب می‌شود مردم سوریه تحت فشار قرار گیرند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان گفت: این بسیار مهم است که مردم و دولت سوریه این احساس مسئولیت را حس کنند و تضمینی باشد که آنها متوجه شوند همه شهروندان دارای زندگی امن و سالمی هستند. در مذاکرات من با مقامات و مسئولان ایرانی هم معلوم بود که این مباحث دنبال می‌شود و تضمین شده است که حرکت به سوی صلح و امنیت در سوریه پیش رود.
Balatarin

بی اطلاعی از وضعیت محمدصابر ملک رییسی، زندانی سیاسی بلوچ


جـــرس: با گذشت چهار ماه از بازداشت محمدصابر ملک رییسی، زندانی سیاسی بلوچ، کماکان از وضعیت وی در زندان زاهدان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر، محمدصابر ملک رییسی زندانی سیاسی بلوچ پس از اعتراضات زندانیان سیاسی و عقیدتی به محل نامعلومی منتقل شده است و با گذشت بیش از ۴ ماه از زمان انتقال وی نام برده از حق ملاقات و تماس با خانواده خود محروم شده است.

محمدصابر ملک رییسی پس از تحمل بیش از یک سال زندان در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان و زندان مرکزی این شهر محاکمه و از سوی دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شد.

یک منبع مطلع در این مورد گفت: “بعد از اعتراضات زندانیان سیاسی بلوچ در ماه اردی بهشت ماه و مرداد ماه محمد صابر ملک رئیسی با خانواده تماس نداشته، بعد از پی گیری خانواده، اداره اطلاعات پدر و براداران وی را احضار کرده و به آن‌ها گفته است تا زمانی برادر محمد صابر ملک فعالیت‌های خود را متوقف نکند به ایشان اجازه نمی‌دهند که با خانواده تماس بگیرد.”

گفتنی است، پیش‌تر نیز ماموران وزارات اطلاعات بار‌ها برای بازگشت برادر این زندانی به کشور اقدام به تهدید خانواده وی از طریق صدور حکم اعدام برای محمد صابر کرده‌ بودند.

لازم به یاد آوری است، با توجه به رای دادگاه انقلاب وی یکی از جوان‌ترین زندانیانی است که با اتهام سیاسی امنیتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران تحمل حبس می‌کند.
Balatarin

وزارت خارجه مصر بخشی از ترجمه سخنرانی مرسی توسط صدا و سيمای ايران را تکذيب کرد


جـــرس: در ادامه واکنش ها به جعل و قلب اظهارات رئیس جمهور مصر در اجلاس تهران توسط ترجمۀ حکومتی، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه مصر با تکذیب بخشی از ترجمه ارائه شده از صحبت های محمد مرسی توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت که مرسی در سخنانش هیچ اشاره ای به كشور بحرین نکرده است.

روز گذشته مترجم تلویزیون جمهوری اسلامی، در ابتدای سخن مرسی در باره سوریه با جایگزین کردن کشور بحرین به جای سوریه سخنان مرسی را تغییر داد.

در بخش های دیگری از صحبت هم هنگامی که مرسی کشورهای شاهد تغییر با وصف کشورهای "بهار عربی" نام می برد، مترجم نام بحرین را هم می گنجاند و از "بهار عربی" به عنوان "بیداری اسلامی" یاد می کرد.

به گزارش العربیه به نقل از روزنامه الاهرام، در جریان کنفرانس خبری سخنگوی وزارت امور خارجه مصر، برخی از خبرنگاران، درباره اشاره مرسی به "بحرین و بحران در آن کشور" در سخنرانی مرسی در اجلاس سران عدم تعهد سوال کردند.

رشدی با تکذیب ذکر بحرین در سخنرانی مرسی گفت که افتتاحیه نشست تهران و سخنرانی رئیس جمهور مصر، زنده و مستقیم از بسیاری از تلویزیون ها پخش شد و می توان متن کامل آن را بر روی سایت وزارت امور خارجه مصر در شبکه اینترنت دید.
Balatarin

تداوم بی خبری از وضعیت مریم صالحی، با گذشت دو هفته از بازداشت شبانه


جـــرس: با گذشت دو هفته از بازداشت مریم صالحی، فعال حقوق بشر، پیگیری های خانواده وی در این مدت بی نتیجه بوده و هیچ اطلاعی از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری وی در دست نیست.

به گزارش سایت ملی – مذهبی، ماموران امنیتی ساعت چهار و نیم بامداد به منزل پدری مریم در شهر اراک وارد می شوند و با برخوردی تند و بدون ارائه حکم به تفتیش منزل پرداخته و بعد از زدن دستبند به مریم صالحی او را به محل نامعلومی منتقل می کنند. این در حالی است که در پیگیری های خانواده و دوستان مریم هیچ نهاد و ارگانی مسئولیت بازداشت او را بر عهده نگرفته است.

مریم صالحی دانشجوی بیست و پنج ساله یکی از اعضای گروه حامیان حقوق بشر در ایران است که در زیر مجموعه مدافعان حقوق بشر قرار می گیرد.

بر اساس تعریف کمیساریای عالی حقوق بشر، همه کسانی که به طور فردی یا گروهی در حمایت و بهبود حقوق بشر گام بر می دارند، مدافع حقوق بشر محسوب می شوند.

این مجموعه نگرانی های گوناگون حقوق بشری، مثل اعدام های بدون محاکمه، شکنجه، بازداشت ها و توقیف های خودسرانه، ختنه دختران و زنان، تبعیض، حقوق طبقات خاص مثل حقوق زنان، کودکان، پناهندگان و آوارگان و حقوق اقلیت های ملی و قومی و فرهنگی، زبانی و جنسیتی، مسایل استخدامی، اخراج اجباری، دسترسی به مراقبت های بهداشتی، زباله های سمی و تأثیر آن بر محیط زیست را مورد توجه قرار می دهند. فعالان حقوق بشر معتقدند که با اطلاع رسانی و علنی کردن عملکرد ناقضان حقوق بشر میتوان هرچه بیشتر واکنش و حمایت افکار عمومی و سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر را در راستای حمایت از قربانیان کسب کرده و هزینه نقض حقوق بشر را برای ناقضان بیش از پیش کرد.

مریم صالحی یکی از این فعالان مدافع حقوق بشر است که از پانزده روز پیش خبری از او نیست. در این رابطه با مادر وی گفت و گویی انجام داده ایم.

صدیقه ماهوری مادر مریم صالحی طی گفتگویی اظهار داشت: از آن روزی که مریم را از خانه با دستبند بردند ( ساعت ۴ و نیم صبح چهارشنبه ۲۵مرداد ماه) تا همین امروز هر روز من و دیگر اعضای خانواده و فامیل و دوستان و آشنایان بی وقفه به هر کجا که میتوانستیم سر زدیم. از زندانهای تهران و کرج و اراک گرفته، تا دادگاه ها و کلانتریها، و دیگر جاهایی که حتی قدرت فکر کردن به آنها را ندارم مثل سر زدن به بیمارستانها و پزشک قانونی !! فقط الان از خدا میخواهم که زودتر او را ببینم که سالم و سلامت باشد. بعد از آن حتی در زندان هم که باشد می رویم ملاقاتی و حتما آزاد می شود چون میدانم که دخترم بی گناه است ، مریم فقط و فقط دوست دارد که به دیگر انسانها کمک کند و عاشق این کار است و من اصلآ نمی فهمم که چرا باید برای حکومت یا دستگاه امنیتی مزاحمتی ایجاد کند؟"

وی در خصوص سکوت دو هفته ای خانواده گفت "چند روز اول پس از اینکه دخترم را دستگیر کردند، فکر می کردیم که بهتر است کسی اطلاع نداشته باشد از فعالیتها و دستگیری مریم و… حالا پس از اینکه شدیدا نگران سلامتی مریم هستیم و با گذشت بیش از دو هفته کماکان هیچ خبری از محل نگهداری و سلامت او نگرفته ایم، فکر می کنیم که بهتر باشد که در این مورد هر چه بیشتر اطلاع رسانی و کمپین کنیم، شاید از این طریق بتوانیم با مساعدت نهادها و سازمانهای حقوق بشری، بر ماموران امنیتی یا دستگاه قضایی برای مطمئن شدن از سلامت مریم و همچنین اجرای عدالت فشار وارد کنیم. و در این رابطه از همه کسانی که به نحوی قادر به کمک میباشند از جمله مقامات دولتی و انتظامی تقاضای مساعدت کنیم."
Balatarin

آغاز به کار شصت‌و‌نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز؛ صندلی خالی برای جعفر پناهی


بامدادخبر – شصت و نهمین دوره‌ی جشن‌واره‌ی فیلم ونیز، شامگاه چهارشنبه (۲۹ آگست-۸ شهریور)، با اکران فیلم بنیادگرای ناراضی (Reluctant Fundamentalist) ساخته‌ی میرا نایر، کارگردان هندی‌تبار در شمال ایتالیا آغاز شد و تا روز ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور) ادامه خواهد داشت.

امسال در بخش مسابقه‌ی جشنواره، ۱۸ فیلم از جمله تازه‌ترین آثار کارگردانانی چون ترنس مالیک، برایان دی‌پالما، اولیویه آسایاس، تاکشی کیتانو، کیم کی-دوک و مارکو بلوکیو برای کسب جایزه‌ی شیر طلایی با هم رقابت می‌کنند.

رامین بحرانی، کارگردان ایرانی مقیم آمریکا نیز با فیلم «به هر قیمت» در بخش مسابقه حضور دارد.

امیر نادری، کارگردان سرشناس ایرانی ساکن نیویورک نیز امسال داور بخش جنبی «افق‌ها»ی جشنواره ونیز است.

در همین حال، مسوولان جشنواره‌‌ی ونیز که پیش از این نام جعفر پناهی، کارگردان بین‌المللی سینمای ایران را به عنوان یکی از اعضای هیات داوران معرفی کرده بود، با توجه به حکم ممنوع‌الخروجی این کارگردان که مانع حضور وی در ونیز شده، برای وی یک صندلی خالی قرار دادند.

جعفر پناهی سال ۲۰۰۰ با فیلم دایره برنده شیر طلایی ونیز شد. او از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

فیلم «خانه‌ پدری» ساخته‌ی کیانوش عیاری که گفته می‌شد شاید به دلیل مخالفت مسوولان وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در این جشنواره شرکت نکند، در بخش «افق‌ها» اکران می‌شود.

«خانه پدری» با بازی مهدی هاشمی، شهاب حسینی، نازنین فراهانی و مهران رجبی، فیلمی اپیزودیک است که مشکلات زنان در «جامعه مردسالار ایران» در طی هفتاد سال اخیر را به تصویر کشیده است. این فیلم در سال ۱۳۸۹ ساخته شد، اما هنوز امکان نمایش در ایران پیدا نکرده است.

جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره فیلم دنیاست و از اعتبار ویژه‌ای در میان جشنواره‌های بین‌المللی برخوردار است.
Balatarin

بان گی مون: مهم است که صدای مردم ایران را در انتخابات آینده بشنوید



رادیو فردا - دبیرکل سازمان ملل روز پنج‌شنبه، نهم شهریورماه، در سخنرانی خود در دانشکده ارتباطات وزارت خارجه ایران به حاکمان جمهوری اسلامی گوشزد کرد که «بسیار مهم» است که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده «صدای مردم ایران» را بشنوند.

به گفته بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، در این سخنرانی که متن کامل آن در وب‌سایت سازمان ملل آمده است، او همچنین از مقامات ایران خواستار آزادی رهبران اپوزیسیون، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شده است.

به نظر آقای بان، تنها در صورت آزادی این زندانیان سیاسی است که شرایط «آزادی بیان و بحث آزاد» در ایران فراهم خواهد شد.

همچنین آن طور که وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، گزارش می‌دهد، دبیرکل سازمان ملل در دیدار خود از ایران رسما بر ملاقات با آقای موسوی و محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، تاکید کرده است.

پیشتر سخنگوی دبیرکل سازمان ملل وعده داده بود که عالی‌ترین مقام این سازمان در سفر به ایران تمام «نگرانی‌های جامعه جهانی» را به مقامات در تهران منتقل خواهد کرد.

به نظر می‌رسد بان گی مون در نخستین و احتمالا آخرین دیدار خود از ایران در مقام دبیرکل سازمان ملل فرصت را غنیمت شمرده تا به تمام مسائل داخلی ایران که به‌ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تشدید شده بپردازد و خواستار اقدام عاجل رهبران جمهوری اسلامی شود.

آن طور که در متن سخنرانی آقای بان در وزارت خارجه آمده است، او به زبانی غیرمستقیم و در عین حال روشن بر تمام مسائل انگشت گذاشته و اشاره کرده است که خواسته مردم ایران باید محترم شمرده شود.

او در این سخنرانی ضمن تاکید بر لزوم گوش دادن به صدای مردم در انتخابات سال آینده گفت: «باور دارم که مردم ایران می‌دانند چه جامعه‌ای می‌خواهند بسازند.»

او همچنین خاطرنشان ساخت که «محدود ساختن آزادی بیان و سرکوب فعالیت اجتماعی تنها توسعه کشور را به تاخیر انداخته و تخم بی‌ثباتی خواهد کاشت».

بان گی مون در بخشی دیگر از این سخنرانی تاکید کرده است که ایران باید بر همکاری خود با مکانیسم‌های حقوق بشری سازمان ملل،‌ «به‌ویژه گزارشگر ویژه» این سازمان، بیفزاید.

رهبران جمهوری اسلامی هنوز به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، که در پی سرکوب‌های پس از انتخابات سال ۸۸ به این مقام منصوب شد اجازه سفر به ایران و دیدار با زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها را نداده‌اند.

آقای بان در بخشی دیگر از سخنرانی خود با اشاره به زادگاهش، کره جنوبی، گفته است که این کشور در دوره‌ای تحت سلطه «دیکتاتوری نظامی» بوده و در این دوره «بهانه تمام سیاستمداران» تقابل فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی با «امنیت ملی» بوده و این که این فعالیت‌ها به سود کشورش نیست.

او در ادامه این اشاره که به نظر می‌رسد اشاره‌ای غیرمستقیم به وضعیت ایران باشد می‌گوید که به نظر او نباید میان این دو یعنی «مسائل و اهداف جامعه مدنی و امنیت ملی» تقابلی باشد.

«اقدام علیه امنیت ملی» در کنار «تشویش اذهان عمومی» و غیره یکی از تکراری‌ترین اتهاماتی است که در سه سال گذشته قضات جمهوری اسلامی با توسل به آن بسیار از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران را به زندان فرستاده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرده است که سازمان ملل و جامعه جهانی «کاملا پشتیبان مردم ایران در مبارزه طولانی‌شان در راه دموکراسی و حقوق بشر» هستند.

به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، آقای بان پیشتر هم در دیدار خود با محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای به تمام این مسائل اشاره کرده، از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده و بر لزوم احترام به حقوق مدنی مردم ایران تاکید کرده است.

بان گی مون تا جمعه، دهم شهریورماه، که اجلاس کشورهای غیرمتعهد به پایان می‌رسد در ایران به سر می‌برد.

Balatarin

اختلاف فرهنگی ،این بار در حاشیه اجلاس سران غیر متعهد تهران !

Balatarin

جهان سوم اینجاست !

Balatarin

محمد نوری زاد: کشتار ۶۷ لکه ننگ بر پیشانی کسانی است که در برابر آن سکوت کردند


ملی مذهبی -محمد نوری زاد در ادامه گفت و گوی خود با سایت خبری کلمه با اشاره به اینکه تا به حال هیچ پاسخی از طرف رهبری دریافت نکردم و به همین دلیل از ایشان بسیار گله مندم می گوید: بیست و چهار نامه ی من حداقل بیست و چهار سلام با خود داشت. ایشان علاوه برمقامی که به عنوان رهبری دارند، یک عالم اسلامی هستند. و می دانند ابتدایی ترین منازل انسانی و اسلامی را با ادب و ادب ورزی باید طی کرد. حتماً می دانند که اگر سلام مستحب است پاسخش واجب است. انصاف این بود که ایشان نه به محتوا بلکه به این بیست و چهار سلام من جواب می دادند.
 به گزارش کلمه، نوری زاددر این گفتگو با طرح این سوال که چرا رهبری تمامی سرنخ های حساس کشور را حتی تعیین تکلیف زندانیان سیاسی را به اراده ی فردی خویش بند کرده اند؟ ادامه می دهد: چرا در دل بسیجیان خوش نام سال های جنگ به اختراع جماعتی با همین نام دست برده اند که این جماعت به هیچ اصلی از اصول انسانی مقید نیستند و جز فحاشی و ضرب و شتم و تخریب و به هم زدن اوضاع بدیهی امور ندارند؟ و چرا داستان پرونده ی حمله ی این اوباشان مذهبی به کوی دانشگاه و به منزل معترضان به سرانجام نرسیده است؟ چرا روند کلی کشور بجای این که مطلوب عقلا و عقلگرایی باشد، مطلوب مداحان و فریبکاران و ریاکاران و رانت خواران شده است؟
 نوری زاد در قسمتی از این مصاحبه به کشتارهای سال ۱۳۶۷ هم اشاره می کند و این کشتار را لکه ننگی بر آمران آن و مراجع تقلید و تمام کسانی می داند که در برابر آن سکوت کردند. 
این گفت و گو به شرح زیر است:

گفتید داستان ساخت مصلای تهران داستان جمهوری اسلامی است. شاید از این زاویه که این مصلا بودجه ی فراوانی (حدوداً ده برابر یک مصلا با همین زیربنا و نقشه و مصالح) صرف کرده و هنوز دست نیازش دراز است. یا این مصلا باید نهایتاَ در مدت پنج سال ساخته و افتتاح می شد اما می بینیم بعد از سی و یکی دو سال هنوز ناتمام است. با تشبیه جمهوری اسلامی به مصلای تهران آیا منظور شما به هدر رفتن سرمایه ها و زمان در این کشور است؟

این هدر رفتن سرمایه ها و زمان البته یک بخش اساسی منظور من در این مثال است اما نه همه ی آن. گاه ممکن است شما درگیر حادثه و مشکلی شوید که وقوع آن از اراده ی شما خارج است و سرمایه های شما را و زمان شما را مصروف خود می کند. اینجا ای بسا شما مقصر نباشید. که چرا پول و زمان را صرف کرده اید و به صورت ظاهر چیز زیادی عایدتان نشده. مثل سال های جنگ. اگرچه در آن سال ها هم می شد به جای اداره ی عارفانه ی جنگ، به اداره ی عاقلانه ی آن همت کرد، اما با وقوع ناخواسته ی آن، هم سرمایه های پولی و انسانی ما از دست رفت و هم ما برای آبادانی و ساخت این کشورزمان را از دست دادیم. کار دیگری هم نمی شد کرد. وقتی کشوری درگیر جنگی ناخواسته می شود باید همه ی کارهایش را زمین بگذارد و به همان بپردازد. کمترین غفلت در اینجا موجب خسارت های تاریخی می شود.
اما قصد من به آن سوترِ این هدر شدن سرمایه و زمان اشاره دارد. اگر بخواهم تعارف را کنار بگذارم باید بگویم ما به کارناوال هدردادن سرمایه و زمان در مثال مصلای تهران، دو هیولای مخوف داخل کردیم. یکی هیولای بلاهت، یکی هم هیولایی که دردزدی و فریب و نامردی برای خود دم و دستگاهی دارد و خنده دار این که به ازای دزدی های آشکارش، خود را مجاهد و سرباز و خدمتگزار و مردمی نیز می داند و به کمتر از بهشت خدا هم راضی نیست.
در داستان مصلا، یک سوژه ی مذهبی بساطی فراهم می کند که جماعتی به نان و نوا برسند. شما فاکتور دزدی را از مصلای تهران حذف کنید ببینید چه عامل دیگری می تواند مانع برنامه ریزی و ساخت بهنگام این مصلا شود؟ انگار جماعتی در این سالها وارد چرخه ی ساخت مصلای تهران می شده اند با جیب های دراز. یک آجر برمی داشتند و در جایی روی زمین می گذاشتند و بلافاصله یک مشت پول بی زبان می تپاندند داخل همان جیب دراز. بعد یک آجر دیگر روی آجر قبلی می گذاشتند باز یک کپه پول می فشردند داخل جیب سیری ناپذیرشان. بدون آنکه نظارتی در کار باشد یا اساساً دستگاهی جرأت و توان نظارت بر تشکیلاتی مثل قرارگاه خاتم الانبیا را داشته باشد. شب های جمعه هم در همان خاک و خل و در هیبت پسران پیغمبر یک هیاهویی سر می دادند و دعای کمیلی برگزار می کردند تا کسی جرأت نکند به این دراز دزدان چپ نگاه کند. منظور من از انطباق داستان مصلا با داستان انقلاب، آمیختگی سوژه های مذهبی است با دو عامل. یکی بلاهت یکی هم دزدی وفریب. که این شابلون بلاهت و دزدی و فریب را می شود در بسیاری از طرح ها و پروژه ها بکار برد و همین نتیجه را گرفت.
 دقیقاً مثل چی؟
من صراحتاً بگویم داستان پرتاب ماهواره ی امید، جز فریب هیچ نبوده و نیست. این که شما یک تکنولوژی نامأنوس را با پول زیاد بخری و آن را به اسم خودت هوا کنی که نشد پیشرفت. کشورهایی که به سمت تکنولوژی هسته ای می روند یا بسیار کارآمد و هوشمند و قدر قدرت اند یا ابله. من دانش هسته ای را در فرانسه و انگلستان و آمریکا و چین ناشی از هوشمندی می دانم اما در شوروی سابق و کره ی شمالی و پاکستان و هندوستان و اسراییل و کشور خودمان ناشی از بلاهت.
در داستان هسته ای خودمان من بلاهت را می بینم که هیبتی از قلندری برآورده و سینه چاک و عربده کش حریف می طلبد. همین حالا به این پرسش پاسخ بدهیم که اگر ما اینهمه پول و اعتبار و وقتی را که صرف داستان نیم بند هسته ای خود کرده ایم، صرف اتمام پالایشگاه های عسلویه می کردیم و شانه به شانه ی قطری ها از چاه های مشترک گاز برداشت می کردیم، بُرد کرده بودیم یا حالا که هم پولمان هدر رفته و هم در مدار تحریم های کمرشکن قرار گرفته ایم و هم نیروگاه اتمی بوشهرمان یک لامپ نمی تواند برای ما روشن کند.
یک نگاهی به غوغای هسته ای در پاکستان و هندوستان بیندازید. اینها در فقر دست و پا می زنند اما بخاطر این که عقب ماندگی های خود را با قدم های بلند و جهش های فریبکارانه جبران کنند، به سراغ سوژه ای می روند که بهره مندی از آن به بلوغ نیاز دارد. شما یک تیغ صورت تراشی را بدهید به دست یک کودک. یک ترقه را بدهید دست یک نوجوان. دکمه ی انفجار یک معدن را در اختیار یک دیوانه بگذارید. معلوم است که خسارت ببار می آورد.
من شاید باور نکنید موافق حساسیت مجامع جهانی درباره ی جریان هسته ای خودمان هستم. چرا؟ چون ما به بلوغ هسته ای نرسیده ایم و ممکن است بعدها کار دست خودمان و مردمان جهان بدهیم. این بلوغ یعنی این که شما چاقو داشته باشید و در دعواهای تن به تن هرگز از آن استفاده نکنید. کلت داشته باشید و به طرف کسی که شما را عصبانی کرده و حال شما را گرفته شلیک نکنید. صدام این چاقو را داشت و عصبانی که شد به مردم خودش هم رحم نکرد. با ما جنگ داشت اما مردم حلبچه را با بمب های شیمیایی اش جزغاله کرد. ما کجا به بلوغ هسته ای رسیده ایم آنجا که در ساک مسافران بی خبر مکه ی خودمان اسلحه مخفی می کنیم و به عربستان می فرستیم؟ یا به محض شلیک آمریکایی ها و زدن هواپیمای مسافربری ما، داد و قال سرمی دهیم که ای دنیا این آمریکایی های نامرد را ببینید که به هواپیمای مسافربری هم رحم نمی کنند؟! اما دم برنمی آوریم که در سایه ی معکوس همان هواپیمای مسافربری جنگنده های خود را مخفی کرده بودیم تا از رادار ناو آمریکایی فرار کنند و به او ضربه بزنند. در قاموس بلوغ ما آیا یک زنگ خطری فعال نشد که ممکن است آن همه مسافربی پناه بخاطر هوش زیاد ما جانشان را از دست بدهند؟
ما نشان داده ایم که تا رسیدن به آن بلوغ حالا حالاها فاصله داریم. شما یک نگاهی به قد و بالای آقای احمدی نژاد با آن شعارهای هسته ای و غیرهسته ای اش بیاندازید ببینید دو گرم چیزی به اسم بلوغ در او پیدا می کنید؟ مثلاً دانشمندان می گویند آقا اکوسیستم طبیعی یک منطقه را همینجوری هردمبیل به هم نزنید چرا که ممکن است طبیعت آن منطقه به صورت واژگون طغیان کند و کار دستتان بدهد. صدام در اواخر عمرش تالاب بزرگ و هزاران ساله ی هورالعظیم کرد را برای کشت و کارخشک کرد. بی آنکه بداند این تالاب با سایر پدیده های طبیعی در یک چرخه ی تنگاتنگ بده و بستان دارد.
همین غباری که هر از گاه چشم مردم عراق و عربستان و اهواز را کور می کند و گاه تا خود تهران پیش می آید ناشی از شلتاق همان بلوغ نداشته است. یا بلایی که بلاهت مسئولان نابالغ ما به سر دریاچه ی ارومیه آورده است. یا سرازیرکردن شتابزده ی بنزین با سرب و ناخالصی زیاد به اسم تولید داخلی به چرخه ی مصرف سوخت کشور. اینها حالا تبعاتش بعدها معلوم خواهد شد. من یک واژه اختراع کرده ام برای همین کارهای مطالعه نشده ی ناگهانی. چی؟ “بلوغ احمدی نژادی”. این واژه ناظر به این حقیقت است که ما شب خوابیده ایم ناگهان که صبح از خواب برمی خیزیم می شنویم که دولتمردان و مجلسیان و قاضیان ما تصمیم گرفته اند کوهی را در وسط کویر جابجا کنند. کلی پول و متخصص و بولدوزر و لودروبیل مکانیکی می ریزند توی همان کویر و مشغول کار می شوند. هرچه دانشمندان و بچه های کودکستانی می گویند آقایان این کار شما مطالعه شده و عقلانی و اقتصادی نیست چپ چپ نگاهشان می کنند که یعنی می گویید ما نمی فهمیم؟

اجازه بدهید مسیر سئوال و جواب را ببریم به سمت نامه هایی که شما به رهبری نوشتید. سه نامه ی اول را که نوشتید شما را بردند به اوین. از داخل زندان اوین نامه های چهارم و پنجم را نوشتید. به مرخصی که آمدید با وجود آنکه برای شما شرط گذاشته بودند که ننویس و بیرون باش نامه ی ششم را نوشتید. خیلی هم تند. شما را برگرداندند به زندان. نامه ی هفتم و هشتم را از داخل زندان نوشتید و منتشر کردید. این دوره یک دو سالی طول کشید که یک سال و نیمش را شما در زندان گذراندید. از زندان که بیرون آمدید یک مدت هیچ خبری از شما نشد. ناگهان نامه ی نهم را نوشتید. و مطرح کردید که در این مدت مشغول فیلمسازی از ماجرای زندان خودتان بوده اید تا برای رهبری بفرستید. بعد هم مسلسل وار نامه های دهم و یازدهم تا آخری که نامه ی بیست و چهارم یا بیست و پنجم باشد. مخاطب همه ی نامه های شما رهبری بود. سئوال این که از این همه نامه هیچ جوابی گرفتید؟ هیچ سیگنالی از طرف بیت رهبری برای شما نیامد که حرف حسابتان چیست؟ این سئوالی است که اغلب به ذهن همه خطور می کند.

پاسخم منفی است. من هیچ پاسخی از طرف ایشان دریافت نکردم. و بهمین دلیل از ایشان بسیار گله مندم. بیست و چهار نامه ی من حداقل بیست و چهار سلام با خود داشت. ایشان علاوه برمقامی که بعنوان رهبری دارند، یک عالم اسلامی هستند. و می دانند ابتدایی ترین منازل انسانی و اسلامی را با ادب و ادب ورزی باید طی کرد. حتماً می دانند که اگر سلام مستحب است پاسخش واجب است. انصاف این بود که ایشان نه به محتوا بلکه به این بیست و چهار سلام من جواب می دادند.

فکر نمی کنید همین که با شما کاری ندارند خودش یک جور جواب است؟ هر کس دیگر بجای شما بود به قول خودتان حتماً پودرش می کردند. مثل سعیدی سیرجانی. یا همان بلایی که سر آقای زید آبادی آمد. یک نامه نوشت و به سال ها زندان و تبعید محکوم شد.

من در آن نامه ها شاید ده ها پرسش مطرح کرده ام. با ده ها پیشنهاد و ده ها آسیب و درد. و راه هایی برای برون رفت از این اوضاع و احوالی که گرفتارش هستیم. در نهج البلاغه نامه های متقابل حضرت علی و معاویه هست. نامه های معاویه به حضرت علی هم هست. این یعنی چه؟ یعنی حضرت علی برای نامه ی فردی مثل معاویه ارزش قائل می شده. در نهایت ادب با او محاجه می کرده. حالا رهبر ما همان حضرت علی و من همان معاویه. انصاف نبود به نامه های این معاویه ی خانگی پاسخ داده می شد؟
البته من بعضی وقت ها به ایشان حق می دهم که از کنار اینگونه نامه ها به نرمی عبور کنند و خودشان را به ندیدن و نشنیدن بزنند. من خودم را جای ایشان می گذارم می بینم نامه ای ازطرف نوری زاد منتشر شده که در او آمده: ای رهبر گرامی، بعضی از پاسداران اطراف شما دزدند. بعضی از اطلاعاتی های اطراف شما هیولایند. اینها دارند اموال مردم را غارت می کنند. قاچاق می کنند. در کشتار و شکنجه ی مردم سهم و نقش دارند. در کارهای اقتصادی دخول کرده و می کنند. آن هم بی در و پیکر. بی آنکه دستگاهی جرأت اعتراض و حسابرسی از آنها را داشته باشد. در کارهای سیاسی دخول کرده اند. در کارهای امنیتی دخول کرده اند.
خب، شما جای رهبری، ایشان جواب بدهند که چه؟ بگویند: نخیر اینها اینطور که شما می گویید خطار کار نیستند بلکه فرزندان فداکارمنند؟ بگویند اینها دزد نیستند؟ بگویند اینها قاچاقی نیستند و به کارهای اقتصادی و سیاسی و اطلاعاتی دخول نکرده اند؟ حفظ نظام که اوجب واجبات است. حفظ نظام می گوید پاسداران من باید از لوازم آرایش تا دیش و رسیور ماهواره و یخچال و فریزر و لوازم پزشکی و داروهای غیراستاندارد و هزار قلم دیگر را قاچاق کنند. حفظ نظام می گوید که پاسداران من باید همه ی پیمانها را در مناقصه های صوری درو کنند. حفظ نظام می گوید پاسداران من باید درکارهای اطلاعاتی دخول کنند. اصلاً هم این کارها غیرقانونی نیست. چرا؟ چون من خودم فراتر از قانونم. فراتر از قانون؟ بله، این را خود قانون می گوید.
آیا رهبر می تواند به این پرسش من پاسخ بگوید که چرا و به چه دلیل با یک تلفن بیت ایشان، ناگهان جوان ناکارآمدی چون سعید مرتضوی به مقام دادستانی گمارده می شود؟ یا چرا آدم های هفت خط اما خودی از پرونده ی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی کنار گذاشته می شوند؟ یا این چه نظامی است که زیر عبای آن از خلخالی هست تا جنتی تا سید محمد خاتمی؟ و همه در چارچوب نظام؟ قبول می کنید که رهبری اگر لب وا کنند و بخواهند به یکی از نامه های من پاسخ بدهند، از در و دیوار بر او نامه می بارد و این خط قرمز مورد تعرض قرار می گیرد. که در آن صورت مگر می شود جلوی این سیل ویرانگر را گرفت؟ پس چه بهتر که نامه ها را ندیده و نخوانده و نشنیده بگیرند. به نظر شما اینجوری بهتر نیست؟
شما در یکی از نامه هایتان نوشته بودید که ما در مجاورت فروپاشی هستیم. فکر نمی کنید خود شما با این نامه ها به روند آن فروپاشی دارید کمک می کنید؟

بله، من دارم به این فروپاشی کمک می کنم. اصلاً صریح تر بگویم. من دارم به این فروپاشی اصرار می ورزم. فروپاشی چه؟ فروپاشی بی قانونی ها و ظلم ها و دروغ ها و نکبت ها.
 البته این یک حرف کلی است. شما حرف از قانون می زنید. اجازه می دهید ما هم صریح بپرسیم؟ شما در نسبت با رهبری، خودتان را دوست ایشان می دانید؟
من خودم را حتماً دوست ایشان می دانم. و دوست دارم به شرطی که ایشان به حقوق مردم بها بدهند صد سال عمر کنند و صد سال ولی فقیه باشند و صدسال سایه شان روی سرما باشد.
اصلاً باورکردنی نیست؟
چی باورکردنی نیست؟

این دوست داشتن های شما که خواستار صد سال باقی ماندن رهبر هستید. این خواست شما با محتوای نامه های شما جور در نمی آید.
اتفاقاً بسیار هم جور است. آقای خامنه ای به این چند شرط من بها بدهند و صد سال دیگر بر ما رهبری کنند. شاید بگویید نوری زاد کی هست که با چند تا شرط بخواهد رهبری آقای خامنه ای را تا صد سال دیگرت ضمین کند؟ به این چند شرط من اگر دقت کنید اطمینان می دهم با من هم رأی خواهید شد و به صد سال رهبری آقای خامنه ای رضایت خواهید داد.
من می گویم آقای خامنه ای صد سال رهبر ما باشند اما شجاعانه در برابر بهاییان ایرانی بنشینند و به آنان بگویند: به همه ی هستی قسم خدا و پیغمبر کجا منظورشان این بوده که شما را بخاطر اعتقاداتتان به تنگنا بیاندازند و شما را از ابتدایی ترین حقوق انسانی تان باز بدارند! وای بر آن کسی که حکم محرومیت های بدیهی و انسانی شما را امضا کرده و به نام اسلام در مدت سی و سه سال بارانی از تحقیر و ظلم و محرومیت بر سر تک تک شما بارانده. با آنکه شما گفته اید ومی گویید: ما نه جاسوسیم نه اسلحه به دستیم نه خواستارسرنگونی جمهوری اسلامی هستیم نه ازدیوار کسی بالا می رویم نه هرزه ایم نه با رواج فحشا موافقیم نه با دشمنان شما دست به یکی کرده ایم. تنها تفاوت ما با شما عقیده ی ماست. همان عقیده ای که خدا ما را در انتخاب آن آزاد و مخیر ساخته است.
آقای خامنه ای صد سال دیگر رهبر ما باشند اما رسماً در برابر تاریخ و مردم آسیب دیده ی ایران زانو بزنند و بگویند: این کارهایی که ما در این سی و سه سال کردیم هیچ ربطی به اسلام نداشته. ما می خواسته ایم حاکم باشیم بهمین دلیل رقبای خود را و معترضان خود را زدیم و کشتیم و اموالشان را مصادره کردیم.
آقای خامنه ای صد سال دیگر رهبر ما باشند اما اعتراف کنند که: در هیچ کجای اسلام و در هیچ کجای قاموس الهی ظهور قصابانی چون خلخالی و فلاحیان گنجانده نشده که به راحتی خیار و پنیری که می شود بی زحمت دو نیمشان کرد، جماعتی از انسانهای بی گناه را بی آنکه مجال دفاع به آنان بدهند از وسط دو نیمشان کردند و به رگبارشان بستند و گوش تا گوش سرشان را بریدند و نابودشان کردند.
آقای خامنه ای صد سال دیگر رهبر ما باشند اما حتماً به کشتار فله ای در سال شصت و هفت اشاره کنند و فقط این را به ما بگویند که اختیار این عمل هولناک را از کجای اسلام و از کجای انسانیت و از کجای عقل بیرون کشیده اند.
من معتقدم کشتار خاموش سال شصت و هفت لکه ی ننگی است نه تنها بر پیشانی حاکمان ما، که بر پیشانی تک تک مراجع تقلید و مسئولان و دستگاه قضایی و نمایندگان مجلس ما الی الابد. آنانی که بخاطر یک لقمه اعتبار، در برابر و قوع این حادثه ی خونین سکوت کردند و نام ما را در ردیف هیتلرها و چنگیزها جای دادند. ما باید در پیشگاه این مردم و دربرابر تاریخ و آیندگان به خاک بیفتیم و زاربزنیم و عمامه از سربرداریم و گریبان پاره کنیم و هوار بکشیم و ضجه بزنیم و خون گریه کنیم و خود را به اراده ی قانون و خواست جمعی مردم بسپریم. این خون های بنا حق ریخته شده، اصلاً چیزی نیست که با اطلاق یک واژه ی منافق بشود پای برآن نهاد و نادیده اش گرفت.
معتقدم امروز هر که بخواهد بر این سرزمین فلک زده حکومت کند یا بعدها به گردونه ی انتخابات درست و مردمی وآزاد آن داخل شود، باید تکلیفش را با حادثه ی خونین و قصابانه ی سال شصت وهفت روشن کند. این خون ها همچنان تروتازه اند و ازتک ما که درآن سهم و نقشی داشته ایم مطالبه ی حق خود را می کنند. چرا؟ چون این خون ها را ما به اسم اسلام ریخته ایم و ذات اسلام از یک چنین قصابی و وحشی گری متنفر است. ما باید به تاریخ و به صاحبان این خون های بناحق ریخته شده پاسخ بدهیم که در کدام دادگاه و با کدام قانون و با کدام وکیل و با کدام پرونده و با کدام حق دفاع و با کدام هیأت منصفه و با اعتنا به کدام رویه ی عقلانی ما به یک چنین قتل عام کوردست برده ایم؟
من از سایت کلمه بخاطر جایگاه روشنگری اش بسیار سپاس مندم. اما نه سایت کلمه بل همه ی ما باید این را تمرین کنیم که اگر خطایی درگذشته انجام داده ایم بهترین راهِ محو یا تقلیل یا جبران آن خطا اعتراف به آن و سعی درترمیم آن است نه لاپوشانی آن. شاید به شما که مثل خود من خود را موظف به حمایت از آقایان میرحسین موسوی و خاتمی می دانید دشوار باشد که از نوری زاد بشنوید: چرا آقای خاتمی جرأت و شهامت اعتراف به این را ندارد که از تضییع حقوق بهاییان ایران سخن بگوید؟ یا از همین کشتارسال شصت و هفت؟ راستی چرا؟ مگر می شود اصلاح طلب بود و در همان حال به چشم خود دید جماعتی دارند زیر چرخ های اسلامی ما له می شوند؟ و سکوت کرد؟
آقای خامنه ای صد سال دیگر رهبر ما باشند اما مرد و مردانه به ما بگویند: چه میزان از پول مردم به اشاره و دستور مستقیم ایشان به افغانستان و سوریه و لبنان و حزب الله و فلسطین و میانمار و هر جای دیگر سرازیر شده است؟
آقای خامنه ای صد سال دیگر رهبر ما باشند اما در یک جمله به ما بگویند این را از کجای اسلام پیدا کرده اند که مجموعه های تحت امر ایشان مثل بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی و سپاه و اطلاعات چرا نباید به هیچ تشکیلات نظارتی اجازه ی واکاوی در چند و چونشان را بدهند؟
آقای خامنه ای صد سال دیگر رهبر ما باشند اما به ما بگویند این را از کجای اسلام برداشت کرده اند که سنی ها و دراویش و سایر معتقدان به نحله های متفاوت فکری، نباید امنیت اعتقادی داشته باشند؟
ایشان صد سال دیگر رهبر ما باشند اما به شرط این که صادقانه به ما بگویند علت این که زلف اعتبارشان را به زلف فرد نامتعادلی مثل آقای احمدی نژاد گره زدند چه بوده؟ به بما بگویند علت این که با حمایت های بی دریغشان از احمدی نژاد خسارت های جبران ناپذیری به شاکله ی کلی کشور وارد آورده اند و هنوز نیز می آورند و در این مسیر سخن مشفقانه ی احدالناسی را نیز نخواسته اند که بشنوند در این بوده که خدا وکیلی در آقای احمدی نژاد مختصری عقل و درایت مشاهده کرده اند؟ یا نه، او را برای بقای خود مناسب تر یافته اند؟
آقای خامنه ای صد سال دیگر رهبر ما باشند اما صادقانه به ما بگویند بعد از پیروزی انقلاب، روحانیان در یک جا، تنها در یک جا، تنها در یک جا، تنها در یک جا، تنها در یک جا، مدیر بوده اند و در همان یک جا موفق عمل کرده اند. و بلافاصله صادقانه اعتراف کنند که: روحانیان بخاطر سوادی که نداشته اند، مسیر نخبگی و تخصصی کشور را ضایع کرده اند و با دخالت های بی در و پیکرشان در اموری که بدان ها مربوط نبوده، ایران بزرگ را ذلیل و خوارکرده اند و بر زمین گرم تباهی اش کوفته اند.
آقای خامنه ای صد سال دیگر رهبر ما باشند اما به ما بگویند چگونه شد که نخبگی در کشور ما رو به افول نهاد و پخمگی برآمد و برمسند نشست؟
ایشان به ما بگویند چرا تمامی سرنخ های حساس کشور را حتی تعیین تکلیف زندانیان سیاسی را به اراده ی فردی خویش بند کرده اند؟ چرا در دل بسیجیان خوش نام سال های جنگ به اختراع جماعتی با همین نام دست برده اند که این جماعت به هیچ اصلی از اصول انسانی مقید نیستند و جز فحاشی و ضرب و شتم و تخریب و به هم زدن اوضاع بدیهی امور ندارند؟ و چرا داستان پرونده ی حمله ی این اوباشان مذهبی به کوی دانشگاه و به منزل معترضان به سرانجام نرسیده است؟ چرا روند کلی کشور بجای این که مطلوب عقلا و عقلگرایی باشد، مطلوب مداحان و فریبکاران و ریاکاران و رانت خواران شده است؟
Balatarin

اولین واکنش های مقامات جمهوری اسلامی به اظهارات مُرسی: پختگی نداشت و مخل نظم جلسه شد


جـــرس: در پی اعلام مواضع مصر نسبت به سوریه در جریان اظهارات رئیس جمهور آن کشور در اجلاس تهران، دو تن از مقامات جمهوری اسلامی به واکنشی تند دست زده و محمد مُرسی را به "خامی"، "بی دقتی" و "اخلال در نظم و روند اجلاس تهران" متهم کردند.
محمد مرسی، رييس جمهوری مصر، روز پنجشنبه، ۹ شهريور ماه، در اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران از حکومت سوريه انتقاد کرد و رژيم بشار اسد را نظامی سرکوبگر دانست. در اعتراض به این سخنان، هیات سوری اجلاس را ترک کرد.

درحالیکه مقامات و رسانه های جمهوری اسلامی سعی در جعل و قلب اظهارات رئیس جمهور مصر داشتند، اما بازتاب این اظهارات و اقدام ایران، سبب برخی واکنش ها شده است.

در اولین واکنش، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی ابتدا از تعلل محمد مرسی در اعطای ریاست جنبش عدم تعهد به ایران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه آقای مرسی پختگی لازم در اداره نشست سران نم را نداشت و برنامه و نظم اجلاس را به هم ریخت.

به گزارش مهر، حسین شیخ الاسلام در ادامه به ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد اشاره کرد و افزود: اگر ایران در گذشته موضعی می گرفت تنها موضع کشور خود را بیان می کرد اما امروز ایران رئیس جنبش عدم تعهد است و مواضع این کشورها را بیان می کند.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایران امروز رهبر یک ارکستر با 120 نوازنده است که هر کدام از این کشورها به گونه ای ساز خود را می زنند و باید با تنظیم مواضع و فرهنگ کشورها یک موسیقی موزون بر اساس اصول عدم تعهد بسازیم که این کار مشکلی است اما جمهوری اسلامی لیاقت و شجاعت ساخت این موسیقی را دارد.

شیخ الاسلام تاکید کرد: محمد مرسی رئیس جمهور مصر به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد اشتباه بزرگی مرتکب شد و از اصول اصلی جنبش عدم تعهد خارج شد و تنها موضع کشور مصر را بیان کرد در حالی که به عنوان رئیس جمهور تنها باید مواضع نم را اعلام می کرد.

وی با بیان اینکه عملکرد مرسی در افتتاحیه نشست نم نشان دهنده رهبری یک جنبش نبود گفت: رهبر یک جنبش باید نظرات همه اعضا را منعکس کند و به بیان نظرات شخصی خود نپردازد.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این وجود مواضع آقای مرسی فرقی در ماهیت موضوع نخواهد کرد و این اعضا نیستند که باید با نظر رئیس جمهور مصر همراه شوند بلکه آقای مرسی باید خود را با مواضع اعضای جنبش عدم تعهد هماهنگ کنند.

شیخ الاسلام با تاکید بر اینکه محمد مرسی در نشست افتتاحیه برخلاف اصول جنبش عدم تعهد رفتار کرد گفت: وی با وجود اینکه می توانست موضعی را یک بار اعلام کند اما شاهد بودیم که برخی مواقع موضع خود را چند بار تکرار می کرد و این خلاف اصول بود.

محمد جواد اردشیر لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز، با بیان اینکه سخنان مرسی درباره سوریه دقت کافی را نداشت گفت که باید شرایط مرسی را در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار با بان کی مون در تهران اشاره کرد و گفت: امروز به اسم حقوق بشر تهاجمات زشتی به ایران می شود و متاسفانه تشکیلات سازمان ملل مقهور این تهاجمات است.

Balatarin

وزیر خارجه سوریه: در اعتراض به سخنان مرسی سالن اجلاس تهران را ترک کردیم


جـــرس: درحالیکه رسانه ها و مقامات جمهوری اسلامی با سانسور و جعل سخنان رئیس جمهور مصر در مورد سوریه، سعی در همگام نشان دادن وی با خود داشتند، وزیر امور خارجه سوریه جمعه صبح اعلام کرد که هیئت این کشور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران در اعتراض به سخنان محمد مرسی رئیس جمهور مصر، سالن اجلاس را ترک کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، ولید معلم همچنین گفت پس از پایان سخنرانی مرسی، هیئت رسمی سوریه دوباره به سالن اجلاس بازگشت.

علاوه بر خبرگزاری رسمی سوریه، سایت رسمی رادیو تلویزیون دولتی این کشور نیز این مطلب را منتشر کرده است.

معلم اضافه کرد: سخنرانی مرسی (درباره سوریه) به معنی دخالت در امور داخلی سوریه و نادیده گرفتن عرف ریاست اجلاس است. این سخنان، به معنی تحریک خون ریزی در سوریه است.

مرسی در سخنانش با توصیف حکومت سوریه به ظالم و سرکوبگر خواستار تغییر آن شد.

اما خبرگزاری‌های رسمی و غیر رسمی جمهوری اسلامی، به دستور حاکمیت، بخشی از سخنرانی محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر درباره انتقاد از حکومت سوریه را سانسور کردند.
علاوه بر خبرگزاری‌های رسمی و غیر رسمی داخل ایران، تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی که سخنان محمد مرسی را زنده پخش می‌کرد، هنگامی که مرسی حکومت سوریه را "سرکوبگر" خواند، صدای ترجمه همزمان را پایین آورد و به جای نام کشور سوریه با تغییر آشکار سخنان محمد مرسی از نام کشور بحرین استفاده کرد.
Balatarin

آمریکا:از زیرپاگذاشتن تعهدات هسته ای توسط ایران شگفت‌زده نشدیم


ندای سبز آزادی - کاخ سفید آمریکا می‌گوید به دقت درحال مطالعه و بررسی گزارش تازه آژنس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه گفت که ما سرگرم بررسی جزئیات گزارش تازه آژانس درباره برنامه اتمی ایران هستیم، اما چندان هم از زیرپاگذاشتن تعهدات از سوی ایران شگفت‌زده نشده‌ایم.

به گزارش رادیو فردا سخنگوی کاخ سفید همچنین افزود: «پرزیدنت باراک اوباما بارها این مساله را روشن ساخته که مصمم است جلو دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد و تلاش‌های بی‌سابقه‌ای را برای بازگرداندن ایران به انجام وظایف و تعهداتش هدایت کرده است. فرصت برای حل مساله از طریق سیاسی همچنان باقی است، اما این فرصت همیشگی نیست».

تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنج‌شنبه منتشر شد، به پاکسازی گسترده پایگاه نظامی پارچین، دو برابر شدن تعداد سانتریفیوژها در تاسیاسات فردو و تولید ۱۸۹ کیلوگرم اورانیوم با غلظت بالا در دو سال گذشته اشاره کرده است.
Balatarin

ادامه بازداشت حمیدرضا مسیبیان، از فعالان مدنی امدادگر مناطق زلزله زده


کلمه: حمیدرضا مسیبیان از فعالان مدنی بازداشت شده در کمپ سرند مناطق زلزله زده ایران همچنان در بازداشتگاه اطلاعات تبریز است.

به گزارش جرس، این فعال مدنی و پژوهشگر تاریخ، که ده روز قبل به همراه دهها فعال مدنی دیگر در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی بازداشت شد، در تماس کوتاهی با یکی از نزدیکان خود گفته است که همچنان در بازداشتگاه اطلاعات تبریز است.

مقام های امنیتی و سیاسی در ایران اتهام فعالان مدنی را “توزیع مواد غذایی فاسد” و “همکاری با رسانه های خارجی” عنوان کرده اند.

این در حالی است که این گروه داوطلب علاوه بر توزیع مواد مورد نیاز زلزله زدگان، نسبت به احداث امکانات بهداشتی موقت در این مناطق نیز اقدام های قابل توجهی را انجام داده اند.

حمید رضا مسیبیان، دانش آموخته مهندسی عمران و پژوهشگر تاریخ است که پیش از این هم در سال ۱۳۸۹ بازداشت شده بود.

از این فعال مدنی و پژوهشگر تا به حال کتاب هایی با موضوع نهضت ملی ایران و ملی شدن صنعت نفت ایران منتشر شده است. مسیبیان به تازگی پژوهش خود در باره مناطق جدا شده از ایران را نیز روانه بازار کتاب کرده است.
Balatarin

گزارش به مخاطبان/ ارسال نامه شهروندان ایرانی به سازمان ملل + عکس


کلمه: نامه بیش از ۱۰ هزار شهروند ایرانی خطاب به بان کی مون که در آن درخواست پیگیری وضعیت موسوی، رهنورد، کروبی مطرح شده بود، به دفتر مرکزی سازمان ملل در نیویورک ارسال شده است و تصویر و رسید آن نیز برای اطلاع مخاطبان کلمه و همراهان سبز منتشر می شود.

به گزارش کلمه، این نامه مردمی که تنها در عرض یک شبانه روز به امضای بیش از ۱۰ هزار نفر از شهروندان ایرانی رسیده بود، طبق وعده قبلی به سه دپارتمان در سازمان ملل ارسال شده است.

دفتر کمیساریای عالی ملل متحد برای حقوق بشر، واحد سوالات عمومی و همچنین دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد؛ هر یک نسخه ای از متن این نامه و توضیح کلمه درباره آن را به همراه دی‌وی‌دی حاوی امضاها دریافت کرده‌اند.

در این نامه، خطاب به بان کی مون آمده است: شما در حالی به کشور ما سفر می‌کنید که بیش از یک سال است میرحسین موسوی، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری، به همراه همسرش و نیز آقای کروبی، دیگر همراه جنبش سبز، بدون برگزاری هیچ دادگاه و بدون رعایت هیچ قانونی در بازداشت خانگی بوده و با تحمل انواع مشقت‌ها از چشم مردم و خانواده خود دورند. ما شهروندان معترض ایرانی از شما می‌خواهیم که در بازدید خود از تهران با این رهبران بی‌گناه به بند کشیده شده ملاقات کنید و ما را از سلامت و وضعیت ایشان مطمئن سازید و نیز در دیدار با حاکمان، آنان را به رعایت موازین و قواعد انسانی در برخورد با منتقدان و مخالفان فرا بخوانید و به نقض حقوق بشر در کشور ما اعتراض کنید.

همچنین توضیحی که به همراه این نامه برای سه دپارتمان مذکور ارسال شده، با شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند» که بر سردر ورودی ساختمان مرکزی سازمان ملل در نیویورک قرار گرفته، آغاز شده و در ادامه آن، با یادآوری اینکه این نامه را مردم کشوری امضا کرده اند که صاحب اولین منشور حقوق بشر است اما شهروندان آن بعد از هزاران سال هنوز برای پایه ای ترین حقوق انسانی مبارزه می کنند، از مسئولان سازمان ملل خواسته شده که درخواست ده هزار شهروند ایرانی برای دیدار عالی جناب بان کی مون با رهبران زندانی مخالف دولت در ایران پیگیری و نتیجه آن اعلام شود.

فایل پی‌دی‌اف نامه‌های ارسال شده به این سه بخش سازمان ملل از طریق این لینک‌های زیر قابل مشاهده است:
The Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights
Public Inquiries Unit
Office of the United Nations Secretary­ General

همچنین به دریافت کنندگان این توضیحات اعلام شده که دی‌وی‌دی ارسال شده حاوی اثر انگشت دیجیتالی مربوط به ایمیل امضاها است و علت رمزگذاری آن نیز محافظت از هویت امضاکنندگان این طومار از دسترس حکومت ایران اعلام و تاکید شده که در صورت لزوم، اسامی به صورت بدون رمزگذاری نیز برای پیگیری های بعدی به سازمان ملل اعلام خواهد شد.

تصاویر نامه های ارسالی به سازمان ملل و رسید پستی آن را در زیر همین خبر ببینید.

چند ساعت قبل هم کلمه گزارش داد که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در دیدارهای خود با مقام های حکومتی در ایران، خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رهبران جنبش سبز شده و همزمان درخواست رسمی او برای دیدار با میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی در سفر جاری نیز به مسئولان کشور اعلام شده است.








Balatarin

محمد جواد لاریجانی : سعه صدر داریم، سخنان مرسی و بان کی مون را تحمل کردیم!


ملی مذهبی -محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در سخنانی عجیب تحمل سخنان مرسی و بان کی مون را از سوی جمهوری اسلامی نشانه سعه صدر نظام دانست . این در حالی است که اجلاس غیر متعهد ها اجلاسی بین المللی است و کشور میزبان حق حذف نظرات مخالفان خود را ندارد.
به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد لاریجانی شامگاه پنجشنبه در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا با اشاره به لزوم اصلاح ساختار سازمان ملل گفت: این سازمان توسط غربی ها به یک افتضاح کشیده شده و آنها از این سازمان استفاده ابزاری می کنند و هنگامی که جایی روش های آن را دوست نداشته باشند این سازمان را تحقیر می کنند.
وی با اشاره به تلاش غربی ها برای منصرف کردن حضور سران در اجلاس تهران و افشای تبادل پیام توسط برخی کشورهای غربی، مدعی شد : غرب در این زمینه فراتر از پیام عمل کرد و در یک فاصله چند ماهه عملیات وسیع دیپلماتیک از سوی وزرای خارجه و روسای جمهور کشورهای غربی انجام شد تا مقامات نم در تهران شرکت نکنند اما غربی ها با ناکامی بزرگی روبرو شدند.
لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه تشکیل اجلاس تهران پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران بود گفت: هر کشوری که در اجلاس تهران شرکت نمی کرد به ضرر خود عمل می کرد و امتیازاتی را از دست می داد.
وی در خصوص سخنان مرسی رئیس جمهور مصر در اجلاس نم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از بیان نظرات مخالف ابایی ندارد گفت: ما اعتقاد نداریم که باید نظرات دیگران را حذف کرد. در اجلاس امروز تهران اظهارات مخالفی از سوی محمد مرسی رئیس جمهور مصر و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل مطرح شد؛ اما ما مخالف اظهار نظر نیستیم و اعتقاد داریم کسی نباید نظر خود را به دیگران تحمیل کند.
گفتنی است محمد مرسی رئیس جمهور مصر در سخنانش در اجلاس تهران با اشاره به بحران سوریه به دفاع از مخالفان اسد پرداخت و با بیان اینکه «این یک وظیفه اخلاقی است که در کنار مردم سوریه و علیه رژیم ستمگری که مقبولیت خود را از دست داده بایستیم»، افزود:«این یک ضرورت سیاسی و استراتژیک است. این از باور ما نسبت به یک سوریه مستقل بر می خیزد و همه ما باید پشتیبانی کامل مان را از مبارزه مردمی که خواهان آزادی و عدالت در سوریه هستند بیان کنیم.» مرسی در سخنان خود نظام اسد را نظامی سرکوب گر دانست که به خاطر کشتن مردمش مشروعیتش را از دست داده است.
Balatarin

دبیرکل سازمان ملل خواستار شد: آزادی رهبران مخالفان، مدافعان حقوق‌بشر، روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی در ایران


ملی مذهبی - بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل می‌گوید که در دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی، خواهان آزادی رهبران مخالفان، مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی شده تا بدین ترتیب فضا برای آزادی بیان و گفتگوی آزاد فراهم شود.
به گزارش رادیو فردا، دبیر کل سازمان ملل، روز پنجشنبه در سخنانی در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران، با اشاره به این‌که رفع تبعیض علیه زنان و اقلیت‌ها از جمله چالش‌ها بر سر راه استیفای حقوق بشر است، تأکید کرد که محدودیت آزادی بیان و سرکوب فعالان اجتماعی مانعی بر سر راه توسعه بوده و بذر بی‌ثباتی را در کشور می‌پراکند.
دفتر خبری دبیرکل که این سخنان را انتشار داده به نقل از آقای مون آورده است که وی در گفت‌وگو با رهبر جمهوری اسلامی، خواستار تقویت همکاری‌های ایران با نهادهای حقوق بشر سازمان ملل و به‌خصوص گزارش‌گر ویژه ایران شده است.
Balatarin

پاسخ تبریزی به ادعاهای بازیگر "قلاده های طلا": هر کسی باید حد و اندازه خودش را بداند



عضو “ستاد کمک رسانی سینماگران به زلزله زدگان آذری” اخراج هر بازیگری از محل این ستاد در سینما آزادی را تکذیب کرد.
کمال تبریزی در واکنش به سخنان بازیگری که مدعی اخراج از محل جمع آوری کمک های مردمی شده است، عنوان کرد: طی دو روز جمع آوری کمک های مردمی در سینما آزادی کسانی که به نوعی در ارتباط با سینما بودند به آنجا آمدند و هیچ محدودیتی قائل نبودیم. حتی خودم از طریق پیامک از چند مسئول ارشاد هم دعوت کردم به آنجا بیایند. چون کار سیاسی نمی کردیم و هر شخصی هم که آمد از وی استقبال کردیم.
به گزارش مهر، وی با تاکید بر اینکه مانع حضور کسی در آنجا نشده است، گفت: از یکسری پیشکسوت که مردم آنها را می شناسند مانند پرویز پرستویی، فاطمه معتمد آریا و رضا کیانیان خواستیم پشت صندوق ها بنشینند و این آقا هم که اصلا نمی شناختمش و نمی دانم در کجا بازی کرده است و چه سابقه ای دارد در حالیکه بسیاری ایستاده بودند بدون اجازه پشت یکی از صندوق ها نشسته بود.
این کارگردان ادامه داد:هر شخصی باید حد و اندازه خود را بداند و اگر می خواستیم این روال را داشته باشیم باید به همه کسانی که آنجا می آمدند جا برای نشستن می دادیم.
وی افزود: حتی خود من هم یکبار پشت صندوق ننشستم و تنها از چهره های خاصی که مردم آنها را بیشتر می شناختند خواستیم پشت صندوق قرار بگیرند.
تبریزی تاکید کرد: تا زمانی هم که ایشان حضور داشتند برای ما محترم بودند. اما هنگامی که نشستند اعتراض کردم و گفتم نمی توانید بنشینید. توهین و اخراجی در کار نبوده است و می توانست در آنجا حضور داشته باشد.

یکی از سایت های خبری امروز مطلبی را در گفتگویی به نقل از علی رام نورایی  بازیگر “قلاده های طلا” منتشر کرده و دراین گفتگو  آمده که این بازیگر در یکی از روزهای جمع آوری کمک به زلزله زدگان توسط سینماگران به سینما آزادی مراجعه کرده است و وی توسط یکی از کارگردانان از آن مکان اخراج شده است.
وی ادعا کرده بود این کارگردان به وی گفته است: تحمل این را ندارم که شما را اینجا ببینم. بفرمایید بیرون. من حتی از ایشان فرصت خواستم که چند ثانیه با هم حرف بزنیم اما ایشان گفت: من هیچ صحبتی با شما ندارم.
Balatarin

اظهار نظر رئیس یک سازمان نظامی (بسیج ) در باره علوم دانشگاهی - محمد رضا نقدی: دروس دانشگاهی عین جهل است


ملی مذهبی -در ایران نظامیان در باره همه حوزه ها اظهار نظر و دخالت میکنند!
به نوشته دیگربان محمدرضا نقدی٬ رئیس سازمان بسیج مستضعفین می‌گوید برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در تهران نشانه «شکست علوم‌انسانی غربی» است و «دروس امروز دانشگاهی عین جهل است.»
به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای نقدی این مطالب را روز چهارشنبه (هشتم شهریور) در جمع گروهی از نیرو‌های بسیج دانشجویی بیان کرده است.
وی گفته که «اگر غرب در علومی نظیر علوم سیاسی و… موفق بود امروز اینگونه منزوی نشده و ۱۲۰ کشور جهان به رهبری ایران اسلامی رای نمی‌دادند.»
نقدی همچنین «علوم انسانی غربی» را بزرگ‌ترین «منکر» دانسته و گفته این علوم «ریشه تمامی مفاسد است که سبب استحاله اخلاقی دانشجویان ما در دانشگاه‌ها» می‌شود.
این فرمانده بسیج اضافه کرده است: «وحی الهی، آیات، روایات و احادیث بهترین منبع برای علوم انسانی هستند تا ما را از جامعه‌شناسی مملو از شرک و کفر نجات بخشند.»
نقدی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط رهبر در جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است: «سخت‌گیرانه‌ترین شرایط رهبری در جهان مربوط به ولایت‌فقیه است که در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست.»
حمله تند و صریح به علوم انسانی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی از تابستان سال ۱۳۸۸ پس از آنکه علی خامنه‌ای از گسترش این علوم در دانشگا‌ه‌ها انتقاد کرد٬ تشدید شده است.
طی این مدت بسیاری از سرفصل‌های دروس علوم انسانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تغییر کرده و پذیرش دانشجو نیز در این رشته‌ها محدود شده است.
Balatarin

با وجود پخش زنده تلویزیونی / صدا و سیمای جمهوری اسلامی سخنان محمد مرسی را تحریف کرد


ملی مذهبی - برخی شبکه های خبررسانی دولتی ایران اظهارات رئیس جمهوری مصر در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران را تحریف کردند.
به گزارش بی بی سی نشست افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها صبح روز پنجشنبه ٩ شهریور (٣٠ اوت)، با سخنرانی آقای  علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمد مرسی و محمود احمدی نژاد، رئیسان جمهوری مصر و ایران، در تهران آغاز به کار کرد.
پس از سخنرانی آقای خامنه ای، رئیس جمهوری مصر، که کشورش ریاست دوره ای جنبش را طی سه سال گذشته در دست داشت، در سخنانی، دیدگاه های خود را در مورد مسایل مختلف، از جمله حرکت اعتراضی جاری در سوریه تشریح کرد.
مرسی در سخنان خود، با توصیف حرکت اعتراضی در سوریه به عنوان بخشی از قیام موسوم به “بهار عربی” در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، حکومت سوریه را به شدت مورد انتقاد قرار داد و از مخالفان حکومت آن کشور حمایت کرد.
در حالی که نشست افتتاحیه  اجلاس سران به طور مستقیم از شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی پخش می شد، ترجمه سخنان رئیس جمهوری مصر علیه حکومت سوریه در برخی از شبکه های تلویزیونی و رادیو دولتی ایران به شکلی متفاوت با متن اصلی پخش شد.
مرسی، در دقیقه بیست و دوم سخنرانی خود، پس از اظهار نظر در مورد وضعیت فلسطینیان گفت: “خانم ها، آقایان، همبستگی ما با مبارزات مردم عزیز سوریه علیه رژیمی سرکوبگر که مشروعیت خود را از دست داده، به همان اندازه که یک ضرورت سیاسی و استراتژیک است، یک وظیفه اخلاقی نیز محسوب می شود. این حمایت از اعتقاد ما به آینده سوریه به عنوان کشوری آزاد و سربلند منشا می گیرد. همه ما باید حمایت کامل، و نه نسبی خود را از مبارزه طالبان آزادی و عدالت در سوریه اعلام کنیم. همدلی ما باید به رویکردی سیاسی تبدیل شود که حامی گذار مسالمت آمیز به یک نظام حکومتی دموکراتیک و منعکس کننده مطالبات مردم سوریه در زمینه دستیابی به آزادی، عدالت و برابری است.”
ترجمه های متفاوت و گاه متفاوت با اصل
شبکه تلویزیونی عرب زبان العالم، متعلق به دولت ایران که سخنرانی مرسی به زبان عربی را به طور مستقیم پخش می کرد، بدون قطع برنامه، به پخش این بخش از سخنرانی ادامه داد.
هیات سوری در اعتراض به موضع گیری مرسی علیه حکومت آن کشور محل اجلاس را ترک کرد.
در مقابل، شبکه اول تلویزیون دولتی ایران که برنامه های جلسه افتتاحیه را به طور مستقیم پوشش می داد، این قسمت از سخنان رئیس جمهوری مصر را به شکلی کاملا متفاوت از متن اصلی ترجمه کرد.
در ترجمه اظهارات آقای مرسی در شبکه اول آمده است: “برادران و خواهران عزیز، مساله همبستگی ما با ملت سوریه علیه توطئه ای که بر ضد آن کشور جریان دارد نباید فراموش شود. این وظیفه ای اخلاقی و وظیفه ای سیاسی و راهبردی است.”
مقامات و رسانه های دولتی ایران، همانند مقامات و رسانه های دولتی سوریه، حرکت اعتراضی کنونی در آن کشور را ناشی از “توطئه” خارجی دانسته و کشورهای غربی، اسرائیل، ترکیه، عربستان سعودی، قطر، برخی از کشورهای عربی یا گروه های اسلامگرای تندرو را به طراحی و اجرای این توطئه متهم می کنند.
در مقابل، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به جمهوری اسلامی که مراسم افتتاحیه اجلاس سران را همراه با ترجمه همزمان سخنرانی ها به انگلیسی پخش می کرد، اظهارات آقای مرسی را کمابیش به شکلی دقیق منعکس کرد.
در ترجمه ای که از سخنان محمد مرسی از رادیو تلویزیون داخلی ایران پخش شد، اظهارات او به شکلی کاملا متفاوت از متن اصلی ارائه شده است.
ترجمه رادیویی و گزارش خبرگزاری ها
در ترجمه ای که رادیو تلویزیون داخلی ایران از سخنان آقای مرسی پخش کرد، آمده است که “باید امیدوار باشیم که در سوریه، نظامی که مردمی است، باقی بماند و باید تمامی تلاش خود را برای اصلاحات به کار ببریم، باید اقدامات به صورت مسالمت آمیز صورت گیرد.”
رئیس جمهوری مصر رسما ریاست دوره ای جنبش غیرمتعهدها را به محمود احمدی نژاد تحویل داد و از تهران رفت
مقامات جمهوری اسلامی راه حل بحران سیاسی سوریه را اجرای “اصلاحات” مورد نظر بشار اسد، رئیس جمهوری آن کشور دانسته اند و تاکید داشته اند که راه حل قابل قبول برای این بحران باید شامل ادامه زمامداری آقای اسد باشد.
در بخش دیگری از ترجمه سخنرانی محمد مرسی از رادیو دولتی ایران آمده است: “ملت سوریه آزاد است و می تواند در برابر توطئه هایی که علیه ملت سوریه ایجاد شده باقی بماند.”
همچنین، رادیو ایران در ترجمه سخنرانی رئیس جمهوری مصر، تحولات بحرین را نیز گنجاند و از قول او گفت: “ما همگی اکنون در برابر چالش های بزرگی قرار داریم، ملت های فلسطین، بحرین و سایر ملت ها در حال مبارزه هستند و برخی کشورهای ما با دخالت های داخلی و خارجی مواجه هستند.” در ادامه “ترجمه” سخنرانی آقای مرسی در رادیو ایران آمده است: “هم اکنون سوریه آزاد است و کسی نمی تواند در امور این کشور دخالت کند.”
خبرگزاری داخلی ایران نیز بخش های مربوط به سخنان رئیس جمهوری مصر در مورد سوریه را به شکل های گوناگون منتشر کرده اند.
خبرگزاری دولتی ایران -ایرنا- سخنان آقای مرسی در مورد وقایع سوریه را اینگونه گزارش کرده است: “وی [مرسی] با اشاره به تحولات منطقه خاورمیانه طی دو سال اخیر، گفت: قبل از این که شاهد یک انقلاب مردمی در مصر باشیم این موج عظیم از کشور تونس آغاز شد و پس از آن لیبی و یمن را در برگرفت و اکنون نیز شاهد تحولات عظیم در سوریه هستیم.”
خبرگزاری فارس، که در جریان حوادث سوریه به شدت از مواضع دولت آن کشور حمایت کرده، در گزارش سخنان آقای مرسی، گفته است که رئیس جمهوری مصر ضمن آمادگی برای حل بحران سوریه، گفت که از مردم آن کشور حمایت می کند.
فارس افزوده است: مرسی تاکید کرد که «مسئولیت خونریزی در سوریه بر عهده همه ماست» و در ادامه، نظام سوریه را که با تروریست‌های مسلح مقابله می‌کند، سرکوبگر توصیف کرد.
خبرگزاری مهر درگزارش مربوط به واکنش ولید معلم، وزیر خارجه سوریه به سخنان رئیس جمهوری مصر، به نقل از آقای معلم گفته است که این سخنان “دخالت در امور داخلی سوریه” بوده است.
رئیس جمهوری مصر سخنان خود را در حضور مقامات ارشد حکومت ایران و هیات اعزامی سوریه به اجلاس، به ریاست نخست وزیر و عضویت وزیر امور خارجه آن کشور ایراد کرد.
هیات سوری در اعتراض به اظهارات آقای مرسی محل اجلاس را ترک کرد و ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم گفت “آقای مرسی با مداخله در امور داخلی سوریه، بار دیگر علیه سنت های جنبش غیرمتعهدها عمل کرده” و افزود که دیدگاه های رئیس جمهوری مصر در مورد سوریه “بیشتر به اظهارات رهبر یک حزب شباهت دارد تا رئیس جنبش غیرمتعهدها.”
به گزارش منابع خبری ایران، آقای مرسی که در پایان دیدار از چین، صبح پنجشنبه وارد تهران شده بود، طبق برنامه اعلام شده، ساعاتی بعد تهران را ترک کرد.
Balatarin

ایران با از بین بردن آثار مشکوک، تحقیق از پارچین را دشوار کرده است


ملی مذهبی - آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی از برنامه هسته ای ایران عنوان کرده تهران تعداد سانتریفیوژهای فردو را افزایش داده  و از سوی دیگر با از بین بردن  اثرات مشکوک درسایت پارچین تحقیق در این مورد را دشوار کرده است.46841DC8-C950-4D2D-9286-5B39BF5B8833_w640_r1_s
به گزارش خبرگزاری فرانسه آژانس در گزارش خود که امروز منتشر شده اشاره کرده افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم در فردو بی سابقه بوده است. طبق این گزارش ایرانی ها تا ۱۸ اوت حدود ۲۰۰۰ سانتریفیوژ نصب کرده بودند در حالی که این تعداد در ماه می به ۱۰۰۰ سانتریفیوژ می رسید. از این تعداد حدود ۷۰۰ سانتریفیوژ فعال هستند.
همچنین آژانس در گزارش خود ضمن ابراز نگرانی از سایت پارچین تاکید کرده ایران هر گونه نشانه مبنی بر وجود فعالیت های مشکوک در این سایت نظامی را از بین برده و عملا تحقیقات آژانس نیز با مشکل مواجه خواهد شد.
این گزارش در شرایطی منتشر شده که مذاکرات هفته پیش آژانس و جمهوری اسلامی ایران بدون نتیجه پایان یافت.
در حالی که علی اصغر سلطانیه اعلام کرده بود این مذاکرات از روند مثبتی برخوردار بوده است مسئولان تیم مذاکره کننده آژانس تاکید کردند که اختلافات با ایران همچنان عمیق است.
Balatarin

وزیر خارجه ترکیه: با سکوت در برابر کشتار مردم شریک جرم حکومت اسد هستیم


ملی مذهبی - شکاف میان قدرت‌های غربی و چین و روسیه بر سر بحران سوریه٬ مانع از دست‌یابی به نتیجه‌ای مشخص در آخرین نشست شورای امنیت شد. با به بن‌بست رسیدن تلاش‌های دیپلماتیک٬ احتمال مداخله نظامی در سوریه افزایش یافته است.
به گزارش دویچه وله به نقل از رویترز نشست شورای امنیت در روز پنج‌شنبه (۹ شهریور / ۳۰ اوت) برای بررسی بحران سوریه٬ بدون دست‌یابی به راهکار یا نتیجه مشخص پایان یافت٬ اگرچه قدرت‌های غربی تاکید کردند که اقدام نظامی برای تامین امنیت شهروندان غیرنظامی همچنان گزینه‌ای است که ممکن است در آینده نزدیک آن را انتخاب کنند.
این نشست که با حضور ۱۵ عضو شورای امنیت برگزار شد٬ بدون تصویب قطعنامه یا صدور بیانیه درباره بحران رو به گسترش سوریه به کار خود پایان داد. آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل نیز بار دیگر شکاف میان قدرت‌های غربی و چین و روسیه بر سر مساله سوریه را به نمایش گذاشت و به نظر می‌رسد با توجه به موضع چین و روسیه٬ تصویب قطعنامه‌ای که انتخاب گزینه «مداخله نظامی» را میسر سازد در شرایط کنونی غیر ممکن است.
کشورهای غربی به تاکید و صراحت خواهان کناره‌گیری بشار اسد از قدرت‌اند٬ اما چین و روسیه مدافع حفظ وضع موجود در سوریه‌اند و تا کنون دو قطعنامه شورای امنیت علیه حکومت سوریه را وتو کرده‌اند. به همین خاطر٬ ممکن است قدرت‌های غربی با اجماع در خارج از ساختار شورای امنیت٬ مانند آنچه در سال ۱۹۹۹ در کوزوو رخ داد٬ زمینه مداخله نظامی را فراهم کنند.
وزاری خارجه کشورهای همسایه سوریه٬ از جمله ترکیه٬ اردن٬ لبنان و عراق نیز در این نشست حضور داشتند و از سوی دیگر٬ وزرای خارجه آمریکا٬ چین و روسیه از شرکت در این نشست خودداری کردند. کمتر از نیمی از اعضای شورای امنیت وزرای خارجه خود را به این نشست فرستاده بودند و از میان اعضای دائم این شورا نیز فقط وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه حضور داشتند.
حمایت تلویحی ترکیه از مداخله نظامی در سوریه
ترکیه٬ از همسایگان سوریه و از حامیان براندازی رژیم بشار اسد٬ که از زمان آغاز خیزش مردمی و درگیری‌ها در این کشور٬ بسیاری از شهروندان سوری به خاک آن پناهنده شده‌اند٬ روز پنج‌شنبه (۹ شهریور٬ /۳۰ اوت) اعلام کرد که طرح‌های سازمان ملل برای پایان دادن به خشونت در سوریه تا کنون هیچ نتیجه ملموسی برای مردم این کشور نداشته و از قدرت‌های جهانی خواست که برای ساماندهی به سیل آوارگان و پناه‌جویان سوری٬ درون مرزهای سوریه کمپ‌های مخصوص پناهندگان ایجاد کند. شمار پناه‌جویان سوری در ماه‌های اخیر و با گسترش تنش‌ها٬ سیری اکیدا صعودی در پیش گرفته است.

احمد داوداوغلو٬ وزیر امور خارجه ترکیه که کشورش بارها بر ضرورت کناره‌گیری بشار اسد از قدرت تاکید کرده٬ روز پنج‌شنبه در نشست شورای امنیت گفت: «ما تا چه زمانی باید بنشینیم و نظاره‌گر این باشیم که نسلی از شهروندان در اثر بمباران بی‌هدف از بین می‌روند؟ انتظار ما این بود که این نشست نتایج ملموسی برای کمک به مردم تحت ستم سوریه داشته باشد٬ اما ما اکنون هیچ چیز جدیدی برای گفتن به شهروندان سوری نداریم.»
آقای داوداوغلو افزود: «اگر ما در برابر این جنایت آشکار علیه بشریت که در برابر چشمان‌مان رخ می‌دهد اقدام لازم را انجام ندهیم٬ شریک جرم محسوب خواهیم شد.»
فرانسه و بریتانیا پیش از آغاز نشست شورای امنیت در روز پنج‌شنبه اعلام کرده بودند که طرح ایجاد پناهگاه‌های ویژه برای شهروندان غیرنظامی را در دست بررسی دارند. ویلیام هیگ٬ وزیر امور خارجه بریتانیا در این‌باره گفت: «ما برای طیف گسترده‌ای از احتمالات٬ طرح‌هایی در نظر گرفته‌ایم٬ اما واضح است که ایجاد یک منطقه امن در سوریه بدون مداخله نظامی میسر نخواهد بود.»
ایجاد «منطقه امن» یا «منطقه بی‌طرف» در سوریه نیازمند تصویب قطعنامه مربوط به برقراری وضعیت پرواز ممنوع در شورای امنیت است که به گفته دیپلمات‌های غربی چنین طرحی به احتمال قریب به یقین با مخالفت روسیه و چین روبرو خواهد شد.
سازمان ملل هشدار داده است که ایجاد منطقه امن لزوما در هر شرایطی نمی‌تواند راهکار موثری باشد. آنتونیو گوترس٬ کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در این‌باره گفت: «تجربه‌های تلخی وجود دارد که نشان می‌دهد حفاظت موثر از جان شهروندان غیرنظامی و امنیت آنها در موارد معدودی از این طریق محقق شده است.»
افزایش کمک‌های انسانی به شهروندان سوری
فرانسه و بریتانیا اعلام کردند که بر میزان کمک‌های انسانی به شهروندان سوری خواهند افزود. بر این اساس قرار است بریتانیا ۳ میلیون پوند (۴/۷۴ میلیون دلار) و فرانسه ۵ میلیون یورو (۶/۲۵ میلیون دلار) دیگر هم به ساماندهی وضعیت شهروندان بحران‌زده سوری اختصاص دهند.
لوران فابیوس٬ وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که بخشی از کمک‌های انسانی به مناطقی که تحت کنترل مخالفان سوری است ارسال خواهد شد تا گروه‌های محلی بتوانند با بهره‌گیری از آنها به بهبود وضعیت آوارگان و آسیب‌دیدگان کمک کنند.
بر اساس آمار سازمان ملل٬ در ۱۷ ماهی که از آغاز خیزش مردمی در سوریه می‌گذرد٬ بیش از ۲۱ هزار نفر کشته شده‌اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیز از مرزهای این کشور گریخته‌اند. تعداد آوارگان سوری نیز از مرز ۳ میلیون نفر گذشته است. تعداد زیادی از آوارگان و پناه‌جویان سوری در ترکیه اسکان یافته‌اند.
Balatarin

دو شهروند معترض به خشک شدن دریاچه ارومیه به حبس محکوم شدند


خبرگزاری هرانا – دو شهروند معترض به خشک شدن دریاچه ارومیه از سوی دادگاه نظامی استان آذربایجان غربی به ۱۰۰ روز حبس تعزیری محکوم شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه چهارم دادگاه نظامی استان آذربایجان غربی میثم و سیامک آزادی را مجموعا به ۲۰۰ روز حبس تعزیری که به مدت دو سال به حالت تعلیق در آمده است؛ محکوم کرد.

میثم و سیامک آزادی در اعتراضات شهریور ماه سال گذشته نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت و با به اتهام عضویت در گروههای معاند محاکمه و سپس با وثیقه ۱۸۰ میلیون تومانی آزاد شدند.
Balatarin

یک زندانی سیاسی پس از ۲۰ سال حبس دست به اعتصاب غذا زد و لبهای خود را دوخت


خبرگزاری هرانا – محمد نظری زندانی سیاسی که بیش از ۲۰ سال است به اتهام ارتباط با حزب دمکرات کردستان در زندان رجایی شهر کرج بسر می‌برد در اعتراض به وضعیت پرونده خود دست به اعتصاب غذا زده و لبهای خود را دوخت.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد نظری زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که به اتهام ارتباط با حزب دمکرات کردستان به حبس ابد محکوم شده و تا کنون ۲۰ سال از حبس خود را پشت سر گذاشته است در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولین قوه قضاییه در مورد آزادیش از امروز صبح دست به اعتصاب غذا زده و لبهای خود را دوخت.

گفتنی است، محمد نظری بعد از ۵ سال پیگیری خانواده خود در دادسرا و قوه قضاییه در اعتراض به بی‌توجهی قوه قضایی به مسئله آزادیش دست به اعتصاب غذا زده است.

یکی از نزدیکان محمد نظری به گزارشگر هرانا گفت: وی در زمان دستگیری بیست و دو سال بیشتر نداشت و هیچگونه اقدام مسلحانه‌ای نیز انجام نداده بود. کار او تنها فعالیت تبلیغی بوده است و نباید تمام عمر خود را در زندان سپری کند. ما ۵ سال است که پیگیر آزادی وی هستیم ولی مسئولین قوه قضاییه پاسخی به ما نمی‌دهند.
Balatarin

سعید شیرزاد فعال حقوق کودکان تفهیم اتهام شد


خبرگزاری هرانا - سعید شیرزاد فعال حقوق کودکان که روز دوشنبه ۳۰ مرداد ماه در مناطق زلزله زده بازداشت شده بود، به اتهام تبلیغ و فعالیت علیه نظام از طریق فعالیتهای فیسبوکی و داشتن گرایشات مارکسیستی تفهیم اتهام شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید شیرزاد فعال حقوق کودکان که در روز ۳۰ مرداد ماه به جرم نداشتن جواز برای ورود به مناطق زلزله زده بازداشت شده بود به اتهام تبلیغ و فعالیت علیه نظام از طریق فعالیتهای فیسبوکی و همچنین داشتن گرایشات مارکسیستی تفهیم اتهام شد.

این فعال حقوق کودکان که یک روز پیش از بازداشت در عملیات امداد رسانی از ناحیه پا مجروح شده و عصب پایش بشدت آسیب دیده بود تا کنون از اقدامات در مانی محروم بوده است.

گفتنی است، برای سعید شیرزاد در شعبه ۱ دادسرای انقلاب اهر به ریاست بازپرس فاضلی‌نیا قرار کفالت ۱۰ میلیون تومانی صادر شده است.

این فعال حقوق کودک روز گذشته به بند امنیتی (اطلاعات) زندان مرکزی تبریز منتقل و مورد بازجویی قرار گرفته است.

سعید شیرزاد در تماس با گزارشگر هرانا گفت: صدای دیگر بازداشت شدگان را در بند امنیتی زندان مرکزی تبریز شنیده است که در سلولهای انفرادی ۱ متر در ۲ متر در شرایط بدی بسر می‌برند.

گفتنی است، اتهام جدید سایر دستگیر شدگان مناطق زلزه زده که در تاریخ ۱ شهریور ماه بازداشت شدند نیز تمرد از دستور اعلام شده است.
Balatarin

وضعیت نگران کننده مسعود حسین‌زاده با گذشت بیش از ۵۰ روز از زمان بازداشت


خبرگزاری هرانا - مسعود حسین‌زاده در شامگاه ۱۹ تیر ماه امسال در حالی توسط مامورین امنیتی مقابل درب منزل پدری خود بازداشت شده که بنا بر اعلام نزدیکان ایشان با ضرب و شتم شدید همراه بوده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهندس مسعود حسین‌زاده دانش آموخته دانشگاه آزاد تبریز و از فعالین با سابقه دانشجویی آذربایجان و از اعضای شورای مرکزی تشکل منحل شده آرمان بوده است.

مسعود حسین‌زاده پیش‌تر نیز توسط حفاظت اطلاعات پلیس تبریز بازداشت و تحت بازجویی چندین ساعته قرار گرفته بودند و مکررا توسط حراست دانشگاه آزاد تبریز تهدید و ارعاب شده بودند.

اکنون با گذشت بیش از ۵۰ روز از زمان بازداشت ایشان در اداره اطلاعات تبریز اخبار بسیار نگران کننده‌ای از وضعیت جسمی این فعال مدنی به بیرون درز کرده و قطع ارتباط تلفنی وی با خانواده بر نگرانی‌ها در مورد این فعال دانشجویی افزوده است.

این درحالیست که تاکنون هیچ اطلاع موثقی از اتهامات وارده بر مسعود حسین‌زاده از سوی هیچ یک از مراجع مربوط ارائه نمی‌شود.
Balatarin

عیسی فریدی، فعال سیاسی برای اجرای ۵ سال حبس تعزیری احضار شد


خبرگزاری هرانا - عیسی فریدی، فعال سیاسی و از نردیکان هاشمی رفسنجانی برای اجرای ۵ سال حبس تعزیری به زندان اوین فراخوانده شد.

بنا به گزارش خبرنگار کلمه، عیسی فریدی، فعال سیاسی و از نزدیکان هاشمی رفسنجانی برای اجرای ۵ سال حبس تعزیری به زندان اوین فراخوانده شد.

او که در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به ۵ سال حبس تعزیری، حدود ۴۰ میلیون تومان جزای نقدی و تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده ابلاغیهٔ بازگشت به زندان را چهارم مردادماه دریافت کرد اما به دلیل بیماری قلبی و بستری شدن در بیمارستان نتوانست به زندان بازگردد.

بر اساس این گزارش علیرغم وضعیت نامناسب جسمی و تاکید پزشکی قانونی مبنی بر اینکه عیسی فریدی باید ۱ الی ۳ ماه تحت نظر باشد، قاضی صلواتی در پیامی به وی تاکید کرده که اجرای احکام نقشی ندارد و وی باید هر چه زود‌تر خود را به زندان اوین معرفی کند.

عیسی فریدی، از مدیران دوران جنگ ایران و عراق و دولت هاشمی رفسنجانی و اصلاحات، اوایل تیرماه سال ۸۸ و در جریان دستگیری‌ها و سرکوب‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری در دفتر کارش بازداشت و به بند دوالف سپاه در زندان اوین منتقل شد.

وی در طول بازداشتش در بند دوالف نیز یک بار دچار حمله قلبی شد که خارج از زندان بستری و استنت گذاری شده بود.

عیسی فریدی پس از تحمل ۱۱۰ روز زندان انفرادی و سلول‌های بند دوالف پس از گذشت ۶ ماه اواخر سال ۸۸، با وثیقه ۳۳۰ میلیون تومانی آزاد شد.

عیسی فریدی از همراهان هاشمی رفسنجانی در سال‌های پس از انقلاب می باشد که در نهاد‌های گوناگونی همچون جهاد سازندگی، وزارت نفت و... تا کنون کار کرده است.
Balatarin

انتقال عیسی سحرخیز به بند ۲۰۹ زندان اوین


خبرگزاری هرانا - عیسی سحرخیز که مدت بیش از شش ماه را در بیمارستان بستری بود، مقارن ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه، هفتم شهریور به زندان اوین بند ۲۰۹ منتقل شد.

بنا به گزارش ندای سبز آزادی، عیسی سحرخیز که بیش‌از شش‌ماه در  بیمارستانی و تحت مداوا بود، مقارن ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه، هفتم شهریور به زندان اوین بند ۲۰۹ منتقل شد.

منابع نزدیک می‌گویند: ماموران تنها اجازه دادند تا سحرخیز دارو‌هایش را همراه با خود را ببرد این درحالی است که کماکان از وی به‌صورت یک روز درمیان "خون‌گیری" می‌شود و پزشکی قانونی پیش‌تر نظر خود مبنی بر "عدم تحمل کیفر" در خصوص وضعیت پزشکی سحرخیز را صادر کرده بود. 
Balatarin

دستگیری و بی‌خبری از وضعیت حسین یزدی


خبرگزاری هرانا - به گزارش منابع خبری، حسین یزدی فعال سیاسی صبح چهارشنبه در اصفهان بازداشت شد.

بنا به گزارش جرس، ماموران اطلاعات اصفهان صبح چهارشنبه با در دست داشتن حکم بازداشت و با مراجعه یه منزل این فعال سیاسی ضمن تفتیش منزل اقدام به بازداشت وی نمودند.

از اتهام یا اتهامات وارده به حسین یزدی و محل نگهداری و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

یزدی پیش از این دراعتراضات دانشجویی ۱۸ تیرماه سال ۱۳۷۸ بازداشت و مدتی را در زندان بوده است.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

•    بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمی‌توان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد. 
•    بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد. 
•    بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد. 
•    ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
Balatarin

بیش از ١۵ هزار نفر در خوزستان زندانی هستند


خبرگزاری هرانا - مدیرکل اداره زندان‌های استان خوزستان میانگین سرانه غذای زندانیان در روز را ۱۷۰۰ تومان ذکر کرد و افزود: در زندان‌های استان روزی سه وعده غذای گرم برای زندانیان تهیه می‌شود.

بنا به گزارش ایسنا، وی اظهارکرد: یکی از مشکلات اداره کل زندان‌های استان، زیرساخت‌های ضعیف است؛ به طوری که با وجود ۳۲ حوزه قضایی و ۲۵ شهرستان، تنها در ۸ شهرستان، زندان وجود دارد و زندانیان بسیاری از شهرستان‌ها در زندان کارون اهواز نگهداری می‌شوند.

رضا پوستچی ظرفیت زندان‌های استان خوزستان را بین پنج تا شش هزار نفر برشمرد و گفت: متاسفانه هم اکنون بیش از ۱۵ هزار زندانی در استان خوزستان نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه زندان‌های استان خوزستان علاوه بر کمبود فضا، فرسوده هستند، ادامه داد: در ۳۴ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، یک زندان هم در استان خوزستان ساخته نشده است، این در حالی است که در استان کرمانشاه هفت زندان و در خراسان رضوی ۱۰ زندان جدید احداث شده است.

مدیرکل اداره زندان‌های استان خوزستان با اشاره به وضعیت زندان‌های استان کرمانشاه، گفت: در گذشته وضعیت زندان‌های این استان بسیار نامناسب بود.

پوستچی تاکید کرد: چهار هزار زندانی در زندان‌های اهواز محبوس هستند که با توجه به گرمای شهر اهواز، لازم است شرایط مناسب‌تری برای زندان‌های این شهر ایجاد شود.

گفتنی است در حال حاضر زندان کارون، زندان سپیدار، زندان فجر، بازداشتگاه مخفی اداره اطلاعات در چهارشیر، زندان مخفی سپاه درپادگان گلف، بازداشتگاه نیروی انتظامی در ناحیه انتظامی، بازداشتگاه سپاه در لشگر ولی عصر واقع در جاده اهواز به اندیمشک، بازداشتگاه ارتش در پادگان لشگر ۹۲ از زندانهای شناخته شده در استان خوزستان به شمار میروند.
Balatarin

تایید محکومیت دو شهروند بوکانی در دادگاه تجدید نظر


خبرگزاری هرانا - حکم دو شهروند بوکانی که پیشتر در دادگاه انقلاب به به یک سال حبس محکوم شده بودند توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به تایید رسید.

بنا به گزارش تارنمای موکریان، حکم دو شهروند اهل بوکان به نام‌های ادریس آک و ادریس برنا از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به تایید رسید.

آک و برنا که بیش از سه ماه است در زندان بسر می‌برند، پیشتر به اتهام امنیتی هر کدام از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی "جواد کیا" به یک سال زندان تعزیری محکوم شده‌بودند که این حکم در دادگاه تجدید نظر به تایید رسید.

لازم به ذکر است این دو شهروند که پیش‌تر نیز مدتی را در حبس بسر برده و با قرار وثیقه آزاد شده بودند هم اکنون در زندان مرکزی مهاباد دوران محکومیت خود را سپری می‌نمایند.
Balatarin

محرومیت زندانیان بند ۱ زندان رجایی شهرکرج از ملاقات و هواخوری


خبرگزاری هرانا - زندانیان بند ۱ زندان رجایی شهر کرج بدلیل تعطیلی ناشی از اجلاس سران غیر متعهد‌ها از حق داشتن ملاقات و هواخوری محروم گردیدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با وجودی که بدلیل برگزاری اجلاس سران غیر متعهد‌ها استان تهران برای مدت ۵ روز تعطیل گشته است، امروز خبر رسید که زندانیان بند ۱ زندان رجایی شهر کرج از زمان شروع این اجلاس از حق داشتن هواخوری محروم شده‌اند و روز پنج‌شنبه که مقارن با روز ملاقات این بند بوده، اجازه ملاقات به خانواده‌ها داده نشده است.

این در حالیست که اکثر خانواده‌ها از تهران و یا شهرستانهای دور برای ملاقات با بستگان خود به در زندان رجایی شهرکرج مراجعه نموده بودند.

گفتنی است، بند ۱ زندان رجایی شهر کرج به زندانیان عادی که محکومیتهای سنگین دارند تعلق دارد.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

•    ماده ۳۷ کنوانسیون حقوق زندانیان: زندانیان باید با نظارت لازم، اجازه ارتباط برقرار کردن با خانواده و دوستان خود در فواصل زمانی معین را داشته باشند. این ارتباط می‌تواند شامل نامه نگاری و تماس تلفنی یا ملاقات حضوری در زندان باشد. 
•    ماده ۱۸۰ آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور: کلیه محکومان و مته‌مان تحت نظارت کامل و طبق مقررات این آیین‏نامه مجاز به داشتن ارتباط با بستگان و آشنایان خود می‌‏باشند و این ارتباط بوسیله ملاقات و مکاتبه‏‌ها انجام می‌‏پذیرد.
Balatarin

ضبط بیش از ۲۹ هزار قطعه تجهیزات ماهواره‌ای در استان بوشهر


خبرگزاری هرانا - جانشین فرماندهی انتظامی استان بوشهر از ضبط بیش از ۲۹ هزار قطعه تجهیزات ماهواره‌ای در پنج ماهه اول سال جاری توسط پلیس امنیت عمومی استان بوشهر خبر داد.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، نعمت‌الله منصوری ظهر امروز در جمع فرماندهان انتظامی بوشهر اظهار داشت: "مأموران اطلاعات و امنیت عمومی استان بوشهر در راستای برقراری امنیت اجتماعی و همچنین مبارزه با تجهیزات ماهواره‌ای از ابتدای سال جاری تاکنون، تعداد ۲۹ هزار و ۶۸۲ قطعه تجهیزات دریافت از ماهواره در سطح استان بوشهر را کشف و ضبط کردند."

وی در ادامه مدعی شد: این پلیس طی عملیات‌های مختلف در سطح استان، تعداد ۱۸۵ هزار و ۵۵۸ حلقه محصولات ضد فرهنگی کشف و ضبط کرد.

منصوری ریشه بسیاری از جرائم را در جامعه بدحجابی دانست و تصریح کرد: پلیس بوشهر طی مدت مذکور با افزایش گشت‌های امنیت اخلاقی به بیش از ۱۵ هزار نفر افراد بدحجاب تذکر داده و آنان را ارشاد کرده و از دو هزار و ۳۳۱ نفر تعهد کتبی اخذ نمود ضمن اینکه ۱۷۸ نفر را نیز به مراجع قضایی معرفی کرد.

این مقام انتظامی در ادامه از برخورد جدی پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان بوشهر با اصناف خبر داد و گفت: این پلیس از فروردین ماه سال جاری تا پایان مردادماه، تعداد ۱۸ هزار و ۵۹۶ واحد صنفی را مورد بازرسی قرار داد که از این تعداد ۳۱۱ صنف به دلیل تخلف پلمب شده‌اند. 
Balatarin

بازداشت سه شهروند کرد در سردشت توسط نیروهای امنیتی


خبرگزاری هرانا - سه تن از ساکنین روستاهای منطقه آلان سردشت توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شده اند.

بنا به‌ گزارش تارنمای کردپا، پنجشنبه هفته گذشته دوم شهریور ماه، سه تن از ساکنین کرد روستاهای "گویزلی" و "بیژوی" در منطقهٔ آلان سردشت به ‌نامهای لطیف علی‌خانی، سیامند علی‌خانی و محمدامین سعیدی توسط نیروهای لباس شخصی ادارهٔ اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

باوجود پی گیری خانواده ‌این سه ‌شهروند، تاکنون از علت و محل بازداشت آن‌ها اطلاعی بدست نیامده ‌است.
Balatarin

اطلاعیه سازمان حقوق بشر اهواز در خصوص شکنجه بازداشت شدگان شهر خلف آباد


اخبار روز - گزارشهای منابع سازمان حقوق بشر اهواز حاکی است که تعدادی از فعالان فرهنگی سیاسی عرب اهوازی اهل شهر خلف آباد که اخیرا توسط شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز به اعدام و یا زندانهای طولانی مدت محکوم شده اند, پس از رد اتهامهای وارده در دادگاه وتاکید بر اینکه نیروهای امنیتی تحت شکنجه وبا تهدید به زور از آنها اعترافگیری کرده, در هفته ها و روزهای اخیر توسط نیروهای اداره اطلاعات اهواز از بند عمومی زندان کارون اهواز به شکنجه گاههای وزارت اطلاعات منتقل شدند و در معرض شدیدترین انواع شکنجه های جسدی و روحی قرار گرفتند که در اثر آن هم اکنون در اوضاع جسمانی و روحی بسیار بد و ناگواری به سر می برند. 
بنا به این گزارشها هاشم شعبانی نژاد دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه اهواز و دبیر ادبیات عرب و شاعر به دو زبان عربی و فارسی و وبلاگ نویس که در بی دادگاههای رژیم به اتهام محاربه و تبلیغ علیه نظام به اعدام محکوم شده است در اثر شکنجه های وحشیانه اخیر به کما رفته و در حال مرگ تدریجی است اما وزارت اطلاعات از انتقال وی به بیمارستان ممانعت به عمل می آورد. 
همچنین گزارشها حاکی است دیگر زندانی سیاسی محکوم به اعدام مرتبط با این پرونده به نام هادی راشدی، دبیر شیمی دبیرستانهای شهرهای خلف آباد و سربندر نیز در اثر شکنجه های مستمر دچار شکستگی در چندین ناحیه از بدن از جمله ناحیه لگن شده که در اثر آن از حرکت ناتوان شده و نیز به علت ناراحتیهای گوارشی بسیار شدید دچار خونریزی شده و از انتقال وی به بیمارستان ممانعت می شود و بیم آن می رود که این زندانی نیز در صورت عدم انتقال به بیمارستان جان خود را و به دلیل وضعیت جسمانی و روحی بسیار بد ناشی از شکنجه های پی در پی از دست بدهد. 
در این گزارشها همچنین آمده است که رحمان عساکره دانشجوی فوق لیسانس رشته علوم اجتماعی دانشگاه اهواز و دبیر شیمی دبیرستانهای شهر خلف آباد که در ارتباط با همین پرونده به تحمل ۲۰ سال زندان در تبعید محکوم شده است به علت شکنجه های روحی و جسمی مستمر و نیز کشته شدن فرزند ۱۴ ساله وی، "حامد عساکره" که در تاریخ ۱٣/۰۹/۲۰۱۱ توسط خودرو پلیس در شهر خلف آباد به زیر گرفته و کشته شده است, هم اکنون دچار بحران روحی و روانی شده تا جایی که او خواستار تغییر حکم صادره برای خود از زندان به اعدام شده زیرا که به گفته وی میخواهد همراه با دوستان خود اعدام شود واینکه دیگر قادر به تحمل فراق فرزند از دست رفته خود نخواهد بود. 
شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی سید محمدباقر موسوی در تاریخ ۷/۷/۲۰۱۲ چندین فعال سیاسی عرب اهوازی از شهر خلف آباد به نامهای هاشم شعبانی نژاد، هادی راشدی، محمد علی عموری و برادران سید جابر و سید مختار آلبوشوکه را به اتهام محاربه و تبلیغ علیه نظام به اعدام, و همچنین به ترتیب رحمان عساکره، علی بدری (کارمند اداره اوقاف اهواز و وبلاگ نویس)، اسماعیل عبیات (مهندس شیلات)، شهید شعبانی نژاد (فعال فرهنگی و شاعر) را به تحمل احکام ۲۰ سال در تبعید، ۶ سال، ۵ سال و یک سال زندان محکوم کرده است. 

سازمان حقوق بشر اهواز 
۲۷ اگوست ۲۰۱۲ 
Balatarin

نامه چند تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر به بان کی‌مون


خبرگزاری هرانا: به مناسبت ورود بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد به تهران و احتمال حضور وی در مجلس شورای اسلامی چهارتن از زندانیان سیاسی بنامهای حشمت الله طبرزدی، افشین اسانلو، رضا شریفی بوکانی و خالد حردانی نامه ای را خطاب به وی نگاشته و شرایط ایران را از ابعاد مختلف برای وی تشریح نموده اند. 
شرح نامه این چهار زندانی سیاسی را در زیر می خوانید. 


عالی جناب‌بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، به ایران خوش آمدید 

آقای دبیر کل، مردم ایران از دوران باستان به مردمی مه‌مان نواز شهرت یافته‌اند، به ویژه اگر آن مه‌مان همچون جناب عالی ناخوانده باشد. عنوان شما دبیر کلی سازمان ملل است ولی متاسفانه باید اعلام کنیم که به شکل سنتی به دبیر کلی دول تبدیل شده است. 

مقصر جناب عالی نیستید بلکه ساختار تشکیلاتی آن سازمان چنین ایجاب کرده است. البته قرار بوده است که دولت‌های عضو این سازمان نماینده واقعی ملت‌ها باشند تا چنین تناقضی به وجود نیاید اما جناب عالی خود بهتر از همه می‌دانید که دولت‌هایی مثل حکومت جمهوری اسلامی نه تنها چنین نمایندگی‌ای را ندارند، که سالهاست بر علیه ملت و منافع آن تبدیل شده‌اند. 

با این مقدمه کوتاه اجازه بدهید از سوی اکثریت ملت ایران که حکومت امکان ابراز نظر به او نمی‌دهد برای شما بازگو نماییم که پا در کجا گذاشته‌اید و مه‌مان رسمی شما چه کسی است. 

آقای دبیر کل شما پا به کشوری گذاشتید که دولت حاکم که خودش را نماینده جمهوری و اسلام می‌داند به هیچ حزب و گروه مخالفی حتی اگر مخالفت آن احزاب دموکراتیک و مسالمت آمیز باشد، اجازه فعالیت نداده و رهبران و اعضای آن‌ها را بیش از سه دهه است که به شدت سرکوب و در مواردی ترور و اعدام کرده است. برای نمونه می‌توان از: جبهه ملی ایران، نهضت آزادی ایران، حزب ملت ایران، حزب پان ایرانیست ایران، نیروهای ملی مذهبی، حزب دموکرات کردستان، جبهه دموکراتیک ایران، جبهه متحد دانشجویی و طی سه سال اخیر اعضای دفتر تحکیم، حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب نام برد. 

شما به کشوری پا نهاده‌اید که طی چند سال اخیر به زندان بزرگ روزنامه نگاران تبدیل شده و هیچ روزنامه مستقلی حق فعالیت نداشته و شمار روزنامه‌های توقیف شده به اندازه‌ای است که امکان ذکر نام آن‌ها وجود ندارد. در حال حاضر و در صورت تمایل می‌توانید با روزنامه نگاران مستقل و سر‌شناس و رهبران احزاب و سازمان‌های سرکوب شده در زندان‌ها ملاقات کنید. آیا حکومت این اجازه را به دبیر کل سازمان ملل خواهد داد؟ 

شما به کشوری پا گذاشتید که هیچ حزب و گروه و سازمان مستقل، منتقد و مخالف، حق برگزاری هیچ می‌تینگی یا تظاهرات مستقل از منویات حکومت را ندارد و برگزار کنندگان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی سرکوب و زندانی می‌شوند. شما به کشوری پا گذاشتید که هیچ فرد یا گروه مخالف حق شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت به عنوان کاندیدا را ندارد و فقط کاندیداهایی این امکان را خواهند داشت که نهاد‌های حکومتی از جمله سپاه، وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، بسیج و در ‌‌نهایت شورای نگهبان منتصب رهبر او را تایید کرده باشند. شما به کشوری پا گذاشته‌اید که حتی اقلیت‌های قومی و مذهبی حق استفاده از حقوق قانونی مصرح در همین قانون اساسی موجود مورد تایید حکومت را نداشته و تفتیش عقاید، شکنجه در زندان‌ها، و تواب سازی زندانیان عقیدتی و سیاسی امری معمول است. شما به کشوری پا گذاشته‌اید که زن را نصف مرد به حساب آورده و نه تنها زنان حق کاندیدا شدن برای برخی مسئولیت‌ها مثل ریاست جمهوری را ندارند بلکه حق قاضی بودن را نداشته و در مورد شهادت در دادگاه یا امر دیه و امثالهم دو زن برابر یک مرد است. 

در این کشور آپارتاید مذهبی، قومی و جنسیتی بیداد می‌کند و قطع دست و پا و سنگسار را امری قانونی قلمداد می‌کنند. 

آقای دبیر کل شما به کشوری پا گذاشته‌اید که آزادی بیان و رعایت حقوق بشر مصرح در اعلامیه جهانی سازمان ملل به شدت زیر پا گذاشته شده و حاکمیت و در راس آن ولی فقیه خامنه‌ای و نیروهای تحت امر و نهاد‌های انتصابی با هر چیز به صورت گزینشی و خودی و غیر خودی دانستن مردم، برخورد می‌کنند. 

آری آقای دبیر کل، همین آقای خامنه‌ای که خود را در لباس روحانی و لباس دلسوزی برای مردم عراق، بحرین، فلسطین و بلکه همه جهان معرفی می‌کند و برای همه دول و ملل جهان نسخه نوشته و خطیب توانمندی نیز هست، خودش را نماینده خدا و عقل کل و دارای قدرت مطلقه می‌داند و اجازه هر نوع ابراز نظر مخالف در ایران را سلب کرده است. برای اینکه با هزینه کردن ملیارد‌ها دلار پول حاصل از فروش نفت مردم ایران یک نیروی پلیسی، امنیتی جهنمی به وجود آورده و به محض ابراز کوچک‌ترین نظر مخالف با قدرت مطلقه‌اش همین نیروی سرکوبگر جهنمی را به جان مخالفین می‌اندازد. شما مه‌مان چنین دیکتاتوری مذهبی در ایران هستید. آیا آمده‌اید با صراحت از آن‌ها بخواهید که به قوانین بین المللی در زمینه رعایت حقوق بشر وفادار باشند یا اینکه آمده‌اید تا به آن‌ها مشروعیت داده و تیغ زنگ زده سرکوب آن‌ها را صیقل بدهید؟ 

آقای دبیر کل، در این مملکت فقر، گرانی، تورم، بیکاری، تبعیض و فساد مالی و اداری بیداد می‌کند. هر سال هزاران کارگر بیکار شده، کارخانه‌ها تعطیل شده، شرکت‌های بزرگ مالی ورشکست می‌شوند. مردم ستم دیده ایران مجبور هستند آثار اقتصادی ناشی از فساد نهاد‌های حکومتی تمامیت خواه، سوء مدیریت‌ها، اقتصاد دولتی و انحصاری و تحریم‌های بین المللی علیه حکومت را تحمل کنند. بحران‌های اقتصادی تا بدان جا رسیده است که حتی رهبران تمامیت خواه حکومت نیز مجبور شده‌اند به آن اعتراض کنند و البته ریاکارانه مثل همه حکومت‌های انحصار طلب و دیکتاتوری این بحران‌ها را بر گردن هم دیگر یا نهاد‌ها و مقامات پایین‌تر بیندازند ولی آیا ملت اجازه اعتراض علیه وضع موجود را دارد؟ هرگز. 

برای اینکه با بد‌ترین شیوه سرکوب می‌شوند. میزان سرکوب‌های وحشیانه حکومت را سه سال پیش و در جریان سرکوب جنبش سبز همه جهانیان مشاهده کردند. آیا شما هم دیدید؟ 
آقای دبیر کل شما پا به چنین سرزمینی نهادید و مه‌مان چنین حکومتی هستید. ملت ایران تمایل داشت در شرایطی از دبیر کل سازمان ملل پذیرایی کند که با این حاکم این حکومت سرکوبگر و خشن رو به رو نبود و دارای حکومت ملی و دموکراتیک می‌بود. با صراحت بگوییم ملت ایران حتی این انتظار را از شما ندارد که بتوانید علنی رفتار حکومت ملت ستیز و ضد حقوق بشری و ضد انسانی‌اش را محکوم کنید. برای اینکه اگر قرار بود چنین کنید هیچ‌گاه دعوت این حکومت ریاکار را نمی‌پذیرفتید 

آقای دبیر کل این حکومت نیازمند معرفی نیست. برای اینکه رفتار داخلی و بین المللی آن طی بیش از سه دهه گذشته معرف هویت آن است. حمایت از تروریسم، اقدام به ترور‌های گسترده و سایر اقدام‌هایی که همگان به خوبی از آن آگاه هستند، جالب‌تر از همه اینکه دوستان و متحدان اصلی این حکومت دولت‌هایی چون کره شمالی و سوریه هستند که نمونه‌های بارز حکومت غیر دموکراتیک و جنایتکار بشمار می‌روند. به واقع برای کشور‌های به اصطلاح غیر متعهد متاسف هستیم که چنین حکومت‌هایی در آن عضویت داشته یا وظیفه میزبانی آن را بر عهده گرفته‌اند. پس باید مفهوم غیر متعهد‌ها را به معنای بی‌تعهدی در برابر حقوق ملت‌ها معنا کنیم. 

جناب دبیر کل، کشور‌های متمدن جهان از شما خواسته‌اند که چنان چه به ایران سفر کردید، درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به حکومت تذکر بدهید. آن‌ها نگران امنیت بین المللی و امنیت کشور‌های خود هستند ولی قربانی اصلی همه سیاست‌ها و برنامه‌های داخلی و بین المللی جمهوری اسلامی ملت ایران هستند. برای اینکه از یک سو حکومت همه حقوق اساسی آن‌ها را سلب کرده و ایران را به زندانی بزرگ برایشان تبدیل نموده و از دیگر سو هزینه برنامه‌های بلند پروازانه و ماجراجویانه مثل همین برنامه هسته‌ای را نیز ملت ایران می‌پردازد. برای اینکه دلارهای نفتی که می‌بایست هزینه آبادانی کشور و توسعه همه جانبه آن شود برای برنامه‌های بلند پروازانه صرف شده و از دیگر سو هزینه تحریم‌ها را نیز حکومت بر دوش ملت انداخته و اگر کشور‌هایی مثل اسراییل دست به حمله نظامی علیه مراکز هسته‌ای ایران بزنند، که امیدواریم هیچ‌گاه چنین نکنند، این سرمایه‌های ملت ایران و جوانان و نیروی انسانی اوست که از بین خواهد رفت. پس شاهدید که عملا همه هزینه‌ها را ملت ایران می‌پردازد اما هیچ کس شما را به تذکر رعایت حقوق این ملت از سوی حکومت ایدئولوژیک حاکم بر ایران توصیه نکرده است. همگان فقط و فقط به امنیت و منافع خود می‌اندیشند. 

جناب دبیر کل، در پایان ضمن خوش آمد گویی شما به سرزمین پهناور و کهن ایران زمین با اطمینان ناشی از آگاهی و اراده ملت بزرگ ایران به شما اعلام می‌کنیم ملت ایران به زودی به پا خواهد خواست. تشکیل حکومتی ملی، دموکراتیک و پایبند به همه اصول دموکراسی، حقوق بشر و حقوق بین الملل یک بار دیگر ایران را از انزوای جهانی خارج و نقش سازنده خود برای صلح و آزادی در جهان را ایفا خواهد کرد. ملت ایران با هیچ دولت و ملتی سر ناسازگاری و دشمنی ندارد و دست همه دولت‌های عضو سازمان ملل را خواهد فشرد و خواهان از بین رفتن هیچ ملت یا دولتی نیست. ملت ایران از هر نوع حکومت ایدئولوژیک یا مذهبی به ستوه آمده و از پراکندن ایدئولوژی نفرت توسط حکومت فعلی به تنگ آمده است. امید است در دوران حکومت واقعی ملت ایران پذیرای دبیر کل و دولت‌های برآمده از رای ملت‌ها باشیم. 

مهندس حشمت الله طبرزدی، افشین اصانلو، رضا شریفی بوکانی، خالد حردانی 

زندان رجایی شهر کرج یند ۱۲ سالن ۴
مورخ چهارشنبه ۸ شهریور
Balatarin

اگر مرخصی ندهند کبودوند دوباره دست به اعتصاب غذا خواهد زد


اخبار روز: -پریناز باغبان حسنی، همسر این زندانی عقیدتی به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: « محمد امروز (دوشنبه) در ملاقات کابینش گفت اگر تا نیمه شهریور ماه مسولان کشور با مرخصی او برای دیدار فرزند بیمارش موافقت نکنند دست به اعتصاب غذا خواهد زد و این بار تا لحظه مرگ ادامه خواهد داد.» 

محمد صدیق کبودوند، زندانی عقیدتی که در تاریخ ۶ مرداد ماه به اعتصاب غذای تر خود پس از ۶۰ روز پایان داد، روز دوشنبه در ملاقات با خانواده اش گفته است اگر به درخواست های او توجهی نشود او دوباره دست به اعتصاب غذا خواهد زد و این بار اعتصابش را نخواهد شکست. این زندانی پس از آنکه مسولان به او وعده داده بودند که به شرط شکستن اعتصابش به درخواست مرخصی او برای دیدار فرزند بیمارش رسیدگی خواهند کرد در تاریخ ۶ مرداد ماه اعتصابش را شکست. 

پریناز باغبان حسنی، همسر این زندانی عقیدتی به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: « محمد امروز (دوشنبه) در ملاقات کابینش گفت اگر تا نیمه شهریور ماه مسولان کشور با مرخصی او برای دیدار فرزند بیمارش موافقت نکنند دست به اعتصاب غذا خواهد زد و این بار تا لحظه مرگ ادامه خواهد داد.» 

محمد صدیق کبودوند، دبیر سازمان حقوق بشر کردستان و مدیر مسول نشریه “پیام مردم” در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد و یک سال بعد در دادگاه انقلاب تهران به جرم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل “سازمان حقوق بشر کردستان” و فعالیت در آن به ۱۱ سال حبس محکوم شد. او در دوران محکومیت خود از حقوق عادی یک زندانی مانند مرخصِی ، ملاقات حضوری و درمان پزشکی مناسب و به هنگام محروم بوده است . او همچنین دارای پسر ۲۲ ساله ای است که مبتلا به بیماری سرطان است که از ماه های گذشته با وخیم شدن حال فرزندش درخواست مرخصی و به دنبال آن ۶۰ روز اعتصاب داشت. 

پریناز باغبان حسنی در پاسخ به اینکه مسولان تا کنون چه جوابی به او داده اند، گفت:« علیرغم اینکه مسولان زندان اوین گفتند اگر محمد اعتصابش را بشکند به درخواست مرخصیش رسیدگی می شود و علیرغم اینکه به من می گفتند نگران نباشم و او به مرخصی خواهد امد پس از شکستن اعتصابش هیچ خبری نشد و بعد باخبر شدیم که ظاهرا دادستان تهران با مرخصی او موافقت نکرده و گمانم به او دیگر مرخصی نمی دهند و آن اعتصاب هم هیچ تاثیری نداشت. ۶۰ روز اعتصاب کم نیست و تاثیرات جبران ناپذیری بر بدن و روح محمد خواهد گذاشت همین طور استرس و فشار عصبی زیادی ما هم در آن مدت داشتیم که اگر بخواهد دوباره تکرار شود دیگر کشنده است.» 

همسر محمد صدیق کبودوند در خصوص وضعیت جسمی و روحی این زندانی گفت:« مشکلات جسمانی و دردهای کلیه اش همان طور باقی است و علیرغم اینکه گفته بودند پس از شکستن اعتصاب غذا او را به بیمارستان برای درمان خواهند فرستاد این اتفاق نیفتاد و او در همان بهداری زندان آمپول های مسکن می زنند.» 

محمد صدیق کبودوند از جمله زندانیانی است که تا کنون درخواست عفو نداشته است، همسر او در این خصوص گفت:« محمد تا به حال درخواست عفو نکرده است چون او معتقد است که جرمی مرتکب نشده است که بخواهد به خاطرش تقاضای عفو کند. البته زندانیان زیادی هم هستند که درخواست عفو کرده اند و به درخواست شان توجهی نشده است، می خواهم بگویم صرفا درخواست عفو باعث آزادی زندانیان نمی شود. راستش ما الان اصلا عفو هم نمی خواهیم فقط می خواهیم که تمام قانون ، حقوق او به عنوان زندانی رعایت شود و از حق مرخصی برخوردار باشد، همین.» 

محمد صدیق کبودوند از سال ۱۳۸۲ نشریه “پیام مردم” را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان های کردنشین منتشر می کرد. و در فروردین ۱۳۸۴ “سازمان حقوق بشرکردستان” را تشکیل داد.او در مراسم سال ۲۰۰۹ “جوایز مطبوعات بریتانیا” به عنوان “روزنامه‌نگار بین‌المللی سال” برگزیده شد و در زمستان سال ۱۳۸۷ نیز جایزه “هلمن–همت” سازمان دیده‌بان حقوق بشر به او داده شد. 
Balatarin

معلم اظهارات مرسی را دخالت در امور سوریه عنوان کرد



اخبار روز- وزیر امور خارجه سوریه اظهارات رئیس جمهور مصر در نشست سران عدم تعهد در تهران را زیر پا گذاشتن اصول جنبش عدم تعهد و دخالت در امور سوریه عنوان کرد. 
به گزارش مهر، ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهارات محمد مرسی رئیس جمهوری مصر را دخالت در امور داخلی کشورش دانست. 
المعلم تاکید کرد که محمد مرسی با اظهارات خود اصول جنبش غیر متعهدها را زیر پا گذاشت. 
وی افزود : سخنان مرسی در حد اظهارات رئیس یک حزب است و در حد ریاست جنبش بین المللی غیرمتعهدها به شمار نمی رود. 
رئیس جمهوری مصر روز پنجشنبه در بخشی از اظهارات خود در نشست جنبش غیر متعهدها از نظام حاکم بر سوریه انتقاد کرد.   

ترک سالن توسط هیات سوری 
نخست وزیر سوریه در اعتراض به سخنان مرسی درباره این کشور، سالن اجلاس سران جنبش عدم تعهد را ترک کرد. 
به گزارش عصرایران، خبرنگار الجزیره از تهران خبر داد: همزمان با سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهور مصر درباره سوریه، هیئت دیپلماتیک سوریه به ریاست نخست وزیر این کشور، در اعتراض به سخنان مرسی، سالن اجلاس را ترک کرد. 
مرسی در سخنرانی خود در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، حکومت سوریه را ظالم توصیف کرد و گفت حکومت سوریه مشروعیت خود را از دست داده است و مصر با ملت سوریه اعلام همبستگی می کند. 
مرسی همچنین خواستار وحدت و یکپارچگی مخالفان حکومت سوریه شد. 
سوریه از حدود یک و نیم سال قبل ، درگیر بحران داخلی است. روز گذشته بشار اسد ، با متهم کردن قدرت های خارجی از جمله ترکیه به تجهیز تروریست ها به سلاح ، آنان را مسوول خونریزی های این کشور دانست. 

مصر از مخالفان اسد حمایت می کند. 
دقایقی بعد از انتشار خبر فوق، "فارس" به نقل از شبکه المیادین با تکذیب خروج هیات سوری از سالن نوشت: ولید المعلم برای انجام یک مصاحبه از سالن خارج شد و سپس بازگشت! 
العالم نیز در خبری فوری با تکذیب این ادعا نوشت: ولید المعلم تنها برای دقایقی از سالن بیرون آمد تا با خبرنگار ما مصاحبه کند و سپس به سالن بازگشت. 
سخنان مرسی در مورد سوریه توسط خبرگزاری های ایرانی سانسور و حتی در هنگام ترجمه ی همزمان این سخنان نیز به این قسمت از سخنان وی اشاره ای نشد.

Balatarin

برگزاری دادگاه کسری نوری در شیراز / این دادگاه دارای صلاحیت نیست و من اتهامات را قبول ندارم


ملی مذهبی- به گزارش سایت مجذوبان نور؛ صبح چهارشنبه هشتم شهریورماه، جلسه رسیدگی به اتهامات کسری نوری از دراویش گنابادی شیراز به ریاست قاضی آشوری در شعبه ۱۰۶ دادگاه جرائم عمومی شیراز «اطلسی» برگزار شد که وکلای این درویش گنابادی آقایان داوود منتظری و فریبرز یداللهی نیز در این جلسه حضور پیدا کردند. 
اتهامات این درویش گنابادی نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بوسیله عضویت در سایت مجذوبان نور اعلام شد که پس از اعلام اتهامات توسط قاضی آشوری، کسری نوری گفت: «با نفوذی که مراکز امنیتی بر سیستم قضایی کشور دارند و به دلیل اینکه شما توانایی رسیدگی به قانون شکنی افرادی که در تمام طول بازداشت و بازجویی با رعایت نکردن حق قانونی من، به عنوان یک شهروند ایرانی، قانون اساسی را زیر پا گذاشتند و حقوق حقه‌ی من را نقض کردند را ندارید من دادگاه را دارای صلاحیت برای رسیدگی به پرونده نمی‌دانم و هیچ کدام از این اتهامات را قبول ندارم.» 
همچنین اجازه حضور در جلسه دادگاه و ملاقات نیز به خانواده‌ی این درویش گنابادی داده نشد. 
لازم به ذکر است کسری نوری تا کنون ۲ مرتبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. این درویش گنابادی یکبار در تاریخ ۲۱ دی‌ماه سال گذشته به اتهام فعالیت شبانه روزی و اقدام علیه نظام و عضویت در گروهک انحرافی بازداشت و پس از ۴۶ روز حبس در اداره اطلاعات شیراز و زندان عادل آباد شیراز با وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شد و سپس مجددا در تاریخ ۲۴ اسفند ماه سال گذشته به اتهام فعالیت تبلیغاتی علیه نظام به نفع بیگانگان و ارتباط و مصاحبه با رسانه‌های بیگانه بازداشت شد.
Balatarin