شنبه

خود داری زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر از دریافت غذای دولتی


خبرگزاری هرانا - در اعتراض تصمیم مسئولین برای انتقال زندانیان سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به بند ۱۰ این زندان، تمامی زندانیان سیاسی حاضر در سالن ۱۲ که تعدادشان به ۵۳ تن می‌رسد، از در یافت نهار و شام دولتی امتناع کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی تصمیم مسئولین زندان رجایی شهر کرج برای انتقال زندانیان سیاسی این زندان به بند تازه تاسیس ۱۰ که بندی کاملا ایزوله و کوچک می‌باشد، تمامی زندانیان حاضر در سالن ۱۲ که تعدادشان به ۵۳ نفر می‌رسد، برای نشان دادن اعتراض خود از دریافت جیره غذای دولتی امتناع کردند.
گفتنی است، بند تازه ساز ۱۰ با استانداردهای زندانهای مدرن مطابقت ندارد و از فضای بسیار کوچکی بر خوردار می‌باشد.
بهانه مسئولین جهت انتقال زندانیان سیاسی به بند جدید کمبود فضای زندان می‌باشد. زندانیان اعلان کرده‌اند که اعتراضشان بصورت مرحله‌ای تشدید خواهد شد و قریب ۴۰ نفر از زندانیان این بند نیز جهت اعتصاب غذا اعلان آمادگی کرده‌اند.
زندانیان سیاسی می‌گویند به هیچ وجه حاضر به رفتن به بند ۱۰ نمی‌باشند.
Balatarin

از نگاه واشنگتن پست - پس از حمله اسرائیل...




روز آنلاین -واکنش ایران به حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته ای آن، چه خواهد بود؟ پاسخ این سئوال اهمیت زیادی دارد زیرا نه تنها بر تصمیم اسرائیل اثر می گذارد بلکه نشان می دهد سایر کشورها تا چه حد می توانند از چنین حمله ای جلوگیری کنند.
تحلیلگران معمولا پیش بینی های خوش بینانه ای از سیاست های پیشگیرانه و کنترل کننده  ارائه می دهند (برخی حتی از یک ایران هسته ای هم استقبال می کنند) و اقدام نظامی را به عنوان بدترین راه حل، با عواقب وخیم توصیف می کنند. آنها اغلب می گویند تهران برای تلافی به هر کاری، از آدم ربایی، عملیات تروریستی، تا حمله موشکی، دریایی و بستن تنگه هرمز دست خواهد زد. این پیش بینی ها به دو مطلب توجه نمی کنند: هیچ یک از حملات قبلی اسرائیل، شامل حمله به عراق در سال 1981 و به سوریه در 2007، با پاسخ روبرو نشد؛ و بررسی واکنش های جمهوری اسلامی  از سال 1979 به بعد نشان می دهد که ایران واکنشی «مدبرانه و هوشمندانه» به حملات پیشگیرانه نشان داده است.
این ها سخنان مایکل آیزن استاد و مایکل نایتس از موسسه سیاست های خاور نزدیک در واشنگتن است، که راهنمای خوبی در مورد سناریوهای مختلف در بدترین حالت ها در اختیار می گذارد:  تحقیق آن ها در زمینه رفتار ایران طی سه دهه گذشته آن ها را به سه اصل در شکل دادن به واکنش تهران نسبت به حمله اسرائیل رهنمون شده است: تاکید بر مقابله به مثل، احتیاط برای احتراز از دشمن تراشی غیر ضروری و تلاش برای جلوگیری از حملات بعدی اسرائیل (و یا آمریکا).
به بیان دیگر، ملاهای ایران در واکنش نشان دادن دچار محدودیت شدیدی هستند؛ هم به واسطه ضعف نظامی و هم به دلیل اینکه نمی خواهند دشمنان بیشتری برای خود بتراشند. این دو نویسنده، با فرضیات ذکر شده، به هشت اقدام احتمالی ایران اشاره می کنند، در عین حال که از نظر دور ندارند که گزینه دیگر کنترل سلاح هسته ای توسط اسلام گرایان است:
  • حملات تروریستی علیه اسرائیل و اهداف یهودی و آمریکایی. این گزینه محتمل است ولی تخریب زیادی به همراه نخواهد داشت.
  • ربودن شهروندان آمریکایی، بخصوص در عراق. این گزینه محتمل است ولی تاثیر محدودی دارد؛ مشابه آنچه در سال های 1980 در لبنان اتفاق افتاد.
  • حمله به آمریکائیان در عراق و افغانستان. این گزینه بسیار محتمل است، بخصوص از طریق نمایندگان ایران در این دو کشور، ولی تخریب محدودی به همراه خواهد داشت.
  • حمله موشکی به اسرائیل. این گزینه محتمل است؛ شلیک چند موشک از ایران که از سد دفاعی اسرائیل عبور می کند و تلفاتی در حد چند صد نفر به بار خواهد آورد؛ موشک های حزب الله به دلیل ملاحظات داخلی لبنان محدود خواهد بود. غیر محتمل: درگیری حماس، که تماس خود را با تهران محدود ساخته است؛ درگیری دولت سوریه که فعلا با مخالفت های شدید داخلی و احتمالا نیروی نظامی ترکیه روبروست. بطور کلی حملات موشکی تخریب وسیعی را ایجاد نخواد کرد.
  • حمله به کشورهای همسایه. محتمل است: استفاده از تروریسم، زیرا قابل انکار کردن است. غیر محتمل: حمله موشکی؛ زیرا تهران دشمنان بیشتری نمی خواهد.
  • درگیری با نیروی دریایی آمریکا. محتمل است؛ ولی با توجه به توازن قدرت خسارات محدودی خواهد داشت.
  • بستن مخفیانه تنگه هرمز. محتمل است، که باعث افزایش قیمت انرژی خواهد شد.
  • تلاش به بستن  تنگه هرمز. غیر محتمل: مشکلات اجرایی دارد و بطور بالقوه به منافع ایران آسیب وارد می کند، زیرا ایران برای تجارت به تنگه هرمز نیاز دارد.
این نویسندگان همچنین به سه عارضه جانبی حمله اسرائیل نیز اشاره می کنند. ممکن است ایرانی ها  پس از چنین حمله ای از دولت خود دفاع کنند ولی در دراز مدت از رژیم تهران «به خاطر برخورد غلط با جامعه جهانی که منجر به رویارویی نظامی شده است» انتقاد خواهند کرد. گفته شده که مردم عرب نیز علیه دخالت نظامی خارجی به پا خواهند خاست ولی چنین چیزی نیست. حمایت شیعیان کشورهای خلیج فارس هم با شادمانی پنهانی اعراب در حمایت از اسرائیل، بی اثر خواهد شد. در باره اینکه ایران از پیمان ان پی تی خارج شود و بطور آشکار به توسعه برنامه هسته ای خود بپردازد هم باید گفت که هرچند این اقدام «کاملا محتمل» است ولی با تلافی هایی که ایران انجام می دهد، پیدا کردن ابزار و قطعات برای پیشبرد برنامه های هسته ای روز به روز مشکل تر خواهد شد.
در مجموع تمام این حرکات ناخوشایند هستند ولی فاجعه بار نیستند و قابل مدیریت هستند. آیزن استاد و نایتس می گویند باید انتظار دوره کوتاهی از تعارض  و پاسخ های شدید ایران را داشت که به دنبال آن دوره ای از «تعارض ضعیف تر خواهد آمد که ماه ها و شاید هم سال ها طول بکشد.» آنها به این نتیجه می رسند که «حمله پیشگیرانه اسرائیل هرچند توان بالقوه سرایت به کل منطقه و خلیج فارس را دارد، ولی آنگونه که برخی تصور می کنند، فاجعه نخواهد بود.»
این تحلیل سعی کرده است نشان دهد که بمب هسته ای در دست ایرانی ها به مراتب خطرناک تر از عواقب یک حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران است.
Balatarin

نیروهای امنیتی و مردم یزد منازل افغانهای این شهر را به آتش کشیدند


فعالان در تبعید :مقام‌های وزارت امور خارجه افغانستان می‌گویند که پس از کشته شدن یک شهروند ایرانی در ولایت یزد این کشور، شهروندان یزدی به خانه‌های مهاجران افغان در آن ولایت هجوم برده و طی آن، نزدیک به دویست خانواده را متضرر کرده‌اند.
 برخی سایت‌های خبری گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی ایران و جوانان یزد، بر خانه‌های مهاجران افغان حمله برده، شماری از مهاجران را بازداشت کرده و خانه‌های برخی از آن‌ها را آتش زده‌اند. اما سفارت ایران می‌گوید این «واکنش عمومی» مردم بوده است.
سفارت ایران در کابل، وقوع این حادثه را در روزهای گذشته تایید کرده است. به نقل از سایت رادیو صدای آلمان، محمد دهقانی، مسوول مطبوعاتی سفارت ایران در کابل گفته است که دو مهاجر افغان در شهر یزد بر یک دختر هجده‌ساله ایرانی تجاوز کرده و سپس این دختر را به قتل رسانده‌اند. او گفت مردم یزد از این موضوع خشمگین شدند و واکنش عمومی نشان دادند.
آقای دهقانی افزوده است: «جسد این دخترخانم هجده‌ساله در چاه ‌خانه این دو نفر از اتباع افغان پیدا شده است و پلیس آن‌ها را دستگیر کرده است که طبیعتا براساس قانون و مقررات جمهوری اسلامی ایران برخورد خواهد شد.
به گزارش 8 صبح کابل به نقل از وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که در پی این حادثه، زندگی افغان‌های مهاجر در ولایت یزد ایران مختل شده است. فرامرز تمنا، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که در پی حمله شهروندان ایرانی بر خانه‌های مهاجران افغان در یزد، نزدیک به دویست خانواده متضرر شده‌اند. آقای تمنا در این رابطه گفت: «خانواده‌های آسیب‌دیده در آن منطقه، بیش از دویست خانواده هستند که متضرر شده‌اند. سفارت افغانستان در تهران پی‌گیر این قضیه است تا ضررهای مالی و جانی‌که احتمالا به افغان‌ها وارد شده باشد، مورد بررسی قرار بدهد.»
معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان هم‌چنین تاکید کرد که هرچند با مداخله مقام‌های ایرانی، خشم‌ شهروندان یزدی علیه مهاجران افغان در این ولایت فروکش کرده بود، اما روز جمعه، بازهم خانواده‌های افغان در یزد، مورد حمله شهروندان یزدی قرار گرفتند. او گفت که وزارت خارجه آن کشور، به افغانستان اطمینان داده‌ است که جلو بروز خشونت‌های بیشتر علیه مهاجران افغان در یزد، گرفته می‌شود.
فرامرز تمنا می‌گوید هرچند در پی‌کشته شدن یک شهروند ایرانی، مهاجران افغان متهم شده‌اند، تاکنون نهادهای دولت ایران هیچ اسناد و شواهدی را به سفارت افغانستان در تهران و وزارت خارجه در کابل ارایه نکرده‌اند که نشان دهد شهروندان افغان در این قتل دست داشته‌اند. او گفت جرم عمل شخصی است و  نباید دیگر مهاجران مورد آزار و اذیت قرار گیرند.
وزارت خارجه افغانستان می‌گوید هنوز جزییات دقیقی از خسارت‌هایی که به مهاجران در ولایت یزد رسیده است، در دست نیست. اما یک مقام حکومت افغانستان که از گرفتن نامش خودداری کرده است، به سایت دویچه‌وله گفته که بر خانواده‌های افغان‌ها در یزد، حمله شده است و حتا از تجاوز جنسی بر دختران مهاجر نیز گزارش‌هایی وجود دارد.
اما، فرامرز تمنا می‌‌گوید تلاش‌ها برای تشخیص هویت افراد متهم به قتل جریان دارد. او گفت: «اگر هم در نهایت یکی از اتباع افغانستان چنین کاری کرده باشد، طبیعی است که جرم یک عمل شخصی است و متوجه هیچ کدام از دیگر شهروندان افغان در ایران نمی‌شود.»
یزد از جمله 20ولایت ایران است که اقامت مهاجران افغان در آن از سوی دولت ایران ممنوع اعلام شده است. ممنوعیت اقامت افغان‌ها در این مناطق و هم‌چنان بدرفتاری مسوولان دولتی ایران با آن‌ها، از سوی شماری از فعالان اجتماعی ایران و حامیان حقوق بشر به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. اخیرا در پی اعدام شماری از مهاجران افغان در ایران، تظاهراتی بر ضد حکومت ایران در کابل برگزار شد.
گفتنی است پیش از این , دولت ایران که مخالفت خود با حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان و توافق‌نامه استراتژیک کابل و واشنگتن را آشکارا بیان کرده است، تلاش زیادی به خرج داد تا مانع تصویب این توافق‌نامه شود. سفیر ایران در کابل تهدید کرده بود که در صورت تصویب این قرارداد، مهاجران افغان در ایران را اخراج خواهند کرد.
براساس آمار کمیشنری‌ عالی ملل متحد در امور پناهندگان، 1.7میلیون مهاجر افغان در پاکستان ثبت هستند و هزاران تن دیگر در این کشور زندگی می‌کنند که به‌عنوان مهاجر ثبت نشده‌اند.
به نظر می رسد نمونه انتقام گیری دولتی از وبلاگ نویس ایرانی که به جرم حضور در کمپین امام نقی , پدرش را در ایران گروگان گرفته اند ؛  در جامعه ایران نیز ساری بوده و حتی قبل از اثبات جرم یک متجاوز احتمالی , به کل افغانهای شهر یزد حمله ای قبیله ای صورت گرفته که در واقعا تاسف بار است.
Balatarin

ممنوعیت فروش مواد غذایی و ارائه خدمات حمل و نقل به اتباع خارجی غیرمجاز


خبرگزاری هرانا - دولت در برخی استان‌ها نانوایی‌ها و تاکسی‌ها را به همراه دیگر خدمات دهندگان حمل و نقل و فروشندگان مواد غذایی، ملزم کرده که به اتباع خارجی غیرمجاز خدمات ارائه ندهند و برای تشخیص غیرمجاز بودن هم از آن‌ها خواسته است که از اتباع خارجی کارت اقامت بخواهند.
به گزارش تارنمای کلمه، در استان فارس، مسئولان دولتی فروش کالا و مواد غذایی و ارائه خدمات عمومی و بهداشتی را به اتباع خارجی غیر مجاز ممنوع کرده و هشدار داده‌اند که با کسانی که به فروش کالا و ارائه خدمات به این افراد اقدام کنند، به شدت برخورد خواهد شد.
بر اساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس، در این باره با مجمع امور صنفی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس و نیروی انتظامی و مراجع قضایی استان هماهنگی صورت گرفته تا با فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات به اتباع خارجی غیرمجاز به شدت برخورد شود.
غلامرضا غلامی، مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس، دلیل این تصمیم را «آغاز فصل تابستان و منطقی بودن نگرانی کار‌شناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از شیوع بیماری‌های مسری به واسطه اتباع خارجی غیرمجاز که به علت ورود غیرقانونی، هیچ کدام مراحل قرنطینه را هنگام ورود به کشور طی نکرده‌اند» ذکر کرد.
روزنامه عصر مردم، چاپ شیراز، روز چهارشنبه هفتم تیرماه به نقل از این مقام دولتی نوشت: برای رفع نگرانی مردم شریف استان فارس به ویژه شهر مقدس شیراز، آمادگی کامل داریم تا با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط نسبت به برخورد قانونی و پلمب برخی مراکز از جمله نانوایی‌ها و اغذیه فروشی‌ها و مراکزی که با بهداشت مردم سر و کار دارند اقدام کنیم.
این مقام مسئول همچنین از اصناف و مردم استان خواست که هنگام فروش کالا و ارائه خدمات به اتباع خارجی از آن‌ها کارت اقامت بخواهند! و در توجیه اجرای این طرح اظهار داشت: حفظ امنیت روانی جامعه در خصوص فعالیت سالم اتباع خارجی و اینکه فاقد هرگونه خطر انتقال بیماری‌های واگیردارباشند یکی از خواسته‌های غیرقابل اغماض مردم مه‌مان نواز استان فارس و خدمتگزاران آن‌ها در بدنه دولت محسوب می‌شود.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس در ادامه با بیان اینکه در طرح برخورد با اصناف و نهادهایی که به اتباع غیرمجاز خدمات ارائه می‌کنند، سوپرمارکتی‌ها و نانوایی‌ها و مکان‌هایی که به رعایت بیشتر بهداشت فردی و اجتماعی نیاز دارند، در اولویت برخورد قرار دارند، گفت: کارفرمایان و صاحبان حِرَف و مشاغل در استان فارس برای دور ماندن از عواقب قانونی این طرح، کافی است قبل از ارائه خدمات به اتباع بیگانه، از هویت آن‌ها با رؤیت کارت و مجوز اقامت قانونی آن‌ها اطمینان حاصل کنند.
وی با تأکید بر اینکه هر یک از شهروندان برای اطمینان یافتن از ناقل نبودن اتباع خارجی که در اماکن عمومی از جمله اتوبوس و وسایل نقلیه و صف نانوایی‌ها حضور می‌یابند، می‌توانند مشخصات هویتی اتباع را مطالبه و رؤیت کنند و اتباع نیز ملزم به همراه داشتن کارت و مجوز اقامت قانونی خود هستند.
دو هفته پیش هم مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان از سختگیری‌های جدید بر مهاجران غیر قانونی سخن گفته بود.
حسین دهدشتی در این زمینه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی اشاره کرده بود که بر اساس آن، حمل و نقل و جا به جایی اتباع خارجی غیرمجاز ممنوع است و برای رانندگان و شرکت‌های مسافربری که نسبت به حمل و نقل و جابجایی اتباع خارجی غیرمجاز اقدام کنند، مجازات تعیین شده است.
این مقام دولتی همچنین به ایسنا گفته بود: مجازات آن در مرحله نخست، توقیف خودرو و معرفی راننده متخلف است. در صورت تکرار تخلف، خودرو متخلف به مدت شش ماه توقیف و راننده متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.
فشار بر اتباع خارجی، که بیشترشان مهاجران افغان هستند، فقط مختص به اتباع خارجی غیر مجاز نیست و حتی افراد مقیم مجاز و قانونی هم با مشکلات و محدودیت‌های زیادی مواجه‌اند. چندی پیش خبرگزاری مهر فهرستی از شهر‌ها و استان‌های کشور را منتشر کرد که مهاجران افغان حق سکونت و زندگی کردن در آن‌ها را ندارند.
استان‌هایی که نام آن‌ها در این فهرست آمده و در برخی شهرهای آن‌ها سکونت و اقامت اتباع افغان ممنوع شده، شامل تهران٬ اصفهان٬ مشهد٬ مازندران٬ کرمان٬ فارس٬ خراسان٬ سمنان٬ قم٬ قزوین٬ خوزستان٬ زنجان٬ ایلام٬ البرز٬ گلستان٬ گیلان و لرستان هستند.
این در حالی است که بر اساس اعلام دولت، خردادماه آخرین مهلت اتباع افغانی غیرمجاز برای خروج از کشور تعیین شده بود و دولت گفته بود که قصد دارد از آغاز تیرماه ۱۳۹۱ آخرین مرحله طرح ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز را به اجرا بگذارد.
گزارش این خبرگزاری همچنین حاکی است، پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی همچون فیزیک اتمی، فیزیک (گرایش هسته‌ای)، مهندسی هسته‌ای، مهندسی فناوری اطلاعات (گرایش امنیت اطلاعات، امنیت شبکه، مخابرات امن)، مهندسی هوافضا (کلیه گرایش‌ها) و مهندسی شیمی (گرایش صنایع پالایش، پتروشیمی، شیمیایی، معدنی، گاز، عملیات پتروشیمی) در آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سال جاری ممنوع اعلام شده است.
علاوه بر این، دولت پذیرش دانشجوی خارجی در کلیه رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی در این رشته‌ها برای دولت شود را نیز ممنوع دانسته و در عین حال اعلام نکرده که چرا بدون چنین تعهدی، هم اجازه تحصیل در رشته‌های مذکور به اتباع خارجی داده نمی‌شود.
در دفترچه آزمون سراسری امسال، سازمان سنجش آموزش کشور از همه اتباع غیر ایرانی داوطلب خواسته بود که محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت مناطق ممنوعه در هنگام تعیین رشته انتخاب کنند، و تاکید کرده بود که در غیر این صورت قبولی آنان کان لم یکن تلقی شده و از ثبت نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.

Balatarin

نشست‌‌های ویژه چهار عضو کابینه برای مقابله با تحریم‌‌ها


اعضای اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گویند از چهار روز پیش با برگزاری نشست‌هایی طرح‌های مختلفی برای مقابله با تحریم‌های تازه نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران را بررسی و در اختیار محمود احمدی‌نژاد قرار داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رستم قاسمی، وزیر نفت بعد از برگزاری این جلسه که «ساعت‌ها به طول انجامید» راهکارهای پیشنهادی خود را برای چگونگی مقابله با این تحریم‌ها در اختیار محمود احمدی‌نژاد قرار دادند و رئیس جمهوری ایران هم «دستورات خاصی» در این باره صادر کرد.
در این ارتباط شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت خبر داد که به جز برگزاری جلسات مشترک در سطح وزرا و رئیس کل بانک مرکزی و معاونان وزرا، هر کدام از این افراد جداگانه با محمود احمدی‌نژاد جلسه داشته‌اند و کارشناسان دولتی هم مسایل مورد نظر را مورد بررسی قرار داده‌اند.
آقای حسینی تاکید کرد که بعد از انتشار اجرای قریب‌الوقوع تحریم‌ها علیه ایران «درآمدها و ذخایر ارزی کاهش و یا تقاضای ارز افزایش نداشته است.»
به زعم این مقام اقتصادی تاثیر تحریم‌های غرب علیه ایران بیش از آنکه واقعی باشد روانی است چون «غربی‌ها هر کاری که می‌خواستند بکنند تا حالا کرده‌اند».
وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت توضیح داد که در طول ماه‌های گذشته بخش عملیات واقعی تحریم‌ها که نقل و انتقال پول را دشوار می‌کند انجام گرفته و فشار آنان در این زمینه تخلیه شده اما آنها همچنان «دست بردار نیستند و درصدد تاثیرگذاری بر بخش روانی بازار هستند.
آقای حسینی از تلاش دولت برای کنترل شدیدتر بازار ارز خبر داد و گفت که در این زمینه تلاش می‌شود تا ارز به موقع و درست تخصیص پیدا کند. او در عین حال گفت که رسانه‌ها در تلاش هستند تا با فضاسازی‌ بازار موازی ارز را تحت تاثیر قرار دهند.
علاوه بر تحریم ایالات متحده که از روز پنجشنبه، هشتم تیر به اجرا درآمده، کشورهای اتحادیه اروپا نیز از فردا یکشنبه، ۱۱ تیرماه واردات نفت و ارتباطات بانکی از ایران را متوقف خواهند کرد.
حالا مقامات اقتصادی ایران نگرانند که اقتصاد ایران به‌ویژه در بخش بازار ارز با چالش‌های تازه‌ای مواجه شود.
در آخرین روز کاری بازار ایران در پنجشنبه نرخ دلار آزاد که در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اتمی مسکو به آرامی افزایش می‌یافت، با آغاز دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران به قیمت ۲۰۶۰ تومان رسید و هر یورو  هم به قیمت دو هزار و ۵۲۰ تومان و هر پوند بریتانیا سه هزار و ۸۰ تومان معامله شد.
آقای بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در این ارتباط گفته است که این افزایش نرخ‌ها، مقطعی است.
نوسانات بازار ارز ایران طی سال گذشته با تحریم بانک مرکزی توسط آمریکا و افزایش احتمال تحریم نفت ایران شدت گرفت و نرخ سکه به یک میلیون و پنجاه هزار تومان و نرخ دلار آمریکا در رکوردی تاریخی، به حدود ۲۳۰۰ تومان رسید.
همچنین بر اساس گزارش ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و و وزیر اقتصاد و دارایی امشب هم جلسه‌ای برای بررسی وضعیت بازار خواهند داشت.
این خبرگزاری، جلسه شنبه شب وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار را خواسته محمود احمدی‌نژاد مبنی بر حمایت از بازار سرمایه عنوان کرده است.
در همین حال، خبرگزاری مهر امروز در گزارشی با اشاره به اجرایی شدن تحریم‌های تازه ۲۷ کشور اروپایی علیه ایران از فردا نوشت که ممکن است ایران همزمان با این تحریم‌ها تنگه هرمز را مسدود کند.
در ماه‌های گذشته بارها بعضی از مقامات ایران و در راس آن‌ها سران نظامی تهدید کرده‌اند که با تحریم‌های تازه غرب به خاطر برنامه‌های هسته‌ای‌اش مقابله می‌کند و از جمله این‌که تنگه هرمز را می‌بندد. این تنگه استراتژیک، گلوگاه نفت صادرانی جهان است که ۸۰ درصد نفت عراق از طریق آن صادر می‌شود.
همچنین این منبع به نقل از مدیریت اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران خبر داده است که تحریم نفتی اروپا برای اقتصاد ایران مشکلی به‌وجود نمی‌آورد چون ایران هیچ نفت فروخته نشده‌ای در آب‌های خلیج فارس و پایانه‌های بین‌المللی ندارد.
تحریم نفت و نهادهای مالی ایران پس از آن اعلام شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه نوامبر سال گذشته از وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.
با آغاز مجدد مذاکرات اتمی میان گروه ۱+۵ و ایران زمزمه‌هایی مبنی بر تعلیق تحریم نفت ایران از اول جولای شنیده شد. اما پس از برگزاری سه دور مذاکرات در استانبول، بغداد و مسکو و به بن‌بست رسیدن طرفین، افزایش تحریم‌ها علیه ایران پی گرفته شده است.
Balatarin

عضو شوراي مركزي جبهه پایداری : چرا در فیزیک قال انیشتین و قال ادیسون داریم ولی قال رسول الله نداریم


از مشهد، حجت الاسلام نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس دیروز در همایش بصیرت و پایداری در حسینیه تهرانی ها با اشاره به اقدامات سیا در براندازی انقلاب اسلامي گفت: این سازمان تاکنون در اقداماتش چقدر موفق بوده است؟
چرا این سازمان حریف رهبر انقلاب اسلامی نمی شود؟

عضو شوراي مركزي جبهه پایداری با بیان اینکه اخلاص رهبر انقلاب رحمت خدا را جذب می کند، گفت: هرگاه برای کشوری اسم تحریم برده شود آن کشور به خود می لرزد اما با تحریم هایی که بر ایران اسلامی اعمال کردند نتوانسته اند حریف رهبر انقلاب شوند.

عضو شوراي مركزي جبهه پایداری در ادامه با اشاره به فضای دانشگاه ها گفت: من به احترام ادیسون یک دقیقه سکوت می کنم اما جواب بدهید آیا ما در دانشگاه یک رشته اسلامی داریم؟
آیا در کتاب فیریک که قال انیشتین و قال ادیسون داریم قال رسول الله هم داریم؟
 


نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تحقق دانشگاه اسلامی گفت: دانشگاه باید در بعد ظاهر و توسعه اندیشه اسلامی در میان دانشجویان با برگزاری طرح هایی مانند طرح ولایت، توسعه اندیشه اسلامی در میان اساتید و تولید نرم افزار اسلامی در علوم مختلف مانند جامعه شناسی اسلامی یک برنامه کوتاه مدت و طرح بلند مدت داشته باشد.
Balatarin

احساس خطر' وزارت بهداشت از روند خروج پرستاران از کشور: روززانه ۴۰ پرستار خواهان خروج از ایران هستند

ملی مذهبی -یک مقام‌ سازمان نظام پرستاری ایران گفته استروزانه ۴۰ پرستار خواهان دریافت معرفی نامه برای اعزام به خارج می‌شوند.
به گزارش مهر صدیقه سالمی گفت:وزارت بهداشت ایران به همین خاطر احساس خطر کرده است.
او به کمبود نیروی پرستاری در کشور و شرایط سخت کاری آنها اشاره کرده و گفته است به دلیل تسهیلات کشورهایی چون کانادا، آمریکا و استرالیا، پرستاران ایرانی جذب این کشورها می‌شوند.
خانم سالمی گفته است که دولت متوجه قضیه شده و وزارت بهداشت هم خطر را احساس کرده است.
Balatarin

موج دستگیری ها در مهاباد: یازده نفر طی روزهای اخیر دستگیر شدند

زندان
ملی مذهبی-طی روزهای اخیر چند شهروند اهل مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان شدند.
به گزارش موکریان، اسامی این شهروندان که چند روز پیش بازداشت و تنی چند از آنان روانه زندان شده اند دیاکو خیاط، شاهو حسینی، جمال قادرنژاد، شمزین احمدنژاد، یعقوب خضری، محمدامین سلیمی، شاهو پرتوی، امید قادری اقدم، خلیل زیبایی، محمد سوارکار و اسعد سلیمان نژاد اعلام شده استبراساس این گزارش، دیاکو خیاط دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران، شاهو حسینی نویسنده و دانشجوی ارشد علوم سیاسی دانشگاه قزوین، جمال قادرنژاد دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه پیام نور مهاباد، شمزین احمدنژاد دانشجوی مدیریت دانشگاه پیام نور مهاباد، یعقوب خضری مؤسس انجمن ادبی مهاباد و دانشجوی رشته کارشناسی ارشد روان شناسی، محمدامین سلیمی اهل روستای کهنه ده، شاهو(صلاح الدینپرتوی کارشناس علوم تربیتی، امید قادری اقدم فیلمبردار و مستندساز، خلیل زیبایی اهل مهاباد، محمد سوارکار اهل روستای جانداران و اسعد سلیمان نژاد اهل یکی از روستاهای اطراف مهاباد(عبدلله کردهمی باشندگفته می شود در پی بازداشت تعدادی از این افراد، منزل آنها نیز توسط مأمورین مورد بازرسی قرار گرفته استتاکنون هیچ علت یا عللی برای بازداشت این شهروندان از سوی مراجع قضائی شهر مهاباد اعلام نشده ولی گفته می شود اتهام تعدادی از آنها امنیتی است.
براساس آخرین اخبار، روز پنج شنبه مورخه ۸ تیرماه، چند تن از بازداشت شدگان با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.
Balatarin

دیده بان حقوق بشر خواستار لغو احکام اعدام به دلیل مصرف الکل شد



رهسا نیوز: بعد از دریافت گزارشی مبنی بر تایید حکم اعدام دو نفر توسط دادگاه عالی ایران که به اتهام مصرف مشروبات الکلی توسط دادگاه بدوی آن کشور به اعدام محکوم شده بودند، دیده بان حقوق بشر از مقامات ایرانی درخواست نمود تا فوراً اجرای حکم اعدام را در آن کشور به حالت تعلیق درآورند. ایران باید اجرای حکم اعدام را به طور کامل برای جرائمی که مطابق با پیمان نامه های منع اعدام جدی و استثنایی محسوب نمی شوند لغو کرده و درباره پرونده های متهمینی که محکوم به مرگ شده اند اطلاعات بیشتری ارائه دهد.

در تاریخ ۲۵ ژوئن ۲۰۱۲، خبرگزاری رسمی دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داد که حجت الاسلام حسن شریعتی، دادستان کل استان خراسان رضوی، اعلام کرد که دادگاه عالی حکم اعدام دو نفر را که توسط دادگاه بدوی به جرم نوشیدن مشروبات الکلی صادر شده بود تایید کرده است. ایسنا از او نقل قول کرد که آنان هر دو «برای سومین بار مرتکب استفاده از مشروبات الکلی شده بودند» و مسئولین «در حال فراهم کردن مقدمات اجرای حکم» هستند.

سارا لی ویتسون، دبیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفت، «محکوم کردن ایرانیان به مرگ به دلیل مصرف مشروبات الکلی گویای این واقعیت هولناک است که زندگی ایرانیان برای قضات ایرانی ارزشی ناچیز داشته و قضات به سادگی به خود اجازه می دهند پایان زندگی افراد را رقم زنند. ظاهراً دادگاه های ایران به غیر از اذیت و آزار و کشتن شهروندان آن کشور که متهم به ارتکاب «جرائم» مشکوک اند کار جدی دیگری ندارند که انجام دهند.»

با توجه به قوانین کیفری ایران، مصرف مشروبات الکلی، از جمله جرائم «حد»، و یا جرائم علیه خداوند محسوب می شود، که شریعت برای ارتکاب آنان مجازات های ثابت و خاصی را تعیین کرده است. مجازات معمول برای مصرف الکل هشتاد شلاق می باشد، اما ماده ۱۷۹ قانون مجازات اسلامی برای افرادی که قبلاً دوبار به جرم مصرف الکل محکوم شده اند، درصورتی که برای بارسوم گناهکار شناخته شوند، مجازات اعدام را در نظر گرفته است. قانون به دادگاه ها اجازه می دهد اگر متهم از عمل خود که به آن اعتراف کرده است اظهار ندامت و توبه کند، آنان از مقام معظم رهبری و یا نماینده او (معمولا رئیس قوه قضائیه) بخواهد که متهم را مورد عفو قرار دهد. اما در صورتی که محکومیت براساس شهادت دیگران صادر شده باشد عفو شامل حال او نمی شود. در پرونده فعلی معلوم نیست که آیا متهمین اظهار ندامت کرده اند، و آیا حکم براساس اعترافات متهمین یا شهادت دیگران صادر شده است.

دیده بان حقوق بشر قادر نشده است که در ۱۰ سال گذشته پرونده ای را بیابد که مقامات شخص متهم به مصرف مشروبات الکلی را به مجازات اعدام سپرده باشند. در سال ۲۰۰۷، شعبه ۷۲ دادگاه جنایی استان تهران حکم اعدام یک مرد ۲۲ ساله به اسم «محسن» را که برای بار چهارم به جرم مصرف مشروبات الکلی دستگیر شده بود صادر کردند. خبرگزاری آنلاین قدس، یکی از شبکه های اینترنتی طرفدار دولت، گزارش داد که درخواست عفوی را که دادگاه به نیابت از محکوم از رئیس قوه قضائیه تقاضا کرده بود تصویب شد که در نتیجه آن فرد محکوم از زندان آزاد گردید. خبرگزاری فوق افزوده بود که محکومیت متهم براساس اعترافات خود او صورت گرفته بود.

در ژوئن ۲۰۰۶، سازمان عفو ​​بین الملل گزارش داد که مقامات ایرانی حکم اعدام کریم فهیمی، معروف به کریم شالو، را که به دلیل مصرف الکل صادر شده بود تخفیف داده و او را بعد از توبه کردن آزاد کردند. دادگاه جنایی شهر سردشت فهیمی را به دلیل داشتن دو بار سابقه محکومیت به اتهام مصرف مشروبات الکلی به اعدام محکوم کرده بود.
دیده بان حقوق بشر اظهار داشت که تا آنجایی که دو متهمینی که برای سومین بار محکوم به نوشیدن مشروبات غیرمجاز شده‏اند دچار اعتیاد به مشروبات الکلی و یا مواد دیگر هستند مقامات باید بجای بازداشت و صدور احکام اعدام امکانات معالجه را برای آنها فراهم آورند.

قانون جدید مجازات اسلامی که در ماه ژانویه توسط مجلس ایران تصویب و توسط شورای نگهبان، یک نهاد غیرمنتخب مشتکل از ۱۲ حقوقدان و فقیه که وظیفه بررسی همه قوانین تصویب شده مجلس را به منظور مطابقت آن با قانون اساسی ایران و شریعت اسلامی به عهده دارد، تایید شد، مجازات شلاق و اعدام را برای افرادی که به اتهام مصرف مشروبات الکلی محکوم می شوند حفظ کرده است.

قانون جدید مجازات اسلامی ماده ۱۷۹ قانون فعلی که حکم مجازات مرگ را برای شخص متهمی که برای نوبت سوم محکوم گردد الزام آور می داند را حذف کرده است. اما ماده ۱۳۵ همین قانون اجرای حکم اعدام را برای تمام جرائمی که شامل حد می شوند، از جمله مصرف مشروبات الکلی، در صورتی که متهم برای نوبت چهارم محکوم شناخته شود الزام آور می داند.

رئیس جمهور محمود احمدی نژاد قانون جدید را هنوز امضاء نکرده است. در ماه آوریل، آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، اعلام کرد که او به دادگاه ها دستور داده است که از این ببعد قانون مجازات جدید را تطبیق کنند، و ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور قانون جدید را در اسرع وقت توشیح کند.

دیده بان حقوق بشر به دلیل ماهیت غیرقابل برگشت، بی رحمانه و غیرانسانی بودن مجازات اعدام تحت هرشرایطی با اجرای آن مخالف هست. بنابرگزارش چندین سازمان حقوق بشری، مقامات ایرانی بیش از ۶۰۰ نفر را در سال ۲۰۱۱ اعدام کرده اند، اگرچه دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و چهار کارشناسان سازمان ملل متحد از مقامات ایرانی در خواست کردند که فوراً مجازات اعدام را در آن کشور متوقف کنند. منابع دولتی تنها حدود ۳۵۰ مورد از این اعدام ها را رسما اعلام کرده است. اکثریت قریب به اتفاق این افراد به جرم داشتن و قاچاق مواد مخدر محکوم شده بودند.

ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که بوسیله ایران تصویب شده است، اظهار می دارد که «در کشورهایی که مجازات اعدام لغو نشده است، حکم اعدام فقط می تواند برای جدی ترین جنایات و آنهم براساس قانون لازم الاجرا در زمان ارتکاب جرم صادر شود.» مطابق با قوانین بین المللی «جدی ترین» جنایات عموما جرائمی هستند که باعث مرگ شخص دیگری شود. در این مورد کمیته حقوق بشر، نهادی که صلاحیت تفسیر این کنوانسیون را دارد، به صراحت گفته است که مجازات اعدام باید «ازجمله تدابیر کاملا استثنایی» باشد.

ویتسون دراین زمینه گفت: «قانون مجازات در ایران هنوز هم نیاز به یک بازنگری جدی دارد، با توجه به این واقعیت که قوانین جدید مجازات اعدام را برای جرائم اخلاقی و یا غیر جدی اجازه می دهد، اهمیت این بازنگری جدی تر احساس می شود. مجازات اعدام برای جرائم اخلاقی و غیرجدی باید از متن قانون مجازات اسلامی کاملا حذف گردد.»
Balatarin

یکی از شاهکارهای عکاسی تمام تاریخ جنگ



بی اغراق این عکس یکی از شاهکارهای عکاسی تمام تاریخ جنگ است. این عکس بدست عکاس کانادایی به نام کلاود دتلوف در 26 آگوست 1939 در بریتیش کلمبیا کانادا از سربازانی گرفته شد که عازم جنگ جهانی بودند تا به ارتش بریتانیا بپیوندند. آنها به سمت مقصدی
سری رهنمون شده بودند. در حال رژه، ناگهان پسری پنج ساله به نام "ویتی" دستان مادرش را رها کرد و در حالی که به سمت پدرش، سرباز جک برنارد ، می دوید، این جمله را به زبان آورد: "صبر کن بابا". در همین لحظه بود که عکاس دکمه شاتر دوربینش را فشرد و عکسی را خلق کرد که نه تنها به شکلی گسترده در تمام دنیا منتشر شد بلکه در تمام دوران جنگ در تمام مدارس بریتیش کلمبیا آویزان شد.
لبخند جالب مادر ویتی، چهره مطمئن و مصمم پدر، پس زمینه صف طولانی سربازان کانادایی و تقارن دستهای پدر، مادر و خود ویتی به عکس جلوه ای هنری و ماندگار داده 
Balatarin

وخامت حال نرگس محمدی در زندان زنجان


 وضعیت جسمی نرگس محمدی بر اثر فشارهای وارد شده در زندان وخیم شده است.
به گزارش سایت ملی-مذهبی نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در آخرین ملاقاتی که با خانواده خود داشته است در وضعیت جسمی نامناسبی به سر می برده است به گونه ای که این وضعیت باعث نگرانی خانواده وی شده است.
در آخرین ملاقات، نرگس محمدی با صندلی به اتاق ملاقات منتقل شده و برای حضور در این ملاقات از سوی چهار نفر کمک می شده است. وی حتی توانایی ادای صحیح کلمات را نداشته است.
وضعیت جسمی خانم محمدی به حدی نامناسب بوده است که این ملاقات بر روحیه فرزندانش به شدت تاثیرگذار بوده و علی و کیانا نیز از دیدن حال نامناسب مادر خود غمگین شده اند. این ملاقات تاثیر منفی بر روحیه آنها داشته اشت.
خاطرنشان می شود خانم نرگس محمدی همچنان در زندان زنجان نگهداری می شود که از لحاظ سطح بهداشت و امکانات در وضعیت نازلی قرار دارد. وی هم اکنون در کنار زندانیان عادی در زندان به سر می برد. برخی از آنها متاسفانه به انواع بیماری مبتلا هستند. زندانیانی که خود قربانی روابط ناصحیح جامعه شده اند و به علت وضعیت وخیمشان معمولا از دید فعالان سیاسی و فرهنگی جامعه دور مانده اند.
در بند خانم محمدی امکانات ناچیزی وجود دارد و زندانیان حتی از داشتن یک یخچال نیز محروم هستند. خانم محمدی در ملاقات خود تاکید کرده است هر روز حالش به هم می خورد و بیماری وی تشدید شده است. به رغم حق این زندانی سیاسی برای دسترسی هر چه سریع تر به امکانات درمانی، مسئولان زندان از امکان دسترسی خانم محمدی به پزشک متخصص ممانعت به عمل آورده اند. هر بار که وضعیت خانم محمدی وخیم می شود به وی یک آمپول مسکن تزریق می شود که هیچ تاثیری در سلامتی او ندارد.
نرگس محمدی بعد از زندان خرداد ۱۳۸۹ به بیماری مرموزی مبتلا شد. این بیماری در شرایط استرس زا پیشرفت می کند و بدون اینکه خود بیمار متوجه شود باعث افتادن وی بر زمین می شود. این افتادن می تواند باعث اصابت سر وی به دیوار یا زمین یا جسمی سخت شود. این موضوع مایه نگرانی خانواده نرگس محمدی شده است.
این وضعیت در حالی است که نگهداری خانم محمدی در زندان زنجان قانونی نیست. وی در تهران محاکمه شده و طبیعتا باید در زندان اوین نگهداری شوند.
Balatarin

ممانعت از اجرای کنسرت گیتار در بوشهر با خواندن نماز جماعت


خبرگزاری هرانا - اخیرا یک گروه موسیقی در بوشهر با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد قصد اجرای موسیقی در یکی از سالنهای شهر بوشهر را داشت با ممانعت جمعی از افراد خودسر روبرو شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این افراد که خود را «امت حزب الله» می‌نامیدند با اقامه نماز نسبت به اجرای این گروه موسیقی اعتراض کردند که اداره ارشاد بوشهر نیز اقدام به تعطیلی این کنسرت نمود.
مسئولین اجرای کنسرت گیتار که از سابقه چنین اقداماتی مطلع بودند برای پیشگیری از لغو کنسرت، از نیروی انتظامی برای جلوگیری از اینگونه اقدامات خودسرانه کمک خواسته بودند که این نیرو‌ها نیز تنها نظاره گر اقدامات غیرقانونی این افراد بودند.
گفتنی است گروه موسیقی زریاب که قرار بود کنسرت گیتار نوازی را در یکی از سالنهای شهر بوشهر برگذار کند از دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز دریافت کرده بودند.
مسئولین اداره ارشاد علت لغو کنسرت را حمایت از موسیقی محلی اعلام کردند این در حالی است که چندی پیش نیز گروه موسیقی «لیان» که به اجرای موسیقی محلی بوشهر مبادرت می‌کند نه تنها از اجرای هر گونه کنسرت محروم شده است بلکه برای تمرین گروه نیز سالنی در اختیار ایشان قرار داده نمی‌شود.
منابع محلی به هرانا گفتند علت ممنوع الاجرا شدن گروه «لیان» به دلیل رقص «محسن شریفیان» رهبر گروه در فستیبال فجر بوده است.
Balatarin

معترض برهنه مصری هفته آینده محاکمه می شود




دادگاه کیفری مصر روز پنجشنبه 29-6-2012 به عدم صلاحیت خود در رسیدگی به پرونده اتهامی علیا ماجده المهدی و دوستش کریم عامر حکم داد. 

این پرونده در پی انتشار جنجال برانگیز عکس های برهنه علیا و نقاشی های پورنو از سوى عليا و كريم تشکیل شده است.

علیا ماجده المهدی دختر 20 ساله مصری است که می گوید عضو جنبش 6 آوریل است، سال گذشته با انتشار عکس های کاملا برهنه خود روی وبلاگ و صفحات فیسبوک و تویتر شخصی اش جنجال به راه انداخت .

اين دختر و نامزد وى اقدام خود را "جنبش آزادیخواهی اونلاین" نامیده بودند. 

اکنون دادگاه جنایی پرونده دو متهم را به دایره دیگری احاله داده است. بنابر این اولین جلسه محاکمه آن ها روز 4 ژوئیه آینده برگزار خواهد شد. 

سه خبرنگار علیه علیا المهدی و كريم عامر به اتهام توهین به ادیان و اشاعه فحشا شکایت کرده بودند. 

آن ها همجنین علیا المهدی را به اعمال مخالف عفت عمومی و مخل آداب از راه انشار عکس های برهنه اش متهم کرده بودند. اتهام انتسابی به كريم عامر هم عبارت است از نشر اندیشه های تندروانه عليه دین بر روی وبلاگ خود در اینترنت و توهین به روحانیت است.
Balatarin

ما آدم ربایی رژیم اسلامی را به شدت محکوم می کنیم

فضول محله-  شوم بختانه مدت کوتاهی است که خبر دستگیری پدر آقای “یاشار خامنه” که با نام مستعار “یاشار نقی پژوه” در کمپین “یادآوری امام نقی به شیعیان” فعالیت می نمودند، توسط خود ایشان منتشر شده و موجب پریشانی، ناراحتی و در غم و اندوه فرو رفتن یاران و همفکران ایشان گشته است.
آدم ربایی و گروگان گیری را تنها می توان در میان جوامع عقب افتاده که از کمترین درک و اخلاق انسانی محرومند مشاهده کرد. این پدیده نادر، حتی در میان پست ترین جانوران هم دیده نشده و نمی شود. هر انسانی مسئول کردار، گفتار و اندیشه‌ی خویش است و نمی توان فردی را به دلیل فعالیت های اطرفیان، دوستان و یا اعضای خانواده اش دستگیر، شکنجه و زندانی کرد.
یاشار خامنه در اروپا دست به نگاشتن مطالبی زده که خرافات را به سخره گرفته و باورهای غلط برخی از هم میهنان مان که موجب درماندگی میلیون ها ایرانی گشته را به چالش کشیده است. رژیم جنایتکار اسلامی برای مقابله با یاشار و یاشار ها، پنج هفته است که پدر ایشان را گروگان گرفته و از وی خواسته تا “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان را تعطیل کرده و با پای خود به ایران باز گردد.
بیش از پنج هفته است که پدر آقای یاشار خامنه به دلیل فعالیت های فرزندش در « کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان » بازداشت شده و از سرنوشت وی خبری در دست نیست. به راستی در کدامین قانون انسانی، شخصی را به خاطر عقاید و یا اعمال اطرافیانش دستگیر و زندانی می نمایند؟ ما این آدم ربایی را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی آقای عباس خامنه می باشیم.
بیش از پنج هفته است که پدر آقای یاشار خامنه به دلیل فعالیت های فرزندش در « کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان » بازداشت شده و از سرنوشت وی خبری در دست نیست. به راستی در کدامین قانون انسانی، شخصی را به خاطر عقاید و یا اعمال اطرافیانش دستگیر و زندانی می نمایند؟ ما این آدم ربایی را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی آقای عباس خامنه می باشیم.
این بازداشت و آدم ربایی نشان دهنده ترس بی حد و اندازه رژِیم از “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” و تمامی روشنگرانی است که در راستای خردگرایی و خرافات زدایی گام بر می دارند. این گروگان گیری ناجوانمردانه از به لرزه افتادن ستون باور های دینی و سستی عقاید دنباله روان ملایان به دلیل فعالیت جوانان روشنفکری همچون “یاشار خامنه” حکایت می کند و تا زمانی که اینگونه رفتارهای ارتجاعی از سوی دینداران در ایران زمین دیده شود، فعالیت روشنگران نه تنها کمتر نخواهد شد، بلکه هر لحظه بر تعداد ایرانیان فعال افزوده و دامنه این خردگرایی ها گسترده تر خواهد گشت.
ما به تمامِ دکّان دارنِ دینی و هم اندیشانشان هشدار میدهیم که چنانچه دست از انجام اینگونه اعمال تروریستی بر ندارند و یا مخالفت خود را با برخوردهای قرون وسطایی رژیم علنن نشان ندهند، اعتقادات و باورهای ایشان از دید ما پنهان نخواهند ماند و ما با انرژی بیشتر و اتحادی قوی تر، باورهای موهوم و خرافی آنان را با تیغِ برانِ استدلال‌ ها و انتقاد‌های مان مواجه خواهیم ساخت و اعتقادات شان را همه روزه به چالش خواهیم کشید.
ما این اقدام ننگین حکومت ضد انسانی را شدیدن محکوم کرده و خواستار آزادی پدر آقای “یاشار خامنه” از چنگال مزدوران رژیم می باشیم و تا به خواسته نهایی مان که همانا آزادی تمامی زندانیان سیاسی – عقیدتی و رسیدن ایران مان به سکولاریسم و دموکراسی به معنای واقعی است نرسیم، از پای نخواهیم نشست.
اگر حکومتِ دیکتاتوری از مردم خواست طبقِ مراد‌ش رفتار کنند و بدونِ بهره گیری از زور، مردم فرمانبرداری کردند؛ بدین معناست که حکومت پای‌های قدرت‌اش مستحکم است. ولی اگر از مردم خواست پیروی کنند و مردم سر باز زنند و برای خاموش کردنِ آنان از ابزارِ زور، شکنجه و کشتار بهره گرفت و موفق شد تا سکوتِ مرگبار حاکم نماید؛ بدین معناست که مشروعیت اش را از دست داده و چند سوایی به توسلِ زور و ظلمِ بر مردم، میتواند دوام بیاورد.
در این ویدیو که به دست آقای داریوش دولتشاهی ساخته شده است، متن مقاله به صورت گفتار درآمده و مشاهده اش بسیار دلنشین است.
اما اگر از تمام ابزارِ خشونت بهره گرفت و دید که مردم همچنان ایستاده اند و جانانه و دلاورانه مبارزه می کنند، باید بداند که پایانِ کارش نزدیک است و بدین وسلیه ما با صدای رسا میگویم که تا “آخر ایستادیم”
امضا کنندگان مدیر(ان)ِ سایت های:



Balatarin

جمعه

تجمع خانواده بازداشت شدگان اعضای کمیته هماهنگی


ندای سبز آزادی: بر اساس گزارش رسیده، روز پنج شنبه ۸ تیر ماه ۱۳۹۱، خانواده های بازداشت شدگان اعضای کمیته هماهنگی دست به تجمع زدند.
به گزارش سایت ملی-مذهبی، این تجمع با حضور اعضای خانواده‌ی بازداشت شدگان و دیگر فعالین کارگری برگزار شد که بعد از چند ساعت تجمع، مسئولین دادسرا به تجمع کنندگان اعلام کردند که تا روز شنبه به وضعیت کارگران زندانی رسیدگی خواهد شد.
بر اساس همین خبر، تا کنون میترا همایونی در زندان لاکان، جلیل محمدی، ریحانه انصاری و علیرضا عسگری در زندان رجایی شهر با خانواده های خود ملاقات نداشته اند.بازداشت فعالان کارگری
در هفته های گذشته بیش از شصت تن از فعالان کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در کرج بازداشت شدند.

میترا همایونی، وفا قادری، ریحانه انصاری، خالد حسینی، محمود صالحی، سعید مقدم، سیروس فتحی، غالب حسینی، محمد عبدی‌پور، جلال حسینی، علیرضا عسگری، مسعود سلیم‌پور، عباس اندریانی، صدیق امجدی، فتاح سلیمانی، مازیار مهرپور، محمد مولانایی، واحد سیده، جلیل شریفیان، صدیق خسروی، یوسف آب‌خراباد، فرامرز فطرت‌نژاد، جلیل محمدی، نظام صادقی، افشین ندیمی، حسین پیلوتی، رحمان ابراهیم‌زاده، عباس هاشم‌پور ، فردین میرکی، سعید مرزبان، شیرکو حسینی، جواد معصومی، جمیل راست‌خدیو، ریبوار عبداللهی، ابراهیم مصطفایی، علی آزادی و فرامرز احمدی در میان بازداشت شدگان بودند.
Balatarin

بیانیه کمیسیون حقوق‌بشر مجلس آلمان درباره زندانیان سیاسی ایران


کمیسیون حقوق‌بشر مجلس فدرال آلمان با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به مجازات اعدام در ایران شد. در این بیانیه اعلام شده که ۵ هزار نفر در جریان ناآرامی‌های سال ۲۰۰۹ ایران زندانی شده‌اند.
به گزارش دویچه وله اعضای کمیسیون حقوق‌بشر و کمک‌های انساندوستانه مجلس فدرال آلمان در نشست روز چهارشنبه (۲۷ ژوئن، ۷ تیر) خود به اتفاق آراء بیانیه‌ای را تصویب کردند که در آن آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به مجازات اعدام در ایران خواسته شده است.
این بیانیه چنین آغاز شده است:«سه سال‌پیش، در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ در جریان اعتراض‌های توده‌ای برای حقوق‌بشر، آزادی و دموکراسی دست‌کم ۴۰ نفر در ایران کشته شدند. در پی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ همچنین ۵ هزار زن ‌و مرد تظاهرکننده بازداشت شدند. حقوق انسانی شهروندان ایرانی همچنان نقض می‌شود. میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد رهبران جنبش دموکراسی‌خواهی ایران از فوریه سال ۲۰۱۱ در حصر خانگی به‌سر می‌برند و ارتباط آن‌ها با زندگی سیاسی قطع شده است.»
در بخش دیگری از بیانیه آمده است:«از زمان تعیین دکتر احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل‌متحد برای حقوق‌بشر در ایران در ماه مارس ۲۰۱۱ از سفر وی به ایران جلوگیری شده است. آزادی عقیده، تجمع و تشکل در ایران سرکوب می‌شود. این‌ها مشخصه‌های هر جامعه آزاد و کثرت‌گرا و دموکراتیک هستند. تعداد بی‌شماری از منتقدان حکومت، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، فعالان حقوق زنان و اعضای اقلیت‌ها زندانی شده‌اند.»
اعضای کمیسیون حقوق‌بشر و کمک‌های انساندوستانه مجلس فدرال آلمان در دنباله بیانیه خود با اشاره به وضعیت مدافعان حقوق‌بشر در ایران نوشته‌اند:«به‌ویژه مدافعان حقوق‌بشر به‌خاطر تلاش فوق‌العاده در راه تحقق حقوق‌بشر و دموکراسی با بازداشت‌های بی‌حساب و کتاب، شکنجه، تعقیب قضائی و محاکمات غیرقانونی روبرو هستند. همه این‌ها شایسته همبستگی و پشتیبانی ما هستند، زیرا بدترین کابوس یک زندانی این است که فکر کند فراموش شده است.»
در ادامه بیانیه کمیسیون حقوق‌بشر مجلس آلمان روی نقض آزادی عقیده در ایران تاکید شده است:«نقض آزادی عقیده آغازگر نقض سایر حقوق انسانی است. در ایران، در سال ۲۰۰۹ دست‌کم ۳۶۰ نفر اعدام شدند. ۵۰ مورد از این اعدام‌ها در ملاء‌عام انجام گرفت. حق حیات یکی از حقوق‌ بنیادین انسان‌ها و پیش‌شرط سایر حقوق‌ انسانی است.‌ اعدام وحشیانه و غیرانسانی است. حکومت ایران، از این طریق تعهداتی را که به موجب پیمان مدنی سازمان‌ملل‌متحد سپرده‌است نقض می‌کند. حکومت، مسئول حفظ حیات شهروندان خود است.»
بیانیه کمیسیون حقوق‌بشر مجلس فدرال آلمان با این عبارات پایان می‌یابد:«دولت ایران مدعی است که حرمت‌انسانی را محترم می‌شمارد. این دولت باید سرانجام فاصله میان ادعا و واقعیت را پرکند. رژیم ایران اجازه ندارد فریاد آزادی برای زندانیان سیاسی و پایان دادن به مجازات اعدام را ناشنیده بگذارد.»
 
Balatarin

سازمان گزارشگران بدون مرز: سرکوب‌ها از مرزهای ایران عبور کرده است


image
به دنبال گروگان‌گیری پدر یاشار خامنه، دانشجوی ایرانی ساکن هلند، سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای از ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته است تا «آدم ربایی و گروگان گیری خودسرانه‌ و اعمال فشار بر خانواده و نزدیکان معترضان در جمهوری اسلامی» را محکوم کند.
براساس خبری که در هفته‌ی گذشته منتشر شد نیروهای امنیتی ایران برای تحت فشار گذاشتن یاشار خامنه، یک دانشجوی ایرانی مقیم هلند که در «کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان» فعالیت می‌کرده، پدر او را در تهران بازداشت کردند.

مسیح علینژاد نیز در این رابطه با این دانشجو و خانواده‌ی وی گفتگو کرده که این مصاحبه را می‌توانید اینجا بشنوید.

در همین خصوص امروز سازمان گزارش‌گران بدون مرز باصدور بیانیه‌ای هرگونه اعمال فشار و گروگان‌گیری خانواده‌های روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ایرانی در خارج از کشور را محکوم می‌کند.

این سازمان در بیانیه خود با اشاره به اینکه از آغاز خرداد ماه امسال، شاهد ده‌ها مورد بازداشت وب‌نگا‌ران در سراسر ایران بوده گفته است که بنا بر اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز، مرکز بررسی جرائم سازمان یافته وابسته به سپاه پاسداران انقلاب به شکل فعال در شناسایی و دستگیری وب‌نگاران دخالت دارد.

براساس این بیانیه بسیاری از بازداشت شدگان هم اکنون در بندهای ٢٤٠ تحت کنترل سپاه پاسداران و برخی دیگر در بندهای ٢٠٩ در کنترل وزارت اطلاعات، زندان اوین بسر می‌برند.

سازمان گزارشگران در پایان بیانیه‌ی خود نوشته است: «گزارش‌گران بدون مرز از روش‌های ناسنجیده و حقیر به‌کار گرفته شده از سوی رژیم تهران، برای اعمال فشار بر رسانه‌ها و اینترنت در ایران و همچنین خارج از کشور، را تکان دهنده می‌داند و محکوم می‌کند. امروز حتا آنهایی که از سرکوب‌های کور جمهوری اسلامی ایران به کشورهای دمکراتیک گریخته‌اند در امان نیستند. جامعه جهانی باید به این رویدادها واکنش نشان دهد. ما از ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهیم به شکل علنی آدم ربایی و گروگان گیری خودسرانه‌ و اعمال فشار بر خانواده و نزدیکان معترضان را بعنوان جنایت ارتکاب شده از سوی دولت ایران محکوم کند.»
Balatarin

تلفن زدند گفتند کشتیم خودمان هم دفن کردیم


روز آنلاین- محمد کعبی، جوان ۳۵ ساله،۶ ماه پیش در منزلش در شوش بازداشت شد وبعد از۲۰ روز دریک  تماس
 تلفنی خبر کشته شدن او را به خانواده اش  دادند.سعید دبات، یکی از بستگان او به "روز" میگوید:"فقط یک تماس تلفنی گرفتند و به خانواده گفتند خودمان جنازه اش را دفن کردیم، پی گیری نکنید،حق برگزاری هیچ مراسمی هم ندارید".
دی و بهمن سال گذشته بیش از 50 نفر در شهرهای شوش و حمیدیه در خوزستان بازداشت شدند. بازداشت این افراد که محمد کعبی نیز یکی از آنها بود در ارتباط با شعارنویسی روی دیوارها و ترغیب مردم به تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان شد.
محمد کعبی، دانشجوی حقوق و از فعالان عرب در استان خوزستان بود. او همزمان به کشاورزی اشتغال داشت. سعید دبات، پسر دایی او به روز میگوید: "محمد در رابطه با حقوق قانونی خود فعالیت میکرد، او خواستار تحقق همه حقوقی بود که براساس قانون به مردم عرب کشورش تعلق میگرفت و هیچ وابستگی به هیچ گروه و سازمانی نداشت. او را در منزلش بازداشت کردند و بعد گفتند مرده و خودمان جنازه اش را دفن کرده ایم. حتی نگفتند کجا دفن کرده اند، فقط گفتند دیگر پی گیری نکنید. "

آقای دبات ممکن است بگویید محمد چرا و چگونه بازداشت شد؟
محمد را در منزل به اتفاق پدر و خواهرش بازداشت کردند. پدر و خواهرش را آزاد کردند اما محمد را بردند و دیگر هیچ خبری از او نداشتیم تا اینکه حدودا ۲۰ روز بعد از بازداشت، یک تلفن ناشناس که شماره ای هم نیفتاده بود، به خانواده شد.فردی پای خط  گفت من از اداره اطلاعات تماس میگیرم محمد فوت کرده و او را جایی دفن کرده ایم ، دیگر هم پی گیری نکنید. این فرد گفته بود که حق گرفتن هیچ مراسمی هم ندارید و سکوت کنید."
محمد فعالیت خاصی داشت؟ چرا او را بازداشت کردند؟
محمد وابسته به هیچ گروه و سازمانی نبود اما فعال بود؛ او در زمینه حقوق قانونی مردم عرب ایران فعالیت میکرد. میگفت چرا نباید وقتی بچه ام دنیا آمد بتوانم اسمی را که دوست دارم  روی او بگذارم. ما سنی هستیم و محمد میخواست اسم فرزندش را عمر بگذارد اما اجازه ندادند و گفتند با این اسم  شناسنامه نمیدهیم. محمد میگفت چرا نباید بتوانیم به زبان مادری درس بخوانیم در حالیکه قانون این حق را به ما داده است. او دنبال حقوق قانونی ای بود که به مردم عرب همچون مردم کرد، مردم آذری و سایر مردم کشور در قانون اساسی داده شده . میگفت چرا حتی حقوقی که در قانون از آن برخوردار هستیم را نمیگذارند عملی شود. محمد و خیلی از کسانی که بازداشت شدند حقوق قانونی خود را میخواستند و جلساتی در این زمینه ها داشتند اما وابسته به گروه و سازمانی نبودند. شب اربعین که در زیارتگاهی به اسم زیارتگاه دانیال نبی در شوش مراسم بود و مردم جمع شده بودند محمد هم بود. مردمی که آنجا بودند شروع به یزله (يزله یا هوسه نوعي پايكوبي است كه هم در مراسم عزا وهم عروسي انجام مي شود؛ بااين تفاوت كه شعرها ومضمون آنها در اين دو مراسم فرق مي كند) میکنند و شعار میدهند که «حریه حریه شعب الاهوازی نادیه» یعنی مردم اهواز آزادی میخواهند. لباس شخصی ها هم میان جمعیت بوده اند و از مردم فیلم می گرفتند. بعدشب حدود ساعت 8 نیروی انتظامی آمد و شروع به بازداشت حاضران کرد. تعدادی را آنجا گرفتند اما محمد و تعدادی دیگر را بعد رفتند در منزلشان و بازداشت کردند. این مساله همزمان بود با شعار نویسی های مردم در دیوار ها درباره تحریم انتخابات مجلس که قرار بود برگزار شود و پاره کردن عکس کاندیداها و .. و بازداشت ها هم در این راستا بود. روی دیوار ها شعارهایی از این دست هم نوشته بودند که چرا نمی توانیم به زبان عربی بنویسیم."
خانواده محمد پس از آن تلفن پی گیری کردند؟ چه پاسخی به آنها داده شد؟
"بله پی گیری کردند هر جایی که فکر میکردند شاید بتوانند خبری بگیرند رفتند اطلاعات شوش، اطلاعات اهواز، دادگستری و هر جایی که لازم بود اما هیچ جوابی نگرفتند. اصلا راهشان نمیدادند و دم در جواب سر بالا می دادند. اطلاعات شوش میگفت بروید اهواز پی گیری کنید. اطلاعات اهواز هم میگفت ما بازداشت نکرده ایم و ربطی به ما ندارد. دادگستری  میگفت  هیچ بازداشت شده ای به این اسم نداریم. حتی مادر محمد با مادر من و برخی دیگر از زنان و مادران و خواهران بازداشت شده ها جمع شدند رفتند دادگستری و به حالت تحصن نشستند. بقیه بازداشت شده ها را گفتنددر زندان هستند اما نگفتند کدام زندان در چه شرایطی و چگونه نگهداری می شوند. فقط خیالمان راحت شد که زنده هستند و نامشان هست اما درباره محمد دادگستری گفت که اصلا چنین اسمی نداریم."
با این حال خانواده شما مراسمی برای محمد برگزار کردند؛ درست است؟
"بله بعد از اینکه گفتند محمد کشته شده خانواده علیرغم اینکه گفته بودند حق ندارید مراسم بگیرید مراسم گرفتند و بر اساس رسوم ما یزله رفتند، اما نیروی انتظامی آمد و درگیری ایجاد شد، مراسم را به هم زدند و همسر محمد را هم که 4 ماهه باردار بود بازداشت کردند و بردند. از بعد از اینکه آزادش کردند دیگر حرف نمیزند، هر چه خانواده هم می پرسند که چی شد و چی گفتند و چیکار کردند  او هیچ حرفی نمیزند، فقط میگوید هیچی ندارم بگویم."
اکنون چه؟ با توجه به اینکه هیچ پاسخی نمیدهند و جنازه را هم ندادند خانواده شما میخواهندچه بکنند؟
"چه می توان کرد؟ مادر محمد  الان هم امیدوارست که بچه اش نمرده باشد. او میگوید شاید زنده است شاید یک روز بیاید. همچنان چشم انتظار است. فقط میگوید من دست هر کسی را می بوسم که خبری از بچه ام بیاورد اسم بچه ام را زنده کند و .. پی گیر یها هم که نتیجه ای ندارد و هیچ جوابی نمیدهند."
برادر شما هم جزو بازداشت شدگان است؟
بله احمد دبات برادر من 21 ساله است و بچه اش تازه دنیا آمده؛ یعنی او زندان بود دنیا آمد. ما تنها میدانیم که در زندان است یعنی در پی گیر یهای خانواده از دادگستری شوش گفته اند که زندان است اما نه میدانیم کدام زندان است نه میدانیم در چه شرایطی است. تاکنون هم هیچ تماسی با خانواده نگرفته و الان 6 ماه است که هیچ خبری از او نداریم.
گویا برادر شما و چند نفر دیگر از بازداشت شدگان در پرس تی وی اعترافاتی علیه خود کرده اند. قضیه چه بوده؟
بله برادر من و سجاد کعبی که دانش آموز پیش دانشگاهی است به همراه ماهر کعبی که 19 ساله است را آوردند پرس تی وی . آنها را زیر شکنجه مجبور کرده بودند علیه خود اعترافات دروغ بکنند. کاملا در پرس تی وی مشخص بود دندان های برادر مرا کاملا شکسته اند . آثار شکنجه حتی در فیلم پرس تی وی هم مشخص بود بر چهره های این افراد. آنها به دروغ اعتراف کردند که تروریست هستند، لوله نفت منفجر کرده اند از خارج از کشور پول گرفته اند که فلان شخص را ترور کنند و ... در حالیکه هیچ یک از اینها واقعیت نداشت و خود مسئولان هم خوب میدانند که اینها واقعیت ندارد.
آقای دبات در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.
این بچه ها بی گناه هستند؛ آنها فقط حقوق قانونی خود را می خواستند. آنها نه وکیل دارند و نه اصلا از وضعیت شان خبر داریم و هر اعترافی علیه خود کرده باشند دروغ محض و زیر شکنجه بوده است.محمد مگر چه میخواست؟ او هم دنبال حقوق خود و مردم بود. حتی اگر کاری هم کرده بود مگر قانون نیست؟ چطور به این راحتی می کشند و میگویند کشتیم دفن کردیم دیگر پی گیری نکنید؟
Balatarin