پنجشنبه

ممانعت ماموران امنیتی با برگزاری مراسم سالگرد سحابی ها در حسینیه ارشاد

ممانعت ماموران امنیتی با برگزاری مراسم سالگرد سحابی ها در حسینیه ارشاد
جـــرس: به گزارش منابع خبری، همانند گذشته، ماموران امنیتی مانع برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت چهره های ملی شده و این بار به خانواده‌های عزت الله و هاله سحابی، اجازه برگزاری مراسم اولین سالگرد درگذشت و جان باختن آن‌ها در حسینیه ارشاد را ندادند.

همزمان سایت میزان گزارش داد که جمعی از فعالان سیاسی با انتشار اعلامیه‌ای یاد و خاطره مهندس عزت الله سحابی و هاله سحابی را گرامی داشتند.

بر اساس گزارش تارنمای روز، خانواده‌های شامخی (همسر مرحوم هاله) و سحابی قصد داشتند اولین سالگرد این پدر و دختر را در حسینیه ارشاد برگزار کنند اما حامد سحابی می‌گوید: اجازه ندادند در حسینیه ارشاد مراسم بگیریم. اگر مشکلی پیش نیاید در منزل مراسمی خواهیم گرفت.

خانواده‌های شامخی و سحابی قصد داشتند اولین سالگرد این پدر و دختر را در حسینیه ارشاد برگزار کنند اما حامد سحابی، فرزند مهندس سحابی و برادر هاله سحابی می‌گوید: اجازه ندادند در حسینیه ارشاد مراسم بگیریم. اگر مشکلی پیش نیاید در منزل مراسمی خواهیم گرفت.

او می‌گوید خانواده‌اش سال سختی پشت سر گذاشته‌اند اما از مهندس سحابی و هاله آموخته‌اند که در همه شرایط امیدواری و خوش بینی نسبت به آینده را از دست ندهند و بهترین خبر برای او و خانواده‌اش زمانی خواهد بود که دیگر چنین اتفاقاتی برای هیچ کسی در ایران نیفتد.

عزت الله سحابی، رییس سازمان برنامه بودجه در دولت موقت، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، عضو مجلس اول شورای اسلامی و رییس شورای فعالان ملی مذهبی بود که از روز نهم اردیبهشت سال گذشته و به دلیل سکته مغزی به بیمارستان منتقل و در کما بود. او بامداد دهم خرداد سال گذشته در گذشت و یک روز بعد و در جریان تشییع پیکرش، دختر او هم جان باخت.

مسئولان مدعی شده اند که هاله سحابی بر اثر ایست قلبی ساده درگذشته اما‌‌ همان زمان شاهدان عینی به روز گفتند که برخوردهای ماموران امنیتی و انتظامی در جریان تشییع پیکر آقای سحابی، عامل جان باختن هاله سحابی بوده است. خانم سحابی که از اعضای مادران صلح بود، از زندان به مرخصی آمده بود.

حامد سحابی می‌گوید مراسمی برای بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت پدر و جان باختن خواهرش در منزل برگزار خواهند کرد. او توضیح می‌دهد: برای اینکه مشکلی پیش نیاید اعلام رسانه‌ای نکرده‌ایم و تنها به دوستان و آشنایان گفته‌ایم.

گفتنی است، سال گذشته نیز نیروهای امنیتی از برگزاری هرگونه مراسمی برای مهندس سحابی و دخترش ممانعت به عمل آوردند. در همین ارتباط یحیی شامخی، فرزند هاله سحابی به روز گفته بود خانواده آن‌ها اجازه برگزاری هیچ گونه مراسمی برای هاله و عزت الله سحابی را ندارند و از سوی نیروهای امنیتی تحت فشارند.
این فشار‌ها تا حدی بود که هاله سحابی نیمه شب و با نور چراغ ماشین در در بهشت فاطمیه روستای گلندوک لواسان، به خاک سپرده شد.

حامد سحابی نیز گفته بود: تصمیم گرفته‌ایم هیچ درخواست رسمی نداشته باشیم و اکتفا کنیم به حضور دوستان و آشنایان در منزل خودمان.

چهره‌های ملی در یادبود عزت الله و هاله سحابی
جمعی از فعالان سیاسی با انتشار اعلامیه‌ای یاد و خاطره مهندس عزت الله سحابی و هاله سحابی را گرامی داشتند.

به گزارش میزان نیوز، این چهره‌های ملی که با انتشار یک اطلاعیه در روزنامه اطلاعات، امروز پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۱، اولین سالگرد درگذشت این دو عضو خاندان سحابی را گرامی داشتند، نوشتند: "یک سال است که عزت الله سحابی، مردی که بیش از شصت سال با قامت استوار در راه آزادی و عدالت اجتماعی به مبارزه علیه استبداد، استعمار و استثمار می‌پرداخت، کوله بار مبارزه را به زمین نهاده و با هاله عزیز به ابدیت پیوسته‌اند."

متن این اعلامیه به شرح زیر است:

یاد آر ز شمع مرده … یاد آر

یک سال است قلب تپنده‌ای که به عشق ایران و مردم سرزمینش می‌تپید همراه دختر دلبندش از تپش بازایستاده است.

یک سال است که عزت الله سحابی، مردی که بیش از شصت سال با قامت استوار در راه آزادی و عدالت اجتماعی به مبارزه علیه استبداد، استعمار و استثمار می‌پرداخت، کوله بار مبارزه را به زمین نهاده و با هاله عزیز به ابدیت پیوسته‌اند.

عزت الله سحابی را زمانی در نهضت ملی ایران در جهت ملی شدن صنعت نفت و استقرار حاکمیت ملی، در انجمن اسلامی دانشجویان به دفاع از آرمان‌ها و عقاید خود، پس از کودتای ۲۸ مرداد در نهضت مقاومت ملی علیه دولت کودتا، در دهه چهل در نهضت آزادی ایران که به محکومیت چهارسال زندان می‌انجامد، در دهه پنجاه با پشتیبانی از مبارزات مسلحانه که یازده سال زندان برای وی به ارمغان می‌آورد، پس از انقلاب او را در شورای انقلاب، مدیریت سازمان برنامه، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، و زمانی در کسوت نقادی از حاکمیت و انتشار مجله ایران فردا و تشکیل شورای فعالان ملی مذهبی می‌بینیم.

بالاخره تن وی تاب مقاومت این قامت استواری و استقامت را نیاورده در حالت اغما و بیهوشی و نگران از آینده ایران به ملاقات پروردگارش به ملکوت اعلی در دهم خرداد ۹۰ می‌شتابد و فردای آن روز فرزند دلبند وی هاله سحابی که بانوئی عاشق در خدمتگزاری به مردم و قرآن پژوهی توانا و مسلط به تاریخ صدراسلام و تاریخ معاصر ایران بود تاب مفارقت، مهجوریت و دوری از پدر در هنگام تشییع نیاورده پروازکنان به پدر می‌پیوندد.

به همین جهت یاد و خاطره این عزیزان را در روز پنجشنبه ۱۱ خرداد ۹۱ گرامی داشته و تداوم راه آنان را همچنان خواستاریم.

سعیدآل آقا- فریدون آقاسی-ا دیب برومند-لقا اردلان- عباس امیرانتظام -حسین انصاری راد- حمید احراری- اعظم اکبرزاده- حسن احمدی- محسن احمدی- بهروز برومند- محمد بسته نگار- محمد بهزادی-ابوالفضل بازرگان- محمدحسین بنی اسدی- داود هرمیداس باوند- علی اکبر بدیع زادگان- محمد بهفروزی- رحمت الله برهانی- حبیب الله پیمان- مجید پیمان- عباس پوراظهری- محمدتوسلی- غلامعباس توسلی- علی اصغر تهرانچی- مصطفی تنها- محمد مهدی جعفری- حسین حریری- ابوالفضل حکیمی- زهرا حیدریان- منصوره حمصیان- رسول دادمهر- سعید درودی- رضا رئیس طوسی- حسین رفیعی- بهمن رضاخانی- محمدجواد رجائیان- کورش زعیم- خسرو سیف- علیرضا ساریخانی- حسین شاه حسینی- حسین شاه اویسی- ابراهیم شاکری- پوران شریعت رضوی- هاشم صباغیان- احمدصدر حاج سیدجوادی- اکبر طاهری- یوسف طاهری- اعظم طالقانی- طاهره طالقانی- امیر طیرانی- محمود عمرانی- علی اصغر غروی- علیرضا غروی- نظام الدین قهاری- مصطفی کتیرایی- ناصرکمیلیان-فاطمه گوارائی- لیلا لیاقت- علی اکبر معین فر- ناصر میناچی- علی اصغر معین فر-لطف الله میثمی- محمدمحمدی گرگانی- سیدحسین موسویان- امیر میرخانی- محمدمحمدی اردهالی- خسرو منصوریان-محمدملکی- مهدیه محمدی گرگانی- احمد منتظری- سعید منتظری- مرضیه مرتاضی لنگرودی- فرزین مخبر- محمدتقی نکوفر- بهرام نمازی- مهدی ناطقی- محمود نکوروح- احسان هوشمند- ناصرهاشمی- ابراهیم یزدی- کاظم یزدی- محمودیگانلی.

Balatarin

سه‌شنبه

ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ اﺭﺷﺎﺩ : اﻣﺮﻭﺯ ﻧﮕﺬاﺷﺘﻨﺪ اﻣﺎ ﻗﻂﻌﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﺳﻴﻨﻤﺎ ﺭا ﻣﻴﺒﻨﺪﻳﻢ .ﺣﻜﻢ ﻫﻢ ﻻﺯﻡ ﻧﺪاﺭﻳﻢ


جابری انصاری دبیر ستاد موسوم به "صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری" که امروز به نمایندگی از ارشاد برای پلمب خانه سینما به این مجموعه رفته بود، با مقاومت خانه سینما ناکام ماند اما وعده داد که دوباره برای پلمب این مجموعه صنفی مراجعه خواهد کرد.تنش بر سر فعالیت خانه سینما پس از آن بالاگرفته است که دیوان عدالت اداری، حکم وزارت ارشاد برای تعطیلی و انحلال این مجموعه فرهنگی و صنفی را باطل کرد و فعالیت های خانه سینما از سر گرفته شد. این حکم، خشم دولت احمدی نژاد را برانگیخته است.جابری انصاری دبیر ستاد موسوم به "صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری" به خبرگزاری مهر گفت: دوستان حاضر در خانه سینما امروز از بستن این مرکز جلوگیری کردند، اما قطعاً در روزهای آتی این اتفاق رخ خواهد داد.و انشاالله در روزهای آینده مهر و موم خانه سینما نیز انجام خواهد شد.جابری انصاری تاکید کرد: عدم پلمب ما به معنای فرصت دادن به این افراد نیست و طی چند روز آینده قطعا خانه سینما را خواهیم بست، برای این امر هم نیازی به حکم ندارم. وزارت ارشاد متولی این امور است و بحث صدور حکم برای پلمب خانه سینما در میان نبوده و نیست.از سوی دیگر مدیرعامل خانه سینما درباره حضور عوامل ارشاد برای پلمپ خانه سینما گفت: آنها حکم قضایی و انتظامی در اختیار نداشتند.محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: نامه‌ای از هیات رسیدگی به فعالیت‌های مراکز فرهنگی و هنری به دست ما رسید که آنها از تمام موارد نامه قبلی با تیتر جدید استفاده کردند.وی افزود: آنها در انتهای  این نامه اعلام به تعطیلی دائم خانه سینما کرده‌اند و عنوان شده که اگر این کار انجام نشود، طبق ماده هفده آئین‌نامه هیات رسیدگی با موسسه موسوم به خانه سینما برخورد می‌شود. اما نکته مهم در ذیل ماده هفده هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی هنری تبصره‌ای مبنی‌بر اینکه موسسه می‌تواند درخواست تجدیدنظر خود را تا بیست روز پس از دریافت نامه به وزیر ارشاد اعلام کند، وجود دارد. آن زمان رای وزیر لازم‌الاجرا است و سپس ما در صورت تمایل می‌توانیم پیگیری‌های قضایی‌مان را انجام دهیم.عسگرپور درباره حضور نمایندگانی از وزارت ارشاد برای پلمب خانه سینما گفت: امروز چند نفر از هیات رسیدگی به فعالیت مراکز فرهنگی هنری وزارت ارشاد برای پلمب خانه سینما آمده بودند که ما وقتی پیگیری کردیم متوجه شدیم آنها حکم قضایی و انتظامی ندارند. آنها فقط کپی نامه‌ هیات رسیدگی را در اختیار داشتند. Balatarin

ﺩﺭ ﺣﺎﺷﻴﻪ اﻧﺘﺸﺎﺭ ﺧﺒﺮ -ﻫﻤﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﺷﺎﻫﻴﻦ ﻧﺠﻔﻲ

اﻣﺮﻭﺯ و ﺩﻳﺮﻭﺯ ﺗﻮ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ اﺳﻼﻣﻲاﺯ ﻣﺎ ﺑﺮ و ﺑﭽﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺣﻤﺎﻳﺖ اﺯ ﺷﺎﻫﻴﻦ ﻧﺠﻔﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮاﻥ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻥ ,ﺧﺐ اﻳﻦ ﻋﺎﻟﻴﻪ! ﻣﺎ ﻛﻪ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﻧﺒﻮﺩﻩ و ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ اﻣﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﻫﺮ اﺯ ﭼﻨﺪ ﮔﺎﻩ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﭘﺮ ﺷﻤﺎﺭﺗﻮﻥ ﺩﺭ ﺳﺮﺗﺎﺳﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﺑﺎﺩ اﻳﻦ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﻧﻨﮕﻴﻦ اﺳﻼﻣﻲ ﺭﻭ ﺳﺮ ﻣﻴﺪﻥ و ﺧﻮاﺏ ﺧﻮﺷﺘﻮﻥ ﺭﻭ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﻣﻴﻜﻨﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﻋﺎﻟﻴﻪ. ﻣﺎ ﺩﻳﺮﻭﺯ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺣﻜﻢ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﺪﻩ ﻋﻠﻴﻪ ﺷﺎﻫﻴﻦ ﻧﺠﻔﻲ ﺭﻭ, ﺑﻠﻜﻪ اﺳﻼﻡ اﻳﻦ ﺩﻳﻦ ﺳﺮاﺳﺮ ﺗﺤﺠﺮ ﺭﻭ, ﻣﺎ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺗﻤﺎﻣﻴﺖ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺗﺎﺯﻱ ﭘﺮﺳﺖ اﺳﻼﻣﻲ ﺭﻭ! ﺑﺪﻭﻧﻴﺪ اﻳﻦ ﺧﻮاﺏ ﺧﻮﺵ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺧﻮﺷﻲ ﻧﺪاﺭﻩ, اﻣﺮﻭﺯ, ﻓﺮﺩا و ﻳﺎ ﻳﻪ ﺭﻭﺯ ﻛﻪ ﺩﻭﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ اﺯ اﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺁﺭﻳﺎﻳﻲ ﻣﻴﻨﺪاﺯﻳﻤﺘﻮﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ. ﺷﻤﺎﺭﺵ ﻣﻌﻜﻮﺳﺘﻮﻥ ﺷﺮﻭﻉ ﺷﺪﻩ. ﺑﺸﻤﺮﻳﻦ! Balatarin

دوشنبه

ﻣﺤﻜﻮﻣﻴﺖ ﭘﻮﻳﺎ ﺗﺒﻴﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﺶ ﺳﺎﻝ و ﻧﻴﻢ ﺣﺒﺲ ﺗﻌﺰﻳﺮﻱ


خبرگزاری هرانا – "پویا تبیانیان" شهروند بهایی ساکن سمنان از سوی دادگاه انقلاب این شهر به شش سال و شش ماه حبس محکوم شد.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکی از شهروندان بهایی ساکن سمنان به نام "پویا تبیانیان" که در فروردین ماه ۱۳۹۱ در دادگاهی به ریاست قاضی محمد قاسم عین الکمالی محاکمه گردیده بود به ۶ سال و نیم حبس تعزیری محکوم گردید.نامبرده در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ به همراه تعداد دیگری از شهروندان بهایی اهل سمنان، بازداشت شد که پس از یک ماه به قید وثیقه آزاد شد.یادآوری می شود پویا تبیانیان یک بار نیز در زمستان سال ۱۳۸۷ بازداشت که محکوم به دو سال حبس تعزیری شد که پس از ۱۴ ماه حبس آزاد گردید.بررسی موراد حقوقی نقض شده در این گزارش:اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی:تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می باشد.بند ۱ ماده ۱ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: از موجودیت و هویت ملی، قومی، فرهنگی، دینی و زبانی اقلیت‌ها در سرزمین‌های خود حمایت و ایجاد شرایط را برای ارتقای این هویت تشویق شود.بند ۱ و ۲ ماده ۲ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی:اشخاص متعلق به اقلیت‌ها حق دارند در نهان و به طور علنی، آزادانه و بدون مداخله و یا هر شکل از تبعیض، از فرهنگ خاص خود بهره‌مند و برخوردار شوند، دین خود را اعلام و به آن عمل کنند و به زبان خاص خود سخن بگویند و به صورتی موثر در زندگی فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی شرکت کنند. Balatarin

واشنگتن پست: تلاش‌های ايران برای اقدامات تروریستی گسترده


نشريه واشنگتن پست در گزارشی ايران را به تلاش برای ترور مقامات کشورهای مختلف و برخی از تاجران متهم کرد.

راديو زمانه ـ به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين نشريه مدعی شد، مدارک به‌دست آمده از تحقيقات در چهار کشور مختلف نشان می‌دهد گروه حزب‌الله لبنان که حکومت ايران آن را پشتيبانی می‌کند و برخی جاسوس‌های مستقر در ايران تلاش‌هايی را برای اقدامات تروريستی در کشورهای مختلف انجام داده‌اند.
بر اساس اين گزارش که به نقل از برخی مقامات امنيتی آمريکا و خاورميانه منتشر شده ‌است، مدارک کشف‌شده شامل ضبط تماس‌های تلفنی، بررسی‌های قضايی، برنامه‌های سفرهای سازماندهی شده و حتی سيم کارت‌های تلفن همراهی می‌شود که در ايران خريداری شده و مورد استفاده چند تن از افرادی که قرار بوده اين ترورها را انجام دهند قرار گرفته است. اين مقامات خواسته‌اند هويتشان مخفی بماند.
کشور آذربايجان سال گذشته اعلام کرد نقشه‌ ترور کارمندان سفارت آمريکا يا اعضای خانواده‌های آن‌ها را خنثی کرده‌ است، اما واشنگتن پست می‌گويد که آن نقشه ظاهرأ تنها يکی از چند توطئه‌ای بوده که برای ترور مقامات کشورها طراحی شده است.

واشنگتن پست همچنين مدعی شد، برخی از جاسوس‌هايی که ايران آن‌ها را حمايت می‌کند قصد ترور ديپلمات‌های خارجی در هفت کشور را داشته‌اند، از جمله در آذربايجان. هدف اين ترورها دو تن از مقامات کشور عربستان سعودی، شش اسرائيلی و چندين آمريکايی بوده‌ است.
گزارش واشنگتن پست می‌افزايد: "اين سوءقصدها اوايل بهار امسال به‌طور ناگهانی متوقف شد و اين ماجرا درست هم‌زمان با تغيير لحن ايران در رويارويی با غرب اتفاق افتاد. ايران پس از صدور چندين بيانيه‌ جنگ‌طلبانه عليه غرب و تهديد به بستن گلوگاه‌های حياتی حمل و نقل دريايی، سرانجام در بهار سال جاری تصميم گرفت که لحن خود را در مقابل غرب تغيير دهد."
مقامات ايرانی در ماه مارس سال جاری به‌طور رسمی پيشنهاد از سر گرفتن مذاکرات با شش قدرت جهان را حول طرح‌هايی برای کنترل برنامه‌ هسته‌ای ايران پذيرفتند.
واشنگتن پست در ادامه سخنان يک ديپلمات غربی را نقل می‌کند که خواستار مخفی ماندن نام خود شده است. اين ديپلمات می‌گويد: "روشن است که آن سوء قصدها تعمدأ در آستانه مذاکرات متوقف شده است. حال، اگر اين مذاکرات با شکست روبه‌رو شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هيچ‌کس نمی‌داند."
در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده‌است: "هنوز مشخص نيست آن سوءقصدها به‌دستور مقامات حکومتی ايران طراحی شده است يا گروهی چون حزب‌الله لبنان آن را بر اساس تاکتيکی که به تصويب اوليای امور رسيده، انجام داده است. اما بسياری از مقامات آمريکا و خاورميانه اين رويدادها را به‌عنوان بخشی از جنگ‌های پنهانی و مبارزات چندجانبه و مخفيانه‌ای در نظر می‌گيرند که خود ايران نيز در آن‌ها قربانی شده است."
اين روزنامه در انتهای گزارش خود به ترور، چهار دانشمند مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران در سه سال گذشته اشاره می‌کند که مثال‌هايی از قربانی‌شدن ايران در اين جنگ‌های پنهان هستند.
ايران پيش از اين اتهاماتی نظير تلاش برای ترور سفير عربستان سعودی در آمريکا را رد کرده بود، اما هنوز مقامات ايران واکنشی به اين گزارش نشريه واشنگتن پست نشان نداده‌اند.

Balatarin

اعتراض به ماکت دختربچه‌ی باحجاب ایرانی در فرودگاه تورنتو

این تصویر ماکت‌هایی ست که در فرودگاه پیرسون تورنتو قرارداده شده است. همان‌طور که می‌بینید دختر نوجوانی با حجاب اسلام و شلوارکی تا زانو ایستاده است و تابلویی در دست دارد که به جای «خوش آمدید» به نادرستی روی آن نوشته شده است «خوش آمد»! اگر قصد کسانی که تصمیم گرفته‌اند چنین ماکتی در فرودگاه تورنتو بگذارند این بود است دختران نوجوانی که در ایران زنده‌گی می‌کنند را نشان بدهند کسی که با چنین پوششی در ایران به خیابان بیاید توسط گشت ارشاد دستگیر می‌شود زیرا شلوار او کوتاه است! اگر قصدشان ایرانی‌هایی بوده است که در خارج از ایران به سر می‌برند یا برای مسافرت به خارج از ایران می‌روند که اکثرشان در همان هواپیما حجاب اسلامی را به کناری می‌گذارند. جامعه ایرانی در خارج از ایران اساسا با «حجاب اسلامی» تعریف نمی‌شود. اکثر زنان ایرانی، حتا مسلمانان، در خارج از ایران «حجاب» بر سر نمی‌کنند و اگر در نسل مادربزرگ‌ها و مادرها تعدادی در خارج از ایران هم «حجاب» داشته باشند این نسبت در میان نسل دخترها و نوه‌ها بسیار اندک است و حالا معلوم نیست کسانی که تصمیم گرفته‌اند چنین ماکتی را به عنوان نماینده مردم ایران معرفی کنند چه در سر می‌پرورانند و البته به‌نظر می‌رسد بیش از آن که قصد سیاسی خاصی پشت آن باشد ناآگهی و عدم شناخت جامعه‌ی ایرانی و زبان فارسی موجب ان شده است زیرا تابلویی هم که دست دختر نوجوان داده‌اند نادرست است.
بحث «حجاب» بحث مفصلی است و قصد ورود به آن را ندارم اما چیزی که مسلم است این است که زنان ایرانی هرگز با «حجاب» تداعی نمی‌شوند درست برعکس با مبارزه‌ی هر روزه علیه‌ی حجاب اجباری تداعی می‌شوند مبارزه‌یی که در تمام سال‌های پس از انقلاب تداوم داشته است و در این سال‌ها به اوج خودش رسیده است و این ربطی به مسلمان بودن یا نبودن آنان ندارد. حتا بسیاری از زنان مسلمان ایرانی که خود حجاب اسلامی را قبول دارند و در خارج از ایران هم از آن استفاده می‌کنند با حجاب اجباری در داخل ایران مخالف هستند و چندی پیش در تهران یکی از این خانم‌های محجبه حرف جالبی به من زد او می‌گفت: «این حجاب اجباری باعث شده معلوم نشه کی حجاب را قبول دارد و کی قبول نداره. من دوست دارم معلوم باشه که حجاب انتخاب خود منه نه تن دادن به اجبار حکومت». چطور می‌شود مبارزه‌ی هر روزه و درگیری‌های هرروزه‌ی زنان ایرانی با ماموران حکومتی را ندید و این تصویر را از زنان ایرانی به نمایش گذاشت که گویا «حجاب» انتخاب خودشان است و براساس اعتقادت دینی‌شان محجبه هستند؟
«حجاب» تحمیل جامعه مرد سالار به زنان است و این تحمیل در «جمهوری اسلامی» به بدترین شکلش اعمال می‌شود. اعمال «حجاب» بر افراد زیر ۱۸ سال قبح مضاعف دارد زیرا هم اجباری کلی است و هم کودک‌آزاری محسوب می‌شود و معلوم نیست چرا دولت کانادا این کودک‌آزاری را به رسمیت می‌شناسد.
به هر حال جمعی از ایرانیان توماری علیه این ماکت که نه معرف نوجوانان دختر ایرانی است و نه زبان فارسی را به درستی به کار برده است درست کرده‌اند با امضای این تومار کمک کنید تا این جعل اصلاح شود. برای امضای توما لطفا اینجا را کلیک کنید.





غوزک پلاتینی



Balatarin

انتقاد شيرين عبادی از دولت ايران به خاطر حمايت از بشار اسد


شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل با اعلام حمايت از آزادی‌خواهان سوری، گفت که مردم آزادی‌خواه ايران از مبارزات آزادی‌خواهانه مردم سوريه حمايت می‌کنند و حمايت‌های دولت ايران از رژيم بشار اسد ارتباطی با آنان ندارد
کانون مدافعان حقوق بشر ـ دعوت محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران از بشار اسد، رييس جمهور سوريه برای شرکت در نشست سران جنبش عدم تعهد در ايران که با انتشار گزارش تازه‌ای از نقض حقوق بشر در سوريه همراه شده است، انتقاد فعالان حقوق بشری از جمله شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ را در پی داشت. چرا که در صورت پذيرش اين دعوت، نخستين سفر بشار اسد در يک سال اخير و پس از بحران سوريه به کشوری ديگر در منطقه انجام خواهد شد.
اين در حالی است که کشورهای عربی،عضويت اين کشور را در اتحاديه عرب به حال تعليق در آورده اند و گزارش تازه‌ای به سفارش سازمان ملل متحد منتشر شده است که در آن ارتش و نيروهای امنيتی سوريه به عنوان مسئول نقض جدی حقوق بشر در دو ماه گذشته در اين کشور شناخته شده اند.
شيرين عبادی، اولين بانوی مسلمان برنده جايزه صلح نوبل در گفت و گو با سايت کانون مدافعان حقوق بشر با اعلام حمايت از آزادی خواهان سوری، گفت که مردم آزادی خواه ايران از مبارزات آزادی خواهانه مردم سوريه حمايت می کنند و حمايت های دولت ايران از رژيم بشار اسد ارتباطی با آنان ندارد.
خانم عبادی در اين گفت و گو با بيان اينکه خاندان اسد، نزديک به ۴۵ سال با استبداد بر کشور سوريه حاکم شده اند، گفت: "ميزان استبداد در سوريه به حدی است که حتی رژيم جمهوری را تبديل به موروثی کرده اند و بعد از حافظ اسد که در ظاهر و به نام رييس جمهور بود، پسرش بشار اسد، جانشين پدر شد."
او گفت: "مردم سوريه خسته از استبداد ديرين و با خشم از سرکوب های متوالی حکومت، بالاخره کاسه صبرشان لبريز شد و دست به اعتراض های صلح آميزی زدند که متأسفانه پاسخ آنها گلوله و زندان بود."
خانم عبادی گفت که با ادامه اعتراض های مردم، رژيم حاکم بر سوريه تانک ها را به خيابان آورد تا با کشتار بيشتر پايه های سلطنت موروثی خاندان اسد را مستحکم تر کند.
او با اشاره به حمايت اتحاديه عرب از مردم سوريه و توصيه اين اتحاديه به بشار اسد برای دست برداشتن از خشونت و برگرداندن حاکميت به مردم گفت: "در ميان کشورهای جهان فقط ايران است که به صراحت از بشار اسد حمايت می کند و آزادی خواهان سوری را مزدور غرب می نامد."
خانم عبادی در ادامه با اشاره به سخن يکی از مقام های ايرانی که گفته است، سوريه خط قرمز حکومت ايران است، گفت که طی گزارش های متعدد سازمان ملل متحد، ايران برای سوريه نيرو، اسلحه و پول ارسال کرده است. او گفت که در صورت صحيح بودن اين خبر، اين اقدام می تواند بشار اسد را در سرکوب هر چه بيشتر مردم تقويت کند. او در ادامه با اشاره به سفر کوفی عنان، نماينده سازمان ملل متحد برای حل اختلاف های سوريه به ايران و مذاکره با دولتمردان ايران در مورد طرح صلح خود برای سوريه، سؤال هايی را مطرح کرد: "نکته ای که تاکنون از نظر دورمانده اين است که چگونه يک چنين اشتباه فاحشی از سوی سياستمدار برجسته ای مانند آقای کوفی عنان سر زده است؟ آيا آقای کوفی عنان معتقد است که ايران حق دارد در امور داخلی سوريه دخالت کند و به همين دليل تصميم گرفته است تا به عنوان يکی از طرف های اختلاف با اين کشور وارد مذاکره شود؟ آيا ارسال نيروی نظامی و اسلحه به کشور ديگر جهت سرکوب مردم از ديد حقوق بين الملل و سازمان ملل متحد که آقای کوفی عنان سال ها رياست آن را بر عهده داشته، مجاز است که ايشان در مصاحبه های گوناگون عنوان می کنند برای جلب موافقت ايران با طرح صلح به تهران رفته است؟ آيا اساساً ايران حق دارد به کشوری ديگر، نيرو و اسلحه بفرستد؟ آيا اين امر دخالت در حاکميت ملی نيست؟ اگر کشور ديگری مرتکب اين عمل می شد و به آزادی خواهان ايرانی کمک می کرد، پاسخ رژيم ايران به آن کشور چه بود؟"
اولين بانوی مسلمان برنده جايزه صلح نوبل در پايان با ابراز اميدواری برای پيروزی مردم سوريه و به آرامش رسيدن آنان گفت که دنيا بايد بداند، نبايد به ناقضان حقوق بين الملل باج دهد و آقای کوفی عنان به جای آنکه به دخالت های ديگر کشورها مشروعيت بخشد بايد سعی در پايان آن داشته باشد.
Balatarin

در کشور ما سرب سوزان است پاسخ , گر بپرسی از عدالت

یاران . یاران منشینید خموش ایران در سایه دار است 
زیر ساتور تبه کاران است منشینید خموش 
در کشور ما سرب سوزان است پاسخ 
گر بپرسی از عدالت هر ره دیگر بود مصدود
جزء راه ردالت 
منشینید خموش
در کشور ما سرب سوزان است پاسخ..
در کشور ما سرب سوزان است پاسخ گربپرسی از عدالت 
هر ره دیگر بود مسدود… جــز راه رذالت
منشینید خموش یاران 
ایران در سایه دار است 
منشینید خموش
گردید وطن غرقه اندوه و محن وای وطن وای
سرخ اند از این غصه سفیدان چمن وای وطن وای وطن وای
خیزید روید از پی تابوت و کفن وای وطن وای وطن وای
خیزید روید از پی تابوت و کفن وای وطن وای وطن وای
ای غرقه در هزار غم بی دوا وطن
ای طعمه گرگ اجل مبتلا وطن 
قربانیان تو همه گلگون قبا وطن
عزیز وطن غریب وطن بینوا وطن
بی کس وطن غریب وطن بینوا وطن
مادر ببین عروس وطن بی جهاز شد
مادر ببین دست اجانب دراز شد
هر شقه اش نصیب پلنگ و گراز شد
عزیز وطن غریب وطن بینوا وطن
بی کس وطن غریب وطن بینوا وطن
در هیچ کس همت و دین و ثبات نیست
جان کندن است زندگی ما حیات نیست
از هیچ سمت راه گریز و نجات نیست
ای خاک تو جواهر و لعل و طلا وطن
تهرانیان تهرانیان همه گرفتار مصیبت اند
گیلانیان گیلانیان همه بر زوال و وحشت اند
تبریزیان تبریزیان گرفتار محنت اند
از بهر مرد و زن شده محنت سرا وطن
عزیز وطن غریب وطن بینوا وطن 
آن عقربی که بر وطن افتاد حاضر است 
آن خائنین ستمگر و جلاد حاضرند
آن مهر دفتر و اسناد حاضر است
کردند بر تو ناخلفان ظلم ها وطن
عزیز وطن غریب وطن بینوا وطن
Balatarin

یکشنبه

وطن پرنده پر در خون ♥

وطن پرنده پـــر در خون
وطن شكفته گـل در خون
وطن فلات شهید و شب
وطن پا تا به سر خــون
وطن تـــرانه زنــدانی
وطن قصیده ویــرانی
ستاره‌ها اعدامیان ظلمت
به خاك اگرچه می‌ریزند
سحر دوباره بر می‌خیزند
بخوان كه دوباره بخواند
این عشیره زندانی
گل سرود شكستن را
بگو كه به خون بسراید
این قبیــله قربانی
حرف آخــر رستن را
با دژخیمان اگر شكنجه
اگر بند است و شلاق و خنجر
اگر مسلسل و انگشتر
با ما تبـــار فدایی
با ما غرور رهایی
به نام آهن و گندم
اینك ترانه آزادی 
اینك سرودن مردم
امروز ما امروز فریاد
فـــــردای ما
روز بزرگ میـــعاد
بگو كه دوباره می‌خوانم
با تمــامی یارانم
گل سرود شكستن را
بگو بگو كه به خون می‌سرایم
دوباره با دل و جانم
حرف آخــر رستن را
بگو به ایران بگو به ایران
Balatarin

بسیمه کامجو، شهروند بهایی و فعال حقوق کودکان در قشم بازداشت شد


 بسیمه کامجو، شهروند بهایی و فعال حقوق کودکان روز شنبه مورخ ۶ خرداد ماه توسط مامورین دولتی بازداشت و به مکان نا‌معلومی منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ظهر مورخ ۶ خرداد ماه مامورین دولتی به منزل خانم بسیمه کامجو  در قشم مراجعه کرده و بعد از توقیف وسایل ایشان از قبیل کامپیو‌تر شخصی، لپ تاپ، کتاب، سی دی، دوربین عکاسی و... ایشان را با خود بردند.

در پی اصرار خانواده بسیمه کامجو برای دیدن حکم بازداشت، مامورین تنها حکم را به خود وی نشان دادند و از رویت حکم توسط خانواده ایشان خودداری کردند. مامورین به همسر بسیمه کامجو گفتند می‌تواند پس از چند دقیقه برای پیگیری کار همسرش به دادسرا مراجعه نماید ولی متاسفانه نه تنها دادسرای قشم بلکه هیچ یک از مراجع قانونی این شهر از قبیل فرمانداری، نیروی انتظامی، سپاه و... پاسخگوی او نبودند و همگی ابراز بی‌اطلاعی نمودند.
تنها صحبتی که خانم کامجو پس از دیدن حکم کرد این بود که ظاهرا به دلیل آموزش کودکان در بندر عباس او را بازداشت می‌نمایند.
گفتنی‌ست، بسیمه کامجو دو دختر، یکی دو ساله و دیگری هشت ساله دارد.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمی‌توان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
•    بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
•    بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
•    ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
  خبرگزاری هرانا 
Balatarin

تجمع کارگران شهرداری اهواز مقابل استانداري خوزستان

خبرگزاری هرانا - یک فعال کارگری در اهواز از تجمع اعتراض‌آمیز کارگران اجرائیات مناطق هشت گانه شهرداری اهواز در مقابل استانداری خوزستان خبر داد. 

آقایار حسینی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: صبح امروز (یکشنبه ۷ خرداد) حدود ۵۰ نفر از کارگران مناطق هشت گانه شهرداری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق سه ماه گذشته و همچنین سایر مطالبات صنفی‌شان در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان اظهار داشت: مشکلات کارگران شهرداری ریشه‌ای است و در سال‌های اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است. 

این فعال کارگری با بیان اینکه بی‌توجهی مسولین و عدم پاسخگویی آنان تاکنون حلال مشکلات کارگران شهرداری نبوده است افزود: در حال حاضر در استان خوزستان افزایش مشکلات کارگران باعث شده است تجمعات متعددی را شاهد باشیم. 

حسینی در ادامه با اشاره به تجمع کارگران لوله سازی خوزستان در هفته گذشته در مقابل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هنوز مشکلات این کارگران علی‌رغم چند سال پی گیری‌ حل نشده است. 

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در پایان گفت: ما در سال گذشته حتی نتوانستیم اشتغال موجود را حفظ کنیم و بسیاری از کارگران بیکار شدند.


خبرگزاری هرانا 
Balatarin

انتقال شاهرخ زمانی از زندان تبریز به محلی نامعلوم


گزارش‌ها حاکی از آن است که ظهر امروز ماموران اداره‌ی اطلاعات شاهرخ زمانی، فعال کارگری در بند را از زندان مرکزی تبریز به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند.
به گزارش کمیته‌ی حمایت از شاهرخ زمانی، آقای زمانی ساعت دو بعد از ظهر امروز، هفتم خرداد ماه، توسط ماموران اداره‌ی اطلاعات با دست بند و پابند از زندان تبریز خارج و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.
این انتقال بدون هیچ گونه توضیح و دلیل قانونی‌ای انجام گرفته و موجب نگرانی شدیدی در بین خانواده و دوستان وی شده است.
خبرهای تکمیلی در این زمینه متعاقباً اعلام خواهد شد.
بر اساس این گزارش، هم‌چنین صبح امروز محمد جراحی پس از منتقل شدن به بند و رسیدن به حداقلِ خواسته‌هایش (حق تلفن، ملاقات، هواخوری و...) به اعتصاب غذای خود پایان داده است.



خبرگزاری هرانا -
Balatarin

منیژه نجم عراقی، نویسنده، مترجم و منشی کانون نویسندگان بازداشت شد.


 منیژه نجم عراقی، نویسنده، مترجم و منشی کانون نویسندگان صبح امروز بازداشت شد.
به گزارش تغییر برای برابری، نجم عراقی پیش از این به یک سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده بود.
پس از فرستاده شدن حکم او به دایره ی اجرای احکام و پیگیری های پلیس امنیت، نجم عراقی امروز پس از مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
پیش از این نیز فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو دیگر کانون نویسندگان نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام برای گذراندن یک سال حبس تعزیری بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.
بررسی موراد حقوقی نقض شده در این گزارش:
بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمیتوان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.



خبرگزاری هرانا 
Balatarin

بازداشت دو وبلاگ نویس و پلمپ یک کافی نت در استان تهران


 پلیس فتا وبلاگ نويساني که در فضاي مجازي به مقامات کشوري توهين کرده بودند توسط این ارگان نظامی در غرب استان تهران شناسائي وپس از دستگيري ، روانه زندان کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، "سرهنگ تراب نوراللهي" رييس پليس فتا فرماندهي انتظامي ويژه غرب استان تهران در گفت وگو با  پايگاه خبري پليس، اظهارداشت: در راستاي ايجاد امنيت و کاهش تخلفات و جرائم در فضاي مجازي، کارشناسان پليس فتا حين رصد و کنترل سايت‌ها ، متوجه شدند وبلاگ نويساني در شبکه‌هاي اجتماعي اقدام به اهانت به مقامات و مسئولان کشوري مي کنند.
اين گزارش حاکيست در اقدامات اوليه پليس فتا غرب استان تهران مشخص شد وبلاگهائي در زمينه انتشار مطالب،تصاوير و هتاکي به مقامات کشوري فعاليت دارند، بلافاصله کارشناسان پليس فتا با اقدامات فني و تخصصي به عمل آمده محل فعاليت اين افراد را مورد شناسايي قرار داده و با هماهنگي مقام قضائي 2 نفر از متصديان مربوطه دستگيرو جهت تحقيقات بيشتر به پليس فتاي استان منتقل شدند.
سرهنگ نوراللهي تصريح کرد: در بازجوئي پليس از متهمان و با توجه به ادله و مستندات جمع آوري شده،هر دونفر به بزه انتسابي اعتراف کردند.
بنابراين گزارش در اين راستا، پرونده به همراه متهمان به مرجع قضائي ارسال و واحد صنفي کافي نت نيز پلمپ شد.
رييس پليس فتا غرب استان تهران تصريح کرد: هرگونه اهانت به مقامات رسمي و مسئولان ، نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومي عليه نهادها و سازمان‌ها و نيز تشويق افراد و گروه‌ها به ارتکاب اعمالي عليه امنيت ، حيثيت و منافع جمهوري اسلامي ايران در داخل يا خارج از کشور جرم تلقي شده و پليس فتا با عاملان آن برخورد قانوني خواهد داشت.
بررسی موراد حقوقی نقض شده در این گزارش:
بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمیتوان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.


خبرگزاری هرانا -


Balatarin

رضا عرب، فعال دانشجویی "ستاره دار" واز ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد


رضا عرب، از فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران نیز در سال جاری به دلیل فعالیت های صنفی و سیاسی از ادامه  تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بازمانده است.
به گزارش دانشجو نیوز، هم زمان با اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی، رضا عرب فعال دانشجویی دانشگاه مازندران از ادامه تحصیل در مقطه کارشناسی محروم شد.
هم چنین این منبع اعلام داشت اسامی پنج نفر از دانشجویان دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان، کاشان و نجف آباد را در اختیار دانشجونیوز دارد که به دلیل فعالیت های دانشجویی و سیاسی در اعتراض به نتایج انتخابات سال ١٣٨٨ و پیش از آن، ستاره دار شده و از ادامه تحصیل محروم شدند.

در سال های اخیر شمار زیادی از دانشجویان، علی رغم کسب رتبه های برتر در آزمون های سراسری به دلیل آنچه نقص در پرونده عنوان شده است، ستاره دار شده و از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بازمانده اند.

"دانشجویان ستاره دار" اصطلاحی است که از سوی فعالین دانشجویی به دانشجویان محروم از ادامه تحصیل به دلیل فعالیت های صنفی- سیاسی دوران دانشجویی و یا عقاید مذهبی اطلاق می شود.
این اصطلاح در زمان دولت اصلاحات (سید محمد خاتمی) به کار می رود و از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد روند آن تشدید شده است.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

خبرگزاری هرانا
Balatarin

جبار دستباز، فعال دانشجویی "ستاره دار" و از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد.


خبرگزاری هرانا - جبار دستباز، فعال دانشجویی از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد.
به گزارش موکریان جبار دستباز از فعالان دانشجویی دانشگاه سقز با وجود قبولی در رشته علوم سیاسی دانشگاه سراسری، از تحصیل در این رشته محروم شده است.
وی افزود:  پیشتر نیز این عضو سابق اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به یکی از نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرقته بود.
در سالهای گذشته نیز چند تن ازفعالان دانشجویی عضو اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد به نام های سالار ساکت، آرش صالح، دلیر اسکندری، وحید بهرامی، صالح ایومن و سوران دانشور از ادامه تحصیل در سطح کارشناسی ارشد محروم شدند.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

Balatarin

زینب جعفرزاده، دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس تهران روز چهارشنبه بازداشت شد.



خبرگزاری هرانا - زینب جعفرزاده، دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس تهران روز چهارشنبه بازداشت شد.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، خانم جعفرزاده افشار، صبح روز چهارشنبه سوم خردادماه و توسط ماموران ناشناس، در محل خوابگاه خود در خیابان علامه طباطبایی واقع در منطقه سعادت آباد تهران بازداشت شده است.
بر اساس اظهارات نزدیکان زینب جعفرزاده افشار، این دانشجوی ترم آخر زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران پس از بازداشت به انفرادی بند وزارت اطلاعات (۲۰۹) زندان اوین تهران منتقل شده و به دلیل حمایت از شاهین نجفی و به اتهام «توهین به مقدسات» تحت بازجویی قرار دارد.

همچنین دیگر گزارش ها از بازداشت تعداد دیگری از شهروندان طی هفته گذشته با دلایل و اتهامات مشابه حکایت دارد.
روز گذشته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار اطلاعیه مطبوعاتی از اظهارات برخی مقامات رسمی در خصوص ترور این خواننده منتقد ابراز نگرانی کرده و آنرا محکوم نمود.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران مجموع رویکرد حکومت ایران در قبال این موضوع را نقض صریح و نگران کننده حقوق بشر و تهدید جدی آزادی اندیشه و بیان دانسته که در صورت عدم تقبیح رسمی حکومت مذکور، تندرویهای صورت گرفته مفهومی جز گسترش تروریسم دولتی نخواهد داشت.

بررسی موراد حقوقی نقض شده در این گزارش:
بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمیتوان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

خبرگزاری هرانا



Balatarin

محمد ایلخانی‌زاده، از آخرین متهمان کوی دانشگاه تهران به سه ماه حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم شد.


خبرگزاری هرانا - محمد ایلخانی‌زاده، از آخرین متهمان کوی دانشگاه تهران به سه ماه حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم شد.
به گزارش دانشجونیوز، وی دانشجوی کار‌شناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و از اعضای انجمن دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران است.
محمد ایلخانی‌زاده همچنین از فعالین دانشجویی کرد و ستاره دار است که پیش از این در زمستان ٨٩ از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح در ادامه رسیدگی به پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران دستگیر و سپس با قرار وثیقه آزاد شده بود.
گفتنی‌ست، که پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، نیروهای لباس شخصی و همچنین گارد ویژه نیروی انتظامی به همراه یگان ویژه سپاه پاسداران شامگاه بیست و چهار خرداد ماه به کوی دانشگاه تهران حمله و بیش از ۱۰۰ تن از دانشجویان را بازداشت کردند.
در ادامه در حالی که حمله کنندگان به کوی دانشگاه از مصونیت قضائی برخوردار گشتند، ۱۴ تن از دانشجویان دانشگاه تهران با احکام قضایی مانند حبس، جریمه و شلاق روبرو شدند.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
•    بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
•    ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.


خبرگزاری هرانا 
Balatarin

ریگ جن؛ مثلث برمودای ایران


ریگ جن؛ مثلث برمودای ایران
نمک... ماسه... باتلاق و شنزارهای روان! این تمام چیزی است که در ریگ جن خواهید دید؛ مثلث برمودای ایران که جز تپه های سوزان هدیه دیگری برای مسافرانش ندارد. در این منطقه کویری تا چشم کار می کند تپه های شنی است و باتلاق های نمک که مهم ترین بهانه تبدیل ریگ جن به یکی از صعب العبور ترین نواحی جهان به شمار می رود. ریگ جن آنقدر صعب العبور است که از دوران های قدیم هیچ کاروان و مسافری از آن عبور نمی کرده است. بنابراین طبیعی است که هیچ روستایی هم در آن وجود نداشته باشد.
این منطقه در باورهای مردم بومی کویر، سرزمین نفرین شده است! آنها معتقدند که ارواح پلید و شیاطین در این سرزمین اسرارآمیز حکومت می کنند و به همین دلیل هر که پا به ریگ جن می گذارد بلعیده می شود و دیگر باز نمی گردد! اما شاید برایتان عجیب باشد که بدانید این روزها ریگ جن تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری ایران شده است و تورهای گردشگری هر از چندگاهی به این کویر سوزان و بلعنده سفر می کنند. سرزمینی که اگر پایتان را به آنجا بگذارید خواهید دید که در شعاع پنجاه کیلومتری تان هیچ جنبده‌ای وجود ندارد!

بومیان منطقه تصور می کنند که ارواح پلید و شیاطین در ریگ جن 
سکونت دارند و به همین دلیل هر که پا به این سرزمین اسرار آمیز می گذارد بلعیده می شود و دیگر باز نمی گردد

ریگ جن روی نقشه

ریگ جن در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر ، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است! این دقیق ترین آدرسی است که می توان از کویری داد که نام و نشانش در بیشتر نقشه ها وجود ندارد. انگار که ریگ جن سرزمین حذف شده دوران باشد!
ریگ جن
 ریگ جن با وسعتی حدود 3800 کیلومتر مربع در حاشیه شمالی به کوه گوگردی ، در حاشیه شرقی به جاده دامغان - جندق و در قسمت شمالی به رودخانه ورگی که از ارتفاعات کوه گوگردی سر چشمه می گیرد می رسد. این رود در جهت شمال غربی-جنوب شرقی وارد ریگ جن می شود و کوه ملا هادی در حاشیه جنوبی این ریگ زار قرار دارد.
اما بهترین مسیر دستیابی به آن هم بخش شمال شرق پارک ملی کویر است، یعنی جاده سنگفرش ملک آباد که البته داخل مرز پارک بوده و زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره می شود. بنابراین باید از این سازمان مجوز عبور بگیرید. مسیر دیگر ورود به ریگ جن هم جندق است که دقیقا در نقطه مقابل، یعنی در بخش شرقی پارک قرار دارد.
اگر از تهران عازم ریگ جن می شوید باید بدانید که فاصله تهران تا جندق حدود 170 کیلومتر است. بنابراین برای این سفر باید طوری برنامه ریزی کنید که برای رفت و برگشت سوخت و تجهیزات کافی داشته باشید.

سفر به سرزمین ارواح خبیثه!

ریگ جن؛ مثلث برمودای ایران
در سال 1900 سون هدین، كویرنورد بزرگ سوئدی اولین گردشگری بود که سعی کرد ریگ جن را تجربه کند. اما به دلیل باتلاقی بودن منطقه از تصمیمش منصرف شد و در نتیجه از حاشیه غربی و جنوبی ریگ جن عبور كرد. او بعدها در كتاب كویرهای ایران به طور مفصل درباره این کویر نوشت تا در سال 1930 آلفرنس گابریل" با ایده گرفتن از این کتاب راهی ایران شود و عزم ریگ جن کند. اما او هم تنها از عرض ریگ جن گذشت. تا این که در سال 1380 اولین کویر نورد ایرانی راهی ریگ جن شد تا طلسم این سرزمین اسرارآمیز را بشکند. دكتر علی پارسا، برای اولین سفر با شتر راهی ریگ جن شد اما سفرهای بعدیش را با تیم های کویرنوردی انجام داد.
اگر شما هم کافی انگیزه پیدا کرده اید که جانتان را کف دستتان بگیرید و راهی ریگ جن شوید، بهتر است خیلی عجله نکنید. توصیه می کنیم که اگر تا به حال کویر نوردی نکرده اید و به اصطلاح حرفه ای نیستید، برای اولین تجربه به هیچ عنوان ریگ جن را انتخاب نکنید که در این صورت رفتنتان با خودتان است و برگشتنتان با خدا! حتی اگر هم حرفه ای هستید حتماً گروهی به این منطقه سفر کنید. آن هم با یک تیم کاملا حرفه ای.
بهترین وسیله برای عبور از این کویر‌، جیپ های سبك وزن است و البته فراموش نکنید که هر لحظه امکان گیر کردن و گم شدنتان در کویر ریگ جن وجود دارد. پس باید از همه امكان های نرم افزاری مثل نقشه های دقیق و GPS که قبلا تمام مسیرهای عبور از ریگ جن روی آن مشخص شده است استفاده کنید. این البته به جز اطلاع مسئولان محلی از سفر تیم کویرگردی به ریگ جن است که باید کاملا در جریان نقشه سفر تیم باشند.
سفر به ریگ جن معمولا با بیشترین حد تجهیزات صورت می گیرد. در این سفر معمولا برای مدت حداقل 15 روز غذا‌، آب، بنزین و وسایل فنی ماشین ها برداشته می شود تا در صورت بروز مشکل حفظ گروه امکان پذیر باشد.
اما ریگ جن غیر از احتمال گم شدن و ته کشیدن منابع حیاتی، بهانه های دیگری هم برای بلعیدن مسافرانش دارد! فرو رفتن در گل و لجن و باتلاق های ریگ جن یكی از مهم ترین خطرهایی است که هر مسافری را تهدید می کند
Balatarin

توقف اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها



 یارانه‌ها
پس از کشمکش و اختلاف نظر میان دولت محمود احمدی‌نژاد و مجلس هشتم جمهوری اسلامی ایران بر سر بودجه سال ۱۳۹۱، دولت می‌گوید در شرایط حاضر قصد ندارد مرحله‌ دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را به اجرا بگذارد.
محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها می‌گوید با توجه به مشکلات مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۳۹۱ دولت فعلا هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد.

پیش از این محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ی ابلاغ بودجه سال جاری تصریح کرده بود "تغییرات وسیعی" که از سوی مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه به عمل آمده، موجب استحاله آن شده و عملا لایحه مذکور را به "طرح نمایندگان" تبدیل کرده است.

بر این اساس رییس دولت در این نامه از دستگاه‌های دولتی خواسته بود با توجه به مخالفت بندهایی از قانون بودجه با قانون اساسی، وجود تبعیض، اثر تورم‌زا و فزاینده معوقات بانکی در برخی از مفاد قانون مذکور و جهت‌گیری ایجاد محدودیت برای دولت و مخالفت با قوانین دائمی، "لازم است تدبیر کافی در اجرا لحاظ تا از بروز مشکلات و آسیب به اقتصاد کشور اجتناب شود".

به نظر می‌رسد تصمیم کارگروه تحولات اقتصادی برای توقف اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز بر این اساس اتخاذ شده است. محمدرضا فرزین همچنین تصریح کرد که اطلاع‌رسانی درباره آغاز مرحله دوم، توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها صورت خواهد گرفت و "هرگونه گمانه‌زنی فردی وگروهی فاقد اعتبار است".

به گفته‌ی دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، تمام قیمت‌های مربوط به حامل‌های انرژی بر اساس قیمت مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ادامه خواهد داشت و هیچ افزایشی در قیمت حامل‌های انرژی صورت نخواهد گرفت.

سناریوی تکراری دولت در اجرای طرح

در واکنش به توقف اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، وب سایت "خبرآنلاین" به بررسی دلایل احتمالی این اقدام و اهداف احتمالی دولت در این باره پرداخته است.

در این گزارش با اشاره به اختلاف دولت و مجلس در زمان اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها، بر سر تعیین میزان اعتبار لازم برای اصلاح قیمت‌ها، تصریح شده که «در ‌‌نهایت دولت به جای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای سال مقرر، آن را از آذرماه اجرا کرد».

بر این اساس دولت توانست در سه ماه باقیمانده و همچنین در سال ۱۳۹۰، با استفاده ازاعتبارات تخصیص داده شده برای حمایت از بخش‌های تولیدی و همچنین درآمد حاصل از فروش نفت، یارانه نقدی شهروندان را پرداخت کند.

تکرار این سناریو با توجه به اختلاف دولت و مجلس هشتم بر سر مبلغ پیشنهادی دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها محتمل به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه مجلس رقم ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت را به میزان قابل توجهی کاهش داد و به رقم ۶۶ هزار میلیارد تومان رساند.

با توجه به اینکه اجرای وعده‌ی دولت مبنی بر افزایش ۲۸هزار تومانی یارانه‌های ماهانه شهروندان با توجه با کاهش بودجه هدفمندسازی به میزان ۵۰ درصد ممکن نیست، این احتمال وجود دارد که با یک تاخیر شش ماهه، شرایط اجرای وعده‌ی دولت محقق شود.

البته این احتمال نیز وجود دارد که دولت در انتظار تشکیل مجلس نهم و مشخص شدن آرایش و وزن نیروهای سیاسی درون مجلس است. تسلط جناح اصولگرای حامی دولت بر قوه مقننه، می‌تواند دست قوه مجریه را در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها باز گذارد.

انتقاد از "خودکامگی" محمود احمدی‌نژاد

اما سخنان رییس دولت بدون پاسخ نمانده است. احمد توکلی از نمایندگان مجلس هشتم و منتخب مجلس نهم در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد وی را مورد سرزنش قرار داده که به جای اجرای قانون، "فرافکنی" می‌کند و از پذیرش مسئولیت اقداماتش سر باز می‌زند.

در بخشی از این نامه که روز شنبه ششم خرداد (۲۶مه) توسط خبرگزاری مهر منتشر شده، احمد توکلی "ادعای استحاله" بودجه توسط مجلس را رد می‌کند و می‌افزاید که تغییرات به این دلیل انجام شد که قانون برنامه پنجم، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قانون برنامه و بودجه، قانون محاسبات عمومی و... مکررا در لایحه دولت نادیده گرفته شده بود.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به نقض قانون اساسی و قوانین دائمی کشور توسط لایحه پیشنهادی دولت، به محمود احمدی‌نژاد یادآوری می‌کند که بر اساس سوگند ریاست جمهوری باید "پاسدارقانون اساسی باشد و از هر گونه خودکامگی بپرهیزد".

احمد توکلی تایید مصوبات مجلس توسط شورای نگهبان را دلیلی بر منطبق بودن بودجه بر اصول قانون اساسی ارزیابی می‌کند. وی با طرح این پرسش که هدف رییس دولت از طرح این مسایل چیست می‌افزاید: «آیا به این دلیل است که [احمدی‌نژاد] می‌داند روش او در مدیریت اقتصادی کشور به شکل فعلی، نتایج نامقبولی از حیث تورم و رکود در پی دارد و او می‌خواهد، از همین حالا فرافکنی ‌کند؟ آیا این شگرد برای این است که خود را از بازخواست مصون بدارد و همه تقصیر‌ها را به گردن مجلس بیندازد؟»

از دویچه وله فارسی

Balatarin

نامه سرگشاده نواندیشان دینی در نقد فتوای ارتداد شاهین نجفی



چهار تن از نواندیشان دینی ایران در انتقاد به صدور حکم ارتداد برای شاهین نجفی نوشته‌اند که مجازات «اهانت و تمسخر و تحقیر مطلقا اعدام نیست.» آنها هم‌زمان اهانت به باورهای دینی و اعتقادات مذهبی را محکوم کرده‌اند. 
صدور فتوای قتل شاهین نجفی از سوی شش مفتی شیعه ساکن قم از سوی چهار نواندیش دینی به نقدی مفصل کشیده شده است. این نقد و بررسی که در قالب یک نامه سرگشاده منتشر شده، اجرای حد مرتد در کشورهای غربی را به معنای ترور و موجب وهن اسلام دانسته است.
نویسندگان این نامه عبدالعلی بازرگان، محسن کدیور، صدیقه وسمقی و حسن یوسفی اشکوری هستند که در مقدمه، رواداری دینی و آزادی بیان و نقد را ارکان مدنیت معاصر خوانده و گفته‌اند: «باید به باورهای دینی و اعتقادات مذهبی که برای پیروان آنها مقدس است، احترام گذاشت. آزادی بیان نیز اقتصا می‌کند که انتقاد از هر امری ولو مقدسات دینی مجاز باشد و به‌هیچ‌وجه از نقد علمی امور دینی ممانعت نشود. اما متاسفانه از هر دو سو شاهد افراط‌ هستیم.»
در ادامه این نوشته تاکید شده که نتیجه‌ی یک دیدگاه افراطی که «اهانت به باورهای دیگران را از مقتضیات دنیای مدرن می‌داند و رفتار خود را تابوشکنی می‌خواند»، رشد دیدگاه افراطی دیگری است که «کمترین انتقاد یا اظهار نظر متفاوت را در حکم ارتداد» می‌شمارد.
این چهار نواندیش دینی تصریح کرده‌اند که رویکرد معتدل و منصفی در برابر این دیدگاه‌ها وجود دارد که به اصل رواداری مذهبی و آزادی بیان معتقد است. آنها در تشریح رئوس این دیدگاه از منظر اسلامی گفته‌اند: «اسلام تنوع ادیان و آیین‌ها را پذیرفته و خواستار همزیستی مسالمت‌آمیز همه جوامع است. هیچکس را نمی‌توان به قبول یا انکار دین و عقیده‌ مجبور کرد. هیچکس را نمی‌توان به واسطه داشتن دین و اعتقادی خاص در دنیا مجازات کرد زیرا جرم صرفا به عمل تعلق می‌گیرد. هیچکس را نمی‌توان به‌خاطر تعییر دین و خروج از اسلام مجازت کرد. انتقاد از باورهای دینی از جمله اسلام، آزاد است.»
در آخرین بند از تعریف این نواندیشان دینی از "اسلام رحمانی" آمده است: «اهانت و استهزا و تحقیر باورهای دینی، از جمله اسلام کاری ناشایست و نقض کرامت انسان‌های مومن به آن دین است. اهانت به باورهای الحادی نیز ممنوع است.»
این چهار نفر با اشاره به آن که صدور فتوای قتل، نیاز به سازماندهی مقلدان برای اجرا دارد، پرسیده‌اند: «آیا با این‌گونه فتاوا و احکام نسنجیده قرار است تروریستی بودن تعالیم اسلامی توسط آقایان محترم تثبیت شود؟»




تظاهرات علیه شاهین نجفی در مقابل سفارت آلمان در تهران


تظاهرات علیه شاهین نجفی در مقابل سفارت آلمان در تهران
مرز بندی انتقاد و اهانت
در بخش دیگری از این نامه سرگشاده تاکید شده که نقد را نمی‌توان عقلا، عرفا یا شرعا با اهانت و استهزاء همسو دانست. به عقیده نویسندگان این نامه، مرزبندی بین انتقاد و اهانت به شرایط زمانی مکانی و درجه رشد یافتگی فرهنگی بستگی دارد. در ادامه آمده که اهانت به باورهای مذهبی می‌تواند از مصادیق "گفتار نفرت‌زا" تلقی شود که طبق بند دوم ماده بیستم میثاق بین‌المللی مدنی سیاسی، منع قانونی دارد: «اما همه سخن این است که مجازات اهانت و تمسخر و تحقیر مطلقا اعدام نیست. مجازات را قانو‌نگذار پیش‌بینی می‌کند و قانون نیز باید حداقل موازین بین‌المللی حقوقی را دارا باشد.»
نواندیشان دینی یاد شده در نقد خود از صدور حکم ارتداد شاهین نجفی به نمونه‌های مختلفی از "منظر کتاب و سنت و اجماع" اشاره کرده و به ویژه بر مستند نبودن حکم قتل مرتد در قرآن پرداخته‌اند.
آنها همچنین به روحانیان صادر کننده فتوای قتل نجفی یادآوری کرده‌اند که برخی محافل نظامی و خبرگزاری نزدیک به آنها موضوع ارتداد نجفی و استفتاء در این باره را دامن‌زده‌اند: «آیا ورود در این عرصه در تقسیم کار به شما محول شده‌است؟ یا این احکام قضایی بدون اذن ولی فقیه صادر شده که همه مفتیان محترم از قائلان آن هستند؟»
این چهار نفر در عین حال تاکید کرده‌اند که صدور حکم ارتداد می‌تواند شهرت و ثروت فرد محکوم را گسترده‌تر کند: «آیا پیامدهای حکم سلمان رشدی به شهرت و ثروت این فرد هتاک کمک کرد یا به کاهش توهین و هتک اسلام انجامید؟ آیا قتل فجیع رافق تقی در کشور آذربایجان به حکم یک مرجع ایرانی، آبرویی برای اسلام و تشیع به ارمغان آورد؟»
عبدالعلی بازرگان، محسن کدیور، صدیقه وسمقی و حسن یوسفی اشکوری در پایان نوشته‌اند که « وقتی دین ابزار قدرت و توجیه‌گر خشونت و مداخلات و محدود آفرینی‌های غلط در زندگی مردم شد، چنین واکنش‌های افراطی و ناموجهی به عنوان مبارزه با استبداد دینی چندان دور از انتظار نیست. فقیهان محترم به‌جای پرداختن به معلول به علت بپردازند.»
جعفر سبحانی تبریزی، لطف‌الله صافی تبریزی، محمدعلی علوی گرگانی، ناصر مکارم شیرازی، مسلم ملکوتی و حسین نوری همدانی، روحانیانی هستند که در واکنش به اجرا و انتشار ترانه "آی نقی" از سوی شاهین نجفی، حکم ارتداد این خواننده رپ ساکن آلمان را صادر کرده‌اند. شاهین نجفی در حال حاضر در مکانی مخفی زندگی می‌کند و از سوی پلیس آلمان محافظت می‌شود

از دویچه وله فارسی
Balatarin